تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۴۶۵
ادامه تحقیقات رسوایی «راشاگیت» توسط دادستان کل ایالات متحده

سنا دست و پای رئیس‌جمهوری آمریکا را بست

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1396/05/14 ـ شماره 4380 ـ صفحه 14)

محافظه‌کاران در سرتاسر کشور پس از انتقاد رئیس جمهور دونالد ترامپ درباره تجدید نظر در جلسات تحقیق در رابطه با روسیه، نیروهای خود را برای پشتیبانی از جف سشنز، دادستان کل بسیج کرده‌اند. در نامه ای که توسط ده‌ها رهبر محافظه کار امضا شده آمده است: «ما از دادستان کل، جف سشنز حمایت می‌کنیم و معتقدیم او مردی درستکار و بهترین فرد برای اداره دادگستری در این زمان است.»

برخی از امضاکنندگان این یادداشت شامل کن بلکول، مشاور ترامپ در دوران انتخابات، ال. برنت بوزل، بنیانگذار و رئیس مرکز تحقیقات رسانه، تیم ویلدمول، رئیس انجمن خانواده آمریکا، رون رابینسون، رئیس بنیاد جوانان آمریکا و ریچارد مانینگ، رئیس بنیاد آمریکایی نظارت بر دولت است. افراد دیگری از جمله رهبران بنیاد هریت، ادوین میس سوم، دادستان کل دوران رونالد ریگان، نورتون دونلوپ، رئیس اکشن پراجکت محافظه کاران، سازمان ائتلاف راست و مشاور پیشین کاخ سفید در دوران ریگان، این نامه را امضا کرده‌اند.

در بخشی از این نامه نوشته شده است: «سناتور و حالا دادستان کل جف سشنز به شکلی آشکار فردی وفادار بوده و از اولین افرادی است که ترامپ و برنامه‌های سیاسی او را مورد حمایت قرار داده است. او رهبری است که به اصول محافظه کاری وفادار است و در طول مسیر کاری خود فردی قابل اعتماد در منظر عمومبوده است. او در حال حاضر در بسیاری از بخش‌های دادستانی که دچار انحراف شده بود به خوبی عمل کرده و آن را به سمت مسیری درست هدایت می‌کند. از دست دادن او فاجعه‌آمیز خواهد بود»

شسنز از سال 1997 تا 2017 سناتور ایالات آلاباما بوده و در ماه نوامبر توسط ترامپ به عنوان دادستان کل انتخاب شد. ترامپ ممکن است در صورت اخراج سشنز با انتقادات سیاسی فراوانی روبه رو شود و شایعات بیشتری در رابطه با دخالت روسیه در جریان انتخابات متوجه او شود.

چهارشنبه، برای سومین روز متوالی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتری از جف سشنز، وزیر دادگستری خود انتقاد کرد. این بار ترامپ در توییتر گفت: «چرا سشنز، اندرو مک کیب، سرپرست اف بی ای را به دلیل ارتباطات سیاسی همسرش با هیلاری کلینتون، برکنار نکرده است.» سشنز تاکنون به طور علنی به انتقادهای ترامپ پاسخی نداده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که ترامپ می‌خواهد سشنز را وادار به استعفا کند.

پیش از این، دفتر ریاست جمهوری ایالات متحده اعلام کرده بود که «به زودی» در مورد سرنوشت جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا تصمیم خواهد گرفت.

اقدام عملی سنا

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، سنای آمریکا برای جلوگیری از انتصابات جدید رئیس جمهوری در طول تابستان تمهیداتی خاصی به کار برده است.

تعطیلات تابستانی کنگره آمریکا آغاز شده اما سنای این کشور تصمیم گرفته است به منظور جلوگیری از انتصابات جدید توسط رئیس جمهوری، به انعقاد جلسات «پروفرما» در طول تابستان ادامه دهد و به این ترتیب، مانع از آن شود که او در طول تعطیلات، مقاماتی را منصوب کند که انتصاب آنها مستلزم کسب موافقت سناست.

جلسات پروفرما - یا شکلی - نشست‌هایی بدون دستور کار یا برنامه مشخص است که ممکن است هرکدام بیش از چند دقیقه به طول نینجامد اما تشکیل آنها به معنی ادامه کار مجلس است. هر یک از دو مجلس کنگره آمریکا می‌تواند با رای همه اعضا به تشکیل اینگونه جلسات در زمان تعطیلات معمول بپردازد.

با تصویب پیشنهاد برگزاری نشست‌های شکلی در سنا، انتظار می‌رود این مجلس هر سه روز یکبار رسما اعلام تشکیل جلسه کند. مجالس کنگره آمریکا می‌توانند از اختیارات خود برای تشکیل جلسات شکلی برای مقاصد مختلف استفاده کنند و جلوگیری از انتصاب مقامات توسط رئیس جمهوری یکی از آنهاست. این نخستین بار نیست که سنای آمریکا به این منظور تصمیم به تشکیل جلسه شکلی گرفته است. سال گذشته در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز سناتورها به همین نحو عمل کردند تا مانع از آن شوند اوباما بدون مراجعه و تصویب سنا، یکی ازقضات دیوان عالی را منصوب کند.

تسریع و گسترش تحقیقات

دونالد ترامپ از نحوه برخورد آقای سشنز با تحقیقات قضایی پیرامون ارتباط ستاد انتخاباتی خود با روسیه ناخرسند است اما موضوع اینجاست که حکومت ایالات متحده عملا وارد عمل شده است. بنابر گزارش‌ها، بازرس مسئول در بررسی پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، یک «هیئت داوران» تشکیل داده است. بنا به گزارش‌ها بازرس ویژه قصد دارد به تحقیقات خود در این باره وسعت و سرعت دهد.

رویترز و وال‌استریت ژورنال عصر پنجشنبه (سوم اوت - ۱۲ مرداد) ضمن انتشار این خبر، نوشتند احضاریه‌ها ارسالی از سوی بازرس ویژه در ارتباط با دیدار پسرارشد آقای ترامپ با یک وکیل روس است.

این دیدار که ماه ژوئن گذشته روی داد و دونالد ترامپ جونیور، به همراه جرد کوشنر، داماد آقای ترامپ و پل منافارت، رئیس وقت ستاد وی نیز در آن حضور داشتند، برای ماه‌‌ها مخفی نگه داشته شده بود و تنها در پی تحقیقات روزنامه نیوریورک تایمز بود که از وقوع و جزئیات آن پرده برداشته شد.

در قانون قضایی آمریکا، یک هیات منصفه عالی معمولا برای آن تشکیل می‌شود که شواهد و مدارک گردآوری شده در جریان یک تحقیق و تفحص را سبک و سنگین کند و بگوید آیا این یافته‌ها برای به جریان انداختن یک روند قضایی رسمی‌به اندازه کافی «محکمه‌پسند» است یا نه. چنین هیاتی در مقام گناهکار یا بی‌گناه شناختن افراد نیست اما درباره قابل پیگیری بودن اعلام جرم علیه اشخاص یا نهادها قضاوت خواهد کرد.

تشکیل این هیات منصفه عالی می‌تواند نشان از پیشرفت تحقیقات بازرس ویژه، رابرت مولر، داشته باشد و این که ممکن است به زودی نتایجی از آن رسما علنی شود.

در همین حال، شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش کرده که بازرس ویژه و تیم حقوقی او مشغول بررسی این فرضیه هستند که رابطه مالی میان گروه عریض و طویل اقتصادی آقای ترامپ و اعضای خانواده او با روسیه را بررسی کنند.

سی‌ان‌ان همچنین می‌گوید کمیته تحت نظر رابرت مولر که خود سابقه ریاست اف‌بی‌آی را داشته، در حال تحقیق بیشتر درباره پل منافارت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی آقای ترامپ هستند. به گزارش این شبکه خبری، تحقیقات جدید از آقای منافارت پس از آن شکل گرفته که شنودهایی از گفتگوهای مقام‌های روسیه به دست آمده که در آنها نام آقای منافارت مورد اشاره قرار گرفته است.

تحقیقات درباره این پرونده پس از آن به دست آقای مولر سپرده شد که آقای ترامپ، سه ماه پیش، جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی را اخراج کرد.

آقای ترامپ بارها این تحقیقات و هرگونه اتهامی‌درباره ارتباط با روسیه را واهی خوانده و آن را با هدف تخطئه رئیس‌جمهور ارزیابی کرده است.

اخبار مربوط به تشکیل هیات منصفه عالی در حالی روز پنجشنبه (سوم اوت - ۱۲ مرداد) منتشر شد که آقای ترامپ در سخنانی با انتقاد از تحریم‌های جدید علیه روسیه، سردی روابط با مسکو را «خطرناک» خواند.

آقای ترامپ امروز در توییتر نوشت: «رابطه‌مان با روسیه به شکل خیلی خطرناکی کمتر از همیشه است. می‌توانید از کنگره بابت این تشکر کنید، از همان کسانی که حتی نتوانستند به ما بیمه درمانی بدهند».

انتقاد او از نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه است که به طرح جایگزین طرح بیمه درمانی دوران باراک اوباما رای ندادند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه مصوبه کنگره برای وضع تحریم جدید علیه روسیه، ایران و کره شمالی را تایید کرد، اما در عین حال آن را دچار کاستی‌های عمده دانست.

http://www.mardomsalari.net/4380/page/14/18916

ش.د9601945

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات