فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۳۸۳۸

تنوع موضوع و توجه به اقلیم در داستان‌های جوانان دیده می‌شود

مجید قیصری، داور پانزدهمین مهرواره داستان جوان سوره گفت: تنوع موضوعات و توجه به اقلیم در آثار بخش داستان کوتاه این دوره از مهرواره سوره، خوب و قابل توجه بود.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید قیصری نویسنده و داور پانزدهمین مهرواره داستان جوان سوره در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این که در بخش داستان‌های کوتاه کوتاه، کیفیت آثار پایین‌تر از متوسط بود، اظهار کرد: داستان‌های کوتاه کوتاه رسیده به مهرواره سوره، به لحاظ ساختار مشکل داشتند. این گونه آثار نیاز به زبان پخته‌ای دارد که موضوع را بتواند در کمترین فرصت، به بهترین شکل به خوبی ارائه کند. داستان‌های کوتاه کوتاه مانند فیلم سینمایی است که با چند پلان خیلی کوتاه، معنایی در ذهن مخاطب تداعی شود و مخاطب در ذهن خود ادامه اثر را پیش ببرد.

نویسنده کتاب «طعم باروت» ادامه داد: در زبان، تصویر و این که روایتی را موجز بتوان بیان کرد، پختگی لازم است و متاسفانه آثاری که به مهرواره سوره ارسال شد، به روایت نرسیده بودند و در حد طرح و ایده باقی مانده بودند. همچنین موضوعات مطرح شده در این بخش به شدت تکراری بودند.

قیصری درباره آثار ارسال شده در بخش داستان کوتاه نیز گفت: در داستان‌های کوتاه چند اثر خوب دیدم، البته همیشه همینطور است که از دل آثار رسیده به یک جشنواره، تنها چند اثر محدود، کیفیت لازم را دارند. اگر در جشنواره‌ها 100 داستان می‌خوانیم، قریب 70 اثر متوسط است و 25 اثر خوب و ما به دنبال چند اثر عالی و سطح بالا هستیم. در این جشنواره نیز می‌توانم بگویم که 2 اثر بودند که مرا شگفت‌زده کرد و تحت تاثیر قرار داد.

این نویسنده با اشاره به کشف استعدادهای تازه در جشنواره ها عنوان کرد: برخی افراد شرکت کننده در جشنواره، تکراری هستند و پیش از این نیز شرکت کرده‌اند و رتبه آورده‌اند و در چنین شرایطی، کشف استعدادی هم صورت نگرفته است. اما برخی نویسندگان هم برای نخستین بار به جشنواره می‌آیند و تازه در این مجموعه شناخته می‌شوند و می‌توانیم بگوییم که استعدادهای تازه‌ای هستند. مهمترین بخش گروهی هستند که تازه به بهانه جشنواره دور هم جمع می‌شوند. اگر بتوانیم این ها را جمع کنیم و رها نشوند، اثر بخش است.

وی همچنین به نویسندگان جوان شهرستانی اشاره کرد و افزود: چند نقطه در ایران، داستان خیز هستند. خراسان داستان خیز است. جنوب نیز همین طور و البته منظورم از جنوب، شامل شیراز و اصفهان و این گونه شهرها هم می‌شود. اما این که داستان نویسی از شهرهای دیگر کشف شود هم ممکن است. می توان روی شهرهایی که در زمینه داستان کمتر درخشیده اند، از پایه سرمایه گذاری کرد و این فضا را در شهرهای دیگر کشور نیز به جریان انداخت.

قیصری در پایان گفت: سال‌های قبل، روند و موضوعات خیلی تکراری بود و امسال تنوع موضوعات بیشتر شد و توجه به اقلیم نیز در داستان های کوتاه بیشتر دیده شد. داستان هایی که حائز مقام و رتبه شده اند به فضای بومی توجه داشته اند و برای ما نیز مهم بود که چیزی از اقلیم در داستان ها وجود داشته باشد.

شایان ذکر است؛ حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره را مردادماه 1396 در استان تهران با اهداف شناسایی و جذب استعدادهای ادبی جوان، تبادل اندیشه و تجربه های شاعران و نویسندگان جوان انقلاب اسلامی، جریان سازی در شعر و ادبیات منطبق بر ارزش های اسلامی و معرفی و برجسته سازی چهره های ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب برگزار می‌کند.

مراسم پایانی این مهرواره پنج‌شنبه 26 مردادماه با حضور برگزیدگان و اهالی ادبیات در استان تهران برگزار می‌شود.

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات