تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۳۲۵
تغيير مسير سياست‌ورزي سعيد جليلي

دولت در سایه، شدنی است!

(روزنامه آرمان ـ 1396/05/03 ـ شماره 3375 ـ صفحه 3)

در انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری، اصولگرایان با تمام قوا در عرصه حاضر شدند و تحت پوشش تشکیلاتی به نام جمنا تلاش کردند تا بتوانند حسن روحانی را شکست دهند و کرسی ریاست‌جمهوری را از آن خود کنند. اگر به سازوکار اصولگرایان برای شرکت در انتخابات توجه کنیم متوجه می‌شویم که خانه آمال اصولگرایان یعنی جمنا موفقیت چشمگیری نداشته است و نتوانسته مطالبات این جناح را پاسخ دهد و بیشتر شبیه به یک تشکیلات «موسمی» در آستانه انتخابات بود. پس از این شکست اما هر کس به نوبه خود به دنبال احیای موقعیت سیاسی از دست رفته است. برخی از تغییر ساختار و ایجاد نواصولگرایی صحبت می‌کنند و برخی دیگر بر لزوم تشکیل دولت در سایه پافشاری می‌کنند. هرچند به عقیده بسیاری از صاحبنظران، در فقدان احزاب قدرتمند قادر نیستیم دولت در سایه تشکیل دهیم، اما سعید جلیلی تاکید بسیاری بر این موضوع دارد. او در آخرین اظهارات خود نیز از کلیدواژه دولت در سایه استفاده کرده تا نشان دهد به شدت معتقد است که این کار «شدنی» است!

اصرار جلیلی

جلیلی که اصرار بسیار زیادی بر تشکیل دولت در سایه دارد در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی استان خراسان شمالی گفت: مسئولیت ما فقط منحصر به زمان انتخابات نیست بلکه همیشه باید برای انجام تکلیف خود فعال باشیم. وی با بیان اینکه باید مانند «سایه» قدم به قدم مشکلات کشور را رصد کرد، افزود: اگر جایی اشکالی وجود دارد باید آن را بیان کرد تا اصلاح شود و اگر هم نقطه قوتی وجود دارد، فارغ از دولت‌ها و جناح‌های سیاسی باید آن را تشویق کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی «اولویت‌های فراموش‌شده» گفت: گاهی اوقات مسائل مهمی وجود دارد که اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرد و یکی از وظایف «دولت در سایه» این است که این اولویت‌ها را شناسایی کند و با یادآوری و طرح آنها، اولویت‌های درست و فراموش‌شده را به افکار عمومی نشان دهد. جلیلی گفت: برای این کار باید با دست پر وارد میدان شد و نسبت به مشکلات واقعی و ملموس مردم حرف جدی و راهکار عینی داشت و در این مسیر هر میزان افراد و گروه‌های دیگری نیز اضافه شوند و کمک کنند مبارک است و باید استقبال کرد. وی با بیان اینکه باید از هم‌افزایی همه ظرفیت‌ها در سراسر کشور استقبال کرد، گفت: نباید تصور شود اگر افراد و گروه‌هایی در تهران حضور ندارند، نمی‌توانند در این مسیر موثر باشند بلکه می‌توان بسیاری از موضوعات ملی را در استان‌ها به صورت تخصصی بررسی کرد و برای حل مشکلات راهکارهای عینی و عملی ارائه کرد.

ادعای عجیب!

سعید جلیلی که مدتی به عنوان مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران در دولت احمدی‌نژاد بود، در حالی موضوع تشکیل دولت در سایه برای نظارت بر عملکرد روحانی را مطرح می‌کند که هیچ‌گاه درباره لزوم تشکیل کمیته‌ای برای بررسی اشتباهات و هزینه‌آفرینی‌های دولت‌های نهم و دهم بحثی نکرده است. البته جلیلی که اکنون می‌داند زمان به عقب بازنمی‌گردد و پیروز انتخابات، حسن روحانی است، مدعی شده است که اگر نامزدهای مطلوب او نیز رأی آورده بودند هم باید دولت در سایه تشکیل می‌شد. او هم در همین خصوص توضیح داد: اگر جریان انقلابی نیز در انتخابات پیروز می‌شد باز وظیفه ما نظارت و رصد اوضاع کشور و تلاش برای رسیدن به راهکارهای عینی برای حل مشکل مردم بود. به همین خاطر باید از همین حالا نیروهای انقلابی به اندازه وسع خودشان و بدون از دست دادن وقت، بر روی مسائل و مشکلات واقعی مردم وقت بگذارند و ضمن شناسایی این مشکلات، راه حل‌های مشخص، عینی و عملیاتی برای آنها پیدا کنند. این فعال سیاسی در پایان با بیان اینکه اگر در این مسیر صادقانه و مستمر عمل شود، مردم نیز به جریان انقلابی اعتماد خواهند کرد، گفت: مهم‌ترین مزیت نسبی نیروهای انقلابی ارتباط‌گیری «چهره به چهره» با مردم است و نه تنها نباید این عرصه را‌‌ رها کرد بلکه باید آن را تقویت کرد.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/192278

ش.د9601746

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات