صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۳۹۱۷
مروری بر عقب نشینی آمریکا در مقابل کره شمالی

باخت آمریکا در جنگ اراده ها

لفاظی های احساسی و ناپخته ترامپ نه تنها موجب عقب نشینی پیونگ یانگ نشد، بلکه اوضاع را بدتر کرد و به نوشته واشنگتن پست «آتش و خشمی» که ترامپ از آن سخن گفت تا او را در مقابل دیگران همانند یک مرد خطرناک دیوانه نشان دهد، فقط هم پیمانانش را آشفته کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
تنش در شبه جزیره کره پس از آزمایش موشک بالستیک کره شمالی بار دیگر افزایش یافته است. روزنامه «واشنگتن‌پست» با اعلام خبر آزمایش موفقیت‌آمیز کلاهک هسته‌ای قابل نصب روی موشک‌های بالستیک توسط کره شمالی نوشت: «اگر این موضوع صحت داشته باشد پیونگ‌یانگ به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ساخت سلاح هسته‌ای رسیده است.» این روزنامه رسمی آمریکا صراحتا به قدرت هسته‌ای کره شمالی اذعان کرد و پس از اعلام این خبر ترامپ، کره شمالی را تهدید به حمله کرد. دونالد ترامپ اعلام کرد اگر کره شمالی به تهدیدات خود ادامه دهد با چنان آتش و خشمی مواجه خواهد شد که دنیا همانند آن را ندیده باشد. 
در ادامه شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» خبر آماده شدن طرح آمریکا برای حمله به کره‌شمالی را به نقل از منابعی در نیروهای مسلح آمریکا منتشر کرد. طرح پنتاگون شامل حمله هوایی با استفاده از بمب‌افکن‌های «بی‌1 بی‌لانسر» است که طبق برنامه از پایگاه هوایی اندرسون در جزیره گوآم به پرواز در می‌آیند و بیش از 20 نقطه حساس از جمله پایگاه‌های شلیک موشک کره شمالی به عنوان هدف برای آن ها تعیین شده است. مراحل مختلف این طرح آماده شده است و پنتاگون تنها منتظر دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا است تا به کره شمالی حمله کند. در مقابل پیونگ‌یانگ نیز اعلام کرد که طرحی برای حمله به جزیره گوآم در دست بررسی دارد که به زودی آن را نهایی خواهد کرد. کره شمالی اعلام کرده قصد دارد تا طرح مربوط به حمله موشکی به تاسیسات نظامی آمریکا در گوآم را با 4 موشک تا اواسط اوت (اواخر مرداد) تکمیل کند. طبق آخرین اخبار، کره شمالی تمامی نیروهای مسلح و افراد بزرگسال کشورش را در وضعیت آماده باش و منتظر دستور حمله قرار داده است.

اهمیت جزیره گوام
جزیره گوام با 541 کیلومتر مربع مساحت و 160 هزار نفر جمعیت هرچند بخشی از خاک آمریکا محسوب نمی‌شود، اما از سال 1898 در قلمرو آمریکا قرار گرفته است. اهمیت اصلی جزیره گوام به دلیل این است که 30 درصد از مساحت این جزیره را پایگاه‌های نظامی آمریکا شکل می‌دهد. طبق اخبار رسانه های آمریکایی 6 هزار نیروی نظامی این کشور حضور دارند. دلیل این امر نیز به موقعیت راهبردی جزیره گوام باز می گردد.  نزدیکی گوام به چین، فیلیپین، ژاپن و شبه‌جزیره کره باعث شده تا آمریکایی‌ها آن را به‌عنوان پایگاهی نظامی برای دفاع از منافع خود در شرق آسیا برگزینند. 
کره شمالی در طراحی خود جهت ضربه زدن به آمریکا، گوام را در دستور حمله قرار داده است. خبرگزاری بی بی سی به نقل از منابع کره شمالی درباره طرح حمله پیونگ یانگ، اعلام کرد: موشک های کره شمالی از فراز شیمان، هیروشیما و کویچی در ژاپن عبور خواهند کرد و ظرف ۱۰۶۵ ثانیه به ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری خاک گوام می‌رسند و در آب فرود خواهند آمد. 

باخت آمریکا در جنگ اراده ها

در مقابل آمریکایی ها نیز طرح حمله به کره شمالی را در دستور قرار دادند. در این زمینه نشریه تخصصی «اوییشنیست» که بر مسائل هوانوردی تمرکز دارد، احتمالاتی را درباره طرح آمریکا در پاسخ به کره شمالی مطرح کرد و نوشت: «آمریکا باید برای حمله پیش‌دستانه به پایتخت کره شمالی، یک حمله هوایی کاملا استاندارد را اجرایی کند، یعنی حمله را با موشک‌ شروع کند که این موضوع در چهار مرحله قابلیت اجرایی دارد و به سلاح‌های دیگر ختم می‌شود.»
1- فاز اول که شامل انتقال تجهیزات مورد نیاز به منطقه برای هدف‌گیری دقیق است، چند ماهی است که با ورود هواپیماهای جاسوسی و استقرار ماهواره‌های جاسوسی در مدار مناسب آغاز شده است. اگر آمریکا واقعا تصمیم به حمله بگیرد، به روند عملیات جمع‌آوری اطلاعات شدّت می‌بخشد تا بتواند در همان مرحله اول حمله هوایی اهداف مورد نظر خود را نابود کند. 
2- در مرحله دوم احتمالا از رزم‌ناوهای موجود در ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا استفاده خواهد شد؛ شناورهایی که بر اساس آمار سازندگان توانایی شلیک 90 موشک تام‌هاوک را دارند. البته مطمئنا هر ناو قادر به شلیک تعداد کمتری موشک تام‌هاوک خواهد بود، زیرا در این شناورها ترکیبی از موشک‌های هجومی و پدافندی در کنار هم مستقر می‌شوند. 
3- در مرحله سوم، احتمالا برای کوبیدن اهداف خاص مانند پناهگاه‌ها و سایت‌های زیرزمینی، بمب‌افکن‌های راهبردی ارتش آمریکا از خاک این کشور و گوام، پرواز رفت و برگشتی به سمت کره شمالی خواهند داشت.
4- در مرحله چهارم، هواپیماهای تاکتیکی که از پایگاه‌های منطقه‌ای و ناوهای هواپیمابر به پرواز در می‌آیند، به شکار موشک‌های بالستیک و توپخانه خواهند رفت تا از حمله تلافی‌جویانه پیونگ‌یانگ که حتی می‌تواند اتمی هم باشد، پیشگیری کنند. به هرحال سامانه دفاعی تاد یا سامانه دفاعی شناور «ایجس» مسئول ساقط کردن موشک‌های شلیک‌شده از جانب کره شمالی به سمت کره جنوبی خواهند بود.
هرچند طرح حمله کره شمالی به صورتی کلی اعلام شده و بدیهی است که اطلاع دقیقی از جزئیات یک حمله نظامی وجود ندارد و در مقابل طرح آمریکا مورد گمانه زنی رسانه ها قرار گرفته است، اما این دو وضعیت به معنای آمادگی واشنگتن و سردرگمی پیونگ یانگ نیست، بلکه برعکس سران کره شمالی کمتر حرف می زنند و در مقابل جدّی تر عمل می کنند و همین سرسختی آنان ترامپ را به لفاظی و سپس عقب نشینی وا داشت.

عقب نشینی آمریکا
جدّی بودن کره شمالی در تهدیدات خود باعث شد تا اظهار نظرهای ترامپ به سمت عقب نشینی تغییر کند. البته حمایت چین به عنوان اصلی ترین متحد کره شمالی از پیونگ یانگ در عقب نشینی ترامپ بی تاثیر نبود. روزنامه گلوبال‌تایمز چین اعلام کرد: درصورتی‌که ابتدا واشنگتن به کره شمالی حمله کند، چین در برابر آمریکا خواهد ایستاد و مانع از آن خواهد شد تا رژیم کره شمالی سرنگون شود. این مسئله به معنای این است که کره شمالی به نوعی حمایت چین را دارد. 

باخت آمریکا در جنگ اراده ها

از سوی دیگر آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که کره شمالی می‌تواند با استفاده از تسلیحات هسته ای، منافع واشنگتن در برخی مناطق از جهان را هدف حمله اتمی قرار دهد. درست همین مساله موجب شده است دولتمردان واشنگتن نسبت به اتخاذ هرگونه اقدام نظامی علیه کره‌ای‌ها دست نگه داشته و تأمل ورزند.
ظاهرا لفاظی های احساسی  و ناپخته ترامپ نه تنها موجب عقب نشینی پیونگ یانگ نشد، بلکه اوضاع را بدتر کرد و به نوشته واشنگتن پست  «آتش و خشمی» که ترامپ از آن سخن گفت تا او را در مقابل دیگران همانند یک مرد خطرناک دیوانه نشان دهد، فقط هم پیمانانش را آشفته کرد. همین نگرانی ها سبب شد تا جیمز ماتیس، وزیر دفاع  و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه  امریکا با درک درست پیامدهای هر گونه آغاز جنگ بین دوطرف،  با موضع ملایم تری در پی آرام کردن اوضاع برآیند. 
پس از جدّی بودن تهدیدات کره شمالی، چند مقام ارشد آمریکا تاکید کردند آمریکا همچنان در تلاش برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک در این مناقشه ا‌ست. اچ آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ،  تاکید کرد که البته نسبت به یک دهه اخیر در شرایط حساس‌تری قرار داریم و از این جهت حالت جنگی ملموس‌تر است. این سیاستمدار آمریکایی با بیان اینکه آمریکا قصد دارد تحریم‌ها علیه کره شمالی را افزایش دهد، به‌گونه‌ای وانمود کرد که کماکان مواضع آمریکا در قبال کره شمالی سختگیرانه است.
مایک پومپئو، رئیس سازمان سیا از دیگر شخصیت‌های سیاسی است که عقب‌نشینی آمریکا را در قالب لفاظی خاص مطرح کرد. وی با طرح این موضوع که صبر آمریکا در قبال کره شمالی رو به پایان است، اطمینان داد که در کوتاه‌مدت جنگی رخ نخواهد داد.  جوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش آمریکا نیز طی سفر جاری خود به آسیا گفته است که قصد به راه‌اندازی جنگ نداریم.  
کاخ سفید اما در بیانیه‌ای که نشان‌دهنده موضع رسمی آمریکاست اعلام کرد که آمریکا ضمن رصد اقدام‌های کره شمالی خواستار توقف رفتارهای تنش‌آمیز این کشور است. 
از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که  آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» با طرح سلسله تهدیدات گسترده علیه کره شمالی به دنبال امتیازگیری از این کشور و وادار کردن آن به نشستن بر سر میز مذاکرات است. برخی تحلیلگران معتقدند واشنگتن اساسا تصمیمی برای انجام یک عملیات نظامی تمام‌عیار علیه کره شمالی ندارد، اما درصدد است با افزایش شدّت و حدّت تهدیدات علیه این کشور، پیونگ‌یانگ را به عقب‌ نشستن از مواضع خود وادار کند. 
«مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز روز سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و آزادسازی شبه جزیره کره از استعمار ژاپن گفت، «به هرقيمتي مانع از وقوع جنگ خواهيم شد و بحران هسته‌ای کره شمالی بایستی کاملاً به نحو صلح‌آمیز حل شود و آمریکا نیز هیچ اقدام نظامی را بدون رضایت ما انجام نخواهد داد.»
این مواضع آمریکا اما تاثیر چندانی بر سران کره شمالی نگذاشت و این کشور سربازان و مردم خود را همچنان دست به ماشه نگه داشته است. خبرگزاری رسمی کره شمالی هم بلافاصله گزارش داد، کیم جونگ اون، رهبر این کشور پس از آنکه در جریان جزئیات طرح آماده شده حمله به جزیره گوام قرار گرفته، برای مدتی طولانی آن را بررسی و به ژنرال‌های کشورش اعلام کرده ارتش را برای حمله آماده کنند تا در صورت اتخاذ چنین تصمیمی از سوی وی، اقدام لازم انجام شود. کیم جونگ اون این را هم گفته که آمریکا برای جلوگیری از درگیری با کره‌شمالی باید گزینه درست را انتخاب کند. طبق این گزارش، رهبر کره شمالی تاکید کرده که نمی‌خواهد اقدامی عجولانه در قبال گوام صورت دهد به همین دلیل دستور حمله به گوام را موقتا متوقف کرده است. «دونالد ترامپ» در واکنش به تصمیم «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، مبنی بر تعلیق حمله موشکی به جزیره گوام آمریکا، آن را بسیار خردمندانه و منطقی توصیف کرد. این پاسخ ترامپ به معنای این است که وی از طرح خود مبنی بر حمله به کره شمالی عقب نشینی کرده است.

پایان سخن
دونالد ترامپ در ابتدا تصور می کرد که تهدید کردن کره شمالی به حمله باعث عقب نشینی این کشور از آزمایش های موشکی مکرر خواهد شد، اما پس از آنکه کره شمالی جزیره گوام را که یکی از مراکز اصلی پایگاه های نظامی آمریکا است، به حمله موشکی تهدید کرد، ترامپ به این نتیجه رسید که نمی تواند با استفاده از ابزار تهدید به منافع خود در این مورد برسد. این مسئله یادآورد مانور رسانه ای فروردین ماه ترامپ است که طی آن وی دستور اعزام ناوگان دریایی آمریکا به شبه جزیره کره را داد، اما در نهایت به دلیل تهدیدهای کره شمالی ترامپ عقب نشینی کرد. در هر صورت شکست های آمریکا در مناطق مختلف که باعث ضعف این کشور شده است پیونگ یانگ را به این نتیجه رسانده است که تهدیدات آمریکا پوشالی است و نباید به آن توجه کرد. می توان گفت عقب نشینی آمریکا در مقابل کره شمالی نشانه محکمی از عدم آمادگی واشنگتن برای ورود به یک جنگ تمام عیار است، حتی می توان گفت در صورتی که کره شمالی سلاح اتمی هم نمی داشت، واشنگتن توان حمله به یک کشور دارنده سلاح های متعارف را ندارد، چرا که از اراده لازم برخوردار نیست. سربازان آمریکایی حاضر نیستند جان خود را برای افراد دیوانه ای همچون ترامپ هزینه کنند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات