تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۰۴۳۵۵

«خروج از برجام» بر زبان عراقچي هم جاري شد

(روزنامه جوان ـ 1396/05/09 ـ شماره 5150 ـ صفحه 15)

مضرات از منافع بيشتر شود در «خروج از برجام» ترديد نمي‌كنيم

معاون وزير امور خارجه مي‌گويد كه ايران به محض اينكه احساس كند منافع برجام‌ از مضراتش كمتر است، ترديدي براي خروج از اين توافق نخواهد داشت، ولي در اين خروج در زميني بازي نخواهد كرد كه رئيس‌جمهور امريكا آن را تدارك ديده است.

حالا ديگر كارشناسان امريكايي هم تأييد مي‌كنند كه هدف بازي جديدي كه دولت امريكا آن را شروع كرده، وادار كردن ايران به خروج از برجام است تا آنگونه كه عباس عراقچي، معاون وزير خارجه ايران گفته «هزينه از بين رفتن برجام» را به گردن ايران بيندازند. جيم دين، سردبير نشريه «وترنزتودي» و جيم والش، محقق انديشکده فناورزي ماساچوست در مصاحبه با شبکه «پرس‌تي‌وي» گفته‌اند كه مقامات امريکا به ويژه جمهوريخواهان با وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران به دنبال خشمگين کردن مقامات ايران به منظور وادار کردن آنها به خروج از برجام هستند. دين معتقد است كه مقامات امريکا به دنبال بهانه هستند، بنابراين به اين آزمايش موشکي ايران پرداخته‌اند.

والش نيز درباره خروج احتمالي امريکا از برجام هشدار داده و گفته چنين اقدامي ضربه بدي به اعتبار امريکا در صحنه جهاني وارد مي‌کند. همچنين «كريستين ساينس مانيتور» در گزارشي با بررسي احتمال خروج امريکا از توافق هسته‌اي، آن را حلقه آخر از زنجيره اقدامات انزواطلبانه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور اين کشور خواند که به عقيده تحليلگران بين‌المللي، جامعه جهاني را عليه واشنگتن متحد خواهد کرد. عباس عراقچي نيز ديدگاه مشابهي دارد و در گفت‌و‌گو با برنامه نگاه يك سيما گفته که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريکا در تلاش است تهران را متهم به نقض توافق هسته‌اي كند تا بتواند از توافق هسته‌اي با ايران خارج شود: «ترامپ و ايالات متحده در کل ايران را مسئول شکست و نقض توافق هسته‌اي مي‌دانند تا بتوانند از توافق هسته‌اي خارج شوند.» البته عراقچي گفته ايران در زميني كه ترامپ در حال تعريف كردن آن است، بازي نخواهد كرد: «مي‌خواهند هزينه از بين رفتن برجام را به گردن ايران بيندازند و شرايط را به گونه‌اي طراحي کنند که ايران يا به مرحله احساسي و عصباني بودن برسد يا منافع حاصل از برجام براي ايران اينقدر کم شود که تصميم بگيرد از برجام خارج شود.» با اين حال عراقچي تأكيد كرده اگر زماني فرا برسد و ايران به چنين نتيجه‌اي برسد، درباره خروج از برجام ترديد نخواهد كرد: «جمهوري اسلامي ايران تا زماني به برجام پايبند خواهد بود که از منافع برجام منتفع و بهره‌مند شود. هرگاه منافع برجام کمتر از مضرات و هزينه‌هايش براي ايران باشد، ترديد نخواهيم کرد که از برجام خارج شويم، لذا آنها تلاش مي‌کنند ما را به آن نقطه برسانند. ما در مقابل دشمني آنها حتماً واکنش نشان خواهيم داد، ولي مسلماً واکنش ما هوشمندانه و کاملاً حساب شده خواهد بود و حتماً در زمين آقاي ترامپ بازي نخواهيم کرد و حتماً اقدامي را نخواهيم کرد که خودمان به دست خودمان منافعي را که از برجام براي کشور حاصل مي‌شود، کاهش دهيم.»

بازگشت هر تحريمي نقض فاحش برجام است

بر اساس گزارش فارس، عراقچي درباره نقض فاحش برجام نيز با بيان اينکه اين عبارات در خود برجام وجود دارد، خاطرنشان کرد: برجام دو نقض را عنوان کرده، يک نقض و يک نقض فاحش. طبيعي است عدم اجرا ممکن است در هر شرايطي اتفاق بيفتد، ولي آنقدر جدي نباشد که کشورها بخواهند از برجام خارج شوند يا تعهداتشان را زير پا بگذارند. تشخيص اينکه آيا نقض صورت گرفته يا نقض فاحش برعهده هيئت نظارت بر اجراي برجام است. عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي افزود: ما به عنوان وزارت خارجه به هيئت نظارت بر اجراي برجام گزارش مي‌دهيم که اين نقض‌ها صورت گرفته و نظر خودمان را درباره اينکه نقض است يا نقض فاحش هم ممکن است بيان کنيم، ولي تصميم‌گيري درباره اينکه نقض صورت گرفته يا نه و آيا نقض فاحش است يا نه، با اين هيئت است و واکنش نسبت به آن با هيئت نظارت بر اجراي برجام خواهد بود. عراقچي ادامه داد: اين را ما تشخيص مي‌دهيم که آيا نقض است يا نقض فاحش. بازگشت هر تحريمي نقض فاحش برجام است. عراقچي افزود: اگر به تدريج به نقطه‌اي برسيم که آنها به قدري افراد، شرکت‌هاي حقيقي و حقوقي را زياد کنند که منافع ايران در برجام از بين برود، ‌قطعاً ما در خروج از برجام ترديد نخواهيم کرد، اما تا رسيدن به آن نقطه فاصله داريم.

http://www.Javann.ir/864620

ش.د9601928

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات