تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۳۳۷

محسن هاشمي: تهران را پيش‌خور كرده‌اند

(روزنامه آرمان ـ 1396/05/07 ـ شماره 3378 ـ صفحه 2)

پسر آیت‌ا... هاشمی نشانه‌های زیادی از پدر دارد که صبوری از آن جمله است؛ محسن هاشمی سال‌ها به‌واسطه کینه مخالفان آیت‌ا... مورد هجمه قرار گرفته است اما به‌خوبی می‌دانست سکوت بهترین پاسخ است. او در دولت قبل از مدیریت مترو کنار گذاشته شد اما به معاونت عمرانی دانشگاه آزاد رفت و سازندگی را رها نکرد. محسن هاشمی‌رفسنجانی که دیروز مهمان برنامه دست‌خط سیما بود به مطالب جالبی اشاره کرد و گفت‌وگوی مفصل و جالبی با مجری این برنامه داشت. محسن هاشمی با بیان اینکه همه اعتبار ما از آیت‌ا... هاشمی است، اظهار داشت: بعد از پیروزی در انتخابات تبریک شاخصی به ما گفته نشد. خواهران و برادران همیشه در انتخابات شرکت می‌کردند اما توقع اینجا بود که ما اول بودیم و این رکورد را از دست ندهیم و البته رکورد بدی هم نبود که یک‌میلیون و 756 هزار رای داشتیم. وی درباره اختلاف‌نظرها در شورای‌شهر تهران اظهار داشت: شورای اصلاحات سعی‌اش بر این است که تصمیم‌گیری را جبهه‌ای ادامه دهد. البته کار سختی است چراکه تصمیم با شورای ‌شهر است و این رای‌ها رای مخفی است. البته معتقدم اختلاف‌ نظر بین شورای‌ شهر و شورای اصلاح‌طلبان زیاد نیست. وی ادامه داد: این هنر سیاسی افراد است که بتوانند جبهه‌ای عمل کنند. این موضوع می‌تواند منجر به تصمیم خارج از جبهه اصلاحات نشود و اگر این‌گونه نشود قطعا می‌‌تواند تبعات اختلافی از همین الان ایجاد شود. عضو پنجمین شورای‌شهر تهران در پاسخ به این سوال که شما به جناح اصولگرا یا اصلاح‌طلب گرایش دارید، گفت: ما خانوادگی معتدل سیاسی هستیم و سعی داریم براساس اعتبار پدر همیشه فراجناحی عمل کنیم اما از نظر جایگاهی الان به عنوان یکی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی فعال هستم ما در این حزب سیاست اعتدالی داریم.

آشفتگی در مترو

هاشمی درباره عملکرد قالیباف در طول مدیریتش در شهرداری تهران گفت: نکته مثبت قالیباف در عملگرایی است. او مدیری نیست که خود را در اتاق حبس کند و پای کار نیاید و این از حسن‌های قالیباف است که مدیری عمل‌گرا و البته در بعضی موارد واقع‌گرا بودند. در موضوع مترو برنامه‌محور بودند اما احمدی‌نژاد سعی داشت وضعیت مترو را بهم بریزد که شورای‌شهر به ما رای داد. او با بیان اینکه وقتی احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد منوریل را به قم تحمیل کرد، اظهارداشت: متاسفانه این پروژه همچنان مانده و کار نمی‌شود. البته می‌گویند به‌دلیل مشکلات اعتباری است اما بیشتر دلیل مشکلات برنامه‌ریزی است. هاشمی درباره بدهی شهرداری تهران نیز توضیح داد: بدهی شهرداری تهران چند صورت است. یکسری از این بدهی‌ها به پیمانکاران است و یکسری دیگر بدهی به موسسات‌ دولتی مانند بیمه‌هاست. یکسری بدهی نیز داریم که در شهرداری معروف به هلوگرامی یا تراکم‌فروشی است و در اختیار بعضی افراد است که در حقیقت پیش‌خور کردن شهر است. در کل بدهی شهرداری تهران بیش از 20 هزار میلیارد تومان است. او ادامه داد: احمدی‌نژاد از همان ابتدا برای ریاست جمهوری فعالیت می‌کرد و این فعالیت‌ها در شهرداری باعث اختلاف بین شهرداری و دولت می‌شود. شهردار نباید فعالیت‌هایش را برای رشد خود انجام دهد. او باید به شهر خدمت می‌کند و یکی از خواسته‌های شورای‌ شهر این است که شهرداری که انتخاب می‌شود برای ریاست‌جمهوری اقدام نکند و بتواند به عنوان یکی از اعضای هیات‌دولت در دولت شرکت کند. من نظرم این است که این اتفاق بیفتد.

من نه،‌ قالیباف!

هاشمی درباره موضوع استعفایش در سال 89 گفت: هر شهرداری که به شهرداری می‌آمد من ابتدا استعفا می‌دادم تا دست شهردار برای مدیریت مترو باز باشد. احمدی‌نژاد اواخر کارش در شهرداری بداخلاقی می‌کرد اما تا قبل از آن همیشه رفتار خوبی داشت. قالیباف هم که آمد من استعفا دادم تا دستش باز باشد. ماجرای استعفای سال 89 این بود که این احساس در شهرداری ایجاد شد که اگر من مدیرعامل نباشم شاید دولت کمک کند. این‌طور وانمود شده بود که دولت به‌دلیل حضور من در هیات ‌مدیره اعتبارات مترو را پرداخت نمی‌کند. البته من گفتم مشکل من نیستم مشکل خود قالیباف است که احمدی‌نژاد اعتبارات را پرداخت نمی‌کند. او در پاسخ به این که می‌گویند محسن هاشمی در مواضع سیاسی محافظه‌کار است، گفت: این موضوع را قبول ندارم. من با عقلانیت حرف می‌زنم و ممکن است برای اطرافیان این حس ایجاد شود که من محافظه‌کار هستم. معتقدم همیشه باید پشت پرده مسائل بررسی شود، از همین‌رو در همه زمینه‌ها اظهار نظر نمی‌کنم و فقط در زمینه‌هایی که تخصص دارم صحبت می‌کنم؛ مثلا درباره خط 7 مترو که در تخصص من است فقط دو جمله گفتم.

شوخی جالب

هاشمی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته بودند نمی‌توانید برای برادرها و خواهرهایتان بزرگتری کنید که اگر می‌توانستید قطعا اجازه نمی‌دادید خیلی از این کارها را بکنند، گفت: بله این را گفتند. اخیرا بعد از فوت ابوی خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و به ایشان گفتم برای من و خواهرها و برادرهایم پدری کنید. ما هم قول می‌دهیم به حرف شما گوش دهیم. رهبر انقلاب هم گفتند اینها حرف پدر خودشان را گوش نمی‌دهند، می‌خواهند حرف من را گوش بدهند. من هم گفتم قول می‌دهند حرف شما را گوش کنند.

نظر آیت‌ا...

او در پاسخ به این سوال که نظر آیت‌ا... هاشمی درباره دولت‌یازدهم چیست اظهارکرد: ایشان همیشه می‌گفتند با توجه به هجمه‌هایی که به دولت‌ یازدهم وارد می‌شود این دولت عملکرد موفقی داشته است. البته آیت‌ا... هاشمی می‌خواستند در بعد اقتصاد تهاجمی‌تر باشد اما آقای روحانی محافظه‌کارانه عمل کردند. معتقدم ما باید صنعتی را بسازیم که برای صادرات باشد. سیاست ما این است که صنعت جایگزین واردات شود که این موضوع در درازمدت ما را دچار مشکل می‌کند. ما باید سیاست صنعت برای صادرات را در پیش بگیریم تا بتوانیم هم مصرف داخلی را پوشش دهیم و هم کیفیت را بالا ببریم. پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند دولت همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشته؛ نظر شما در این‌باره چیست گفت: متاسفانه برخی طرف‌های امضا کننده برجام بدعهدی کردند و اگر این اتفاق نیفتاده بود برجام می‌توانست مسائل پولی و بانکی را بهتر از این حل کند. البته دولت سعی دارد آمریکا را دور بزند و با استفاده از فاینانس چین، کره و اروپا این کار را انجام دهد اما در اروپا خیلی‌ها سعی دارند این اتفاق نیفتد. ما نباید قدرت صهیونیست‌ها را دست کم بگیریم. وی متذکر شد: ما در موضوع هسته‌ای به نقطه اوج رسیده بودیم و هر لحظه که بخواهیم می‌توانیم آن را زنده کنیم و این تحریم‌ها به ما لطمه‌ای نمی‌زند چراکه ما علم آن را داریم و هر زمان که بخواهیم می‌توانیم آن را دوباره فعال کنیم.

دلخوری؟

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا آیت‌ا... هاشمی با رهبر انقلاب بجز بحث‌های طلبگی، مشکلات و دلخوری داشتند، گفت: بین ایشان و پدر بحث‌های طلبگی وجود داشت اما فکر نمی‌کنم از هم دلخوری داشتند. بعد از قضیه سال 88 به نظر می‌آمد در نحوه مدیریت سیاسی کشور بحث‌هایی داشتند اما دلخوری از هم نداشتند.

پیغام احمدی‌نژاد

پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی درباره موافقت‌شان با کاندیداتوری آیت‌ا... هاشمی در انتخابات سال‌های 84 و 92 گفت: خانواده هم سال 84 و هم سال 92 با کاندیداتوری ابوی مخالف بودیم. احمدی‌نژاد سال 84 در یکی از جلسات مترو پیغامی برای پدر داشتند و گفت چرا ابوی را برای انتخابات آوردید؟ من به شوخی گفتم شما به نفع ایشان کنار بروید. احمدی‌نژاد گفت سبد رای‌ من در سبد آقای هاشمی نمی‌رود و تاثیری برای ایشان ندارد و جمله‌ای گفتند که برداشت من از آن این بود که اگر پدر بخواهند احمدی‌نژاد کنار می‌روند. من هم این را به پدر منتقل کردم که آیت‌ا... هاشمی گفتند؛ نه لازم نیست. وی درباره تغییر نظر آیت‌ا... هاشمی و پذیرش مخالفان‌شان تصریح کرد: ابوی عوض نشده بود. دیگران بودند که سمت ایشان آمدند. وی همچنین ادامه داد: ما از ابوی وصیت‌نامه مبسوط نداریم. آخرین وصیت‌نامه مربوط به سال 79 است. البته دست‌نوشته‌هایی دارند که نشان می‌دهد قصد داشتند وصیت‌نامه‌ای 100 صفحه‌ای را آماده کنند که فرصت نشد.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/192715

ش.د9601750

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات