صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۳۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 15 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر مدیریت جهادی یا همان كار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاكم باشد، مشكلات كشور، در شرایط كنونیِ فشارهای خباثت‌آمیزِ قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و كشور حركت رو به جلو را ادامه خواهد داد.(1392/10/23) ***میلاد با سعادت امام علی‌النقی(ع) و فرارسیدن عید سعید غدیرخم مبارک باد***

▼ حرف روز
روح و حقيقت غدير
عيد غديرخم را که در مکتب اهل بيت(ع) و ادبيات شيعه «عيدالله الاکبر» می‌نامند، مي‌توان سرفصلي نو در سياست‌ورزي و ارائه الگوي حکومت ديني دانست. در اين روز خداوند متعال با تثبيت جايگاه ولايت و رهبري جامعه و تعيين مصداق آن، دين خود را کامل و نعمتش را بر آدميان تمام کرد و «اسلام با ولايت» را دين مطلوب و مورد رضايت خود براي هدايت بشريت معرفي نمود.
براي فهم دقيق حماسه غدير بايد به اين مقدمه توجه کرد که اسلام آخرين و کامل‌ترين نسخه هدايت بشري است که از طريق خاتم‌النبیین(ص) ارائه شده است. نگاه اسلام نگاهي فردگرايانه و تلاش براي هدايت معدودي از مردم در يک زمان و مکان خاص نيست؛ بلکه اسلام آن نسخه شفابخشي است که براي هدايت تمام بشريت در همه زمان‌ها و مکان‌ها آمده است. چنين ديني نمي‌تواند نسبت به مهم‌ترين نهادهاي اجتماعي اثرگذار بر سرنوشت آدميان بيتوجه باشد. چطور مي‌توان در جامعه‌اي که حاکميت و ساختار و کارگزاران آن مبتني بر شرک و بي‌خدايي چينش شده‌اند، انتظار داشت که توده‌ها و اکثريت جامعه به سمت اهداف دين که نجات انسان از اسارت‌هاي دروني و بيروني از طريق عبوديت و بندگي و اطاعت خداوند متعال است، حرکت کنند؟!
غدير فراتر از آن آمده است تا اين حقيقت را آشکار کند که تنها شايستگان حق حاکميت دارند و حکومتي که مبتني بر صلاحيت‌های اسلامي شکل نگيرد، نامشروع خواهد بود.
از سويي ديگر، غدير با معرفي اميرالمؤمنين علی(ع) به منزله اسوه و الگوي حاکميت، مسئله چگونگي حکمراني را نيز تعيين تکليف کرده است. در اين الگو اگر اهداف حکومت اسلامي را تحقق چهارگانه عدالت، امنيت، معنويت و رفاه بدانيم، مکتب غدير اين حقيقت را آشکار می کند که اين مهم از طريق آموزه‌هايي، چون تحقق  تمسک به شرع مقدس، اجراي حدود الهي، مردم‌سالاري ديني، عدالت‌ورزي حاکمين و کارگزاران نظام اسلامي، اولويت دادن به محرومان و مستضعفان و... ممکن خواهد بود.
در دنياي جاهليت مدرن که نفسانيت و اهوای آدمي خود را در قالب خرد ابزاري و نظام ليبرال دموکراسي غرب صورت‌بندي کرده است، تنها راه تحقق عدالت، آزادي، امنيت و سعادت بشري بازگشت و تمسک به غدير خواهد بود.

▼ گزارش روز
لجبازی 14 ساله!
محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران در صفحه خود در توئیتر از موافقت حسن روحانی با حضور نجفی، شهردار تهران در جلسه هیئت دولت خبر می‌دهد؛ خبری که با فاصله کوتاهی محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دوازدهم نیز بر آن صحه می‌گذارد و در نشست خود با خبرنگاران می‌گوید: «آقای نجفی به زودی به دولت دعوت می‌شود؛ چرا که با حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت شرایط برای تعامل بیشتر و پیشبرد بهتر کار‌ها فراهم می‌شود.» اتفاقی که بی‌تردید همان‌گونه که سخنگوی دولت دوازدهم می‌گوید، تأثیرات مثبت زیادی بر حل مشکلات شهر تهران خواهد داشت؛ اما سؤال اینجاست که آیا حل مشکلات تهران تا پیش از حضور محمدعلی نجفی در ساختمان خیابان بهشت نیازمند همکاری نزدیک  دولت و شهرداری تهران نبود؟! آیا تا پیش از دوران جدید در شورای شهر و شهرداری پایتخت، حل مشکلات مردم اهمیتی نداشت یا آنکه دولتی‌ها معتقد بودند تهران هیچ مشکلی نداشته است؟ آیا ممانعت دولت‌ها در جلوگیری از حضور شهرداری تهران تنها به دلیل آنکه با شخص شهردار تهران موافق نبودند و اختلاف‌نظر داشتند، به معنای قربانی کردن منافع مردم و سیاسی‌کاری نیست؟ سؤال‌هایی که پیش از همه باید رئیس دولت اصلاحات که آغازگر این بدعت نامبارک بود و مانع از حضور محمود احمدی‌نژاد در هیئت دولت شد، پاسخ دهد و پس از آن نیز محمود احمدی‌نژاد که خود در مقام شهردار آسیب‌های این همکاری نکردن را چشیده بود و حسن روحانی که با وجود درخواست‌های مکرر از وی، با حضور محمدباقر قالیباف در هیئت دولت موافقت نکرده بود، پاسخ دهند، به ویژه آنکه دولت یازدهم نام خود را نیز اعتدال گذاشته بود و همواره شعار فراجناحی بودن می‌داد! البته همه ما می‌دانیم پاسخ مستدل و قانع‌کننده‌ای وجود نخواهد داشت. متأسفانه، حدود 14 سال منافع مردم تهران قربانی نگاه‌ها و تصمیمات جناحی و سیاسی شده است و زمان نیز هرگز به عقب برنخواهد گشت.

▼ خبر ویژه
در جلسه محرمانه چه گذشت؟
کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی طی سخنانی گفت: تصمیم برای حصر بر اساس اقتضائات امنیتی در سال 89 از سوی شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و درباره تداوم یا تغییر آن نیز همین شورا تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی با اشاره به اظهارنظرهایی که طی روزهای اخیر از سوی مراجع مختلف درباره مباحث مطرح شده در آخرین جلسه شورای عالی امنیت ملی عنوان شده است، اظهار داشت: در این جلسه موضوع حصر در دستور جلسه شورا نبوده و تنها اطلاع‌رسانی از وضعیت محصورین انجام شده و هیچ‌گونه تصمیم جدیدی درباره اصل موضوع حصر اتخاذ نشده است. گفتنی است، مهدی محمدی از روزنامه‌نگاران اصولگرایان در کانال خود درباره این جلسه می‌نویسد: شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود با حضور آقای روحانی و همه اعضای دولتی ـ بدون حضور برخی فرماندهان نظامی ـ مصوبه ٥٤٤ خود را که در اسفند ٨٩ و پس از قطعی شدن پیوند فتنه و تروریسم، به حصر موسوی و کروبی منجر شد، حفظ کرده است که این یعنی شاید درباره برخی جزئیات تغییراتی ایجاد شود؛ اما اصل تداوم حصر امری «اجماعی» است و هیچ‌کس سناریوی بهتری ندارد. پیام سیاسی این ماجرا این است که دولت آقای روحانی نیز پس پرده مبنای قانونی حصر را قبول دارد و به خطرات امنیت ملی «عبور بی‌هزینه فتنه‌گران از حصر» واقف است. من امیدوارم این پایانی بر کسب‌وکار عده‌ای با موضوع حصر باشد؛ البته راه حل وجود دارد و فتنه‌گران خود به خوبی می‌دانند چیست.

▼ اخبار
1ـ ایران بارها از توافق هسته‌ای عدول کرده است
سفیر آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در مؤسسه «اینترپرایز» بار دیگر مواضع خصمانه کشورش علیه ایران و توافق هسته‌ای را تکرار کرد. وی بدون اشاره به بدعهدی واشنگتن در اجرای تعهدات این کشور در برجام، افزود: من با ترامپ در زمینه چگونگی ادامه برجام و نظر وی درباره این توافق صحبت کرده‌ام؛ اما نمی‌توانم پیش‌بینی کنم ماه آینده ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) پایبندی ایران به این توافق را تأیید می‌کند یا خیر. «نیکی هیلی» در ادامه گفت: توافق هسته‌ای قرار بود به فعالیت هسته‌ای ایران پایان دهد؛ اما ایران همچنان غنی‌سازی می‌کند و بازرسی‌ها نیز محدود است! هیلی همچنین ادعا کرد: ایران در یک سال گذشته بارها از توافق هسته‌ای عدول کرده(!) و آب سنگین بیشتری تولید کرده است؛ تخلف چه کم باشد و چه زیاد، جمهوری اسلامی ایران باید تنبیه شود. گفتنی است، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است: او بدون اطلاع از مفاد برجام و در راستای ادامه سیاه‌نمایی علیه کشورمان سخن می‌گوید و این گفته‌ها هم هیچ وجاهتی ندارد.

2ـ نیروی انتظامی هم ایستگاه اول است، هم وسط، هم آخر
سردار حسین اشتری گفت: نیروی انتظامی براساس مطالبات مردم، متدینان، مراجع و علما و با توجه به وظیفه خود در پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی، وظیفه دارد با هرگونه ناهنجاری و اقداماتی که می‌تواند به جامعه آسیب بزند و ما را از مسیر ارزش‌های خود خارج کند، مقابله کرده و در برابر آن ایستادگی کند. فرمانده نیروی انتظامی تأکید کرد: در حالی که نیروی انتظامی باید ایستگاه آخر در حوزه عفاف و حجاب باشد، شاهد آن هستیم که در سایه انجام ندادن وظایف از سوی دستگاه‌های مسئول، نیروی انتظامی هم ایستگاه اول است و هم وسط و هم آخر. وی همچنین افزود: نیروی انتظامی قطعاً با برنامه، عقلانیت، تجربه، دانش و اختیارات خود با قوت در حوزه عفاف و حجاب به وظایف خود عمل خواهد کرد و اصلاً در این زمینه کوتاه نمی‌آییم تا شرمنده شهدا نباشیم.

3ـ هماهنگی با ناوهای آمریکایی برای ایران خنده‌دار است
سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه طبق قواعد ساحلی خلیج‌فارس جزء حق ایران است و کشورمان باید از منافع خود در آن دفاع کند، گفت:‌ متأسفانه کشوری از آن سوی جهان در خلیج‌فارس برای خود دکان باز کرده و حقوق خاصی قائل است و می‌گوید اگر ایران می‌خواهد به ما نزدیک شود، باید با ما هماهنگ کند که این عین زیاده‌خواهی است و مصداق ظلم مضاعف در حقوق بین‌المللی است. وی با بیان اینکه هماهنگی با ناوهای آمریکایی برای ایران مسئله‌ای خنده‌دار است، تأکید کرد: اگر اتفاقی از سوی تروریست‌ها برای سکوهای نفتی ایران در خلیج‌فارس بیفتد، آیا ناوهای خارجی پاسخگو هستند؟ آیا ملت ایران می‌تواند از خارجی‌ها بخواهد که امنیت سکوهای نفتی را تأمین کنند؟

4ـ انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از اوضاع اقتصادی کشور
روزنامه «قانون» در گزارشی اقتصادی نوشت: «سفره‌های مردم کوچک‌تر شده و در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در ترکیب سبد مصرفی خانوار رخ داده و علت اصلی آن نیز کاهش قدرت خرید مردم است. در حالی مسئولان در این سال‌ها بحث کاهش تورم را مطرح می‌کنند که مردم اثری از این کاهش تورم را در زندگی خود حس نکرده‌اند. اجاره‌خانه‌های بالا نفس مردم را گرفته و شهرنشینان مجبورند بیشتر حقوق خود را دودستی تقدیم صاحبخانه‌ها کنند. بسیاری از اقلام از جمله گوشت ‌قرمز، برنج، شیر و... که نقش مهمی نیز در سلامتی افراد دارند، به دلیل گران بودن، کمتر در سفره‌های مردم یافت می‌شود. شهروندان دیگر تاب شوک قیمتی یا به عبارت بهتر افزایش قیمت‌ها را ندارند.»

▼ اخبار کوتاه
سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعداد مبتلایان به بیماری وبا در یمن از زمان آغاز شیوعش در ماه آوریل به 612 هزار و 703 مورد رسیده است. میانگین شیوع بیماری در دو ماه اخیر کاهش یافته، اما در چند روز اخیر حدود سه هزار مورد جدید از ابتلای افراد به وبا گزارش شده است. بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، تاکنون دو هزار و 48 نفر در اثر این بیماری در یمن جان خود را از دست داده‌اند.
عباس سلیمی‌نمین، روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ معاصر در مصاحبه‌ای با اشاره به پروژه‌های جریان فتنه درباره موضوع حصر، گفت: در گذشته برخی تندروهای جریان اصلاحات به دنبال اعدام افرادی، مانند «هاشم آغاجری» بودند و امروز همان‌ها دنبال این هستند که میرحسین‌موسوی یا مهدی کروبی اعدام شوند. امثال تاجزاده دنبال این نیستند که مسئله را حل کرده و شرایط حصر را منتفی کنند؛ بلکه منافع آنها حکم می‌¬کند که این مسئله را حادتر از شرایط کنونی آن کنند.
وزیر خارجه سعودی ضمن تکرار مواضع خصمانه خود علیه کشورمان، مدعی شد ایران ثبات منطقه را از طریق حزب‌الله و حملات تروریستی به هم می‌ریزد. عادل الجبیر گفت: سخنان وزیر خارجه ایران درباره نزدیکی دو کشور مضحک است. اگر ایران خواهان بهبود روابط با عربستان است، باید اقدامات تروریستی و مداخلات خود را متوقف کند. ما هیچ جدیتی از سوی ایران در زمینه گفت‌وگو و همکاری دیپلماتیک نمی‌بینیم.
به تازگی نیروهای عراقی یک تروریست داعشی را در پوشش زنانه دستگیر کرده‌اند؛ اما نکته جالب دستگیری این فرد، این است که وی گرچه لباس کامل زنانه را بر تن داشت و صورت خود را آرایش کرده بود؛ اما فراموش کرده بود ریش و سبیل خود را کاملاً بتراشد. کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از انتشار عکس این تروریست، لقب کودن‌ترین داعشی را به وی دادند.
با گذشت چهار روز از اجرایی شدن مصوبه بانک مرکزی درباره کاهش نرخ سود شرکت‌های خودروساز، برخی خودروسازان هنوز زیر بار اجرای این مصوبه نرفته‌اند و پیش‌فروش محصولات‌شان را با نرخ‌های سود ۲۰ تا ۲۲ درصد ادامه می‌دهند.
تازه‌ترین گزارش‌ها از میانمار حاکی از آن است که تعداد آوارگان مسلمان میانماری که قربانی خشونت ارتش این کشور شدند، از مرز ۱۲۳ هزار نفر گذشته است. گفتنی است، در این خشونت‌ها بیش از ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات