تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۴۰۴۰

مصطفي معين: انتخابات ‌ایران ‌تهدیدات ریاض را بی‌اثر کرد

مقدمه: اواخر دهه هفتاد تا اوایل دهه هشتاد فضای دانشگاهی کشور سیاسی‌ترین دوران خود را سپری می‌کرد؛ بعضی وقایع و نیز تاثیر جریان دانشجویی بر دیگر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و برخی رفتارهای رادیکال توسط دفتر تحکیم وحدت، زمانی اتفاق افتاد که مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات بود. شرایط پیچیده آن روزها مصطفی معین را به استعفا کشاند. در انتخابات سال 84 به‌عنوان یکی از سه کاندیدای اصلاح‌طلب وارد کارزار انتخاباتی شد که در نهایت او و دیگر کاندیداها رقابت را به محمود احمدی‌نژاد واگذار کردند. «ایسنا» با این چهره شناخته‌شده گفت‌و‌گو کرده که در ادامه می‌خوانید.
(روزنامه آرمان - 1396/03/17 - شماره 3337 - صفحه 7)

3 پیام انتخابات 96

مصطفی معین با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات 29 اردیبهشت، گفت: حضور مردم در انتخابات پیام‌های متعددی داشت؛ اولین پیامش علاقه به وطن و وفاداری به نظام بود، دومین پیام مردم متوجه آقای روحانی می‌شود. مردم از او خواستند که دولت دوم روحانی کارآمدتر، منسجم‌تر و همچنین پاسخگوتر از دولت اول باشد. سومین پیام نیز این بود که نظام اعتماد بیشتری به مردم داشته باشد و زمینه مشارکت بیشتر مردم در عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را فراهم کند. معین ادامه داد: مردم باید همواره به‌عنوان ناظران قدرتمند بر فعالیت‌های دولت و سایر نهادها در عرصه سیاست حضور داشته باشند و بستر این نظارت با کمک به گسترش شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و تقویت نهادهای مدنی فراهم شود. طبیعی است که وقتی مردم در صحنه باشند، همه نهادها بهتر عمل می‌کنند و پاسخگویی مسئولانه‌تری خواهند داشت.

حمایت از اعتدال

معین در ادامه به تشریح دلایل نزدیکی جریان اصلاحات با دولت روحانی پرداخت و خاطرنشان‌کرد: شعارهای تدبیر و امید یا اعتدال و توسعه از مؤلفه‌های جریان اصلاحات هم هست. این گفتمان‌ها به هم نزدیک هستند و هم‌پوشانی دارند. از همین نظر است که اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کردند و به همین دلیل اصلاح‌طلبان از نزدیک‌ترین گفتمان به خود پشتیبانی کردند.

انتخابات ایران تهدیدات ریاض را بی‌اثر کرد

وزیر اسبق دولت‌های سازندگی و اصلاحات با اشاره به سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالت متحده آمریکا به منطقه خاورمیانه نیز گفت: متاسفانه فرد پوپولیستی مثل ترامپ به نام صلح به منطقه ما سفر می‌کند، کشورهای حامی تروریسم دور او جمع می‌شوند، فضای تهدیدآمیزی علیه کشور ما شکل می‌دهد و قطعنامه‌ صادر می‌کنند. خوشبختانه درست در زمان برگزاری اجلاس ریاض، انتخابات پرشکوهی در ایران برگزار شد که نمایشی از دموکراسی و نمایان‌گر قدرت و درایت مردم ایران بود. حضور بیش از ۷۰ درصدی مردم در انتخابات در افکار عمومی بین‌المللی اقتدار ملی ایران را در مقابل تهدیدهای اجلاس ریاض به نمایش گذاشت و تهدیدهای آن‌ را بی‌اثر کرد.

کابینه دوازدهم

دکتر معین در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان منتظر حضور وزرای اصلاح‌طلب در کابینه دولت بعدی بود، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان از دولت سهم‌خواهی نمی‌کنند اما انتظارشان این است که بر اساس آرمان‌های دینی و ملی و تخصصی، دولت دوازدهم از شایسته‌‌ترین‌ها تشکیل شود؛ کابینه‌ای که از بالاترین سطح کارآمدی و کفایت برخوردار باشد. برای تشکیل کابینه، اصل را بر شایستگی افراد و فراتر از مواضع سیاسی آنها می‌گذاریم. در شرایط برابر، طبیعی است که رئیس‌جمهور کابینه‌اش را براساس نزدیکی فکری و نظری و اعتماد متقابل با افراد می‌چیند.

صدای اصلاح‌طلبان

معین در تبیین حضور اسحاق ‌جهانگیری در رقابت‌های انتخاباتی اخیر به‌عنوان کاندیدای جریان اصلاحات نیز گفت: جهانگیری به‌عنوان کاندیدای جریان اصلاحات وارد صحنه انتخابات نشد بلکه، به گفته خودش صدای جریان اصلاحات بود و بحق هم در مناظرات از آن تفکر دفاع کرد. او صدای جریانی شد که در سال‌های گذشته برخورد منصفانه‌ای با آن نشده و محدودیت‌های زیادی در فعالیت سیاسی و اجتماعی به آن تحمیل شده است. وی در ادامه افزود: به نظر من حضور جهانگیری در انتخابات مغتنم بود و تصمیم درستی در رابطه با حضور وی گرفته شد.

گفت‌وگوی مردم با دولت

معین در ادامه خاطرنشان کرد: دولت باید ارتباط تنگاتنگی با مردم داشته باشد. سفرهای استانی از نوعی که میراث دولت مهرورزی است، در شأن دولت و ملت ما نیست. مثلا رئیس‌جمهور به جایی سفر می‌کند و ده‌ها هزار نفر یا بیشتر اطراف او جمع می‌شوند و یا به دنبال مرکب او می‌دوند! اما هیچ گفت‌وگوی موثری میان آنها شکل نمی‌گیرد و تنها‌ های‌وهویی برپا می‌شود. این کار دور از شأن، شرافت و کرامت انسانی است، این ارتباط‌ها می‌تواند به‌صورت منظم و زنده از طریق رسانه ملی باشد. معین افزود: رئیس‌جمهور و اعضای دولتش به‌طور منظم از طریق صداوسیما می‌توانند با مردم به‌صورت صمیمی و صادقانه گفت‌وگو کنند. فضایی فراهم شود تا دولت مشکلاتش را و مردم مطالباتشان را بیان کند. گفت‌وگوهای مداوم باعث می‌شود هم مردم مشکلات دولت را بهتر درک کنند و هم دولت خواسته‌های آنها را محقق کند. پاسخگویی دولت و شفافیت عملکردش از طریق رویارویی مستمر با مردم تحقق می‌یابد.

مشارکت بالای 75 درصد

دکتر معین همچنین اظهار کرد: حدس من این است که اگر مساله عدم پاسخگویی شعبه‌های رای‌گیری را به کسانی که خواهان رای‌دادن بودند نداشتیم، مشارکت مردم بیش از این می‌شد. به نظر من تفسیر درستی از قانون انتخابات نشده است. قانون انتخابات گفته که تا ساعت 12 باید رای‌گیری انجام شود اما نه برای کسی که سه ساعت را در صف گذرانده است. می‌توانستند از آنهایی که پیش از اتمام ساعت رای‌گیری در صف‌ها ایستاده و صاحب حق بودند، رای بگیرند. در آن صورت می‌توانستیم شاهد مشارکت بالای 75 درصدی مردم باشیم. اگر از قانون انتخابات تفسیر درستی شده بود، چه‌بسا آرای خود آقای روحانی هم به 25 میلیون می‌رسید.

معذورات رئیس‌جمهور

معین با اشاره به برخی از مطالبات مردمی از حسن روحانی مثل ریشه‌کن‌کردن فقر گفت: موقعیت و جایگاه افراد در برخورد با مسائل مختلف متفاوت است. رئیس‌جمهور یک برخورد و مردم یک نوع برخورد دیگری دارند. رئیس قوه مجریه بر اساس قانون اساسی اختیارات و محدودیت‌هایی دارد. منتقدان شرایط کشور هم حقوقی چون نقد قدرت و بیان مکرر مطالباتشان را دارند. رئیس‌جمهور در کنار اختیاراتش معذوراتی هم دارد، همواره باید با رهبری، سایر قوا و نهادها تعامل داشته باشد. او ادامه داد: در یک مراسم دانشجویی قشر دانشگاهی ما شعار مختلفی می‌دهد. حقشان هم هست. مطالبه‌ای دارند اما، رئیس جمهور نمی‌تواند مانند آن افراد و با همان روش مطالبه‌ها را پیگیری کند.

پیگیری چنین مطالباتی راه و روشی دارد که باید بر اساس آنها پیش برود. برای رفع محدودیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، دولت باید به روش قانونمند چاره‌اندیشی کند. در فضای ناامن و پرتنش دولت نمی‌تواند پاسخگوی چنین خواسته‌هایی باشد. دولت بر اساس اختیاراتی که دارد مطالبات مردم و شعارهایش را پیگیری می‌کند. رئیس‌جمهور بر اساس اختیارات قانونی که دارد می‌تواند اجرای درست قانون اساسی را با دادن تذکر و یا اخطار متذکر شود. کمااینکه در زمان دولت اصلاحات هیات متخصصی به‌عنوان هیات نظارت بر قانون اساسی وجود داشت که کارهای موثری هم انجام داد.

دلایل پیروزی

دکتر معین در ادامه این گفت‌وگو با تبیین دلیل اقبال مردم به فهرست امید در انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: پیروزی اکثریت اصلاح‌طلبان در شورای شهر و روستا وابسته دو علت بود؛ اولین عامل، به عدم‌عملکرد درست و شفاف شورای قبلی برمی‌گشت که نتوانست پاسخگوی مردم باشد. آن شورا نسبت به ایجاد معضلاتی چون تراکم‌فروشی، واگذاری غیرقانونی و به‌اصطلاح نجومی املاک به افراد خاص، آلودگی هوا، فاجعه پلاسکو و... از سوی شهردار وقت نظارت و پاسخگویی نداشت. معین با اشاره به انتقاداتی که از نحوه بسته‌شدن فهرست انتخاباتی به شورای عالی وارد شد نیز گفت: این شورا به‌عنوان نماینده جریان اصلاحات باید این شرایط را مدیریت می‌کرد. من در جلسات این شورا شرکت نمی‌کنم که دقیقا بدانم رویکردش برای انتخاب افراد چگونه بوده است اما مسلم است که انتخاب21 نفر از میان 800 نفر امری سخت و دشوار است. همه این افراد تفکرات، سلایق، لابی‌گری‌ها و توانایی‌های متفاوتی دارند و خواه‌ناخواه با هر تدبیر عده‌ای ناراضی خواهند بود. او گفت: اصل را باید بر اساس اعتماد گذاشت. اینکه عده‌ای خواستار شفاف‌شدن نحوه بسته‌شدن لیست هستند، انتظار حقی است و شورا وظیفه دارد نسبت به آنها پاسخ‌گو باشد.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/187896

ش.د9601675

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات