صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۳۹۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 28 مرداد

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مردم ما با آن کسانی که به روز عاشورا اهانت کردند قهرند. ملّت با آنهایی که روز عاشورا، با قساوت، با لودگی، با بی‌حیایی آمدند جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر است. با اینها آشتی هم نمی‌کنیم، با آن کسانی که با اصل انقلاب بدند، می‌گویند اصل نظام هدف ما است (95/11/27)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
غیر قابل‌ اعتماد

امروز 28 مرداد، سالروز کودتای آمریکایی‌ـ انگلیسی 28 مرداد در سال 1332 و در هم شکستن نهضت ملی کردن صنعت نفت ایران و بهانه‌ای برای بازخوانی قابل ‌اعتماد نبودن آمریکا است. در واقع، در سال‌های ملی شدن صنعت نفت ایران، آمریکا نقش‌های سه‌گانه‌ای ایفا کرد؛ آنگاه که بحث رقابت آمریکا با انگلیس در میان بود و این کشور درصدد بود از نفت ایران سهمی برای خود دست و پا کند، از ملی کردن صنعت نفت ایران حمایت کرد. با پیروزی نهضت ملی نفت، آمریکا در نقش میانجی‌گری و واسطه‌گری میان ایران و شرکت نفت ایران و انگلیس ظاهر شد و کوشید با برقراری مذاکراتی میان طرفین و ارسال هیئت‌هایی به ایران و مذاکره با رهبران نهضت در کشورمان، اختلافات میان ایران و دولت بریتانیا در باب مسئله نفت را پایان دهد؛ اما پس از آنکه میانجی‌گری‌ها نتیجه نداد، آمریکا برانداز نهضت ملی شد.
یکی از دلایل نپذیرفتن پیشنهادهای هیئت‌های آمریکایی برای حل اختلافات میان ایران و شرکت نفت ایران و انگلیس، نپذیرفتن و لحاظ نکردن قانون ملی کردن نفت در پیشنهادهای آنها بود؛ اما افزون بر بن‌بست اعتماد به آمریکا، یک نکته مهم در این کودتا، روش اجرای آن بود. در واقع، طرح آنها برای کودتا نیز مبتنی بر القای ناامیدی در کشور و همزمان به صحنه آوردن مخالفان مصدق و نهضت نفت و بهره‌گیری از گروه‌ها و اراذل و اوباشی، مانند شعبان جعفری معروف به «شعبان بی‌مخ» بود. نکته جالب در اجرای کودتا این است که آنها با سم‌پاشی روانی‌ـ‌ تبلیغاتی و القای ناامیدی از تداوم حکومت مصدق، به قدری اوضاع را در کشور برای کودتا فراهم کرده بودند که از آن یک میلیون دلاری که سازمان سیا برای تدارک کودتا در ایران در نظرگرفته بود، تنها با هزینه حدود 75 هزار دلار توانست نهضت ملی ایران را سرنگون کند. می‌توان گفت، بخشی از عملیات روانی‌ـ رسانه‌ای دشمن علیه جمهوری اسلامی نیز مبتنی بر همین ترفند است. از این‌ رو، نکته مهمی که در اوضاع کنونی نیز باید مورد توجه دست‌اندرکاران و مسئولان مختلف باشد، این است که اولاً، به گونه‌ای عمل نکنند که سبب ایجاد یأس در مردم شوند و ثانیاً، بهانه به دست دشمن ندهند تا عملیات روانی‌ـ رسانه‌ای خود را علیه کشورمان اجرا کند.

▼ گزارش روز
یک نمایش و سه نکته

«اعتصاب غذای مهدی کروبی» نمایش و سناریویی که هفته پیش به اجرا درآمد، نمایشی که فارغ از هدفش بسیار روشنگر بود و سه نکته مهم را بیش از پیش هویدا کرد؛ اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در جریان این بازی رسانه‌ای مشخص شد، درستی سیاست اعمال حصر برای سران فتنه در هفت سال گذشته بود، اینکه در صورت برداشته شدن محدودیت‌ها و آغاز ارتباط میان سران فتنه و چهره‌های تندروی اصلاح‌طلب بار دیگر فتنه‌انگیزی‌های این افراد آغاز خواهد شد؛ زیرا طی همین چند روزی که مهدی کروبی برای درمان در بیمارستان بستری بود و برخی چهره‌های تندرو توانستند به بهانه عیادت با وی ارتباط بگیرند، بلافاصله خط‌دهی را آغاز کرده و نمایش اعتصاب و مباحث پیرامون آن را طراحی و عملیاتی کردند.
دومین نکته، ضرورت بیش از پیش روشنگری درباره سال 88 بود؛ چرا که گویا برخی فراموش کرده‌اند که اساساً اعمال حصر، نه به علت اعتراض به نتایج انتخابات، بلکه به دلیل ورود این افراد به فاز براندازی همزمان با انقلاب و حرکات مسلحانه در کشورهای منطقه آن هم در بهمن ماه سال 89 بود، فراموش کرده‌اند نظام همه شورش‌ها، آشوب‌ها و گستاخی این افراد و حامیان‌شان را 18 ماه تحمل کرد تا آنکه آنها به دنبال سوریه‌سازی ایران افتادند و امروز این سؤال مطرح است که اگر در بهمن ماه سال 89 حصر اعمال نمی‌شد و ارتباط سران فتنه با بدنه این جریان قطع نمی‌شد، فراخوان‌ها و آشوب‌های خیابانی این افراد و حامیان آنها تا کجا ادامه داشت؟ موضوعی که با توجه به شرایط حساس و ویژه منطقه در سال‌های گذشته معلوم نبود به چه اتفاقات و شرایطی برای کشور و نظام اسلامی منجر می‌شد.
سومین نکته، روشن شدن ضرورت محاکمه سران فتنه و باز شدن ابعاد پیچیده و پنهان فتنه  88 برای مردم و برای ثبت در تاریخ است. ظلم بزرگی خواهد بود اگر محصوران پیش از محاکمه و پاسخگویی در حصر فوت کنند و این فرصت برای برخی فراهم شود که با قهرمان‌سازی از آنان و مظلوم‌نمایی از محصوران، واقعیت‌ها را برای آیندگان وارونه روایت کنند. مسئولان و دستگاه مسئول، به ویژه قوه قضاییه باید مقدمات محاکمه آنان را فراهم کرده و به مطالبه عمومی مجازات این افراد پاسخ مثبت دهد.

▼ خبر ویژه
 کشف علت وحشی‌گری اعضای داعش

در حالی که رسانه‌های غربی خوی وحشی‌گری و جنایتکارانه داعشی‌ها را ناشی از اعتقادات و تعصب آنها می‌دانستند، پژوهشگران آمریکایی دریافتند قساوت اعضای داعش ناشی از مصرف قرص‌های روانگردان کپتاگون است. پژوهشگران آمریکایی در انستیتوی تحقیقاتی اسکریپز، موفق به رمزگشایی از این ماده روانگردان شدند. کپتاگون ترکیبی صناعی است که داعشی‌ها برای مسخ نیروهای تحت امر خود و القای خوی وحشی‌گری در آنها تولید و مصرف می‌کنند. قرص‌های روانگردان کپتاگون ارزان است و به آسانی تولید می‌شود و به تازگی در برخی کشورها، همچون عربستان نیز رواج یافته است. این قرص‌ها نوعی آمفتامین است که نیروهای داعش در میدان‌های جنگ سوریه از آن بسیار استفاده می‌کنند. این قرص‌ها به شدت توهم‌زا هستند؛ به گونه‌ای که فرد مصرف‌کننده تصور می‌کند مرتباً مورد حمله قرار می‌گیرد و سعی در دفع این حملات دارد. مصرف کپتاگون به رفتارهای جنون‌آمیز وخونخوارانه می‌انجامد تا جایی که برخی‌ها پس از مصرف این قرص‌ها به دریدن بدن دیگر انسان‌ها تمایل پیدا می‌کنند.

▼ اخبار
1‌ـ راهکارهای حل معضل بیکاری

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: دولت باید جلوی بانک‎های افسارگسیخته را بگیرد، که این رکن اول حل مسئله بیکاری است. روزی نیست که مردم برای من نامه نفرستند و از سود بانک‎ها شکایت نداشته باشند. خیلی از کارخانه‎ها را این بانک‎ها ورشکسته کرده است. وی ادامه داد: رکن دوم از بین بردن بیکاری «عدم سرمایه‎گذاری در خارج از کشور» است. برخی سرمایه‎داران همه سرمایه خویش را در بانک‎های خارجی گذاشته‎اند تا از سودش بهرمند شوند، این در حالی است که قرآن در آیات متعدد این کار را مذمت کرده و آنها را به عذاب عظیم و آتش سنگین جهنم وعده داده است.  این استاد و مفسر قرآن کریم «دولت» را سومین رکن حل معضل بیکاری معرفی کرد و گفت: دولت برای حل بیکاری باید هزینه زیاد خودش را کم کرده و در گام بعدی یارانه‎های مردم ثروتمند را قطع کند. بنده بارها به مسئولان گفته‎ام، مشکل این یارانه را حل کنید، بیش از نیمی از مردم احتیاج واقعی به یارانه ندارند؛ قطع یارانه‎ها سبب رونق اقتصاد کشور می‎شود.

2ـ تروریست‌ها در راه اروپا
به گزارش تارنمای روسی پراودا، افرادی که کشورهای اروپایی خود را برای جنگ در کنار دیگر تروریست‌ها ترک کرده بودند، در حال بازگشت به میهن‌شان هستند و امکان دارد شمار تروریست‌های بازگشتی به اروپا با اعلام شکست گروه تروریستی داعش افزایش یابد. به گفته کارشناسان، یک سوم از اروپایی‌هایی که برای شرکت در جنگ عراق و سوریه، کشورهای خود را ترک کرده بودند، به وطن‌شان بازگشته‌اند. بیشتر آنها تحت نظر پلیس هستند، اما برخی موفق به فرار از تیررس نظارتی شده‌اند. به گفته محققان مرکز رن، بیشتر تروریست‌ها به دلیل اینکه در حملات بی‌رحمانه مشارکت کرده‌اند یا اینکه شاهد خشونت بوده‌اند، متحمل ضربه‌های روحی شده‌اند. براساس این گزارش، بیش از 42 هزار نیروی خارجی از بیش از 120 کشور از سال 2011 تا سال 2016 به صف تروریست‌ها پیوستند و حدود پنج هزار نفر برای مبارزه در کنار تروریست‌های داعش، کشورهای اروپایی را ترک کردند.

3ـ ماجرای اعزام تیم ۵۰۰ نفره سیا به مراسم اربعین

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات گفت: راه‌پیمایی 20 میلیونی اربعین، نشان‌دهنده احساسات پرشور مردم نسبت به امام حسین(ع) است. سال گذشته حدود 500 نفر از یک دانشگاه آمریکایی به درخواست سازمان سیا در راه‌پیمایی اربعین حضور داشتند و سؤال‌هایی را از مردم می‌پرسیدند که جمع‌بندی آنها این بود که این جمعیت تهدیدی برای نابودی آمریکاست. در همین زمینه، اگر جست‌وجویی در اینترنت انجام دهیم، با 14 میلیون مقاله درباره آمریکای در حال فروپاشی مواجه می‌شویم که خود آمریکایی‌ها نوشته‌اند و بیشتر آنها به این موضوع اشاره دارند که منشأ نابودی آمریکا، انقلاب اسلامی است؛ در حالی که متأسفانه عده‌ای در ایران این حرف را قبول ندارند.

4ـ ترامپ به زودی کناره‌گیری خواهد کرد

تونی شوارتز، روزنامه‌نگار آمریکایی در صفحه خود در شبکه توئیتر نوشت: ترامپ پیش از آنکه رابرت مولر، وکیل آمریکایی تحقیقات خود درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تأثیرگذاری بر انتخاب وی را آغاز کند، از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. وی که یکی از نویسندگان کتاب «The art of deal» است، گفت: اگر ترامپ در سمت خود باقی بماند، جای تعجب است. شوارتز از معامله ترامپ در آینده نزدیک برای مصونیت قضایی در برابر استعفا سخن گفت و نوشت: او استعفا می‌دهد؛ پیش از آنکه کنگره و مولر گزینه دیگری برایش باقی نگذارند. وی پیش‌بینی کرد، ترامپ در پاییز آینده یا پیش از آن استعفا دهد.

▼ اخبار کوتاه
حاتم شاکرمی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه ۷۸ درصد جویندگان کار در تهران مهارت‌های فنی ندارند، گفت: اجرای طرح کارورزی با محوریت ارتقای مهارت فنی جویندگان کار، به ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی در سراسر کشور کلید خورده که شامل چهار طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان)، طرح تکاپو (توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار) و طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کسب‌وکار است.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم نامگذاری بزرگراه نیایش به نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: این نامگذاری‌ها برای یادآوری و حفظ سرمایه‌های ملی و شخصیت‌های مذهبی ما صورت می‌گیرد. وی با اشاره به دست‌نوشته آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، تأکید کرد: ایشان فرمودند من یک روستازاده هستم و هم خدمت کردم هم خطا؛ من نیز در شهر تهران هم خدمت کردم و هم خطا؛ ان‌شاءالله خدمت برای آخرت ما باشد.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: استنباط ما از فضای مجلس این است که یک یا دو وزیر پیشنهادی رأی نمی‌آورند. عبدالرضا مصری با اشاره به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای دولت دوازدهم اظهار داشت: ترکیب کابینه در مجموع خوب است؛ اما تیم اقتصادی می‌توانست قوی‌تر از این باشد و ما نیز انتظار تیم اقتصادی قوی‌تری داشتیم.
آیت‌الله سعیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم با اشاره به سخنان پدر همسر شهید حججی درباره مهریه دخترش گفت: مهریه همسر شهید حججی 124 هزار صلوات بر محمد و آل محمد و حفظ قرآن با معانی بود که شهید حججی موفق شد نیمی از قرآن را به شکلی که همسرش شرط کرده بود، حفظ کند.
اداره آمار فدرال روسیه اعلام کرد: اقتصاد روسیه با وجود تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رشد و افزایش داشته است. یک روزنامه آلمانی نوشت: طبق گزارش‌های دریافتی، پیشرفت‌های چشمگیری در بخش‌های مختلف، نظیر تولید صنایع و ساخت‌وساز روسیه در ماه‌های اخیر رخ داده است.
بنابر اعلام شبکه المیادین، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: همه گروه‌های مسلح سوری حاضر در غوطه شرقی دمشق که خود را «میانه‌رو و معتدل» معرفی کرده‌اند، با پیوستن به آتش‌بس موافقت کرده‌اند. بر اساس توافق به عمل آمده، «فیلق الرحمن» وابسته به جبهه النصره نیز به توافق آتش‌بس در غوطه شرقی دمشق پیوسته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات