صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۳۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 13 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نیروی انسانی باسواد، باتدبیر، شجاع و خستگی‌ناپذیر، اساس غلبه بر موانع است؛ پیشرفت‌های فراوان در نیروهای مسلح و نیز بخش علم و فناوری، نشان‌دهنده‌ توانایی نیروی انسانی جوان کشور است و فرزندان توانای ایران چه در داخل و چه در مراکز علمی دنیا مایه‌ مباهات هستند.(1396/6/12)

▼ حرف روز
حرکت بر مدار تعهد انسانی و اسلامی!
نگاهی به سیر تحولات منطقه غرب آسیا در چند سال اخیر نشان می‌دهد، پاتک غرب در مقابل تک‌ بیداری اسلامی متأسی از انقلاب اسلامی در این منطقه مهم تمدنی که افزون بر شاهراه انرژی، چهارراه تحولات نیز به شمار می‌آید، چندان موفقیت‌آمیز نبوده و با رهیافت هزینه ـ فایده، امروز آمریکایی‌ها (از جمله ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش) منتقد این حضور و مداخله بوده و هستند؛ اما خوی امپریالیستی و سلطه‌جویی ایجاب می‌کند تا آخرین کورسوی امید بجنگند و تلاش کنند بمانند؛ چرا که می‌دانند ترک صحنه، یعنی از دست رفتن نفوذ سیاسی و منطقه‌ای و از دست رفتن نفوذ منطقه‌ای، یعنی از دست رفتن منافع نامشروعی که به قیمت نابود کردن ملتی و تمدنی می‌خواهد قله ثروت و پیشرفت خود را بر گرده مردم مظلوم منطقه بسازد. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها می‌دانند ترک منطقه، یعنی تقویت و تحکیم بیش از پیش حضور رقیب تمدنی، یعنی جمهوری اسلامی ایران؛ اینجا دقیقاً نقطه شکست مبنای تحلیل سیاست‌گذاران غربی و آمریکایی و ارتجاع عربی است؛ چون اولاً ایران با یک نگاه انسانی و اسلامی و برای دادرسی به ندای مظلوم در منطقه حضور دارد، ثانیاً به دعوت دولت‌های مسئول منطقه‌ای در تحولات منطقه نقش انسانی خود را ایفا می‌کند، ثالثاً نگاه راهبردی بلندمدت عقلایی حکم می‌کند در راستای بازدارندگی و عقب راندن تهدیدات از کشور اقدام کند.
مقایسه اعتماد ملت‌ها به راهبرد منطقه‌ای ایران اسلامی، آمریکا و برخی کشورهای مدعی منطقه‌ای درستی و راز انسانی و اسلامی بودن حضور و مشروعیت قدرت و نفوذ معنوی ما را نشان می‌دهد. در افهام افکار عمومی منطقه هیچ‌گاه مطلبی مبنی بر مخالفت مردمی با حضور ایران صرف نظر از آنچه قدرت‌ها به زور رسانه‌ها را به تحلیل در این زمینه وادار می‌کنند، دیده نمی‌شود.
دقیقاً با همین نگاه است که هم‌پیمانان منطقه‌ای ایران نیز در مدیریت صحنه تحولات جبهه مقاومت هم به سخنان چند روز پیش استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی و تأکید بر اینکه داعش در الرقه و دیرالزور طی ماه‌های آینده شکست را تجربه خواهد کرد، توجه دارند و هم بیانیه روز شنبه حزب‌الله را که در آن حمله آمریکا به اتوبوس‌های حامل نیروهای داعش و خانواده‌های‌شان را اقدامی منافقانه و حاکی از معیارهای دوگانه آمریکا دانست، تحسین می‌کنند.

▼ گزارش روز
ضرورت اقدام فوری
«رهبر دموکراسی‌خواهان» و «برنده جایزه صلح نوبل در سال 1991» عناوینی است که برای «آنگ‌سان‌سوچی» رئیس دولت میانمار به کار برده می‌شود؛ کسی که سال‌هاست در برابر کشتار بزرگ مسلمانان میانمار سکوت محض اختیار کرده بود و حالا نیز دولت او در بیانیه‌ای مسلمانان مظلوم این کشور را به تروریست بودن متهم کرده است. این در حالی است که وضعیت زندگی مسلمانان این کشور خلاف واقع بودن این ادعا را به راحتی اثبات می کند؛ چنانکه منابع مرتبط با سازمان ملل متحد اعلام کردند، در طول هفته گذشته نزدیک به ۶۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در میانمار از مرز کشور خود عبور کرده و از ترس جان‌شان به بنگلادش گریخته‌اند؛ عکس ماهواره‌ای از تخریب کامل روستای محل سکونت مسلمانان روهینگیا با بیش از 26 هزار خانه حکایت دارد. روزنامه انگلیسی «تلگراف» نیز در این باره می‌نویسد: شاهدان عینی از وجود بدن‌های بی‌سر کودکان روهینگیا و مسلمانانی که زنده زنده در آتش می‌سوزند، خبر می‌دهند؛ گروه حمایت از حقوق بشر «Fortify Rights» با انتشار گزارشی به شرایط نگران‌کننده در میانمار و اوضاع مسلمانان این کشور از زبان خود آنان می‌پردازد. یکی از این افراد مردی 41 ساله است که در توضیح اوضاع‌شان می‌گوید: «برادرم کشته شد. سربازان ارتش میانمار او و گروه دیگری از مردان را سوزاندند. اعضای دیگر خانواده‌ام را در زمین‌های کشاورزی پیدا کردیم. روی بدن آنها آثار برخورد گلوله و بریدگی دیده می‌شد. دو کودک 6 و 9 ساله را هم سر بریدند. یک زن از خانواده‌مان نیز با گلوله کشته شد.» اتفاقات تکان‌دهنده و هولناکی که برای جلوگیری از آن نیاز است به شکل فوری به آن رسیدگی شود. پر واضح است که به دولت‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی وابسته به دولت‌های استکباری امیدی نیست و انتظار می‌رود جمهوری اسلامی ایران و دستگاه سیاست خارجی کشورمان همه توان خود را برای پایان دادن به جنایت در میانمار و توقف کشتار مسلمانان به کار بندد و تنها به محکومیت یا اتخاد موضع دیپلماتیک بسنده نکند.

▼ خبر ویژه                           
رسوایی رسانه‌های دروغ‌پرداز
دروغ‌پردازی جریان‌های اصلاح‌طلب و ضد انقلاب درباره یک زندانی، با اطلاع‌رسانی سخنگوی قوه قضائیه، به رسوایی ننگین و شرم‌آوری تبدیل شد. علیرضا رجایی یکی از فعالان ملی مذهبی بود که چند سال پیش به دلیل جرایم مختلفی به زندان محکوم شد. در هفته اخیر، رسانه‌های اصلاح‌طلب و ضد انقلاب در فضای مجازی با انتشار عکس‌های مختلفی از وی، این‌گونه روایت کردند که چشم وی در زندان در اثر سرطان تخلیه شده است! جماعت دروغ‌پرداز در تمامی این روزها مدعی بودند رجایی، بارها و بارها به دلیل درد چشم و صورت به مسئولان زندان مراجعه کرده و از آنها تقاضای کمک کرده است؛ اما هنگامی وی را به بیمارستان روانه کرده‌اند که کار از کار گذشته و تشخیص پزشکی‌، سرطان پیشرفته چشم بوده و به تخلیه چشم وی منجر شده است! وقاحت جماعت دروغگو در ساخته و پرداخته کردن این قصه سوزناک و درام تلخ، سبب تولید ده‌ها مطلب و انتشار عکس‌های مختلف در فضای مجازی شد! حتی دو روزنامه معروف اصلاح‌طلب عکس بزرگی از وی در صفحه اول‌شان منتشر کردند و به قوه قضائیه تاختند! اما روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: «رجایی در سال 94 از زندان آزاد شده است»! یعنی وی از آن زمان همچون یک شهروند عادی در جامعه زندگی کرده و امکان پیگیری مراحل درمانی برای وی وجود داشته است. انتظار می‌رود مسئولان قضایی در روزگار انتشار لحظه‌ای اخبار، این‌گونه شایعات را در همان زمان انتشار پاسخ داده و موضوع را با مردم در میان بگذارند و به جلسات هفتگی مرسوم اکتفا نکنند.

▼ اخبار
1ـ پیروزی در جنگ علیه داعش یک نعمت الهی است

آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، در دیدار عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق گفت: نقش علما، حوزه‌های علمیه و فتوای جهاد مرجعیت شیعه و نیز حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در پیروزی‌های اخیر ملت عراق در برابر داعش بسیار برجسته و تعیین‌کننده بوده است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در جریان جهاد علیه داعش، دینداری و انگیزه توجه به مسائل دینی در مردم تقویت شده است. عراق کشوری قدرتمند است؛ ما قدردان پیروزی‌ها و فداکاری‌های ملت عراق هستیم و نباید اجازه داد قضایای سیاسی و اختلافات احتمالی سیاستمداران بر روحیه مردم تأثیر سلبی بگذارد؛ به همین دلیل باید خدمات و پیشرفت‌های انجام شده برای مردم تبیین شود. آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی همچنین افزود: پیروزی در جنگ علیه داعش یک نعمت الهی است؛ چنانکه تشکیل حشدالشعبی و فتوای جهاد علمای شیعه نعمتی بزرگ بود.

2ـ «خیانت بزرگ» ابراهیم یزدی به روایت حسن روحانی
روحانی در کتاب خاطرات خود که مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است، می‌نویسد: «در تابستان 1358 موضوعی رخ داد که سبب نگرانی فراوانی شد و آن، مسئله پس دادن هواپیماهای اف 14 به آمریکا بود. در آن زمان دکتر یزدی، وزیر امور خارجه در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد ما با آمریکایی‌ها صحبت کرده‌ایم که جنگنده‌های اف 14 را به آنها پس بدهیم. یکی از افسران ارتش با نگرانی فراوان این خبر را به من داد و گفت: اینها می‌خواهند هواپیماهای اف ۱۴ (تام‌کت) را به آمریکایی‌ها پس دهند. ما در ستاد ارتش، خیلی صحبت کردیم و متوجه شدیم این کار مانند پس دادن هواپیماهای اف ۱۶ در زمان بختیار، خیانت بسیار بزرگی است که باید جلوی آن را گرفت.»

3ـ اسد قدرت سابق خود را باز می‌یابد
روزنامه «اسرائیل‌هیوم» در گزارشی اعلام کرد: مسئولان وزارت جنگ این رژیم با بررسی مسائل داخلی و بین‌المللی مرتبط با سوریه تأکید دارند «بشار اسد» تا اوایل سال آتی میلادی (چهار ماه دیگر) قدرت سابق خود را بازیافته و بیشتر مناطق سوریه را به کنترل خود درخواهد آورد. این روزنامه نوشت: مسئولان اسرائیلی از چندین واقعه از جمله تصمیم آمریکا برای توقف کمک‌ها به گروه‌های مسلح و توجه ناکافی دولت ترامپ به مسائل سوریه و در مقابل حضور روزافزون ایران در این کشور ابراز نگرانی کردند. این روزنامه در ادامه می‌آورد: تا اندکی قبل درون محافل نظامی اسرائیلی چنین تصور می‌شد که سوریه به اقلیم‌های گوناگون تقسیم خواهد شد.

4ـ ترامپ به دنبال دائمی کردن برجام
پایگاه ضد انقلاب «گویا نیوز» وابسته به سیا در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به دنبال گفت‌وگو با کشورهای اروپایی برای تنظیم توافقی جدید است که بتواند پس از انقضای تاریخ برجام نیز مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شود... رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در تلاش است از محوطه‌های نظامی «مشکوک» ایران بازرسی انجام شود. در این راستا دولت دونالد ترامپ تأکید می‌کند، برنامه موشکی ایران و همچنین فعالیت‌های نیروی قدس پاسداران نقض روح توافق هسته‌ای است؛ چرا که بر پایه این توافق، ایران قرار است در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و در سطح جهانی مشارکت کند.»

5ـ محاصره سه ساله دیرالزور عملاً شکسته شد
منابع محلی خبر دادند، با نفوذ نیروهای ویژه به مقر تیپ ۱۳۷ داعش در غرب شهر دیرالزور عملاً محاصره شهر شکسته شده است.  گفتنی است، داعش محاصره شهر دیرالزور را از 14 ژوئیه 2014 آغاز کرد که سه سال و یک ماه و 20 روز طول کشید؛ اما شهر دیرالزور (مرکز استان) با کمک نیروهای مقاومت، هیچ گاه تسلیم داعش نشد و به مقاومت ادامه داد. همزمان با این اتفاق، بسیاری از مردم شهر به خیابان ریخته و با اظهار شادمانی منتظر رسیدن کامل نیروهای ارتش هستند.

▼ اخبار کوتاه
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وی درباره احتمال درگیری بین آمریکا و کره ‌شمالی پرسیده بود، گفت: «حالا ببینیم.» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در توئیت جدیدی در واکنش به آزمایش بمب هیدروژنی از سوی کره ‌شمالی نوشت: من با ژنرال کلی، ژنرال ماتیس و دیگر مقامات نظامی در کاخ سفید دیدار خواهم کرد تا با آنها درباره کره‌شمالی گفت‌وگو کنم.
مطابق برخی شنیده‌ها، رئیس دولت اصلاحات گفته است، با توجه به وضعیت کنوني آقاي کروبي، نبايد حصر او برداشته شود. وی تصریح کرده است: در حصر بودن او الآن بيشتر به مصلحت کشور و اصلاحات است. اگر کروبي در شرايط کنوني آزاد شود، بساط روحاني و دولت او را جمع مي‌کند و عليه دولت روحاني کار خواهد کرد و کسي هم نمي‌تواند او را آرام کند.
ابوالقاسم طالبی، کارگردان «یتیم‌خانه ایران» با بیان اینکه انقلاب ما برای مبارزه با استکبار بود و باید در این مسیر حرکت کنیم، گفت: ما انقلابی هستیم نه اصولگرا، نه اصلاح‌طلب و نه اعتدالی. این موضوعات حزبی را بیرون بریزید و به این توجه کنید که ما بچه‌های انقلاب هستیم. ما بچه‌های انقلاب فقط به انقلاب مدیون هستیم، نه کس دیگر.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای گفت: اینکه برخی فکر می‌کنند با فضاسازی و جوسازی می‌توانند مصوبه شورای عالی امنیت ملی مربوط به حصر را باطل ‌کنند، سخت در اشتباه هستند. مصوبه شورای عالی امنیت ملی قانونی و لازم‌الاجراست و هیچ‌کس حق مخالفت با آن را ندارد و قرار است حصر همچنان باقی بماند.
سیدضیاء هاشمی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این پرسش که آیا شما برای وزارت علوم به مجلس معرفی خواهید شد یا خیر، گفت: طبیعتاً کسی که به عنوان سرپرست برای یک وزارتخانه معرفی می‌شود، یکی از گزینه‌های وزارت است؛ اما تنها گزینه وزارت علوم نیستم.
«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت: عربستان باید از ایران، سوریه و بحرین عذرخواهی کند و اگر این اقدام را انجام ندهد، به این معناست که خواهان بهبود روابط نیست. عربستان همچنین باید از ملت‌های یمن و قطر نیز عذرخواهی کند.
روزنامه «توکیو شیمبون» نوشت: کره شمالی در واکنش به احتمال تحریم‌های بین‌المللی، قصد دارد تأسیسات بزرگ ذخیره‌سازی نفت احداث کند؛ برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که این کشور صرفه‌جویی در مصرف  فرآورده‌های نفتی را هم آغاز کرده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات