تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۴۴۵۴
رهبر معظم انقلاب در ديدار مسئولان و دست‌اندركاران حج:

کجا بهتر از مسجد‌الحرام براي گفتن از مسجدالاقصي

(روزنامه جوان ـ 1396/05/09 ـ شماره 5150 ـ صفحه 2)

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار مسئولان و دست‌اندركاران حج امسال، حج را يك ظرفيت بي‌نظير معنوي و اجتماعي و بهترين موقعيت براي ابراز عقيده و بيان موضع امت اسلامي دانستند و با تأكيد بر اينكه ما حوادث فاجعه‌بار حج ۹۴ را هيچ‌گاه فراموش نخواهيم كرد، گفتند: مطالبه جدي و هميشگي جمهوري اسلامي، حفظ امنيت و عزت و رفاه و آسايش همه حجاج به‌ويژه حجاج ايراني است و امنيت حج نيز برعهده آن كشوري است كه حرمين شريفين در اختيار او قرار دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، حج را فريضه‌اي بسيار مهم خواندند و با اشاره به ظرفيت‌هاي معنوي آن، گفتند: در همه اجزاي اين فريضه، اعم از نماز، طواف، سعي، وقوف و احرام، ظرفيت‌هاي عجيبي براي ارتباط معنوي با خداوند متعال وجود دارد كه بايد قدر اين فرصت دانسته شود.

رهبر انقلاب اسلامي، يكي ديگر از ويژگي‌هاي ممتاز فريضه حج را «ظرفيت بي‌نظير اجتماعي» آن برشمردند و تأكيد كردند: حج مظهر «عظمت، وحدت و يكپارچگي و قدرت امت اسلامي» است كه با اَعمال و شرايط خاص، هر سال بي وقفه، در يك نقطه معين، انجام مي‌شود. ايشان، آشنايي حجاج از مليت‌هاي مختلف با يكديگر و نزديكي دل ها و دراز شدن دست كمك ياري را از جمله جنبه‌هاي دروني و اجتماعي حج دانستند و خاطرنشان كردند: حج با تمام اين ويژگي هاي منحصر به فرد معنوي و اجتماعي، بهترين زمان و مكان براي اعلام مواضع امت اسلامي درخصوص مسائل مهم جهان اسلام است.

فلسطين نبايد به‌هيچ‌وجه مورد غفلت قرار گيرد

رهبر انقلاب اسلامي، موضوع «برائت از مشركان» را كه همواره مورد تأكيد امام بزرگوار(ره) بود، فرصتي براي اعلام مواضع در موضوعات مورد قبول امت اسلامي خواندند و افزودند: يكي از اين موضوعات، قضيه مسجدالاقصي و قدس است كه اين روزها به‌علت گستاخي و وقاحت و خباثت رژيم غاصب و جعلي صهيونيستي، بيشتر از قبل مطرح و مورد توجه است و دل امت اسلامي به ياد مسجدالاقصي مي‌تپد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه مسئله فلسطين نبايد به هيچ وجه مورد غفلت قرار گيرد، آن را محور عمده مسائل جهان اسلام دانستند و گفتند: چه جايي بهتر از بيت الله الحرام و مكه و مدينه و عرفات و مشعر و منا براي اظهار عقيده و بيان مواضع ملت‌هاي مسلمان درخصوص فلسطين و مسجدالاقصي وجود دارد. ايشان، دخالت‌ها و حضور شرارت آميز امريكا در كشورهاي اسلامي و منطقه و ايجاد گروه‌هاي تروريستي تكفيري را يكي ديگر از موضوعات مهمي دانستند كه بايد ملت‌هاي مسلمان در حج، درخصوص آن اعلام موضع كنند. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: شرارت‌آميزتر و خبيث‌تر از همه جريان‌هاي تروريستي، خودِ رژيم امريكا است.

امنيت‌ حجاج بايد محفوظ بماند

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه با اشاره به تصميم مسئولان براي اعزام حجاج خاطرنشان كردند: نگراني‌هايي در اين خصوص وجود داشت، اما مسئولان از قواي محترم در شوراي عالي امنيت ملي همه جوانب موضوع را سنجيدند و به اين تصميم رسيدند كه حج برگزار شود. ايشان افزودند: داغي كه در دل ايراني‌ها به واسطه حوادث تلخ حج ۹۴ پيش آمد،‌ فراموش‌نشدني است، بنابراين امنيت و ايمني حجاج بسيار مهم است و بايد محفوظ بماند. رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اهميت آرامش و آسايش حجاج، خاطرنشان كردند: البته معناي امنيت و ايمني، ايجاد محيط امنيتي نيست.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اهتمام ملت‌هاي مسلمان به موضوع وحدت را نيز بسيار مهم و ضروري خواندند و خاطرنشان كردند: در حالي‌كه ميلياردها دلار خرج ايجاد تفرقه و اختلاف و دشمني ميان مسلمان مي‌شود، مسلمانان بايد مراقب باشند تا به اين اختلاف افكني كمك نكنند، زيرا هريك از امت اسلامي كه به اين توطئه كمك كند، در تبعات اين گناه بزرگ شريك خواهد بود.

توصيه به حجاج بيت‌الله الحرام

رهبر انقلاب همچنين حجاج ايراني را به اهتمام به «نماز اول وقت و نمازهاي جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبي»، «تلاوت قرآن در حرمين شريفين»، «توجه ويژه به اعمال روز عرفه»، و «پرهيز از بازارگردي» توصيه كردند و افزودند: حجاج محترم بايد بيش از هر موضوع ديگر به فكر پالايش روح و دل خود و بهره مندي از فضائل بزرگ فريضه حج باشند، زيرا دستيابي به بهره‌هاي معنوي حج، مقدمه رسيدن به نتايج اجتماعي آن است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان تأكيد كردند: همه بايد مراقب باشند و با دقت به مسئوليت‌هاي خود عمل كنند تا حجي با عظمت و با عزت برگزار شود.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام قاضي عسكر نماينده ولي فقيه و سرپرست زائران ايراني با اشاره به حادثه تلخ شهادت جمعي از حجاج ايراني در حج ۹۴، گفت: اگر چه تاكنون گزارش نهايي آن حوادث منتشر نشده و ديه و غرامت نيز به بازماندگان شهدا پرداخت نشده است ولي ما تا رسيدن به نتيجه نهايي، موضوع را دنبال خواهيم كرد. قاضي عسكر با بيان اينكه جمهوري اسلامي هرگز به دنبال تعطيل كردن حج نبوده است، افزود: در سال جاري پس از چند دور مذاكره و پذيرش شروط جمهوري اسلامي، زمينه انجام حج عزتمندانه فراهم شد و اگر در سال گذشته نيز شرايط ما را مي‌پذيرفتند، حج برگزار مي‌شد. همچنين آقاي محمدي رئيس سازمان حج و زيارت با بيان گزارشي از فعاليت‌هاي اين سازمان، گفت: متعاقب دعوتنامه وزارت حج عربستان و تصميم شوراي عالي امنيت ملي و تاكيد مراجع عظام، مذاكرات حج با تأكيد بر مطالبات بحق در خصوص امنيت، عزت و كرامت حجاج و حقوق شهداي منا انجام شد و پس از حصول اطمينان از تامين خواسته‌ها و انتظارات مورد نظر، شوراي عالي امنيت ملي با برگزاري حج موافقت كرد. محمدي افزود: با همه توان تلاش شد تا با آسيب‌شناسي حج گذشته، تمهیدات لازم براي تحقق حج مطلوب فراهم شود و در اين خصوص، سطح خدمات و امكانات نسبت به سال‌هاي قبل و در مقايسه با ساير كشورها از شاخص‌هاي بالاتري برخوردار است.

http://www.Javann.ir/864636

ش.د9601927

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات