تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۹۰۲

غلامرضا مصباحي‌مقدم: حرف آخر را در جريان اصولگرا جامعه روحانيت مي‌زند

(روزنامه اعتماد ـ 1396/05/15 ـ شماره 3872 ـ صفحه 6)

اين روزها برخي چهره‌هاي جناح راست از اخلال در راس جريان اصولگرايي گفته‌اند. عده‌اي نيز اذعان دارند كه اين جريان امروز با بهره‌گيري از خرد جمعي اداره مي‌شود و دوران مرجعيت تشكل‌ها و چهره‌هاي بزرگ اين جريان سياسي تمام شده است. با اين حال غلامرضا مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز تاكيد دارد كه همچنان حرف آخر را اين تشكل به عنوان پدر معنوي جريان اصولگرايي مي‌زند و تاسيس جمنا به عنوان تشكل وحدت‌بخش اصولگرايان اين نقش جامعه روحانيت مبارز را مخدوش نكرده است.

جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي يا جمنا چند ماه مانده به انتخابات شروع به كار كرد و فرض آنها اين بود كه ما براي يك كار بلندمدت آمده‌ايم و انتخابات سال ٩٦ يك‌ دست‌گرمي بود و انتظار پيروزي صددرصدي نداشتند. طبعا تلاش خوبي كردند و توانستند نيروهاي مردمي را از كل كشور جمع كنند و نشست‌هاي خوبي را برگزار كردند. ما از سال ١٣٧٦ تا ١٣٩٦ هيچگاه شاهد رسيدن به فرد واحد نبوده‌ايم اما اين دفعه به دليل فعاليت جمنا اصولگرايان توانستند به يك فرد واحد برسند پس اين يك اقدام موفق بوده است و مجموعه افرادي كه در سال ٧٦ به آقاي ناطق‌نوري، كانديداي جناح اصولگرا راي دادند هفت ميليون نفر بودند اما امروز كانديداي جبهه اصولگرا ١٦ ميليون راي مي‌آورد، اين يك رشد بسيار خوبي است؛ لذا به نظر مي‌رسد ايراد جدي متوجه آن نباشد البته نمي‌توان گفت هيچ ايرادي ندارد قطعا نواقصي وجود دارد كه در حال بررسي است تا در انتخابات آينده مرتفع شود.

ازجمله ايرادات جمنا اين بود كه از ظرفيت احزاب استفاده نكردند و تنها به ظرفيت افراد خاص اتكا كردند و نوعي عدم به بازي گرفتن احزاب در دستور كار بود كه احزاب هم يك ظرفيت داشتند و چه‌بسا اگر از ظرفيت آنها استفاده مي‌شد نتيجه بهتري مي‌گرفتند.

[با ظهور و بروز جمنا قرار است ليدري اصولگرايان از جامعتين به جمنا منتقل شود؟] جامعتين جايگاه خود را دارند و همواره اين جايگاه در مجموعه اصولگرايي جايگاه پدري بوده است؛ يعني همواره طرف مشورت قرار مي‌گرفتند و امروز هم اين جايگاه را دارند. گفته شد جامعه روحانيت حرف آخر را بزند و رهبري را به عهده بگيرد.

در اين دوره از انتخابات ما شاهد استفاده از ظرفيت جامعه روحانيت مبارز بوديم و مسائل‌شان را با دبيركل مطرح كردند. در جامعه روحانيت هم مطرح شد اما مساله عبور مطرح نبود. همين جمعيت رهپويان كه اشاره كرديد و در جمنا هم نقش موثري داشت، مبنا را بر عبور از جامعه روحانيت و جامعه مدرسين قرار نداده بود. جبهه پايداري اصلا به جمنا ورود نكرد كه بخواهيم بگوييم چه موضعي نسبت به جامعتين داشت.

پيش‌بيني من اين است كه هيچ نوع اصلاحي در مباني جمنا صورت نخواهد گرفت و اگر قرار باشد اصلاحي صورت بگيرد در رويكردها، شعارها و به‌كارگيري ساختاري است كه بتواند هم نيروهاي مردمي را جذب و هم توجه احزاب را جلب كند.

در اين دوره ما از رقيب عقب نيفتاديم، بلكه قدرتي كه دست ما نبود همچنان در دست رقيب باقي ماند. يك موقع هست مي‌گوييم قدرت را نتوانستيم تصاحب كنيم، بله نتوانستيم و طبيعي هم هست كه سه دور ما مجلس را به عهده داشتيم حال يك دور رقيب ما مجلس را در اختيار بگيرد كه آن هم ندارد؛ يا رياست‌جمهوري دو دوره در دست رقيب بود دو دوره ما گرفتيم و حال دوباره در دستان رقيب است و اين رويكرد مردم طبيعي است چرا كه مردم با هيچ جناح و حزبي خويشاوندي دايمي ندارند و به عملكردها نگاه مي‌كنند.

كمك‌هاي مردمي آقاي رييسي سال‌ها قبل از طريق آستان قدس انجام مي‌گرفت و اساسا ربطي به انتخابات نداشت. يعني آستان قدس با وجود موقوفه‌ها منابعي در اختيار دارد كه بايد از اين طريق به خانواده‌هاي كم‌درآمد كمك كند. آقاي رييسي پيش از اينكه تمايل خود را به حضور در انتخابات اعلام كند، به صورت جدي كانديداتوري خود را نفي مي‌كرد و اين جريان توزيع مواد غذايي قبل از كانديداتوري ايشان وجود داشت و بعد از آن هم ادامه خواهد داشت.

كناره‌گيري آقاي ناطق نوري به اين علت بود كه بتوانند راحت‌تر براي آقاي روحاني كار كنند، به نظرم موضوع ديگري نيست. استعفاهاي امام جمعه‌ها هم هيچ ربطي به مسائل سياسي ندارد.

اگر آقاي روحاني بخواهد دور دوم رياست‌جمهوري‌اش دوراني باشد كه ان‌شاءالله ختم به خير شود و سرنوشت روساي جمهور گذشته را پيدا نكند بايد از نگاه سياسي به كابينه پرهيز كند و يك كابينه كار تشكيل دهد. خدا رحمت كند آقاي هاشمي‌رفسنجاني را. ايشان به وزرا گفته بود هيچ كدام كار سياسي نكنيد، من خودم به اندازه كافي سياست‌ورزي مي‌كنم، وظيفه شما كار كردن است. كابينه آقاي هاشمي يك كابينه موفق بود و دو دور رياست‌جمهوري ايشان خيلي از مشكلات ما را حل و ما را از خرابي‌هاي بعد از جنگ خارج كرد و ما را به جايي رساند كه رونق اقتصادي رخ داد و زيرساخت‌ها بازسازي شد و صنعت به چرخش درآمد.

من معتقدم آقاي روحاني مشي آقاي هاشمي‌رفسنجاني را دنبال كند. ان‌شاءالله موفق خواهد بود و كابينه‌اي را انتخاب كند كه از صلاحيت لازم و كافي برخوردار است. بهترين‌ها را از نظر مباني فكرى و قدرت اجرايي برگزيند و به گرايش سياسي آنها نگاه نكند، درواقع بايد با نگاهي فراجناحي كابينه خود را بچيند. اگر آقاي روحاني ليست وزراي خود را با رهبري چك كرده باشد جاي تقدير دارد، اين همان مشي مرحوم هاشمي‌رفسنجاني بنا به گفته خود آن مرحوم است، اين مساله هماهنگي ميان رييس‌جمهور و رهبري را افزايش مي‌دهد و در نتيجه همكاري در كل نظام را تقويت مي‌كند.

منبع: خبر آنلاين

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=82448

ش.د9601552

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات