تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۳۹۸۲

وزیر کشور: خودسر ها رامهار کردیم

(روزنامه ايران – 1396/05/12 – شماره 6559 – صفحه 21)

عبدالرضا رحمانی فضلی درباره احتمال حضورش در کابینه بعدی گفت: رئیس جمهوری برای حضورم در وزارت کشور با من صحبت کرد. وزیر کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا افزود: صحبت‌های اولیه شده است. ایشان اول باید به جمع‌بندی برسد و بعد تصمیم خود را اعلام کند. اما اگر منظورتان این است که با من صحبت شده است یا خیر بله، با من از سوی رئیس جمهوری برای وزارت کشور صحبت شده است؛ ولی معرفی در اختیار ایشان است. به گفته وی «رئیس جمهوری شرایط و نقطه‌ نظراتی داشتند و سیاست‌هایی را برای دوره جدید مدنظر دارند که اینها را به من گفتند.» وزیر کشور در تشریح اولویت‌های رئیس جمهوری برای وزارت کشور، اظهارداشت: یکی از اولویت‌های جدی رئیس جمهوری در دوره جدید بحث سیاست داخلی بود و برای این مسأله اهمیت بالایی قائل هستند و در کنار آن روی بحث اقتصاد مقاومتی خیلی تأکید داشتند.

همچنین رئیس جمهوری در صحبت با بنده روی مسأله امنیت داخلی با توجه به شرایط منطقه‌ای تأکید کردند. در موارد دیگر آقای روحانی روی مسأله انتخابات تأکید داشتند که باید بتوانیم در انتخابات‌ بعدی آن را به صورت کاملاً الکترونیک برگزار کنیم. وقتی انتخابات دستی است، با توجه به نهادهای مختلفی که در این زمینه حضور دارند حتماً ما یک سلسله مسائل و مشکلاتی را خواهیم داشت ولی اگر بتوانیم انتخابات را الکترونیکی کنیم بیش از ۸۰ درصد مشکلات فعلی حل خواهد شد. وی افزود: این مسأله حق است ما هم همیشه دنبال آن بوده‌ایم؛ اما علی‌ایحال نتوانسته‌ایم موافقت‌ها را جلب کنیم.

کیفرخواست‌های عجیب علیه استانداران

وزیر کشور در ادامه از احضار 7 استاندار در رابطه با انتخابات خبر داد و تصریح کرد: اینکه می‌گویم حدود هفت استاندار برای این است که هرچند روز یک بار، یک استاندار دیگر به احضارشده‌ها اضافه می‌شود. تعدادی شکایت به قوه قضائیه رسیده و آنها به مرور همکاران ما را برای پرس‌وجو می‌خواهند. برای همین هم تعداد رفت و آمد‌ها گاهی زیاد‌تر می‌شود، تا جایی که من امروز خبر دارم حدود ۶ یا ۷ استاندار احضار شده‌اند. طبق آنچه معاونت حقوقی بنده پیگیری کرده آمار آنچه مدیران استانی ما به خاطر آن احضار شده‌اند اعم از استاندار، فرماندار و بخشدار حدود ۶۲ یا ۶۳ مورد است. ما حدود ۴۰۰ فرماندار و ۲هزار بخشدار داریم و ۶۰ نفر احضار شده‌اند. او با تأکید بر اینکه «۹۰ درصد موارد حتی تخلف هم نیست» افزود: ولی خب، شکایتی شده است و قوه قضائیه باید شکایت‌ها را مورد رسیدگی قرار دهد.

ما هم به آن حق می‌دهیم و مانعی برای رسیدگی به شکایت‌ها نیست ما هم پیگیر هستیم. در این راستا به دادستان کل کشور اظهار گلایه کردم گفتم چرا شما هر روز می‌گویید که این تعداد استانداران را احضار کرده‌اید و برای آنها کیفرخواست نوشته‌اید. کیفرخواست یکی از همکاران ما این است که با ماشین مقابل یک ستادی ایستاده و با دوستان حاضر در آن ستاد احوالپرسی کرده است و همین به‌عنوان تخلف تلقی شده است یا یکی از استانداران رفته در جایی سخنرانی کرده که عکس آقای روحانی هم از قبل از انتخابات در آن سالن بوده است و الان هم وجود دارد. اما می‌گویند این سخنرانی به همین دلیل تبلیغاتی بوده است. وقتی ما می‌آییم در رسانه‌ها مطرح می‌کنیم استانداران را احضار کرده‌ایم و کیفرخواست برای آنها صادر شده گویی جانی قاتل، سارق و قاچاقچی را احضار کرده‌ایم.

همین استاندارانی که احضار شده‌اند در استان خودشان مسئول اول استان از نظر حاکمیت هستند همین قوه قضائیه همین نیروی انتظامی و همین سپاه در شورای تأمین استاندار، رئیس شان است باید حرمت مدیرانمان را نگه داریم و‌ شأن و جایگاه‌ها را حفظ کنیم. به دادستان کل کشور گلایه کردم گفتم اصلاً نمی‌پسندم که شما می‌آیید و هر روز در این رابطه مصاحبه می‌کنید ما هم می‌توانیم ده‌ها مصاحبه راجع به ضعف‌های دستگاه‌های مختلف داشته باشیم که به طور روزانه با آن مواجه هستید اما این مسأله به مصلحت نیست و ما باید موضوعات مختلف را از مراحل قانونی خود پیگیری کنیم.

رحمانی فضلی در پاسخ به پرسشی درباره «خودسرها» نیز گفت: ما در این چهار سال تقریباً خودسری‌هایی که در گذشته مرسوم بوده، نداشتیم. برای مثال در ۱۶ آذر امسال ما ۷۰۰ سخنرانی در سراسر کشور داشتیم. شاید به تعداد انگشتان دست، برخی سخنرانی‌ها انجام نشد؛ آن هم نه به دلیل اینکه شلوغ شود و نگذارند. گاهی یکی از طرف‌های مناظره نرفت، یا در مواردی سخنران مربوطه نتوانست بلیت هواپیما تهیه کند یا اینکه در سخنرانی‌هایی که داخل دانشگاه برگزار می‌شد خود دانشگاه تشخیص داده بود یک سخنرانی می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند اما این‌طور نبوده که عده‌ای بروند و نگذارند سخنرانی‌ها برگزار شوند.

در بیرون از دانشگاه هم تعداد خیلی کمی سخنرانی لغو شده داشتیم؛ مثلاً در لرستان یک مورد را داشتیم که بسرعت و با قاطعیت برخورد شد و نهایتاً خود فرد سخنران به آن مکان نرفت. در مورد دیگری یکی از نمایندگان محترم برای سخنرانی در استان گلستان به مناسبت ۲۲ بهمن دعوت بود. در این استان فضا به گونه‌ای بود که سخنرانی ایشان لغو شده بود. در این مورد من شخصاً به استاندار زنگ زدم و گفتم آقای مازنی حتماً باید برای سخنرانی به گلستان بیاید و شما هم حتماً باید امنیت ایشان را تأمین کنید اما خود ایشان تشریف نبردند. بعد هم دو سخنرانی دیگر برای ایشان در استان گلستان گذاشتند که این مسائل مرتفع شود.

وزارت کشور مستندات حمله به مطهری را به دادگاه داد

وزیر کشور درباره پرونده حمله به علی مطهری در شیراز نیز گفت: در موضوع آقای مطهری هم که در اوایل دولت ما رخ داد ما سریعاً برخورد کردیم. همه عوامل را شناسایی کردیم و مستندات را فوراً به دادگاه فرستادیم و هنوز هم قوه قضائیه در حال پیگیری آن است. وی با بیان اینکه «ما گزارش را به افراد نمی‌دهیم»، ادامه داد: ما گزارش خود را به محاکم و مراجع رسمی می‌دهیم. ما هم گزارش خود را به دادگاه دادیم. فکر می‌کنید دادگاه از کجا به این پرونده رسیدگی می‌کند؟ فکر می‌کنید همین‌طور به خیابان رفتند و از افراد خواستند که به دادگاه بیایند و توضیح دهند؟ وزارت کشور رسماً گزارش مستند خود را در مورد عوامل این حمله به دادگاه داد. رحمانی فضلی افزود: ما اسناد مربوط به تمام کسانی که سر صحنه بودند و دچار جرم حمله به نماینده مجلس شده بودند را به قوه قضائیه دادیم.

اینکه چه کسانی دستور این حمله را داده بودند ، دادگاه باید پیدا کند و این وظیفه ما نیست. دادگاه در مراحل رسیدگی به پرونده باید آمران را پیدا کند. عین همین موضوع قبلاً در قم اتفاق افتاده که زمان ما هم نبود. در آنجا به رئیس مجلس با کفش و دمپایی و مهر تعرض شد و هیچ‌یک از افراد و عوامل آن دستگیر نشدند و به دادگاه هم معرفی نشدند. او درباره حمله به سفارت عربستان نیز گفت: در ماجرای حمله به سفارت عربستان ما ظرف ۱۰ روز تمام عواملی را که آنجا بودند شناسایی کردیم و با همه مشخصات و اسناد به قوه قضائیه دادیم و آنها هم برخی از این افراد را بازداشت کردند و مدتی هم در بازداشت بودند. الان هم مراحل بازجویی، بازپرسی و اقدامات قانونی در حال طی شدن است. در این مورد هم بار‌ها پرسیده‌ایم این پرونده در چه مرحله‌ای است و اینها هم پاسخ داده‌اند که هنوز در مراحل قضایی است.

وزیر کشور در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره لغو سخنرانی مطهری در مشهد هم تصریح کرد: آقای مطهری به مشهد رفته و دادستانی حکم صادر کرده و نیروی انتظامی را به محل سخنرانی فرستاده که این مراسم نباید برگزار شود. وقتی قوه قضائیه وارد می‌شود و حکم صادر می‌شود دیگر از دست وزارت کشور کاری برنمی‌آید.. من در تماس با استانداری اعلام کردم که اگر آقای مطهری آمادگی دارد در‌‌ همان محل صندلی بگذارید و آقای مطهری روی صندلی بایستد و سخنرانی خود را انجام دهد که اعلام کردند فضای این کار هم مهیا نیست و قوه قضائیه هم گفته اصلاً‌ نمی‌گذاریم چنین سخنرانی صورت گیرد. وقتی دادستانی حکم داده مسأله به وزارت کشور مربوط نیست. وزیر کشور در پاسخ به این سؤال که «آیا در این رابطه با شخص رئیس قوه قضائیه هم رایزنی داشتید؟» گفت: در این موضوع خاص با رئیس قوه قضائیه تماسی نداشتم اما من به صورت دوره‌ای با رئیس قوه قضائیه جلسه دارم و سعی می‌کنم سه ماه یک بار ایشان را ملاقات کنم.

انتقاد از اطاله دادرسی پرونده حمله به سفارت عربستان

او با انتقاد از اطاله دادرسی در رسیدگی قضایی به پرونده‌ها تصریح کرد: از نظر بنده به‌عنوان وزیر کشور موضوع سفارت عربستان مسأله‌ای بود که باید با سرعت انجام می‌شد؛ چون حیثیت بین‌المللی ما در این رابطه مطرح بود و یک مسأله صرفاً داخلی نبود. ما آسیب بسیار زیادی از این موضوع دیدیم. رابطه ما با عربستان بعد از این موضوع به چالش کشیده شد. البته قبل از آن هم مسائلی با عربستان داشتیم اما حمله به سفارت عربستان درست در شرایطی رخ داد که بحث منا و کشتارهای صورت گرفته مطرح بود و همین موارد می‌توانست آنها را به چالش بسیار بزرگی بکشد. اما دیدیم که حمله به سفارت عربستان به خبر اول دنیا تبدیل شد و به ضرر ما شد. برای همین معتقدم رسیدگی به پرونده حمله به سفارت عربستان باید سرعت پیدا می‌کرد، البته دوستان قضایی هم می‌گویند ما کارهای خود را انجام داده‌ایم و همه مراحل قضایی باید طی شود. در موضوع حمله به مطهری در شیراز چون یکی از نخستین حواشی دولت ما بود ما با قدرت و سرعت کار را انجام دادیم؛ ولی رسیدگی قضایی به آن طول کشید. ما هم باید به قوه قضائیه در این راستا کمک کنیم.

شاخص‌های انتخاب استانداران

وزیر کشور در پاسخ به سؤالی درباره انتقادها از مجموعه تحت مسئولیتش نیز اظهار داشت: دولت روحانی دولت اعتدال است؛ نه دولت اصلاح‌طلب است و نه دولت اصولگراست. بنابراین وقتی ایشان بنده را در وزارت کشور انتخاب کردند به من گفتند فراموش نکن افرادی را که می‌خواهی به‌عنوان مدیران خود انتخاب کنی حتماً باید تفکر اعتدالی داشته باشند دوم اینکه باید برنامه‌های دولت را قبول داشته باشند سوم گفتند که باید تجربه داشته باشند و چهارم باید برای مردم وقت بگذارند.وقتی ما وارد وزارت کشور شدیم حدود ۸۰ درصد فرمانداران ما از بیرون بودند و وزارت کشوری نبودند. البته عده‌ای از فرمانداران از قبل ماندند و به کار خود ادامه دادند یا در پست دیگری جا‌به‌جا شدند.

یکی از مشخص‌ترین این موارد فرماندار تهران بود ایشان فرمانداری است که از زمان آقای احمدی‌نژاد مانده است من‌‌ همان زمان هم اعلام کردم فرماندار تهران را خودم به شخصه می‌شناسم و ایشان در صدا و سیما مدیر بنده بوده است ایشان انسانی کاملاً متدین و خوب است و گفتم با‌شناختی که از ایشان دارم می‌دانم مدیر متدین و معتدلی است و برنامه آقای روحانی را هم قبول دارد. او با تأکید بر اینکه «استانداران و فرمانداران مخالف سیاست‌ها و برنامه‌های دولت نیستند»، تأکید کرد: تغییر استانداران به خاطر اعمال فشار نبوده است. او درباره جا به جایی استاندار اصفهان توضیح داد: در مورد اصفهان در مقطعی می‌خواستیم در این استان جابه‌جایی داشته باشیم.

آیت‌الله مظاهری هم از شخصیت‌های شاخص اصفهان است. بنده هم ارادت قبلی و قلبی به ایشان دارم و هر روز صبح هم در راه سخنرانی ایشان را گوش می‌کنم. ایشان انسان بسیار شریف و محترمی است؛ نه هوای نفس دارد و نه زد و بند سیاسی و دلبستگی دارد. در اصفهان جریان بزرگی از معتمدان این استان نسبت به جابه‌جایی استاندار در شرایطی که نزدیک انتخابات بودیم، حرف‌هایی داشتند و می‌گفتند اگر این کار انجام نشود، بهتر است. ایشان هم همین مشورت را به ما داد ما هم نظرمان این بود که این مشورت پذیرفته شدنی است. اسم این هم هماهنگی است و نباید نام آن را فشار بگذاریم.

لاریجانی از شنیدن خبر وزیر شدنم تعجب کرد

وزیر کشور در بخش دیگری از این مصاحبه در واکنش به موضوعاتی درباره حسن روابط او با علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: بکارگیری عنوان معامله در مورد حضور من در دولت کاملاً توهین است؛ لاریجانی درباره حضورم در وزارت کشور «اصرار» هم نداشت. دوره قبل اصلاً در جریان پیشنهاد وزارت کشور به بنده هم نبود. الان هم آقای روحانی از همه افراد و جناح‌ها و شخصیت‌های معتمد خود فهرست می‌گیرد. بنابراین آقای لاریجانی هم به‌عنوان یک فرد توانمند و قابل اعتماد می‌تواند به آقای روحانی فهرست بدهد. پس وقتی آقای لاریجانی می‌گوید بهتر است فلانی بماند و دیگری برود، این در حد توصیه و مشورت است. معامله یعنی شما با انگیزه قبلی چیزی را بدهی و در مقابل چیز دیگری بخواهی ؛ معامله یعنی بده و بستان. در حالی که این مسأله در‌ شأن رئیس مجلس نیست و خود من که الان این را به زبان می‌آورم، هم خجالت می‌کشم. بار‌ها هم گفته‌ام هرکسی این حرف‌ها را می‌زند، آقای روحانی را نمی‌شناسد.

وی درباره حضورش در کابینه اول روحانی گفت: آقای روحانی بنده را صدا زد و گفت من می‌خواهم تو را به‌عنوان وزیر کشور بگذارم؛ گفتند این مسأله را جایی مطرح نکن. من هم گفتم من مجبورم با یک نفر این موضوع را مطرح کنم، چون آقای لاریجانی رئیسم است و او باید اجازه بدهد که در این وزارتخانه باشم یا نباشم و اگر اجازه ندهد، قطعاً نخواهم آمد. وقتی هم که به آقای لاریجانی موضوع را گفتم، ایشان تعجب کرد. اتفاقاً هم آن روز یک کار ضروری با ایشان داشتم و گفتم می‌خواهم ایستاده با یکدیگر دیداری داشته باشیم و جلوی در اتاق ایشان پیشنهاد آقای روحانی را مطرح کردم. این را هم گفتم که آقای روحانی گفته جز شما این موضوع را با کسی در میان نگذارم و از او هم خواهش کردم به کسی چیزی نگوید. بعد ایشان گفت که چه وزارتخانه‌ای پیشنهاد شده که موضوع وزارت کشور را گفتم و آقای لاریجانی تعجب کرد و گفت خیلی خوب است، حتماً برو به آقای روحانی کمک کن و ما هم به تو کمک می‌کنیم.

نامه لاریجانی درباره مینو خالقی

وزیر کشور درباره موضوع «مینو خالقی» هم گفت: در مورد خانم خالقی بنده به‌عنوان وزیر کشور به شورای نگهبان نامه نوشتم و نظر حقوقی وزارت کشور را به آنها اعلام کردم. دو جلسه مشترک در شورای نگهبان در این رابطه داشتیم و مسأله را پیگیری کردیم. ما معتقد بودیم که از نظر حقوقی برداشت شورای نگهبان، برداشت مناسبی نیست؛ الان هم بر همین مسأله معتقدم. در همین راستا هم دوبار پیش آقای لاریجانی رفتم و نظرم را به او گفتم و برای او نامه نوشتم. اسناد آن هم موجود است. ایشان روی نامه من چند خطی نوشت که ما هم نظر وزیر کشور را در این زمینه قبول داریم و پس ما همه کارهای قانون را برای خانم خالقی انجام دادیم اما شورای نگهبان براساس تفسیر خود از اصل استصواب آن را استمراری می‌داند و بنا بر همین تفسیر هم براساس نظر خود عمل کرد با این حال باز هم پیشنهاد دادم که در این مورد از مجلس استفساریه بگیریم بنابراین متن استفساریه را بنده تهیه کردم و این متن نوشته شد و آن را تقدیم مجلس کردیم.

آقای مطهری پیگیر این مسأله بود و من خودم با آقای مطهری صحبت کردم و گفتم ما دیگر قدرتی در این امر نداریم و نمی‌توانیم کار بیشتری انجام دهیم. او افزود: اعتبارنامه از نظر حقوقی تعریف دارد. اعتبارنامه گواهی و تأییدیه هیأت نظارت و هیأت اجرایی مبنی بر سلامت انتخابات و رأی آوردن فرد است و اول همه هیأت نظارت و بعد همه افراد هیأت اجرایی و استاندار باید آن را امضا کنند و در آخر وزارت کشور آن را امضا می‌کند. اگر این امضا‌ها نباشد، اسم این اعتبارنامه نیست و یک برگه کاغذ است که اگر آن را به دبیرخانه مجلس هم بدهیم، آن را برمی‌گرداند. در اصفهان هیچ کسی از هیأت نظارت و هیأت اجرایی آن را برای خانم خالقی امضا نکردند.

بنابراین اعتبارنامه‌ای نبود که من آن را امضا کنم. البته در مجلس هم پیگیری‌هایی شد در مجلس استفساریه رأی آورد اما شورای نگهبان آن را رد کرد. خب آقای مطهری عزیز هم می‌توانست این را از طریق شورای نگهبان پیگیری کند. خانم خالقی هنوز هم حضور دارند ای کاش با او هم صحبت کنید و از او بپرسید عملکرد وزارت کشور در این خصوص چگونه بوده است. از نظر من به‌عنوان وزیر کشور حق خانم خالقی این نبود؛ ولی باز هم از نظر تفسیری مسئولیت با شورای نگهبان است.

ممنوع‌التصویری در جلسات شورای عالی امنیت تصویب نشده است

او درباره پیگیری وضعیت سلامت مهدی کروبی نیز گفت: از آقای هاشمی وزیر بهداشت به صورت مرتب وضعیت ایشان را پیگیری کرده‌ام. البته این رسم خوبی نیست که برخی رسانه‌ها باب کرده‌اند تا یکی از مسئولان به بیمارستان می‌رود آنقدر به او مراجعه می‌کنند و عکس و فیلم می‌گیرند؛ اصلاً نمی‌گذارند مریض استراحت کند و این باعث می‌شود همه فکر کنند اگر به عیادت این فرد نروند، عقب مانده‌اند. اینکه می‌پرسید چرا عیادت آقای کروبی نرفتید؟ خب ایشان هم رفتند که استراحت کنند و درمان شوند. من مرتب پیگیر این مباحث هستم؛ در حدی که در چارچوب وظایفم باشد، مسأله حصر را پیگیری می‌کنم.

وزیر کشور درباره ممنوع‌التصویری خاتمی نیز گفت: این موضوع در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح نشده است و به تصویب هم نرسیده است. ما در شورای عالی امنیت ملی به هیچ عنوان چنین مصوبه‌ای نداشتیم. حداقل با قاطعیت می‌گویم از زمانی که من در شورا بودم این مسأله مطرح نشده است. درباره رفع حصر هم مسأله خاصی مطرح نشده که به تصمیم‌گیری در مورد رفع حصر برسد اما در مورد اخبار محصورین و وضعیت جسمانی و پزشکی آنها و اینکه مراقبت لازم آنها انجام گیرد، همواره بحث می‌شود اما نفس حصر و چگونگی رفع آن هنوزمورد بحث قرار نگرفته است.

علت حضور سردار حقانی در وزارت کشور

وزیر کشور در پاسخ به سؤالی درباره حضور سردار حقانی در وزارت کشور در روز رأی‌گیری گفت: ایشان آمد که به ما خسته نباشید بگوید.رحمانی فضلی درباره مدیران کانال‌های تلگرامی بازداشت شده نیز توضیح داد: در این مورد واقعاً پیگیری جدی داشتم و در همین رابطه هم با آقای آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور و داستان تهران ملاقات داشتم و مطالب را مطرح کردم و هم موضوعات این پرونده را پیگیری کردم. در آن مقطع این دوستان به ما قول‌هایی دادند و گفتند کارهایی انجام می‌شود. اما من نمی‌دانم در مسیر رسیدگی‌ها به چیزی رسیدند که این قول‌ها انجام نشد یا خیر. پیگیری ما به این معنا نیست که قوه قضائیه به حرف ما گوش کند این قوه هم بر اساس مستندات و گزارش‌های دریافتی خود عمل می‌کند. البته نظرم دراین خصوص برخورد با سعه صدر بیشتر است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/193997

ش.د9601800

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات