تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۲۱۸
مروا عثمان، مدرس دانشگاه بین المللی بیروت در گفتگو با بصیرت:

در بحران یمن قدرت پول جلوتر از ارزش های انسانی است/ انصارالله قادر به گرفتن جیزان و نجران است!

فروش تسلیحات از سوی انگلیس به پادشاهان آل سعود، نقض جدی حقوق بشردوستانه است و دولت بریتانیا از آن آگاه است؛ اما به طور معمول قدرت پول از قدرت عدالت در امپراتوری غرب جلوتر است. این موضوع فقط در مورد یمن نیست، مربوط به ماهیت سیاست خارجی غربی است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
تحلیل‌گر و روزنامه‌نگار لبنانی با اشاره به سکوت مرگبار سازمان‌های بین‌المللی در موضوع یمن، حمایت غرب از آل سعود، همچون قراردادهای عظیم فروش سلاح به این پادشاهی را نقض جدی حقوق بشردوستانه دانست و گفت بحران یمن جایی است که در آن قدرت پول از دیگر ارزش‌های انسانی پیش‌تر است.
مروا عثمان در گفت‌وگوی خود با خبرنگار پایگاه بصیرت با اشاره به حمایت‌های غرب از عربستان سعودی در موضوع یمن گفت: فروش تسلیحات از سوی انگلیس به پادشاهان آل سعود، نقض جدی حقوق بشردوستانه است و دولت بریتانیا از آن آگاه است؛ اما به طور معمول قدرت پول از قدرت عدالت در امپراتوری غرب جلوتر است. این موضوع فقط در مورد یمن نیست، مربوط به ماهیت سیاست خارجی غربی است.
مروا عثمان دانشجوی دکتری دانشگاه بیروت لبنان است. در حال حاضر او مدرس دانشگاه بین‌المللی لبنان و همچنین دانشگاه معارف این کشور است. وی همچنین نویسنده و مفسر سیاسی مسائل خاورمیانه به شمار می‌رود و با بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری می‌کند.
در ادامه متن کامل گفت‌وگو قابل‌ مشاهده است:

بصیرت: مقامات یمنی هشدار داده‌اند که وضعیت بهداشت در این کشور با توجه به حملات مرگبار عربستان سعودی رو به وخامت است. آن‌ها عنوان می‌کنند که محاصره یمن توسط ریاض، بیمارستان‌ها و تسهیلات پزشکی را با کمبود شدید نیرو و داروی کافی در مواجه با بحران بهداشت روبه‌رو کرده است. وضعیت انسانی در یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
یمن به سادگی تبدیل به فقیرترین کشور جهان شده است؛ یک کشور جنگ‌زده. شیوع بدترین وبا در میان بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان در حال آشکار شدن است، سلامت، آب و تسهیلات بهداشتی در این کشور از میان رفته است و شرایط ایده آلی برای گسترش بیماری‌ها ایجاد شده است. کودکان یمنی دچار سوء تغذیه هستند و این موضوع آن‌ها را در برابر بیماری وبا آسیب‌پذیر می‌کند.
به گفته سازمان ملل متحد، تقریباً 80 درصد کودکان یمنی در مواجهه با نابودی نظام سلامت این کشور در برابر تجاوز دو ساله عربستان سعودی، نیازمند کمک فوری بشردوستانه هستند. این کشور در آستانه قحطی قرار دارد و درصد زیادی از مردم نمی‌دانند که وعده غذایی بعدی آن‌ها از کجا تأمین خواهد شد. صداهای زیادی به گوش نمی‌رسد، رسانه‌های بزرگ روی سیاره دیگری زندگی می‌کنند و سازمان ملل متحد، ادا و اطواری است که در برابر اقدامات اشتباه و بی‌توجهی‌اش نسبت به یمن، شرمی ندارد.

بصیرت: چرا سازمان‌های بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل و سایر مدافعان حقوق بشر سکوت اختیار کرده‌اند؟
به‌آسانی و به این دلیل که دولت عربستان سعودی هرگونه تصمیم دیپلماتیکی را در خصوص یمن مسدود می‌کند. ریاض حتی تهدید کرد که کمک‌های مالی به سازمان ملل، به طور مؤثر کمک‌های بشردوستانه را در نتیجه قرار گرفتنش در لیست مجرمان حقوق کودکان، قطع می‌کند. بحران یمن به طور معمول توسط رسانه‌های جریان اصلی گزارش می‌شود و پوشش سخت‌گیرانه اعمال می‌شود تا (گزارش این بحران) به حداقل برسد. این کار توسط کسانی صورت می‌گیرد که کنترل روایت را بر عهده ‌دارند و نسبت به ایالات‌متحده و متحدانش که این جنایات را امکان‌پذیر می‌سازند، وفادارند. تا زمانی که این کمپین بدنام در برابر یمن ادامه دارد، شکی نیست که جهان ساکت باقی خواهد ماند.

بصیرت: علاوه بر سکوتی جهانی، کشورهایی نظیر بریتانیا و ایالات‌متحده، به عربستان سعودی از طریق امضای قراردادهای تسلیحاتی عظیم کمک می‌کنند. به نظر شما چگونه آن‌ها این حمایت‌ها را توجیه می‌کنند؟
فروش تسلیحات از سوی انگلیس به پادشاهان آل سعود، نقض جدی حقوق بشردوستانه است و دولت بریتانیا از آن آگاه است؛ اما به طور معمول قدرت پول از قدرت عدالت در امپراتوری غرب جلوتر است. این موضوع فقط در مورد یمن نیست، مربوط به ماهیت سیاست خارجی غربی است. عربستان سعودی بزرگ‌ترین مشتری تسلیحات بریتانیا است. حتی سیاست خارجی بریتانیا از سال 2011 در شکست معترضان خواستار دموکراسی در همسایگی بحرین، کمک کرده است. هر دو رژیم مشتریان سودآوری برای سلاح‌های انگلیس محسوب می‌شوند. زمانی که از مقامات دولتی انگلستان پرسیده می‌شود که چگونه این اقدام وحشتناک در اغماض جنایات جنگی را به‌وسیله فروش تسلیحات به این شیاطین توجیه می‌کنند، آن‌ها به‌آسانی با گفتن این عبارت که پادشاهان آل سعود، شرکای متحد آن‌ها در خاورمیانه هستند، پاسخ می‌دهند. به صحبت‌های کامرون و سخنان ماه مه او گوش کنید، می‌توانید پاسخ‌های وحشتناکی را بیابید.

بصیرت: کارشناسان معتقدند که تصمیمات سریعی باید اتخاذ شود؛ در غیر این صورت با فاجعه انسانی روبه‌رو خواهیم شد. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا ذی‌نفعان اجازه چنین اقدامی را می‌دهند؟
تا زمانی که غرب از این بحران، منتفع می‌شود و از فروش سلاح به عربستان سعودی پول به دست می‌آورد، ما شاهد هیچ پیشرفت حیاتی نخواهیم بود. تنها گزینه قابل‌قبول، مقاومت است و من اعتقاد دارم که مقاومت یمن انجام کاری بزرگ با وارد آوردن خسارات علیه آل سعود است. بااین‌حال کمپین بمباران هوایی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، هر لحظه شرایط را در یمن بدتر می‌کند.

در بحران یمن قدرت پول جلوتر از ارزش های انسانی است/ انصارالله قادر به گرفتن جیزان و نجران است!

بصیرت: مقاومت بی‌نظیر مردم و انصار الله در برابر مشکلات و مزدوران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
انصار الله مملو از افتخار و کرامت است و مشتاق به قربانی کردن همه‌چیز عزیز و گران‌بهایی است که سرزمین و روند تصمیم‌گیری خودشان را در کشورشان حفظ می‌کند؛ سرزمینی که توسط عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی آل سعود به سرقت رفته بود. آنچه مقاومت مردم یمن در حال انجام آن است همچون معجزه است؛ چراکه با وجود تمام ستمگری ماشین جنگی سعودی، آن‌ها قادر به گرفتن سرزمینی در جیزان و نجران و شکست مزدوران آل سعود هستند.
حملات پیاپی موشکی که اخیراً افزایش یافته‌اند، یک موفقیت عظیم و پیروزمندانه از سوی مقاومت انصار الله به حساب می‌آید و من فکر می‌کنم این موضوع سعودی‌ها را تحت فشار قرار خواهد داد تا هر چه سریع‌تر راه‌حلی را برای باتلاق یمن بیابند. اما تنها مانع ممکن است طرح‌های احمقانه‌ای باشد که محمد بن سلمان در نظر بگیرد؛ چراکه وی شکست از سوی یمنی‌هایی که آن‌ها را پست تر از خود می‌پندارد، نمی‌پذیرد. اگر او (این بحران) را تشدید کند، در این صورت هزینه سنگینی را می‌پردازد؛ چراکه مقاومت یمن را به این زودی‌ها نابود شدنی نمی‌بینم.

از اینکه وقت خود را برای پاسخ به سؤالات ما اختصاص دادید، متشکریم.
مصاحبه از: امیرمحمد اسماعیلی

منبع: بخش انگلیسی بصیرت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات