تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۲۵۳
سخنگوی وزارت امور خارجه:

ورود هیأت عربستانی به ایران منعی ندارد

(روزنامه ايران – 1396/05/17 – شماره 6563 – صفحه 3)

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد که ممانعتی برای ورود هیأت سعودی به ایران وجود ندارد. به گزارش «ایران» بهرام قاسمی روز گذشته در نشست خبری خود درباره این ادعا که تهران در مسیر بازدید هیأت عربستانی از ساختمان‌های خود در ایران کارشکنی کرده است، گفت: از چند هفته قبل ویزای طرف عربستانی برای سفر به ایران صادر شده است و قرار بود که این هیأت با یک هواپیمای اختصاصی به ایران سفر کند. در مدت کوتاهی با تلاش وزارت خارجه و هماهنگی‌هایی که صورت گرفت مجوز پرواز برای این هیأت صادر شد ولی به علت برخی از مشکلات بوروکراتیک و همچنین نبود کانال‌های مستقیم دیپلماتیک اطلاع این موضوع به عربستان با تأخیر مواجه شد ولی همان‌طور که گفتم در حال حاضر هیأت عربستانی هر موقع که بخواهد می‌تواند این سفر را انجام دهد.
وی همچنین افزود: در شرف دریافت ویزا برای سفر هیأت ایرانی به عربستان جهت بازدید از اماکن دیپلماتیک کشورمان در عربستان هستیم و فکر می‌کنیم طی روزهای آینده ویزا برای هیأت ایرانی را نیز دریافت کنیم.قاسمی با بیان اینکه «ممانعتی برای ورود هیأت عربستانی به ایران وجود ندارد» تأکید کرد: هیأت عربستانی هر موقع که تصمیم بگیرد می‌توانند به ایران سفر کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از تحلیلگران با اشاره به سفر حجاج ایرانی به عربستان و همچنین دیدار کوتاه آقای ظریف و عادل الجبیر در استانبول این گمانه زنی را مطرح می‌کنند که عربستان می‌خواهد سیاست خود را در مورد ایران تغییر دهد، توضیح داد: اینکه عربستان بتواند سیاست خود را در مورد ایران تغییر دهد امر خوبی است و ما آنها را تشویق می‌کنیم که سیاست‌شان را در مورد ایران تغییر دهند و منش جدیدی داشته باشند. ولی آن چه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی صورت گرفت، یک امر طبیعی است و نشانه اتفاق خاص و بارزی نیست.

قاسمی در مورد سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ رئیس جمهوری مبنی بر اینکه تعامل گسترده با جهان باید یکی از اولویت‌های مهم دولت باشد، ادامه داد: صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه تعامل با جهان بحث مهمی است. ایران همواره سعی کرده که از سیاست مسالمت‌آمیز و مسالمت‌جویانه در عرصه جهانی پیروی کند. تأکید ایشان در این دوره در ارتباط با این موضوع بحث مهمی است که باید روی آن کار شود و قطعاً در برنامه‌های کشور منظور خواهد شد و حتماً از منویات ایشان بهره‌مندی‌های لازم به عمل خواهد آمد.

دیدار هیأت انگلیسی با خانواده زاغری

قاسمی درباره دیدار هیأت انگلیسی با خانواده نازنین زاغری که در بازداشت به سر می‌برد، هم گفت: هیأت انگلیسی که برای شرکت در مراسم تحلیف به تهران سفر کرده بود با خانواده زاغری دیداری داشتند. خانم زاغری ایرانی هستند و همسرشان انگلیسی و این دیدار بین این هیأت و خانواده خانم زاغری انجام شد.وی البته تصریح کرد که هیچ بحثی در مورد تبادل زندانی بین تهران و لندن وجود ندارد.

دیوار بلند بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات مقامات امریکایی درباره فعالیت‌های موشکی ایران و بی‌اعتمادی بین تهران و واشنگتن گفت: بی‌اعتمادی بین ما و امریکا وجود داشته و بحث جدیدی نیست. این بی‌اعتمادی ادامه دارد و اتفاقات اخیر دیوار بی‌اعتمادی بین دو کشور را بلندتر کرده است.قاسمی همچنین با تأکید بر اینکه بحث فعالیت‌های موشکی ایران جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد افزود: فعالیت‌های موشکی ایران بحث داخلی ما است و این فعالیت‌ها هیچ مغایرتی با قطعنامه‌های شورای امنیت ندارد و ادعاهایی که امریکایی‌ها در این ارتباط انجام می‌دهند بی‌ربط است. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد امریکایی‌ها در تلاش هستند که با هزینه ایران برجام را نابود کنند، تصریح کرد: این خوابی است که تعبیر نمی‌شود. راه ما دیپلماسی، مذاکره و رایزنی است و تلاش‌های خود را در این چارچوب ادامه می‌دهیم.

ایران در بحث‌های داخلی عراق دخالت ندارد

در ادامه خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت: اخیراً آقای مقتدی صدر به عربستان سفر کردند و در آنجا دیدارهایی را با مقامات عربستان انجام دادند. در حال حاضر بحث‌هایی نیز در مورد سفر آقای عمار حکیم به عربستان مطرح است. با توجه به نوع رابطه ایران با جریان تشیع در عراق آیا ایران از این سفرها آگاه بوده است؟ موضع ایران در ارتباط با این سفرها و مباحث مطرح شده در آن چیست؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: عراق کشور مستقلی است و قرار نیست که شخصیت‌ها و مقامات عراقی در سفرهای خود به خارج از عراق و گفت‌وگوهایی که با دیگران دارند، از ما اجازه بگیرند یا به ما گزارشی بدهند. چنین بحثی مطرح نیست و ما در مسائل داخلی عراق دخالت نمی‌کنیم. قاسمی همچنین درباره اظهارنظر نماینده مقتدی صدر در عربستان مبنی بر اینکه ایران در عراق به دنبال منافع خود است، تصریح کرد: آقای مقتدی صدر می‌تواند دیدگاه‌ها و نظرات خود را داشته باشد. این سخنان را نباید جدی گرفت و شاید در بیان موضوع و ترجمه‌ای که صورت گرفته کم کاری‌هایی شده باشد و امیدواریم چنین صحبت‌هایی را نکرده باشند.

بحث تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در جریان است

قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا در جریان سفر خانم موگرینی به تهران در مورد تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران بحث و گفت‌وگویی شد، افزود: بحث تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در جریان است. این موضوع مراحل خود را طی می‌کند و هرگاه به نتیجه برسد، آمادگی‌های لازم برقرار شود و مجوز آن صادر شود حتماً اطلاع‌رسانی می‌کنیم و همان‌طور که گفتم این موضوع در دستور کار است.

وی با بیان اینکه در جریان سفر هیأت‌های خارجی به تهران به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری تاکنون بین این هیأت‌ها و مقامات ایرانی حدود 135 الی 140 ملاقات صورت گرفته است تصریح کرد: این ملاقات‌ها امروز نیز ادامه پیدا می‌کند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/194736

ش.د9602123

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات