تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۸۵۸
هیأت نظارت بر اجرای برجام تشکیل جلسه داد

تصمیم 16 بندی در واکنش به مادر تحریم‌ها

(روزنامه وطن امروز – 1396/05/11 – شماره 2221 – صفحه 2)

4 روز پس از تصویب طرح تحریم ایران، روسیه و کره‌شمالی در مجلس سنای آمریکا، هیات نظارت بر اجرای برجام تشکیل جلسه داد تا ضمن بررسی موارد نقض برجام با توجه به قانون تحریمی جدید آمریکا، رویکرد مناسبی در مواجهه با این تحریم‌ها اتخاذ کند. به گزارش «وطن‌امروز» بر همین اساس عصر روز دوشنبه هیات نظارت بر اجرای برجام با حضور تمام اعضا تشکیل جلسه داد. هیات نظارت بر اجرای برجام تحریم جدید آمریکا را نقض بندهای 26، 28 و 29 برجام دانست و تصمیماتی را در 16 بند برای واکنش به تحریم‌ها اتخاذ کرد. قرار است این تصمیمات که به گفته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ می‌شود، با سرعت انجام شود تا پاسخ جدی‌تری به اقدامات آمریکا داده شود.

بر اساس این گزارش، «هیات نظارت بر اجرای برجام» عصر روز دوشنبه با حضور هر 8 عضو خود به ریاست حسن روحانی تشکیل جلسه داد. حسن روحانی، علی‌ لاریجانی، محمدجواد ظریف، حسین دهقان، علی شمخانی، علی‌اکبر صالحی، سعید جلیلی و علی‌اکبر ولایتی اعضای این هیات هستند. در این جلسه پس از استماع گزارش‌های وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی، آخرین وضعیت قانون تحریمی جدید آمریکا و تبعات آن مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت. اعضای هیات نظارت، بر نقض تعهدات آمریکا در برجام بویژه مفاد بندهای 26 و 28 و 29 تأکید داشته و بر ضرورت پاسخ مقتدرانه، متناسب و هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران به موضع‌گیری‌های دولت آمریکا تاکید کردند.

هیات نظارت، ضمن استقبال و حمایت از پیش‌نویس طرح قانون «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، تصمیماتی را در 16 بند برای واکنش متناسب به تحریکات آمریکا اتخاذ کرد که متعاقبا توسط رئیس‌جمهور به دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ خواهد شد. در این جلسه اعضای هیات نظارت همچنین از بیانیه اخیر کمیسیون مشترک برجام که توسط مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و رئیس کمیسیون مبنی بر «ضرورت پایبندی همه اعضا به همه مفاد برجام همراه با حسن‌نیت و در فضایی سازنده» منتشر شد، استقبال کرده و در عین حال بر ضرورت پیگیری جدی مطالبات کشورمان از این کمیسیون در جلسه بعدی آن تاکید کردند.

نقض برجام از سوی آمریکا روشن است

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که دیروز به قم سفر کرد، جزئیات بیشتری از آنچه در جلسه هیات نظارت بر اجرای برجام گذشته است، ارائه کرد. او در جمع خبرنگاران از بحث‌های مفصل درباره تحریم‌های جدید آمریکا و تحلیل چگونگی و میزان تحریم‌ها سخن گفت و افزود: در جلسه هیات نظارت هسته‌ای اینکه چه مقدار تحریم‌های جدید آمریکا با برجام مخالف است، مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد این موضوع با بندهای مختلف برجام تعارض دارد.

وی افزود: درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علاوه بر اینکه اقدامات دیپلماتیک صورت بگیرد، باید شکایتی نیز به شورا و کمیسیون مربوط در این رابطه ارسال شود که این موضوع صورت گرفته و در این راستا اطلاعیه‌ای که از سوی کمیسیون مربوط صادر شده، بیانگر این است که آمریکایی‌ها تخلفاتی در اجرای برجام داشته‌اند و برخی از کشورها به صورت بسیار صریح بیان کردند که اقدامات آمریکا نقض برجام محسوب می‌شود و در جلسه بعدی این موضوعات در سطح وزرا بررسی می‌شود. رئیس نهاد قانونگذاری گفت: علاوه بر اقدامات انجام شده، کلیات طرحی درباره مقابله با اقدامات آمریکا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصوب شده و این کمیسیون در حال بررسی جزئیات این طرح است.

وی بیان کرد: بنده به آقای بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره رسیدگی به طرح یادشده تاکیدات لازم را داشته ام و در این رابطه جلسه فوق‌العاده نیز برگزار شده و بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، اگر کمیسیون امنیت ملی کارهای نهایی را درباره طرح انجام بدهد، پیش‌بینی می‌شود این طرح در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در صحن علنی بررسی شود. لاریجانی افزود: در جلسه نظارت هسته‌ای درباره 16 مورد تصمیماتی اتخاذ شد که برخی از آنها به اقدامات دیپلماتیک مربوط می‌شود و برخی اقدامات را باید سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها انجام دهند و مقرر شد رئیس‌جمهور تک‌تک این موارد را به دستگاه‌های مربوط ابلاغ کند تا انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نقض برجام توسط آمریکایی‌ها از نظر ما در هیات نظارت هسته‌ای با توجه به استنادات، روشن است.

وی افزود: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که مانع اجرای توافق هسته‌ای شوند و در این موضوع تردیدی نیست و شاید تصمیم آنها برای تصویب قانون جدید به این خاطر است که فضاسازی صورت بگیرد تا در ایران سرمایه‌گذاری کمتری انجام شود.

به گزارش خانه ملت، لاریجانی ادامه داد: در اجلاس G20 آقای ترامپ به کشورهای دیگر توصیه کرده بود در ایران سرمایه‌گذاری نکنند که اینگونه اظهارنظرها خلاف است و بر اساس برجام نباید چنین فضاسازی‌هایی انجام شود. البته این موضوع مشخص می‌کند که قصد آنان چیست، بنابراین ایران باید با قاطعیت و درایت به نحوی عمل کند که مانع دستیابی آمریکایی‌ها به هدف‌شان شود. وی گفت: رسانه‌ها باید به این موضوعات توجه کنند تا در فضاسازی‌هایی که از سوی آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد قرار نگیرند، زیرا واقعا اینطور نیست که آمریکایی‌ها بتوانند به تنهایی چنین کاری انجام دهند، بویژه اینکه کشورهای مهم به آمریکایی‌ها خرده گرفته‌اند که عملکرد صحیحی ندارد و بعد از مصوبه آمریکایی‌ها، روس‌ها، چینی‌ها و فرانسوی‌ها و دیگران به کار آمریکایی‌ها خرده گرفتند، بنابراین باید تلاش شود در ایران روند سرمایه‌گذاری تسریع شود. رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: ان‌شاءالله اقدامات شانزده‌گانه‌ای که مصوب شده با سرعت انجام شود تا پاسخ جدی‌تری به اقدامات آمریکا داده شود.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2221/2/179143/0

ش.د9601601

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات