تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۳۱۷
در مراسم بزرگداشت مرحوم كاسه‌ساز مطرح شد

دولت اصلاحات با پخش مستند آنيلي از تلويزيون مخالف بود

پایگاه بصیرت / جواد محرمي

(روزنامه جوان ـ 1396/05/12 ـ شماره 5153 ـ صفحه 6)

تهيه‌كنندگي در سينماي ايران بسيار كمتر از آنچه لازم است، جدي گرفته مي‌شود. در دانشكده‌هاي سينما كه اساساً چنين رشته‌اي تعريف نشده است، براي همين در سينماي ايران همواره با فقر تهيه‌كننده‌هايي مواجه بوده‌ايم كه با درايت، شناخت و فهم اقتضائات اقدام به تهيه فيلم كنند. فقدان مرحوم حبيب‌الله كاسه‌ساز دست سينماي ايران به ويژه سينماي دفاع مقدس را از وجود تهيه‌كننده‌اي زمان‌شناس و متعهد بيش از پيش خالي كرد.

مرحوم كاسه‌ساز جزو سينماگراني محسوب مي‌شود كه از بطن و متن انقلاب اسلامي و دفاع مقدس پايه به عرصه سينما گذاشتند و به گردن سينماي ملي كشور دين بزرگي دارند. در مراسمي كه براي بزرگداشت اين تهيه‌كننده فقيد سينماي ايران برگزار شد، تني چند از دوستان قديمي وي چون محسن رضايي، دبيرمجمع ‌تشخيص ‌مصلحت ‌نظام و نيز عزت‌الله ضرغامي كه همپاي وي در ابتدا و جريان انقلاب و دفاع مقدس در عرصه‌هاي مختلف فعاليت داشتند با نقل خاطراتي نام و ياد او را گرامي داشتند. در اين مراسم از تمبر حبيب‌الله كاسه‌ساز نيز رونمايي شد.

كاسه‌ساز صف خود را از دفاع مقدس جدا نكرد

دبير مجمع ‌تشخيص ‌مصلحت ‌نظام در مراسم بزرگداشت زنده‌ياد حبيب‌الله كاسه‌ساز با اشاره به ويژگي‌هاي اين هنرمند فقيد سينما بيان كرد: او زندگي خود را از صف دفاع مقدس جدا نكرد. اميدوارم اين فريادهاي مظلوميت‌خواهي ملت ايران كه حبيب‌هاي ايران مسئوليتش را بر دوش گرفته‌اند بعد از درگذشت آنها ادامه پيدا كند. رضايي افزود: من ارتباط زيادي در دوران سپاه و بعد از آنكه از سپاه بيرون آمدم با كاسه‌ساز داشتم. او معمولاً درباره بسياري از فعاليت‌هاي سينمايي و دفاع‌مقدسي سراغ من مي‌آمد و من مي‌ديدم كه او به نوعي با فداكاري نمي‌خواهد زندگي خود را از صف دفاع مقدس و هشت سال جنگ جدا كند. بسياري با فاصله گرفتن از هشت سال دفاع‌مقدس نان و نوايي به دست آورده‌اند اما حبيب‌الله كاسه‌ساز هر چه زمان مي‌گذشت بيشتر خودش را با اين اتفاق گره مي‌زد. او اگرچه شهيد و جانباز نشد اما زندگي‌اش را وقف پرچمداري اين حادثه بزرگ كرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: ريشه همه اين عزيزان در كربلاست. كربلا چشمه فياضي شده است كه تاريخ را توسط حبيب‌ها آبياري مي‌كند. پرچمي كه خيلي‌ها فكر مي‌كردند در عاشورا به زمين افتاده است، نسل به نسل به پا مي‌شود و هنرمندان آن را به دست مي‌گيرند. هنرمندان امروز ما مظلوم‌ترين، آگاه‌ترين و باشرف‌ترين ملت منطقه هستند و مي‌بينيم در كشور ما از سوريه و عراق يكه و تنها از مظلوميت‌شان دفاع مي‌شود. رضايي با اشاره به اتفاقات يمن ادامه داد: يمن امروز از فلسطين هم مظلوم‌تر است چراكه روزانه بمباران مي‌شود و تنها يك ملت است كه در تمام دنيا محكم ايستاده و از اين مظلوميت دفاع كرده و فرياد مظلوميت آنها را به صدا درمي‌آورد، در حالي كه امريكا و اروپا صدايشان درنمي‌آيد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: در مسئله داعش همه ديدند كه اگرچه كمتر كشوري وجود دارد كه بمب‌هاي داعش در آنجا منفجر نشده باشد اما اولين نيرويي كه مقابل داعش ايستاد، ملت ايران بود. داعش تروريسم بي‌رحمي است كه روي دست هيتلر ‌زده است اما ملت ايران در مقابلش ايستاد. داعش به ايران حمله كرد، وارد مجلس شد و قصدشان اين بود كه به صحن مجلس رفته و نمايندگان را گروگان بگيرند اما به رغم اسلحه و مهمات زيادي كه داشتند در كمتر از پنج ساعت نابود شدند. با اين حال آنها رها نشدند. شش موشك از ايران به سمت آنها رفت و همه به هدف اصابت كرد و خوشبختانه خوني از يك كودك يا پيرزن نريخت كه اگر كودكي كشته مي‌شد، شهرهاي دنيا جنجال درست مي‌كردند.

محسن رضايي با اشاره به مقاومت‌هاي ايران در برابر داعش گفت: ملت ما با قدرت در برابر داعش ايستاد اما نه تنها تجليل نمي‌شود بلكه عده‌اي مي‌گويند كه برنامه‌هايشان به هم ريخته است و حتي بالعكس مي‌گويند داعش نبايد به اين زودي‌ها از بين مي‌رفت. وي همچنين اظهار كرد:در اين ميان افرادي مثل كاسه‌ساز كه بصيرت پيدا مي‌كنند و پاي مظلوميت ملت ايران مي‌ايستند و اثر فاخر هنري مي‌سازند ارزش والايي دارند. اميدوارم مسير اين هنرمند عزيز در سينماي ما پيگيري شود و مظلوميت ملت ايران در همه جهان شرح داده شود.

سال‌ها با كاسه‌ساز محشور بودم

در اين مراسم عزت‌الله ضرغامي، رئيس اسبق سازمان صدا و سيما با اشاره به خاطرات خود با زنده‌ياد حبيب‌الله كاسه‌ساز عنوان كرد: من سال‌ها با كاسه‌ساز محشور بودم. او هم مدير فرهنگي خيلي خوبي بود و هم زماني كه به عرصه هنر آمد و در زمينه تهيه‌كنندگي فعاليت كرد، فرد مؤثري در عرصه سينما و تلويزيون شد و در اين عرصه درخشيد. وي گفت: ما افراد كمي را داريم كه از حوزه مديريت به حوزه هنر بروند و مرحوم كاسه‌ساز از جمله مصاديقي بود كه در هر دوي اين حوزه‌ها موفق عمل كرد.

ضرغامي تصريح كرد: زماني كه من به حوزه سينمايي وزارت ارشاد وارد شدم، او به عنوان فردي قوي فعاليت داشت. اداره كل توليد و فني يكي از بخش‌هاي سينمايي بود كه در آن به لحاظ توزيع امكانات خوب عمل كرد و باعث شد چرخ سينما هم به خوبي بچرخد. او بعد از مدتي مسئوليت جديد و مهم‌تري گرفت كه اداره كل نظارت و ارزشيابي سينما بود. كاسه‌ساز حداقل ۱۰ اثر سينمايي و تلويزيوني داشت كه در همه آنها خوب و موفق بود. او جزو مديران موفق و مايه آبروي بچه‌هاي انقلابي و حزب‌اللهي بود.

وي بيان كرد: محتوا و كار خوب براي كسي كه از دنيا رفته همچون باقيات‌الصالحات است. كسي كه اثر يك فيلمساز خوب و ارزشمند را ببيند تا مادامي كه رويش اثر بگذارد، خيرش به سازنده مي‌رسد.

اين روزها سياسيون همه سبقت مي‌گيرند كه بگويند مردم بدبخت هستند و اين خوراك مادي مورد توجه واقع شده اما خوراك معنوي كمتر مورد توجه است و اتفاقاً كاسه‌ساز خوراك معنوي را تهيه مي‌كرد.ضرغامي در پايان سخنانش گفت: اين روزها سياسيون همه سبقت مي‌گيرند كه بگويند مردم بدبخت هستند و اين خوراك مادي مورد توجه واقع شده اما خوراك معنوي كمتر مورد توجه است و اتفاقاً كاسه‌ساز خوراك معنوي را تهيه مي‌كرد.

ترور بيولوژيك كاسه‌ساز دور از ذهن نيست

محمدحسن قديري‌ابيانه ديگر سخنران مراسم بود كه در اين مراسم از زنده‌ياد كاسه‌ساز سخن گفت و بيان كرد: كاسه‌ساز مردم را با سينما آشتي داد. او پدر فيلم‌هاي دفاع‌مقدس و حتي فراتر از آن بود. كاسه‌ساز هم هنرمند بود و هم بلد بود از هنر سينما و دوربين در جهت اسلام و انقلاب استفاده كند. وي با اشاره به فيلم‌هاي كاسه‌ساز اظهار كرد: كاسه‌ساز عاشق ولايت بود و كيست كه اينگونه باشد و بتواند فيلم‌هاي پرفروشي هم بسازد.

قديري‌ابيانه با اشاره به مستند «ادواردو آنيلي» اظهار كرد: من مستند ديگري سراغ ندارم كه اينقدر روي افراد اثر گذاشته باشد. بسياري مي‌گفتند در حالي كه دين را كنار گذاشته بودند اما با ديدن اين مستند دوباره به دين خود بازگشته‌اند.

وي با اشاره به حمايت‌هاي سرافراز در زمان حضورش در معاونت برون‌مرزي صدا و سيما گفت: كاسه‌ساز به خاطر ساخت اين مستند مورد تهديد قرار گرفت. من احتمال ترور بيولوژيك او را دادم. به هر حال امروزه ترور بيولوژيك كاري ندارد. با مقداري پودر در آب و غذاي يك فرد موجب مي‌شوند كه او سرطان بگيرد. سلحشور و طالب‌زاده نيز به همين شكل دچار ترور بيولوژيك شدند.

دولت اصلاحات با پخش مستند آنيلي از تلويزيون مخالف بود

قديري‌ابيانه كه از دوستان كاسه‌ساز است، بيان كرد: باقي افراد در حوزه هنر نيز بايد بدانند كه در معرض توطئه هستند، چراكه كار هنرمندان ما كمتر از كار دانشمندان هسته‌اي نيست. وي در پايان سخنانش اظهار كرد: اگر فيلم يا سريال «ادواردو آنيلي» نيز ساخته شود، مي‌تواند عامل تشرف بسياري به اسلام باشد. اگرچه وزارت خارجه دوره اصلاحات با پخش اين مستند از صدا و سيما مخالف و معتقد بود به روابط بين ايران و ايتاليا آسيب مي‌زند.»

در اين مراسم مستندي نمايش داده شد كه در آن دوستان و خانواده زنده‌ياد حبيب‌الله كاسه‌ساز از اين تهيه‌كننده سينما سخن مي‌گفتند. مراسم بزرگداشت زنده‌ياد حبيب‌الله كاسه‌ساز با حضور محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، حسن بيادي، محمدحسن قديري‌ابيانه، ناصر شفق و همچنين خانواده زنده‌ياد كاسه‌ساز در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.

http://www.javanonline.ir/fa/news/865188

ش.د9601742

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات