تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۴۶۳
حسن روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری دولت دوازدهم

همه اقوام ایرانی پاره تن مام وطن هستند

(روزنامه شرق ـ 1396/05/14 ـ شماره 2928 ـ صفحه 6)

ایرنا: حجت‌الاسلام حسن روحانی پنجشنبه در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری خود در محضر مقام معظم رهبری، گفت: «خدای بزرگ را سپاسگزارم که یکی از بهترین روزها را برای آغاز به کار دولت دوازدهم مقرر فرمود. در آستانه ولادت ثامن‌الائمه امام علی بن موسی‌الرضا(ع) که در دوران حیات پربرکتش شیعه دوباره متولد شد. ما امامت را از امام علی(ع)، شهادت را از امام حسین(ع) و شریعت را از امام صادق(ع) آموختیم اما امام رضا(ع) به ما سیاست را آموخت، به ما آموخت که چگونه می‌توان در سخت‌ترین دوران که عصر جنگ قدرت است، عظمت شیعه را احیا کرد. امام حکیمی که توطئه جباران زمان را با سرانگشت تدبیر به فرصتی برای گسترش اندیشه و آرمان حق‌جویان بدل کرد».

رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم در ادامه افزود: «دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را افزایش تولید و اشتغال می‌داند و در تداوم حرکت دولت یازدهم برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام به‌ویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل ٤٤ قانون اساسی و با هدف ایجاد یک انقلاب اقتصادی طراحی کرده است. همه واقفیم که دستیابی به آرمان عدالت اجتماعی در گرو آن است که در کشور ثروت ایجاد شود وگرنه به جای رفع فقر، شاهد توزیع فقر خواهیم بود؛ به‌ویژه در شرایط فعلی کشور، رفع فقر در گرو ایجاد شغل است چراکه یکی از مهم‌ترین مجاری ایجاد فقر بی‌کاری است. گذر از دشوارترین تحریم‌ها با ترکیبی از قدرت دیپلماسی و برخورداری از توان بازدارنده دفاعی، اولین گام در چنین مسیری بوده است».

روحانی افزود: «نظام جمهوری اسلامی ایران اگرچه از سر عزتمندی هزینه استقلال کشور را پرداخته و می‌پردازد، اما هیچ‌گاه تحمیل انزوا از سوی دشمنان را نمی‌پذیرد و تسلیم خواست بدخواهان در جهت عدم مشارکت فعال ایران در نظام جهانی و به‌دورماندن از تحولات و دستاوردهای تجربه بشری را نخواهد پذیرفت. برجام نشان حُسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده و مؤثر در سطح بین‌المللی بوده و هست».

رئیس‌جمهوری یادآور شد: «همه اقوام ایرانی پاره تن مام وطن هستند و حق دارند که خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه اقتصادی-سیاسی متوازن و عادلانه در همه کشور محقق شود. ما باور کردیم که به رغم گام‌های بلند هنوز تا رسیدن به جایگاه اقتصادی تأثیرگذار در سطح منطقه و جهان فاصله داریم. تلاش دولت بر آن است که مردم به حقوق خود دست یابند و ریشه‌کن‌کردن فقر و فساد، مهار تورم و رشد اقتصادی، دستیابی به بازار منطقه و جهان حق مردم است. دستیابی به بازار منطقه و جهان، حق مردم است. رشد فضای آزاد و معنوی، حق مردم است. دسترسی آسان به اطلاعات، حق مردم است. برابری در برابر قانون، حق مردم است. داشتن آینده‌ای مطمئن، حق مردم است».

او گفت: «ما باور کرده‌ایم به رغم گام‌های بلندمان، هنوز تا رسیدن به جایگاه بلند قدرت اقتصادی تأثیرگذار در سطح منطقه و جهان فاصله داریم، ما امروز می‌دانیم که تحولات مربوط به شرایط جهانی، منطقه‌ای و ملی مرتبط با زنان و جوانان بر حال و آینده کشور بسیار تأثیرگذار خواهد بود و اذعان داریم که برای ساختن آینده‌ای که تجلی آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت باشد، ناگزیر از اتکای بیشتر بر توانمندی‌های بی‌پایانشان هستیم».

روحانی گفت: «پس از چهار دهه، همه فعالان سیاسی به این باور رسیده‌اند که فراتر از شعارهای رنگارنگ، چاره‌ای جز بنا‌کردن جامعه عادلانه و با مشی اعتدالی نداریم. هدف عدالت و اعتدال، فراهم‌کردن فرصت‌های رشد و حمایت برابر و به‌دور از فساد برای همگان، بالابردن آستانه تحمل و مدارا با دیگران و داشتن نظام حمایت اجتماعی قدرتمند برای حفاظت از افراد جامعه در برابر سختی‌های زندگی است».

رئیس‌جمهوری افزود: «در این انتخابات مردم با تمام وجود به میدان آمدند و با زبان رأی دوباره با نظام و رهبری و دولت و منتخب خود تجدید پیمان کردند. ملت به زیبایی کار خود را به پایان رساند و خواستِ خود را به زبان آورد و اکنون بار مسئولیت را بردوش ما نهاده است. اینک ما هم باید اعلام کنیم برای اعتلای اسلام، سربلندی ایران، اقتدار نظام و برای خدمت به همه ایرانیان دوباره آمده‌ایم، صدای مردم را بار دیگر شنیده‌ایم و باید به امید و اعتماد آنان با همه وجود توجه کنیم». او گفت: «نخستین برکت آن است که مردم می‌بینند خواسته‌ها و علایقشان از طریق نامزدهای مختلف مطرح و نمایندگی می‌شود، سپس از طریق رأی‌دادن به نامزد مورد نظر خود احساس می‌کنند که در تعیین سرنوشتشان مشارکت دارند و این فرایند سبب می‌شود که دلبستگی مردم به نظام افزایش یابد».

رئیس‌جمهوری افزود: «دومین برکت مردم‌سالاری آن است که چون نظام جمهوری اسلامی متکی بر آرا و خواست مردم است، به انجماد و بن‌بست دچار نمی‌شود. سومین برکت مردم‌سالاری آن است که پذیرفتیم در یک جامعه ٨٠‌میلیونی به حکم طبیعت انسانی درمورد موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طیف گسترده‌ای از دیدگاه‌ها وجود دارد و البته پذیرفته‌ایم که در نهایت برای اداره کشور این رأی مردم است که از بین دیدگاه‌های مختلف راه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند».

او افزود: «من بار دیگر در این محفل با عظمت اعلام می‌دارم که با پایان انتخابات فصل همدلی و همکاری آغاز شده است و وقت آن است که همه با هم در سایه گفت‌وگو، اجماع و انتخاب بهترین راهکارها و با استفاده از توان و ابتکار همه نیروهای خلاق کارآمدی نظام را ارتقا بخشیده و رضایت مردم را به ارمغان آوریم.»

روحانی در پایان گفت: «ای آغاز‌گر هستی‌ها و ‌ای جبران‌کننده کاستی‌ها یاری‌ام کن. یاری‌ام کن تا در تحمل سختی‌ها و نامهربانی‌ها صبور و در مقابل ظلم و جور، جسور و در بازشناسی کژی‌ها و ناراستی‌ها بینا و در فروریختن دیوار دروغ و حسد توانا، در کنارزدن پرده ریا و تزویر توانمند، در شنیدن صدای مردم شنوا، در پاسخ به خواست جوانان مصمم و در پای‌فشاری مصالح ملت پابرجا باشم».

http://www.sharghdaily.ir/News/137689

ش.د9601938

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات