تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۳۸۹۶
تصمیم نمایشی شورای شهر در قبال شهردار شدن یک زن

مورد عجیب الهه کولایی

پایگاه بصیرت / محمدمَهدی حسین‌نیا

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/05/07 ـ شماره 4952 ـ صفحه 1)

پس از سال ها تلاش مستمر افراد و گروه ها مختلف، به نظر می رسد حالا رفته رفته موضوع کنار گذاشتن خط کشی های جنسیتی و به طور خاص در حاشیه بودن حضور نیمی از جامعه یعنی زنان، رنگ شعارگونه خود را از دست می دهد و در عمل تبدیل به یک مطالبه ملی می شود.

به موازات به وجود آمدن پررنگ تر از قبلِ برچیده شدن محدودیت های اجتماعی بانوان مانند حضور در اماکن ورزشی، در سطحی بالاتر و کلان تر موضوع توجه به توانمندی های سیاسی و مدیریتی زنان در اشل‌های مختلف سیاسی نیز در حال پیگیری است. حالا جدای از خواست عمومی مردم و برخی از چهره های سیاسی مبنی بر حضور وزرای زن در کابینه ریاست جمهوری حال و آینده، شهرداری پایتخت کشور، یک خانم را در میان گزینه های اصلی خود در پیشگاه شورای شهر می بیند.

الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح طلب که نامش در میان هفت گزینه نهایی شهرداری تهران دیده می شود، این روزها روایت متفاوتی از عنوان شدن نامش برای جانشینی قالیباف دارد. نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی که چهره ای شناخته شده در حوزه های سیاسی به شمار می رود و فعالیت های انتخاباتی او در حوزه زنان برای بسیاری از مردم روشن است، حالا به شدت به دنیال تحت تاثیر قرار دادن شورای شهر منتخب مردم تهران است.

کولایی در آخرین نشست خبری خود از آماده‌سازی برنامه‌ای منسجم و مدون برای شهردار شدن خبر داد.

عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب درنشست خبری خود با بیان اینکه برنامه‌هایم برای اداره شهر در حال نهایی شدن است و در حال رایزنی با افراد مختلف برای چیدن معاونین و. .. هستم، در خصوص برخی اظهارنظرها و شائبات مبنی بر کاندیدای پوششی بودن، تصریح کرد: «وقتی که به من پیشنهاد شد که نامزد شهرداری تهران شوم اصلا در این مورد فکر نکرده و برنامه‌ای نیز در این خصوص نداشتم اما به عنوان فعال اصلاح‌طلب هر زمانی که کمکی از من خواسته شد دریغ نکرده و سعی کردم سهم خود را برای تسهیل جریان اصلاحات ادا کنم و در این موقعیت نیز بر خود تکلیف دانستم که به عنوان یک استاد دانشگاه زن و فعال سیاسی که به برابری انسان‌ها اعتقاد دارد پا به میدان گذاشته و سعی دارم در کنار نگاه سخت‌افزاری به شهر به جنبه‌های اجتماعی شهر نیز توجه شود.» کولایی البته جملات دقیق تری نیز به زبان آورد که می‌تواند تاسف آور باشد. وی خاطر نشان شد که در ابتدا صرفا قرار بود نقشی ویترینی برای روند انتخاب شهردار در شورای شهر ایفا کند و نمایندگان شورای 21نفره فکر نمی‌کردند او این اندازه ماجرای شهردار شدن را جدی بگیرد و برنامه‌ها‌ی کلان مدیریت شهری ارائه کند. نکته‌ای که می‌تواند و باید تکلیف مردم رای‌دهنده را با منتخبین‌شان روشن کند. اگر بنا باشد مبنای رایی که به پای افراد ریخته می‌شود مسئله‌ای جز اندیشه‌ها‌ی اصلاح طلبانه در راستای احقاق حقوق تمام ملت باشد و هنوز در تصمیم‌گیری‌ها‌ی خرد و کلان با شیوه‌هایی خاص، نیمی از مردم جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرند، مشخص می‌شود که نمایندگان از اساس متوجه نشده اند چرا جایگزین امثال دوستان آقای شهردار شده‌اند.

در نشست خبری مذکور، کولایی همچنین با بیان اینکه به عنوان یک فعال اصلاح‌طلب موظف هستم همه آبرو و اعتبارم را پای کار بیاورم تا جریان اصلاحات موفق شود، یادآور شد: «البته این را هم پذیرفته‌ام که عالم سیاست تابع یکسری از قواعد، جریانات و نظرات سیاسی و مختلف است و امیدوارم در یک رقابت سازنده و نه مخربی که شکل می‌گیرد همه کاندیدا بتوانند با یکدیگر رقابت کنند.»

کولایی بنا به سوابق، تجارب و حوزه‌ها‌ی عملکردی پیشینش شاید نتواند مدیریت پرفشارترین و بحرانی‌ترین دوره شهرداری تهران را تاب بیاورد. هنوز هم بدون شک برای تصدی شهرداری تهران نام گزینه‌ها‌ی جدی تری مانند مهرعلیزاده در میان است. مسئله اما از اساس چیز دیگری است. رئیس جمهوری در ایام انتخابات از لزوم کنار گذاشته شدن تبعیض‌ها‌ی جنسیتی و توجه به شایسته سالاری سخن گفت. اتفاقی که بدون شک مردم آن را در انتخاب کابینه از حسن روحانی مطالبه خواهند کرد و در صورت تحقق مسئله‌ای در تضاد با وعده‌های داده شده، این بار سنگر مردم سکوت نخواهد بود.

از سوی دیگر پس از پشت سر گذاشتن آن اندازه حاشیه در مورد لیست شورا، پذیرفته شد که منتخبین شورای شهر جدید بر مبنای فاکتورهایی خاص امروز در آستانه تشکیل رسمی شورای پنجم قرار گرفته اند. فاکتورهایی که روح اصلاح طلبی آن در تضاد با عوام فریبی، شعارزدگی و استفاده ابزاری از مفاهیم و اشخاص حقیقی یا حقوقی است.

بدون شک اگر مشخص شود که نمایندگان شورای شهر با رفتاری عوام فریبانه و تنها برای کاهش فشارهای اجتماعی نام الهه کولایی را در لیست گزینه‌ها‌ی نهایی شورا قرار داده اند، بی‌هیچ اغماضی باید مورد مواخذه قرار گیرند؛ امروز اگر بتوانند با دستمایه قرار دادن شعارگونه مسئله توجه به حقوق نیمی از افراد جامعه امور خود را پیش ببرند، فردا روز می‌توانند حقوق تمام ملت را زیر پا بگذارند و این خشت تا ثریا کج خواهد رفت بی آن که مهار شود. شعار به عقب بر نمی‌گردیم مورد نظر مردم را، زنان و مردان دوشادوش یکدیگر سر دادند و حالا نمی‌توان از نو در مورد نیمی از رای دهندگان روندی قهقرایی طی کرد. قهقرا در لغت یعنی سر به سمت جلو باشد و حرکت به عقب انجام گیرد. فروگذاری از احقاق حقوق زنان، واژه‌ای مناسب تر از حرکت قهقرایی ندارد. حالا الهه کولایی نشان داده که به درستی متوجه این مسئله مهم شده و با شجاعت تمام و پرهیز از محافظه کاری که برخی آقایان آن را لازمه بقای سیاسی خود می‌دانند، در نشستی خبری حقایق مربوط به ملت را بیان کرده است. فارغ از این که کولایی در مقایسه با دو سه نام اصلی گزینه‌ها‌ی شهرداری می‌تواند انتخاب اصلح باشد یا نه، بدون شک روحیه توام با شجاعت و اصلاح طلبانه او قابل تقدیر است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=79451

ش.د9601559

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات