صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۰۳۹۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 30 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در ادبیّات استعماری جهانی به روحیّه‌ مقاومت، به روحیّه‌ جهاد، تهمتِ خشونت می‌زنند؛ خشونت، تندرَوی این به ‌خاطر این است که روحیّه‌ جهاد و شهادت مایه‌ اقتدار است برای یک کشور.(1396/2/20)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
اولویت دولت دوازدهم
پنج روز پرکار مجلس به منظور بررسی رویکرد و عملکرد وزرای دولت دوازدهم با موفقیت کسب رأی اعتماد 16 وزیر از 17 وزیر معرفی شده به اتمام رسید و مجلس به کابینه دوازدهم رأی اعتماد داد. بی‌تردید، برخورد توام با سعه‌صدر و همدلی نمایندگان و هیئت‌رئیسه مجلس با دولت در سرعت به نتیجه رسیدن این امر نقش داشت و کابینه جدید نسبت به دوره‌های گذشته با کمترین ریزش مواجه بود و تنها وزیر پیشنهادی نیرو از قطار دولت دوازدهم باز ماند. این موضوع پیام‌های بسیاری برای ناظران داخلی و بیرونی داشت که مهم‌ترین آن، وحدت و اتحاد مسئولان در خدمت به مردم و جهد بلیغ ملی برای اعتلای ایران اسلامی است.    
آنچه در اوضاع کنونی مهم به نظر می‌رسد، این است که دولت نیز سهم خود را در این همدلی انجام دهد. این موضوع مستلزم فهم و ادراک شرایط و عزم جزم برای تقویت همدلی و سپس انتقال آن از ساحت نظر و فکر به حوزه عمل و همکاری در خدمت‌رسانی بی‌منت به مردم است. انتظار به حق مردم تحقق عملی وعده‌های دولت دوازدهم و تلاش برای حل برخی مشکلات و معضلات از زندگی آنها به ویژه در حوزه اقتصادی، مبارزه با بیکاری و رونق‌بخشی به تولید ملی است.
صیانت از سرمایه اعتماد مردم در گرو این است که دولت، دین خود را نسبت به مجلس و مردم با تداوم و استمرار سرمایه اجتماعی اعتماد و همدلی و همکاری و همچنین انجام درست و متعهدانه وظایف مربوطه ادا کند. دولت انبوهی از مشکلات اقتصادی و معیشتی، مسکن، بیکاری، تعطیلی بیش از نیمی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، تعهدات، تکالیف جدید، وعده‌های به جا مانده از دوره گذشته و طرح‌های نیمه‌تمامی را که تنها برای سلفی گرفتن و برجسته‌سازی در رسانه افتتاح شد، پیش روی خود دارد که باید به قول آقای روحانی پاشنه گیوه‌های خود را ور بکشد و برای خدمت به مردم بدود. خلاصه کلام، مردم در رأی‌دهی مجدد و نمایندگان مجلس در رأی اعتماد دوباره و رهبری فرزانه نظام و مسئولان با حمایت از دولت، هر روزنه‌ای از بهانه‌گیری، نمی‌گذارند، نمی‌شود و... را در مسیر خدمت به مردم بر روی دولت جدید بسته و تنها تقویم الکترونیکی روزشمار خود را برای رصد و پایش تحقق وعده‌ها و گره‌گشایی‌ها از طریق کار پرفشار و تمیز تنظیم کرده‌اند.         

▼ گزارش روز
دوراهی؛ تسلیم یا مقاومت

«هزینه مقاومت بسیار کمتر از هزینه تسلیم شدن [در برابر طرح‌های غربی] است»؛ این عبارت مهم‌ترین جمله‌ای است که بشار اسد در آخرین سخنرانی خود در جمع کارکنان وزارت خارجه سوریه بیان کرده، اما چرا این جمله تا این حد کلیدی و پر اهمیت است؟ اگر به اوضاع امروز سوریه نگاهی بیندازیم، شاهد خواهیم بود که پس از سال‌ها جنگ و اقدامات گروه‌های تروریستی ـ تکفیری مورد حمایت کشورهای غربی و مرتجع منطقه شهرهای آن به ویرانه تبدیل شده‌اند، نیروهای جوان و نیروی کار به جای فعالیت‌های اقتصادی اسلحه به دست گرفته، به میدان نبرد با تروریست‌ها رفته‌اند و می‌توان گفت فعالیت‌های اقتصادی به پایین‌ترین حد خود رسیده، اما چرا رئیس‌جمهور این کشور که در چنین شرایطی به سرمی‌برد، اعلام می‌کند هزینه مقاومت به مراتب کمتر از هزینه تسلیم است؟ پاسخ این پرسش چندان پیچیده نیست، کافی است به این فکر کنید که اگر اکنون گروه‌های تروریستی و تکفیری بر سوریه مسلط بودند و حکومت تشکیل می‌دادند، کشور سوریه و منطقه با چه بحرانی روبه‌رو بود؟ کافی است ببینید که مردم سوریه فردای کنار رفتن اسد از قدرت، با چه مشکلاتی باید دست و پنجه نرم می‌کردند؟ آیا اساساً کشوری به نام سوریه پس از سقوط دولت قانونی آن باقی می‌ماند؟
 البته جمله رئیس جمهور سوریه، عبارت تازه‌ یا حرف جدیدی نیست، موضوعی است که در تاریخ کشور ما نیز سابقه دارد، شاهان و سیاستمداران ایرانی نیز هر بار که در برابر غرب تسلیم شدند، نتیجه آن را در عزل، کودتا و غارت اموال کشور مشاهد کردند. جمله بشار اسد همان معنا و عبارتی است که پیشتر نیز رهبر معظم انقلاب بیان کرده بودند و با انتقاد از کسانی که به اسم «عقلانیت» می‌گویند «چالش با قدرت‌ها» هزینه دارد، فرمودند: «بله، «چالش» هزینه دارد؛ اما «سازش» هم هزینه‌های گزاف دارد.» هزینه‌هایی که می‌تواند سبب نابودی یک کشور و درهم شکستن یک ملت شود.

▼ خبر ویژه
وجه التزام را برخی از علما جایز می‌دانند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی درباره اشکالاتی که از سوی علما و حتی برخی از مراجع درباره بانکداری مطرح است، گفت: بیشتر اشکال فقها و مراجع عظام درباره وجه التزام است که در این زمینه نیز دیدگاه‌های مختلف فقهی وجود دارد و برخی از مراجع وجه التزام را قبول دارند و برخی دیگر قبول ندارند؛ اما با توجه به اینکه فقهای شورای نگهبان معتقدند وجه التزام اشکال ندارد و ربا نیست، بانک‌ها بر اساس دیدگاه فقهای شورای نگهبان که قانون شده و به بانک‌ها ابلاغ شده است، رفتار می‌کنند. وی با بیان اینکه کار بانک‌ها در دریافت وجه التزام یا جریمه تأخیر خلاف شرع و قانون نیست، گفت: کسانی که مقلد مراجعی هستند که وجه التزام بانک‌ها را جایز نمی‌دانند، آن افراد باید بدهی‌های خود را به موقع پرداخت کنند تا مرتکب وجه التزام نشوند؛ چرا که اگر تأخیر کنند و بانک از آنها وجه التزام دریافت کند، برای بانک اشکال ندارد؛ چون بانک مقلد شورای نگهبان و قانون است؛ اما آن شخص چون خودش مقلد مرجعی است که وجه التزام را اشکال می‌داند، برای او حرام خواهد بود. موسویان همچنین درباره ربوی بودن سود علی‌الحساب و روزانه بانک‌ها هم گفت: به لحاظ فقهی ربا تعریف مشخصی دارد که در هیچ یک از تعاریف آن، به اینکه سود ثابت یا متغیر باشد یا اینکه روزشمار، ماه شمار یا سال شمار باشد، اشاره نشده است.

▼ اخبار
1ـ رژیم صهیونیستی پاسخ محمود عباس را نداد
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان دیدار با هیئت حزب «میرتس» رژیم صهیونیستی در شهر رام‌الله تأکید کرد، تشکیلات خودگردان به تازگی از مسئولان این رژیم خواسته است تا همکاری‌های امنیتی را، مانند گذشته از سر بگیرند؛ اما تل‌آویو ترجیح داده است به این درخواست پاسخ ندهد. وی در ادامه افزود: در حال حاضر همکاری‌های امنیتی دو طرف از طریق میانجی‌گران آمریکایی صورت می‌گیرد. عباس تأکید کرد: روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی بهتر از روابط این تشکیلات با دولت رژیم صهیونیستی است. عباس پیشتر توقف تماس‌ها با رژیم صهیونیستی و از جمله همکاری‌های امنیتی با این رژیم را به دنبال حوادث به وجود آمده در مسجدالاقصی طی ماه گذشته اعلام کرده بود. وی درباره نشست‌هایش با هیئت‌های آمریکایی از زمان آغاز ریاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: من ۲۰ بار با آنها دیدار کردم؛ اما هنوز قصد و نیت آنها را نمی‌دانم!

2ـ جذب 11 میلیارد دلار سرمایه خارجی از ابتدای دولت یازدهم

سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران طی گزارش اعلام کرد: مجموع سرمایه وارد شده طی دولت یازدهم 11 هزار و 263 میلیون دلار بوده است. این سازمان افزود: سرمایه‌های جذب شده مذکور شامل سرمایه‌های اعلام شده از سوی نظام بانکی کشور، گمرک، وزارت نفت، سازمان بورس و مناطق آزاد است. این گزارش حاکی است، قطعاً حجم سرمایه‌های وارد شده به کشور که به دلایلی به منابع رسمی کشور، مانند سازمان سرمایه‌گذاری اعلام نشده‌اند یا از روش‌های دیگر وارد شده است، بیش از رقم اعلام شده است و این سازمان در حال احصای کلیه موارد در سراسر کشور است. گفتنی است، بر اساس گزارش رسمی آنکتاد، میزان سرمایه خارجی وارد شده به کشور در سال 2015 مبلغ دو میلیارد و 50 میلیون دلار و در سال 2016 مبلغ سه میلیارد و 372 میلیون دلار است که رشد 65 درصدی را نشان می‌دهد.

3ـ انتقادهای زیباکلام از فراکسیون امید

صادق زیباکلام از نحوه عملکرد فراکسیون امید در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی انتقاد کرد و گفت: این 110 تا 150 نماینده‌ای که به عنوان فراکسیون امید و نزدیک به اصلاح‌طلبان در مجلس دهم جمع شده‌اند، ظرف دو سال گذشته به هیچ وجه کارنامه خوبی به جا نگذاشتند، البته به جز چند نفر انگشت‌شمار. وی اضافه کرد: باید این موضوع بررسی شود که این عملکرد ناامیدکننده فراکسیون به اعضایی که با عنوان لیست امید به مجلس راه یافته‌اند برمی‌گردد یا به رهبری فراکسیون امید یعنی دکتر عارف، یا در یک سطح کلانتر به رهبری اصلاحات و اصلاح‌طلبان. زیباکلام تأکید کرد: از این مسئله نمی‌توان غافل شد که در این مجلس با وجود حضور پرشمار اصلاح‌طلبان که نماینده ملت هستند، وزیر اصلاح‌طلب رأی نیاورد و در مقابل وزرای اصولگرا رأی بیاورند.

4ـ انتقاد شدید عبدخدایی از دعایی

محمدمهدی عبدخدایی، دبیرکل جمعیت فداییان اسلام در واکنش به پیشنهاد سیدمحمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات درباره تغییر نام خیابان نفت به نام مصدق، اظهار داشت: من نقدم به آقای دعایی این است که ایشان که خود را شاگرد امام(ره) می‌دانند، در مراسمی مربوط به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که ایشان هم نظرات منفی نسبت به آقای دکتر مصدق داشته‌اند، در سخنرانی اعلام می‌کنند که خیابان نفت به نام دکتر مصدق تغییر نام پیدا کند! عضو فداییان اسلام افزود: البته آقای دعایی گفتند استخاره کرده‌اند و استخاره خوب ‌آمده است، حالا نمی‌دانم چرا استخاره ایشان خوب آمده است، دکتر مصدق دلش می‌خواست قهرمان بمیرد که متأسفانه به مدد دوستان آقای مصدق که سعی در قهرمان‌سازی از این رجل سیاسی داشته‌اند، قهرمان شد.

▼ اخبار کوتاه

مرتضی مهاجری، مشاور رئیس شورای عالی زکات گفت: زکات تا سه سال پیش در هر منطقه صرف امور عمرانی می‌شد؛ اما در سه سال اخیر ۶۰ درصد زکات جمع‌آوری شده صرف معیشت فقرای هر منطقه و ۴۰ درصد صرف امور عام‌المنفعه، از جمله هزینه تحصیل‌ و جهیزیه می‌شود. وی با اشاره به جمع‌آوری 138 میلیارد تومان زکات در سه ماهه اول سال، پیش‌بینی کرد که مقدار زکات امسال از مرز 300 میلیارد تومان عبور کند.
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی نوشت، کارشناسان مى‌گویند جریمه‌اى که هفته گذشته وزارت خزانه‌دارى براى یک شرکت ارزیابى و کاهش ریسک وضع کرد، نشان‌دهنده چالش‌هایى است که براى انجام ارزیابى ظرفیت‌های اقتصادى در ایران وجود دارد. بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌دارى، شرکت IPSA مستقر در فونیکس ۲۵۹ هزار و ۲۰۰ دلار به اتهام نقض آشکار قوانین مربوط به دو قرارداد در سال ٢٠١٢ جریمه شد.
رئيس كل بانك مركزي با تأکید بر لزوم رعايت نرخ سود علي‌الحساب مصوب شوراي پول و اعتبار در شبكه بانكي گفت: اين رقم براي سپرده‌هاي يك ساله حداكثر 15 درصد و براي تسهيلات عقود مشاركتي و غير مشاركتي، حداكثر معادل 18 درصد تعيين شده است. ولی‌الله سيف افزود: پايين نگه داشتن و کنترل نرخ سود سپرده‌هاي بانكي به حمايت از توليد و اشتغال در جامعه منجر مي‌شود.
مدير کل دفتر برنامه‌ريزي فناوري معاونت علمي رياست‌جمهوری با اعلام اين خبر که آمار شرکت‌هاي دانش‌بنيان داراي صلاحيت، از مرز سه هزار و 500 شرکت گذشت، افزود: خوشبختانه تعداد شرکت‌هاي دانش‌بنيان با توجه به سياست و رويکرد توسعه کارآفريني و نوآوري در کشور به سرعت در حال رشد و پيشرفت است.
142 نفر از نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان موافق به منظور دفاع از برنامه‌های بی‌طرف، وزیر پیشنهادی نیرو نام‌نویسی کردند که امری کم نظیر بود؛ حال آنکه وی در رأی‌گیری تنها ۱۳۳ رأی آورد! یعنی برخی موافقانی که می‌خواستند در حمایت از وی صحبت کنند، به او رأی ندادند!
اشراقی، عضو انجمن معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان تهران، گفت: عدم شناخت و آگاهی معماران و مسئولان حوزه مدیریت شهری نسبت به فرهنگ ایران اسلامی سبب شده است شهرسازی با آموزه‌های اعتقادی و فرهنگی فاصله زیادی پیدا کند.
بر اساس گزارش‌های غیر رسمی، دونالد ترامپ قصد دارد چهار هزار نیروی نظامی جدید به افغانستان اعزام کند. «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا گفت: رئیس‌جمهور ایالات‌متحده پس از بررسی دقیق درباره راهبرد‌های واشنگتن برای افغانستان، تصمیماتی اتخاذ کرده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات