صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۸۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 24 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز با ابتکار امام راحل (ره) پدید آمد... این حسنه‌ ماندگاری است که هوشمندی و همه‌سونگری رهبر بزرگ ما آن را در هنگامی که نیاز کشور به آن آشکار گشت، پدید آورد و امکان مدیریت عالی کشور را با آن به نصاب لازم رسانید.(1375/12/27)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز

فصل مشترک میان اعضای مجمع

یکی از نهادهای اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران مجمع تشخیص مصلحت نظام است که مهم‌ترین مسئولیتش، حل اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است. تعداد اعضای این مجمع ۴۴ نفر ثابت و یک نفر میهمان متناسب با موضوع جلسه است که اعضای ثابت هر پنج سال یک بار و از طریق حکم رهبر معظم انقلاب انتخاب می‌شوند. بر اساس قانون اساسی هشت وظیفه برای مجمع در نظر گرفته شده است که چهار وظیفه عمومی آن عبارتند از: 1ـ تشخیص مصلحت میان نظرات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان؛ ۲ـ تهیه و پیشنهاد پیش‌نویس سیاست‌های کلی نظام؛ 3ـ حل معضلات نظام با ارجاع از سوی رهبر معظم انقلاب؛ 4ـ اعلام نظر درباره استفساریه‌های مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام. چهار وظیفه مقطعی هم به عهده مجمع گذاشته شده است که بسیار برای کشور سرنوشت‌ساز خواهد بود. چهار وظیفه مقطعی پیش‌بینی شده عبارتند از: ۱ـ مشاوره در اموری که به مجمع ارجاع داده می‌شود؛ ۲ـ رسیدگی به امور تحت اختیار رهبر در صورت فوت یا استعفای رهبری یا عزل وی از سوی مجلس خبرگان رهبری با تشکیل یک شورای سه نفره؛ ۳ـ تصویب مصوبات شورای رهبری در صورت عزل، استعفا یا فوت رهبر وقت؛ ۴ـ مشارکت در شورای بازنگری قانون اساسی. نخستین و مهم‌ترین وظیفه مجمع تشخیص مصلحت همان گونه که از نام آن پیداست، این است که مصلحت را بیابد. بنا بر قانون، تنها مرجع تصویب قانون در نظام اسلامی، مجلس شورای اسلامی است؛ اما اگر مصوبه‌ای از مجلس، به دلیل خلاف شرع و قانون مورد ایراد شورای نگهبان قرار بگیرد، در صورتی که مصلحت نظام و مردم ما این باشد که این مصوبه حتماً به اجرا در بیاید، به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود. در این وضعیت مجمع کار کارشناسی می‌کند و در عمل یا نظر مجلس را عیناً تأیید می‌کند و آن مصوبه نهایی می‌شود یا نظر شورای محترم نگهبان را تأیید می‌کند و آن مصوبه متوقف می‌شود یا اینکه اصلاحاتی را که به مصلحت نظام تشخیص می‌دهد، در آن مصوبه مجلس انجام می‌دهد و به تصویب می‌رساند. همان‌طور که در فهرست جدید اعضای مجمع مشاهده می‌کنید، افرادی متفاوت حضور دارند که در کنار اشتراکات، اختلاف نظرهایی هم دارند و فصل مشترک همگی آنها، تجربه طولانی است تا ان‌شاءالله مأموریت‌های محوله را به نحو احسن به سرانجام برسانند.

▼ گزارش روز
حمایت از داعشی‌های ایرانی!

در ظاهر شعار مقابله با تروریسم را سر می‌دهند؛ اما در پشت پرده، طرح ایجاد گروهکی مانند داعش را می‌نویسند و به مدد پول‌های آل‌سعود و دیگر رژیم‌های مستبد منطقه آنها را تجهیز می‌کنند تا امنیت و آرامش منطقه را مختل کنند. این مختص شرایط امروز نیست و آمریکایی‌ها همواره برای تأمین منافع خود منافع ملت‌ها را زیر پا گذاشته‌اند و به قیمت خون انسان‌های بی‌گناه، نقشه‌های شیطانی خود را پیش برده‌اند. ارمغان رویکرد دوگانه آمریکا در حمایت از تروریسم و گروهک‌های تکفیری در مناطق مختلف جهان جنگ، خون‌ریزی و کشتار مردم بی‌گناه در مناطق مختلف جهان و به ویژه منطقه خودمان است.
در تازه‌ترین اقدام، جمعی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی با مریم رجوی، سرکرده گروهک تروریستی منافقین یا همان داعشی‌های وطنی دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. بر همین اساس، پایگاه «العربیه» با انتشار تصاویر و متن این دیدار نوشت: جمعی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی با رئیس گروهک تکفیری سلفی منافقین، در تیرانا، پایتخت آلبانى، دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. مریم رجوی که پس از سرنگونی مسعود رجوی خود عهده‌دار فعالیت‌های گروهک تکفیری منافقین شده است، در ادامه این دیدار از سناتورهای آمریکایی به دلیل آنچه وی «مواضع قاطع آنها در قبال مردم ایران به ویژه قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی و تصویب تحریم‌های جدید علیه کشور ایران به دلیل نقض حقوق بشری خوانده است»، تقدیر کرده است!
این رویکرد آمریکا در حمایت از گروهک‌های تروریستی، همچون داعش، طالبان و گروهک تروریستی منافقین تحت عناوین مختلف نشان از نیت پلید آمریکا برای گسترش جنگ و خون‌ریزی در منطقه دارد تا از این راه اقتصاد بیمار خود را با فروش سلاح و تجهیزات احیا کند و کشورهای اسلامی منطقه را برای تضعیف در مقابل رژیم صهیونیستی به تجزیه وادارد.

▼ اخبار ویژه               
آب معدنی 20 تا ۶۰ هزار تومانی!

بازار فروش آب معدنی‌های خارجی که مشتریان خاص خود را دارند، در سطح بازار رونق گرفته است. البته برخی دیگر هم برای عقب نماندن از قافله مرفه‌نشین‌ها، اقدام به خرید این بطری‌های آب معدنی می‌کنند. برای نمونه، بنا بر اعلام انجمن آب معدنی کشور از فروردین ماه امسال توزیع دو برند آب معدنی فرانسوی به نام‌های «پرییر» و «اویان» در بازار آغاز شده است. البته برخی می‌گویند مجوز واردات این برند با تشدید اعتراض‌ها لغو شده، اما هنوز تغییری در توزیع این بطری‌ها در سطح شهر اتفاق نیفتاده است. درباره قیمت این آب معدنی‌های فرانسوی باید گفت: بطری آب معدنی گازدار «پرییر» از هفت تا نه هزار تومان است و بطری آب معدنی «اویان» از 30 تا 40 هزار تومان به فروش می‌رسد. در کنار این دو برند، یک برند نروژی تحت عنوان «ووس» هم در فروشگاه‌های شمال تهران از قیمت 20 تا 60 هزار تومان عرضه می‌شود که تأمل‌برانگیز است.

دستگیری لیدر کمپین انحرافی «الف مثل استاد»

 اطلاعات سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان موفق شد لیدر اصلی عرفان انحرافی حلقه در استان اصفهان را دستگیر کند. فردی که در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) افتاده است، سرشبکه اصلی این فرقه انحرافی و رابط چندین استان و سرپل ارتباطی با اعضای فراری عرفان حلقه در خارج از کشور است. این عنصر منحرف، همچنین مسئول سازمان‌دهی راه‌پیمایی‌ها و تجمعات عرفان انحرافی حلقه محسوب شده و لیدر اصلی کمپین «الف مثل استاد» در استان اصفهان بوده است.

▼ اخبار
1ـ تغییر 31 استاندار و ۴۳۰ فرماندار در دولت یازدهم

عبدالرضا رحمانی‌فضلی اظهار داشت: در حال حاضر 80 درصد مدیران وزارت کشور از بدنه وزارت کشور هستند که این موضوع در تناسب با گذشته بی‌نظیر است. وزیر کشور درباره حضور بانوان در وزارت کشور عنوان کرد: ما قصد داریم از بانوان کارآمد در وزارت کشور استفاده کنیم؛ همان طور که قولش را دادم، به فکر انتصاب معاونت خانم هم هستیم. هم‌اکنون نیز بیش از 150 میز مدیریت ما در وزارت کشور در دست بانوان است که این موضوع کاملاً در بدنه این وزارتخانه محسوس است. رحمانی‌فضلی درباره شبهه فشار برخی دولتمردان برای انتخاب استانداران و فرمانداران گفت: آنچه تحت عنوان فشار مورد سؤال است، قابل قبول نیست؛ اما باید بگویم که ما در دولت یازدهم 31 استاندار و 430 فرماندار را تغییر دادیم که البته این موضوع با سختی و مشکلات زیادی همراه بود.

2ـ افزایش زائران مسلمان روسیه در حج امسال

اداره معنوی مسلمانان روسیه اعلام کرد: با توجه به استقبال و درخواست گسترده مسلمانان این کشور برای اعزام به سفر حج، امسال سهمیه حاجیان ما افزایش یافته است. بر اساس این، در سال ۲۰۱۶ میلادی شمار حاجیان روسیه ۱۶ هزار نفر بود که پیش‌بینی می‌شد امسال به 17 هزار نفر برسد، اما با توجه به استقبال و درخواست‌های مکرر، این تعداد به بیش از ۲۳ هزار نفر افزایش یافت. گفتنی است، بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت ۱۴۵ میلیون نفری روسیه مسلمان هستند که بیشترین آنها در جمهوری‌های تاتارستان و داغستان زندگی می‌کنند. هزینه سفر به سرزمین وحی برای حجاج روسیه در دو کلاس کامفورت و لوکس انجام می‌شود؛ در کلاس کامفورت مدت زمان سفر بین ۲۰ تا 25 روز است و هزینه آن ۳۵۰۰ دلار است و در کلاس لوکس مدت زمان سفر ۱۳ تا ۱۶ روز است که ۶۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دلار هزینه دارد.

3ـ واکنش سپاه به اقدام جدید آمریکایی‌ها

روابط عمومی یگان پهپادی سپاه در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر نزدیک شدن پهپاد ایرانی به ناو «نیمیتز» اعلام کرد: مأموریت گشت هوایی ما در محدوده کنترل پدافند هوایی کشور (A.D.I.Z) به طور معمول و روزانه با رعایت قوانین جاری انجام می‌پذیرد. بنا بر اطلاعیه سپاه، پهپادهای این نهاد به استاندارد ناوبری مجهز بوده و هدایت آنها نیز به صورت دقیق و حرفه‌ای صورت می‌پذیرد و ادعای آمریکایی‌ها ناشی از ضعف دستگاه‌های تشخیصی و شناسایی یا فرافکنی آنها است. گفتنی است، نیروی دریایی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مدعی نزدیک شدن یک فروند پهپاد ایرانی بدون روشن کردن چراغ هشدار در 300 متری ناو هواپیمابر نیمیتز در آب‌های خلیج‌فارس شد. آمریکایی‌ها شش روز پیش هم مدعی نزدیک شدن یک فروند پهپاد ایرانی به یک فروند اف‌ـ 18 در حال فرود بر روی ناو نیمیتز شده بودند.

4ـ جریمه 800 کانال تلگرامی متخلف

سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین آمار کانال‌های تلگرامی ثبت شده گفت: تاکنون بیش از ۱۲ هزار کانال تلگرامی در سامانه مربوطه ثبت و هویت ادمین‌های‌شان احراز شده است. وی افزود: البته دنبال‌کنندگان همه این کانال‌ها، پنج هزار نفر یا بیشتر از آن نیست؛ اما هویت بیش از ۶۰ درصد کانال‌ها که در مجموع بیش از نیم میلیون دنبال‌کننده داشته‌اند، احراز شده و به ثبت رسیده‌اند. وی با بیان اینکه ما به ‌صورت هفتگی گزارش‌هایی را در این زمینه به پلیس فتا و وزارت اطلاعات ارائه می‌کنیم، تأکید کرد: بیش از ۸۰۰ کانالی که این شناسه یونیک (شامد) را داشتند، به دلیل تخلفاتی که مرتکب شده بودند، شامد آنها به حالت تعلیق درآمد.

▼ اخبار کوتاه
مدیر کل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: از مجموع شکایات مردمی در تیر ماه، ۸۵ درصد مربوط به کالا و ۱۵ درصد مربوط به خدمات است؛ به گونه‌ای که بیشترین گزارش در بخش کالایی از نان، میوه و سبزیجات و در بخش خدمات از پارکینگ شهری و تعمیرگاه‌های خودروهای سبک بوده است. همچنین، گران‌فروشی و کم‌فروشی در صدر تخلف گزارش‌های دریافتی است.
به گزارش پایگاه خبری «العربی الجدید»، فشارهای کشورهای تحریم‌کننده قطر بر عراق به منظور اتخاذ موضعی منفی علیه دوحه، بار دیگر شکست خورد و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، در نشست با «خالد‌بن‌احمد آل‌خلیفه» وزیر خارجه بحرین که به بغداد سفر کرده است، اظهار داشت: عراق در بحران ایجاد شده میان برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، از همراهی با هر طرفی خودداری می‌کند.
حجت‌الاسلام علوی، وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه تاکنون کانال‌های زیادی که محتوای ضد اخلاقی داشته، شناسایی و به وزارت ارتباطات ارجاع شده است، گفت: با توافقی که با مسئولان تلگرام شده، کانال‌های ضد اخلاقی به آنها معرفی شده و آنها موظف شده‌اند این کانال‌ها را مسدود کنند؛ در همین راستا تاکنون هزاران کانال از این طریق مسدود شده است.
علیرضا شجاعی، معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت تجارت خارجی کشور در چهار ماه گذشته اظهار داشت: سال گذشته صادرات صنعتی ما 15 درصد کاهش پیدا کرد. صادرات غیر نفتی ما در بیشتر کالاها سرجمع منفی بوده که این برای تجارت خارجی کشور بسیار خطرناک است.
طبق اعلام مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، تولیدکنندگان این استان با تولید بادام و دانه‌های روغنی توانسته‌اند افزون بر ارز‌آوری، از میزان واردات این محصولات به کشور بکاهند. گفتنی است، در سال گذشته دو هزار تن بادام از این استان به اروپا صادر شده است.
رهبر کره شمالی گفت: فعلاً تصمیم گرفته‌ام تهدید حمله موشکی به گوام را عملی نکنم. کیم جونگ‌اون با این حال هشدار داده، در صورتی که یانکی‌ها (آمریکایی‌ها) به اقدامات به شدت خطرناک و بی‌پروایانه خود ادامه دهند، تصمیم خود را تغییر خواهد داد.
نشریه انگلیسی «میدل‌ایست‌آی» به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «محمدبن‌سلمان خواستار خروج نیروهای ارتش عربستان از یمن شده و اعلام کرده است ریاض برای تعامل با تهران مشکلی ندارد.»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات