تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۰۴۳۷۳
محمدرضا عارف در كنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب

هيچ بهانه‌اي براي استفاده‌ نكردن از زنان وجود ندارد

(روزنامه شرق ـ 1396/05/21 ـ شماره 2924 ـ صفحه 2)

نخستين کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب روز گذشته در سالن قلم کتابخانه ملي و اسناد رسمي با حضور اعضا و نيز برخي از چهره‌هاي سياسي از جمله محمدرضا عارف رئيس فراكسيون اميد مجلس برگزار شد. سخنرانان اين نشست اعم از زهرا شجاعي رئيس مجمع، شهيندخت مولاوري معاون رئيس‌جمهوري در حقوق شهروندي و زهرا صدراعظم‌نوري از اعضاي شوراي شهر پنجم، از حضور‌نداشتن وزير زن در کابينه دوازدهم انتقاد کردند. اين سخنرانان در عين‌حال موانعي که تاکنون مانع از حضور زنان در عرصه‌هاي سياسي و مديريتي شده را برشمرده و خواستار تغيير نگاه به اين موضوع شدند.

اميدوارم به يک حزب فراگير اصلاح‌طلب دست يابيم

محمدرضا عارف در اين کنگره هم نقدهايي را به جريان اصلاحات وارد دانست و هم از برخي رفتارهاي زنان در حق يکديگر گلايه کرد. عارف در ابتداي سخن با اشاره به انتخابات شوراي شهر پنجم گفت: اگر باورمان شود که شايستگي من موجب رأي‌آوري شده است، گرفتار مي‌شويم و اين گرفتاري در گذشته ما را در مسيرهاي خطرناکي سوق داد، عارف در ادامه گفت: اگر شعار ما در دهه ۹۰ اخلاق و عقلانيت بوده، به‌خاطر عدم فراموشي مردم است. در تهران فضاسازي و هجمه‌ها را ديديد و ريشه آن روي افراد بود. او افزود: وقتي بنا شد نام‌نويسي کنيم که کساني در ليست قرار بگيرند، ۶۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که در ‌‌نهايت به ۱۵۰ نفر و در ادامه به ۲۱ نفر رسيديم و اين جزء افتخارات ماست. او با بيان اينکه همه بايد بدانند اين سرمايه به دليل گفتمان اصلاحات است و به هيچ حزبي تعلق ندارد، گفت: من اميدوارم در آينده نزديک به يک حزب فراگير اصلاح‌طلب دست يابيم ولي تا رسيدن به آن شرايط، چاره‌اي جز حرکت جبهه‌اي نداريم. عارف اضافه کرد: در زمان انتخابات مجلس ما حرکت ائتلافي کرديم و طبيعي است که برخي افراد پس از ورود به مجلس در مقابل ما قرار بگيرند که گرفتند ولي اين بهانه ديگر در انتخابات شورا‌ها پذيرفتني نيست؛ چون هر ۲۱ عضو شورا اصلاح‌طلب هستند.

نگرانيم که رفتارهاي فردي و شخصي ضربه بزند

او با تأکيد بر اينکه همه بايد پايبند به گفتمان باشند، بيان کرد: ما نگرانيم که رفتارهاي فردي و شخصي به گفتمان ضربه بزند. تجربه سال ۸۰ نبايد تکرار شود. رقيب و طرف مقابل طبيعي است که بخواهد وحدت و انسجام ما را برهم زند ولي همه ما موظف به حفظ مسئوليت گفتماني خود هستيم.

او با بيان اينکه شوراي تهران مي‌داند چه هجمه‌هايي سر ليست تهران به ما وارد شد، يادآور شد: اين امانت را بايد حفظ کنيم. بايد در انتخابات ۹۸ نشان دهيم که درست امانتداري کرديم. ما انتظار داريم يک صدا از شش عضو زن شوراي شهر تهران بيرون بيايد. عارف با بيان اينکه بايد براي حفظ انسجام چاره‌انديشي کنيم، عنوان کرد: مردم با اعتماد مجدد به جريان اصلاحات در انتخابات ۹۶ استقبال خود را به اين جريان نشان دادند و ما بايد اين اعتماد را حفظ و پاسداري کنيم.

امروز زمان رقابت زنان با يکديگر نيست

او در بخش ديگري از سخنان خود درباره فعاليت‌هاي زنان با بيان اينکه براي رسيدن به جايگاه اصلي زنان بايد تشکل‌هاي زنانه ايجاد شود، گفت: ما نياز به تشکل‌هاي زنان داريم. در پايان سال ۹۵ نرخ مشارکت اقتصادي زنان ۵۰ درصد کمتر از مردان است و اين در حالي است که بيش از ۵۰ درصد فارغ‌التحصيلان ما زنان هستند. الان هيچ بهانه‌اي براي استفاده‌نكردن از زنان وجود ندارد. بايد چاره‌انديشي شود که چرا هنوز نرخ مشارکت زنان کمتر است. عارف با بيان اينکه زنان به‌جاي رقابت با هم بايد رفاقت و همکاري کنند، گفت: نتيجه رقابت زنانه حذف يکديگر بوده است. امروز زمان رقابت زنان با يکديگر نيست. بايد مبنا رفاقت باشد.

دنيا مجاب شده تا براي کاهش تنش‌ها وزير دفاع زن باشد

او با اشاره به عدم حضور زنان در ميان وزراي پيشنهادي گفت: دنيا مجاب شده است تا براي کاهش تنش‌ها وزير دفاع زن باشد، اما در ميان وزرا زني وجود ندارد. اين همه به‌خاطر دولت نيست. بايد بررسي شود که ريشه کجاست؟ بخشي از مشکلات هم متوجه زنان است.

رئيس فراکسيون اميد ادامه داد: راهبرد جريان اصلاحات مشخص است و آن افزايش مشارکت و حضور تأثيرگذار زنان است. سهميه ۳۰‌درصدي زنان در ليست‌ها نيز بر اين مبنا ايجاد شد. عارف با بيان اينکه خوشبختانه فراکسيون زنان، فراکسيون موفقي است، گفت: در شورا‌ها در تهران و برخي کلان‌شهر‌ها حضور زنان افزايش يافته است ولي بايد بررسي شود که به چه دليل نتوانستيم موفق شويم.

او با بيان اينکه برخي گلايه‌ها اين نيست که چرا زنان نيستند بلکه اين است که چرا من نيستم، عنوان کرد: البته اين مسئله در مردان نيز وجود دارد و ۹۸ درصد گلايه‌ها و هجمه‌ها نيز به همين خاطر است. ما بايد آماده انتخابات ۹۸ باشيم و تلاش کنيم زنان در آن انتخابات حضور و تأثير بيشتري داشته باشند.

احزاب زنان تفکيک جنسيتي نيست

زهرا شجاعي هم در اين کنگره تأکيد کرد: در جامعه ما تبعيض بين زنان و مردان وجود دارد که ما بايد در جهت عدالت جنسيتي وارد ميدان شويم. ما باور داريم بين زن و مرد تفاوت وجود دارد اما اين تفاوت نبايد بابت تبعيض شود. او درباره مجمع زنان اصلاح‌طلب در بين احزاب سياسي عنوان کرد: احزاب زنان با يک رويکرد تخصصي که در دنياي زنان دارند، وارد عرصه سياسي کشور شده‌اند. قصد ما اين است در جهت آن عقب‌ماندگي که درتاريخ اين سرزمين در جامعه زنان وجود دارد، گام برداريم. شجاعي تأکيد كرد: احزاب زنان تفکيک جنسيتي نيست، بلکه تخصصي‌کردن حرکت زنان است. او افزود: اين مجمع با سرمايه زنان از زمان دولت اصلاحات به کار خود ادامه مي‌دهد. ما قصد داريم خدمت را جايگزين کسب قدرت، رفاقت را جايگزين رقابت و خردورزي را جايگزين جهل کنيم.

متهم مي‌شويم که دنبال وکيل و وزير شدن زنان هستيم

شهيندخت مولاوردي هم در اين کنگره با تأکيد بر اين نکته که در دولت يازدهم کارهاي خوبي براي جامعه زنان انجام گرفته است، گفت: در دولت دوازدهم بحث‌هايي مطرح است و ما بعضا متهم مي‌شويم که دنبال وکيل و وزيرشدن زنان هستيم، خير اين‌چنين نيست ما به دنبال عدالت اجتماعي هستيم که زمينه‌هاي آن در برنامه ششم توسعه فراهم شده است.

او با ابراز اميدواري از اينکه بعد از هشت سال دولت يازدهم و دوازدهم و پنج سال برنامه ششم گام‌هاي خوبي در حوزه زنان برداشته شود، گفت: گروه‌هايي براي ارتقاي زنان مدير تشکيل شده‌اند. وزرا را ملزم کرديم که يک معاون زن داشته باشند و با وزارت کشور نيز تفاهم‌نامه داشتيم. به نظر مي‌رسد با اجراي اين برنامه ديگر توجيهي براي کنارگذاشتن زنان نداريم. دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي ادامه داد: ديداري با معاون اول رئيس‌جمهور داشتيم که در آن نشست گفتند ما مطالبات زنان را مي‌دانيم. فهرستي از زنان خواستند که ارائه شد. مولاوردي در خاتمه تأکيد کرد: من شاهد هستم که تلاش‌هاي زيادي براي به‌کارگيري زنان انجام گرفت، اما چه کنيم که نشد و هنوز نقطه سر سطر هستيم. همکاري شبکه‌اي را بين مردان به‌خوبي مشاهده مي‌کنيم که بايد اين ويژگي در زنان هم وجود داشته باشد.

زهرا صدراعظم‌نوري هم در اين کنگره با بيان اينکه جريان اصولگرايي از سال ۸۴ تلاش بسيار کرد تا انديشه و جريان اصلاح‌طلب را حذف کند، گفت: اصولگرايان در اين راه از هر تلاشي فروگذار نكردند و حتي با ايجاد جريان اصلاح‌طلب بدلي سعي کردند تا در راه اصلاح‌طلبي انحراف ايجاد کنند.

عضو منتخب شوراي شهر پنجم افزود: زنان اصلاح‌طلب در آن دوران، مجمعي مدني را ايجاد کردند و با تحمل شرايط سخت سياسي و اجتماعي، اجازه ندادند حرکت اصلاح‌طلبي به فراموشي سپرده شود. صدراعظم‌نوري با بيان اينکه مفتخريم روحاني پيشرو در حرکت‌هاي اصلاح‌طلبانه ملت ايران است، عنوان کرد: اگرچه انتظار داشتيم سهم زنان در دولت بيش از اين باشد. بااين‌حال، حضور زنان در دولت و مجلس و شوراها موجب تحقق‌بخشيدن به بخشي از خواسته‌هاي زنان شده است. او با تأکيد بر اينکه آرزومنديم جمهوري اسلامي ايران با رهبري مقام معظم رهبري راه عزتمندي و موفقيت ايران را استمرار ببخشد، گفت: مجمع زنان اصلاح‌طلب تلاش مي‌کند با تکيه بر تجارب گذشته و تعامل با همه ارکان نظام و با تکيه بر مشارکت حداکثري زنان راه موفقيت آينده را طي کند. در اين کنگره ترکيب اعضاي شوراي مرکزي و نيز اعضاي هيئت داوري و بازرسي با رأي اعضا انتخاب شدند. بر اين اساس دكتر زهرا شجاعي به‌عنوان نخستين دبيركل مجمع زنان اصلاح‌طلب برگزيده شد.

http://www.sharghdaily.ir/News/138279

ش.د9601963

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات