صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۰۴۴۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 19 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): قوه قضائیه باید در موضوعاتی همچون حمایت از مسلمانان میانمار از جایگاه حقوقی وارد شود و حمایت خود را قاطعانه اعلام کند تا در دنیا منعکس شود.(1396/4/12)

▼ حرف روز
غدیر تمام نشده است
غدیر در آثار اسلامی ما به «عیدالله‌ الاکبر»، «یوم‌العهد المعهود» و «یوم‌المیثاق المأخوذ» تعبیر شده است. این تأکیدات بیان‌کننده اهمیت و ظرفیت این روز برای هدایت بشریت است و مهم‌ترین خصوصیت آن مسئله ولایت است. عید غدیر یکی از مهم‌ترین اعیاد اسلامی و ملی است که پیوند مستحکم دین و سیاست در آن به صراحت و شفافیت مشاهده می‌شود؛ زیرا خداوند و رسول‌اکرم(ص) نمی‌خواهند جامعه اسلامی بدون مدیریت یک انسان کامل رها شود. خداوند به سرپرستی و ولایت جامعه اسلامی بی‌اعتنا نیست و از آنجایی که ولایت یک شخص الهی می‌تواند جزء اثرگذارترین مسائل در هدایت جامعه باشد، امیرالمؤمنین علی(ع) را که سوابق درخشانی در تقوا، علم، شجاعت، فداکاری و عدل در میانه صحبه نبی مکرم اسلام دارند، برای این منصب عظیم برمی‌گزینند. با این تفاسیر، انتظار می‌رود این عیدالله‌ الاکبر به یک روز تعطیل محدود نماند و این روز آغازی باشد برای یک سلسله رفتارها و فعالیت‌ها در راستای تبیین مسئله ولایت، وحدت و حل مشکلات مردم با تأکید بر عدالت اجتماعی. غدیر فرصتی است برای مقابله با ظلم، تزویر و فسادهایی که جامعه را فراگرفته است و مانع از تلألؤ، فروزندگی و درخشندگی ولایت می‌شود.
به ظاهر 18 ذی‌حجه سپری شد؛ اما پیروان ولایت باید فعالیت غدیری خود را از امروز شروع کنند و رهنمودهای امام خامنه‌ای را سرلوحه و سرمشق خود برای انجام امورات مسلمین قرار دهند و در ساختن یک جامعه اسلامی مجاهدت کنند. گفتنی است، عید غدیر امسال در حالی پشت سر گذاشته شد که برخی از فعالیت‌ها نسبت به سال‌های گذشته از حد یک عید معمولی منفعلانه بیشتر بود؛ اما راهبرد غدیر بسیار بیشتر از ظرفیتی است که امروز به کار گرفته شده است. در بیان امام خامنه‌ای مهم‌ترین اقداماتی که برای ادای حق غدیر باید مورد توجه قرار بگیرد، عبارت است از: 1ـ «در کار غدیر باید هدف را مشخص کرد. بنشینید و واقعاً روی مسائل فکر کنید. برای این کار وقت بگذارید.» 2ـ «کسانی به درد کار غدیر می‌خورند که اهل این کار باشند؛ کار در مورد غدیر باید عمیق و گسترده باشد.» 3ـ «کار در موضوع غدیر باید پیوسته و دائم باشد و در مورد غدیر باید متخصص تربیت کرد.»

▼ گزارش روز
تغییر معادلات
نه حالا که سخنگوی ارتش سوریه خبر شکسته شدن محاصره سه ساله دیرالزور را رسماً اعلام کرده است؛ بلکه چند ماه پیش، وقتی موشک‌های سپاه قلب تروریست‌های تکفیری داعش در این شهر را هدف حمله قرار دادند، همه فهمیدند که پایان داعش نزدیک است و پیروزی مقاومت قطعی است؛ پیامی که اکنون رفتار کشورهایی را هم که پیش از این به دنبال تغییر در سوریه و برکناری بشار اسد بودند؛ تغییر داده و آنها امروز درصدد بازسازی روابط خود با دولت قانونی این کشور هستند؛ مقامات ارشد نظامی ترکیه امروز به گونه‌ای دیگر سخن می‌گویند، قطری‌ها مواضع خود را تغییر داده‌اند، سخنگوی حماس از ایران تقدیر می‌کند و از بهبود روابط با دولت بشار اسد سخن می‌گوید؛ شرایط آنقدر با چند سال قبل متفاوت شده است که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به دولت لبنان هشدار می‌دهد که برای برقراری مجدد روابط با دولت قانونی سوریه از اروپایی‌ها و دشمنان سرسخت سوریه، همچون فرانسه عقب نماند!
با شکسته شدن محاصره دیرالزور در ادامه پیروزی‌های گسترده از حلب تا عرسال و موصل بار دیگر برای ما این نکته روشن شد که تنها راه پیروزی بر دشمن، تنها راه  مجاب کردن دشمن برای پذیرش خواست ما و تنها راه عزت و احقاق حق، مقاومت در برابر جبهه استکبار است. اگر قرار بود در این میدان که هر روز پیروزی تازه‌ای را در آن جشن می‌گیریم، در قید و بند مصلحت‌اندیشی‌ها و مذاکرات بی‌حاصل سیاسی و اعتماد به دشمن گرفتار شویم، بحران در منطقه ده‌ها سال دیگر نیز ادامه می‌یافت بدون آنکه منافع محور مقاومت و ملت‌های منطقه تأمین شود؛ اما اکنون به برکت مقاومت، به برکت ایستادگی جوانان حزب‌الله و مردم کشورهای منطقه، تروریسم تکفیری نفس‌های آخر خود را می‌کشد و پیروزی نهایی بسیار نزدیک است. پیروزی‌ای اگرچه بی‌تردید معادلات منطقه را کاملاً به نفع ملت‌ها و به ضرر اشغالگران صهیونیست تغییر خواهد داد، اما فراتر از آن درس عبرت و تذکر برای جریاناتی است که راه مقاومت را پرهزینه و بی‌نتیجه می‌دانند.

▼ خبر ویژه                       
جبران شکست با راهبرد تحریم
پایگاه اینترنتی «نیویورک دیلی‌نیوز» در یادداشتی به قلم دنیس راس مدعی شد: «افزایش تحریم‌ها کار درستی است که در حال حاضر باید اعمال شود؛ زیرا سپاه قدس اقدامات بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه انجام می‌دهد و جنگجویان شیعه را از مکان‌های دوری، چون افغانستان به سوریه می‌برد. در دوران ریاست‌جمهوری اوباما من پیشنهاد کردم باید به ایران نشان دهیم که اقدامات قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در منطقه سبب خسارت‌های سیاسی و اقتصادی برای ایران خواهد شد؛ اما متأسفانه امروز ژنرال قاسم سلیمانی روشن‌تر از گذشته به سوریه و عراق سفر می‌کند و حضور جنگجویان شیعه خود در عراق و سوریه را افزایش داده و در این مسیر موفق هم بوده؛ زیرا باعث پیروزی بشار اسد شده است.» در ادامه این مقاله آمده است: «تمرکز بر روی توافق هسته‌ای نتیجه‌ای برای ما نخواهد داشت؛ زیرا پس از شکست داعش در منطقه، خلأ آنها از سوی جنگجویان شیعه تحت حمایت ایران پر خواهد شد. در حال حاضر، به جای خروج از برجام، باید از متحدان اروپایی خود بخواهیم برای رویارویی با ایران به ما بپیوندند. دولت ترامپ در حال بررسی راهبرد خود برای رویارویی با ایران است که همین گونه هم باید باشد؛ اما نباید دیدگاه منفی خود به برجام را به یک راهبرد تبدیل کنیم.» مقاله‌ای که نشان می‌دهد، آمریکا با راهبرد تحریم بیشتر به دنبال جبران شکست خود در منطقه است.

▼ اخبار
1ـ نباید اجازه فتنه‌انگیزی داد
نشریه «خط حزب‌الله» متعلق به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در یادداشتی با عنوان «پیام‌های نامه رهبر انقلاب به مولوی عبدالحمید» نوشت: چندی پیش، مولوی عبدالحمید نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشته و از ایشان تقاضاهایی را داشته است که معظم‌له به آن پاسخ دادند و با درخواست وی موافقت کردند. پاسخ ایشان برخاسته از معارف دینی و قانون اساسی کشور و سیاست همیشگی جمهوری اسلامی از ابتدا تا به امروز بوده و موضوع جدیدی نیست. از سویی دیگر، سیره رهبران انقلاب اسلامی نیز مؤید همین مطلب است که آنها در امر حکومت‌داری، تفاوتی بین مذاهب و حتی ادیان مختلف قائل نبوده و همه را جزء خانواده بزرگ ایران عزیز می‌دانند. در این میان البته همچنان‌ که رهبر معظم انقلاب به مولوی عبدالحمید تصریح فرمودند، نباید به دشمنان بیرونی و خناسان داخلی اجازه داد که با طرح‌ها و نقشه‌های خود، مانع وحدت بین دو مذهب شوند و آنجا که دشمن درصدد ایجاد تفرقه در کشور به بهانه‌های واهی مذهبی است، ‌باید با دشمن به ‌طور دقیق، صریح و شفاف مرزبندی کرده و با هر عامل برهم‌زننده وحدت و امنیت کشور به مقابله برخاست.

2ـ فقط یکی از معاونان «نجفی» چابک است
در پی انتصابات اخیر در شهرداری تهران، «حجت نظری» عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه «شهرداری تهران با توجه به حجم مشکلاتی که دارد، نیازمند است از مدیران جوان‌تر استفاده کند» گفت: میانگین سنی معاونان دکتر نجفی که تا به الآن معرفی شده‌اند، کمی از انتظار بنده بیشتر بود و معتقدم برای تصدی معاونت‌ها، رؤسای سازمان‌ها و شهرداران مناطق باید از نیروهای جوان‌تر و کسانی که تخصص و انگیزه‌ بیشتری در اداره‌ امور دارند، استفاده شود. وی با بیان اینکه در چهار انتصاب اول دکتر نجفی، فقط یکی از معاونان ایشان در سنی هست که می‌توان انتظار چابکی بیشتری از او داشت، گفت: انتظار بحقی است که با نمایندگانی که با رأی مردم انتخاب شده‌اند، در انتصاب مدیران ارشد و حتی مدیران میانی مشورت صورت بگیرد و این‌گونه مشورت‌ها به ویژه با کمیسیون‌های تخصصی شورا به این معنی نیست که منتخبان مردم نظر خود را به شهردار تحمیل می‌کنند.

3ـ انتقاد اتحادیه اروپا از سیاست اقتصادی ترامپ
کمیته مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از سیاست اقتصادی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ابراز نگرانی کرد که تلاش‌های وی برای افزایش حمایت از تولیدات داخلی، تهدیدی برای اقتصاد جهانی ایجاد کند. با توجه به سند داخلی کمیته اعضای ارشد وزارت‌خانه‌های دارایی کشورهای اتحادیه اروپا، این تلاش‌ها نسبت به میزانی که تاکنون انتظار می‌رفت، می‌تواند بسیار بیشتر آسیب‌رسان باشند. اروپایی‌ها از برنامه‌های مخارج دولت ترامپ نگران شده‌اند و می‌گویند، به دلیل اینکه بدهی عمومی اکنون در مسیری قرار دارد که پایدار نیست، این سیاست شامل خطرهای کوتاه‌مدتی برای اقتصاد جهانی است. گفتنی است، کاهش سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی یکی از آسیب‌های احتمالی این سیاست‌هاست.

4ـ ایران می‌تواند به حل اختلافات میان بغداد و اربیل کمک کند
رئیس اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» تأکید کرد، ایران می‌تواند با استفاده از نفوذی که بر دولت مرکزی عراق دارد، به حل اختلافات میان بغداد و اربیل کمک کند. مسعود بارزانی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت، نمی‌خواهد بر سر مسئله استقلال کردستان وارد درگیری نظامی شود. وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش بی‌ثباتی در اثر همه‌پرسی گفت: اصلاً چه موقع اینجا امنیت و آسایش داشته که ما از به هم خوردنش بترسیم؟ کی عراق یکپارچه بوده که الان از به هم خوردنش بترسیم؟ آنها که این حرف‌ها را می‌زنند، فقط بهانه می‌تراشند.

▼ اخبار کوتاه
«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» تأکید کرد: حتی اگر آمریکا هم از توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کند، اما اروپایی‌ها در آن بمانند؛ باز هم تهران به آن پایبند خواهد بود. وی با هشدار درباره اینکه اگر برجام شکست بخورد، رقابت تسلیحاتی هسته‌ای در منطقه ایجاد می‌شود، گفت: «اگر آمریکا از برجام عقب بنشیند و اروپا هم از آن تبعیت کند، قطعاً توافق فرومی‌پاشد و ایران به سطحی که در گذشته بود (یا حتی) بالاتر از آن بازمی‌گردد.»
پافشاری نادرست بر سقف نرخ دلار سبب شده است سفته‌بازان بازار، ارزی دیگر را برای کسب سود انتخاب کنند که این موضوع موجب حبابی شدن قیمت‌ها شده است؛ به گونه‌ای که رابطه برابری ارزها در بازار داخلی به هم خورده است. مقایسه نسبت داخلی یورو به دلار با نسبت بازار جهانی نشان می‌دهد، نرخ ارز اروپایی در بازار داخلی حبابی شده است.
با وجود اینکه ایران‌خودرو طبق تعهدات خود، قرار بود تحویل پژو 2008 به مشتریان را از شهریور ماه آغاز کند، آمار پنج ماهه نشان می‌دهد تا پایان مرداد ماه فقط چهار دستگاه از این محصول تولید شده است، این در حالی است که 16 هزار درخواست برای دریافت پژو 2008 در سامانه این شرکت ثبت شده است.
دولت کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد، ادعاهای سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بی‌پاسخ نخواهد ماند و دولت آمریکا برای پرخاشجویی وی بهای سنگینی خواهد داد. گفتنی است، نیکی هیلی مدعی شده بود: «سوء استفاده از موشک‌ها و تهدیدات هسته‌ای نشان می‌دهد،‌ رهبر کره شمالی طالب جنگ است.»
«جرارد آرود» سفیر فرانسه در آمریکا به گزارش یک رسانه آمریکایی که مدعی شده است پاریس و لندن از مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند، واکنش نشان داد و گفت: «فرانسه از هیچ گونه بازگشایی (پرونده) برجام حمایت نمی‌کند. این توافق به همین شکلی که هست اجرا شود.»
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه با ولی‌عهد عربستان، ولی‌عهد ابوظبی و امیر قطر بر ضرورت وحدت شریکان عربی واشنگتن برای مقابله با تهدید ایران تأکید کرده است.
یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه دستاوردهای ارتش سوریه و مقاومت در دیرالزور را نشانه‌ای برای پایان تروریسم دانست و از ائتلاف آمریکایی خواست تا از اقدامات مخرب خود در سوریه دست بردارد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات