تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۴۲۸
معاون نخست‌وزير ترکيه در مصاحبه با اشپيگل:

دموکراسي ترکيه را برنچيده‌ايم، فقط پاکسازي کرده‌ايم

مقدمه: کودتاي ناکام در ترکيه را تقريبا تمامي احزاب ترکيه، چه مخالفان اردوغان چه موافقانش، محکوم کردند اما اتفاقاتي که بعد از آن افتاد، براي هيچ‌کس قابل قبول نبوده است. سرکوب شديدي که به بهانه ارتباط با کودتا در حق مردم ترکيه شد، بسياري را خشمگين کرده و فعالان مدني و احزاب سياسي را به سمت مبارزه با وضعيت موجود سوق داده است. يک سال پس از کودتاي نافرجام در ترکيه، دولت تحت رهبري رجب طيب‌اردوغان، 169 هزار و 113 نفر دستگير کرده است که در ميان بازداشت‌شدگان ١٦٩ ژنرال، هفت هزار و 98 سرهنگ، افسر و ساير درجه‌هاي نظامي، هشت هزار و 155 افسر پليس، ٢٤ استاندار، ٧٣ معاون فرماندار، ١١٦ بخشدار و نيز تعداد کثيري از افراد سرشناس در صنوف علمي، آموزشي، دانشگاهي و ارگان‌هاي مختلف دولت ديده مي‌شود. همچنين ۱۵۹ روزنامه‌نگار پس از بازداشت به زندان محکوم شدند و ۲۱۶ روزنامه‌نگار در بازداشت به سر مي‌برند. همچنين دو هزار و 308 روزنامه‌نگار از کار اخراج شده‌اند. ۳۱ کانال تلويزيوني، پنج خبرگزاري، ۶۲ روزنامه، ۱۹ مجله، ۳۴ کانال راديويي و ۲۹ مؤسسه انتشاراتي نيز توسط دولت ترکيه بسته شده‌اند. غضب دولت ترکيه، دامن هنرمندان اين کشور را هم گرفته است، به‌طوري‌که پس از کودتاي نافرجام، ۶ بازيگر و کارگردان از کار هنري تعليق و ۱۷ بازيگر و يک نوازنده ممنوع‌ از کار شدند. همچنين 11 نماينده مجلس از حزب دموکراتيک خلق‌ها، يک نماينده مجلس از حزب جمهوري‌خواه خلق و ۷۴ شهردار توسط دولت ترکيه بازداشت و روانه زندان شدند. ۱۱۰ رسانه تعطيل و کارت خبرنگاري ۷۱۵ روزنامه‌نگار نيز باطل شده است. بر‌اساس گزارش سازمان‌هاي حقوق بشري، ترکيه تبديل به زندان روزنامه‌نگاران و سياستمداران شده است. بر‌اساس آمارهاي رسمي، ترکيه رکورددار روزنامه‌نگار زنداني در جهان است. همه اينها درحالي است که وضعيت اقتصادي ترکيه چندان حال و روز خوبي ندارد و پس از کودتاي نافرجام بدتر هم شده است. در اين رابطه مجله اشپيگل با مهمت سيمسک، معاون نخست‌وزير ترکيه به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه مي‌خوانيد:

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/05/16 – شماره 470 – صفحه 5)

* کارشناسان پيش‌بيني مي‌کنند که ترکيه در لبه بحران اقتصادي قرار گرفته است.

** من علاقه‌اي به نظرات کارشناسان خودخوانده ندارم. در سال‌هاي اخير ترکيه علي‌رغم ناآرامي‌هاي سياسي انعطاف بالايي از خود نشان داده است. برخلاف بسياري از کشورهاي غربي، ترکيه در بحران مالي جهاني و بحران يورو، قدرت بيشتري از خود نشان داد. در بين سال‌هاي 2010 تا 2016 ميانگين رشد اقتصادي ترکيه بالاي 6 درصد بوده است. فقط چين و هند چنين رشد قدرتمندي را تجربه کرده‌اند.

* رشد اقتصادي طي سال 2015 تا 2016 در حدود 3 درصد افت کرد.

** 2016 سال استثنايي و دشواري بود؛ البته اگر به خاطر بياوريد که چه دوراني را پشت سر گذاشتيم. بحران پناهندگان، حملات تروريستي، تنش با روسيه، کودتاي نافرجام، رخدادهايي که هر کشوري ديگري را به رکود اقتصادي جدي مي‌کشاند اما اقتصاد ترکيه رشد داشت. افت ما کمتر از دو درصد نبود. در اين خصوص، اوضاع ما از بسياري از کشورهاي اروپايي بهتر است.

* همين چند سال پيش از ترکيه به‌عنواني مدلي براي ديگر کشورهاي منطقه ياد مي‌شد و اردوغان در غرب به چشم يک اصلاح‌طلب دموکراتيک ديده مي‌شد. امروز ترکيه به‌عنوان دولتي خشن ديده مي‌شود، مشکل چيست؟

** سازمان دهشت‌افکن فتح‌الله گولن تمام قدرت خود را به کار گرفته تا چهره بدي از دولت ترکيه نشان دهد. تمام سعي خود را کرد که تظاهرات پارک گزي در سال 2013 شدت پيدا کند، به اين شايعه دامن زد که ترکيه به افراط‌گرايان اسلامي در سوريه سلاح مي‌دهد و تحقيقات درباره فساد اداراي وزراي دولت را رهبري کرد.

* پس ادعا مي‌کنيد که معظلات چند سال اخير بخشي از دسيسه‌اي است که توسط جنبش وابسته به روحاني مسلمان، فتح‌الله گولن که شما همين الان آن را سازمان دهشت‌افکن خوانديد، طراحي شده است؟

** درست است.

* و انتظار داريد شرکاي شما در غرب هم اين حرف‌ها را باور کنند؟

** تروريسمي که فرقه گولن به راه انداخت، باعث تهديد مضاعف عليه ترکيه شد. ما از متحدان خود در اروپا و ايالات‌متحده انتظار داريم تا با مردم ترکيه وحدت و همدردي نشان دهند.

* در پس کودتاي نافرجام، دولت شما حدود 140 هزار کارمند را اخراج و حدود 55 هزار نفر دیگر را بازداشت کرده است. با همه احترام به زخمي که به‌واسطه رويدادهاي 15 جولاي 2016 متحمل شديد اما اين پاسخي افراطي بود.

** کادر گولن براي سال‌ها به داخل دولت نفوذ و در خيلي از نهادها خود را تثبيت کرده‌اند. پليس و دستگاه قضايي را در اختيار داشتند. واقعا چه کسي انتظار دارد که دولت به استخدام دشمنان خودش ادامه دهد؟

* معلم‌ها، وکلا و روزنامه‌نگاراني که بازداشت شدند، چه دخلي به شورشياني داشتند که کودتاي 15 جولاي را انجام دادند؟

** تصفيه دولت ترکيه از تروريست‌ها وظيفه ماست. چنان که برخي مي‌گويند، ما دموکراسي ترکيه را برنچيديم. ما جامعه را از سازمان‌هاي جنايي مصون مي‌داريم.

* براي سال‌ها، پرزيدنت اردوغان و فتح‌الله گولن به صورت نزديک با هم کار مي‌کردند، چرا دولت شما پيش‌ازاين رابطه‌اش را با اين افراد که به گفته شما دشمن دولت هستند، قطع نکرد؟

** فقط حزب عدالت و توسعه نبود که به فتح‌الله گولن قدرت مي‌بخشيد. وي روابطي عالي با بسياري از نخست‌وزيران ترکيه داشت. اگر ما پيش‌تر از تهديدات ناشي از اين شبکه ترور باخبر بوديم، دست به کار مي‌شديم اما فرقه گولن ما را فريب داد.

* احمد سيک، روزنامه‌نگار در کتاب خود «ارتش امام» با جزئيات به نفوذ کادر گولن در دولت اشاره مي‌کند و اين کتاب در سال 2011 منتشر شد.

** در آن زمان همه نوع شايعه‌اي درباره جنبش‌هاي مذهبي در جريان بود. در سال 2013 بود که توانستيم دست به اقدامي بزنيم، زماني که به مدارک خاصي عليه گولن دست يافتيم.

* درپي بازداشت روزنامه‌نگاراني همچون دنيز يوسل و مسال طلوع و همچنين فعال حقوق بشر آلماني، پيتر اشتودنر، احساس عمومي در آلمان اين است که ترکيه براي هيچ‌کس امن نيست.

** زماني که ما به دوستان خود در آلمان و ايالات‌متحده گفتيم که توطئه‌گراني که در کودتا نقش داشتند را به ترکيه تحويل دهند، به ما گفتند که دستگاه قضايي‌شان مستقل است اما اينک به نظر نمي‌آيد همين امتياز را براي ترکيه قائل باشند.

* اما دنيز يوسل 6 ماه است منتظر محاکمه در بازداشت است و اتهامات عليه وي نيز روشن نيست.

** من در مورد پرونده اشخاص نظر نمي‌دهم اما مايلم به آلماني‌ها بگويم به دستگاه قضايي خود، قضات شما و وکلاي ما اجازه دهيد تا کارشان را انجام دهند.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/77178

ش.د9602053

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات