صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۴۰۰۶

چرا ترامپ نژادپرستان را دوست دارد؟

ترامپ نسبت به گروه های افراطی و نژادپرست در ایالات متحده آمریکا به عنوان سرمایه های سیاسی خود می نگرد و قصد ندارد این سرمایه ها را تحت تاثیر یک موضع گیری از دست بدهد. هم اکنون، گروههای افراطی و نژادپرست نسبت به حمایت ترامپ از خود اطمینان پیدا کرده اند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
مواضع جنجال برانگیز ترامپ در قبال حوادث اخیر در شهر شارلوتسویل، منجر به خشم و نارضایتی بسیاری از شهروندان آمریکایی و حتی سیاستمداران و شهروندان اروپایی شده است. بسیاری از سران اروپایی رویکرد ترامپ در قبال حوادث اخیر در شهر شارلوتسویل را محکوم کرده  و آن را مصداق بازی حمایت رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از نژادپرستان دانسته اند. با این حال به نظر می رسد ترامپ قصد عقب نشینی از مواضع خود را ندارد.
هفته قبل صدها تن از هواداران «ملی گرایی سفید پوستان» و مخالفان آن‌ها در «شارلوتسویل» تجمع کرده و با یکدیگر درگیر شدند. در این تجمع که با شرکت گروه‌های نئونازی، سفیدبرتر پندارها، ملی‌گرایان افراطی و حامیان ترامپ برگزار شد، شعارهای تندی در حمایت از برتری آمریکا، نژاد سفید و علیه مهاجران داده شد.
نکته مهم این که شهردار «شارلوتسویل»، دولت ترامپ مسئول این حوادث اعلام کرد. در جریان این مسئله ترامپ به بهانه این که هر دو طرف در حوادث خشونت بار شارلوتسویل مقصر هستند، عملا از محکوم کردن گروه های نژادپرست و راستگرایان افراطی که عوامل اصلی بروز خشونت های اخیر بوده اند، سرباز می زند.
سوال اصلی اینجاست که چرا رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از نژادپرستان حمایت می کند؟ آیا دونالد ترامپ عُلقه ای نسبت به این گروه های افراطی دارد؟ پاسخ این سوال مثبت است!
در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکا، بسیاری از نژادپرستان و طرفداران برتری سفید پوستان آرای خود را به سود ترامپ به گردش در آوردند. دفاع ترامپ از ملی گرایی آمریکایی، حمایت گرایی اقتصادی و تمرکز بر مرزهای داخلی این کشور و در نهایت، تاکید وی بر لزوم تقویت وجهه آمریکا، سبب شد تا بسیاری از نژادپرستان و گروه های افراطی گرد او جمع شوند. در چنین معادله ای، بسیاری از آرای خاموش (متعلق به گروه های افراطی) که تا کنون اساسا در انتخابات های ریاست جمهوری ایالات متحده مشارکتی نداشتند نیز به سود نامزد حزب جمهوریخواه به گردش در آمد. گروه های افراطی با استناد به شعارهای ترامپ در یافته بودند که وی زمینه و استعداد مناسبی در راستای حمایت از نژادپرستی دارد. این موضوع حتی از سوی گروه های راست افراطی و ضد مهاجرت در اروپا نیز درک شد. بی دلیل نبود که در جریان رقابت های انتخاباتی سال گذشته آمریکا بسیاری از گروه های متعلق به جریان راست افراطی از جمله جبهه ملی فرانسه حمایت صریح خود را از ترامپ اعلام کردند.
تعلق خاطر گروه های نژادپرست، ملی گرا، نئونازیستی و افراطی در اروپا نسبت به رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا پس از ورود وی به کاخ سفید تقویت شده است. ترامپ و تیم همراه وی، هم اکنون نه تنها حامی نژادپرستی در آمریکا، بلکه حامی تفکرات افراطی در سرتاسر دنیا محسوب می شوند.
در چنین شرایطی انتظار برخی رسانه ها و سیاستمداران غربی از ترامپ مبنی بر محکوم کردن اقدامات خشونت بار نژادپرستان در جریان حادثه شارلوتسویل ، انتظاری بیهوده است! بدیهی است که ترامپ نه تنها در برهه زمانی فعلی، بلکه طی 4 سال پیش رو به گونه ای رفتار خواهد کرد که خروجی رفتارش تاثیر سلبی و بازدارنده ای بر روی حمایت گروه های نژادپرست و افراطی برای او نداشته باشد. ترامپ در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی، نیاز مبرمی به تکرار نتیجه انتخابات سال 2016 دارد. او قصد ندارد به راحتی پیاده نظام خود را از دست بدهد، آن هم در شرایطی که میزان حمایت های عمومی از وی طی هفت ماه گذشته کاهش یافته است. ترامپ نسبت به گروه های افراطی و نژادپرست در ایالات متحده آمریکا به عنوان سرمایه های سیاسی خود می نگرد و قصد ندارد این سرمایه ها را تحت تاثیر یک موضع گیری از دست بدهد. هم اکنون، گروههای افراطی و نژادپرست نسبت به حمایت ترامپ از خود اطمینان پیدا کرده اند. موضع گیری اخیر ترامپ در قبال حوادث شارلوتسویل، پیام ویِژه ای را به مخاطبان تحولات سیاسی و اجتماعی آمریکا مخابره کرده است. این پیام مهم، بازگشت رسمی واشنگتن به دوران نژادپرستی است. در این معادله، نه تنها سیاستمداران حاکم بر کاخ سفید اقدامی در راستای مهار نژادپرستی صورت نمی دهند، بلکه خود به یکی از حامیان آن تبدیل شده اند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات