صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۰۸

حرف روز/ بازی فرسایشی برجام!

آمریکا در رویکردی دوگانه همزمان با اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران، تعلیق تحریم‌های برجامی ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد. از یک سو، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای روز پنج‌شنبه از اضافه شدن نام پنج شخص و دو مؤسسه ایرانی به اتهام حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ترتیب دادن حملات سایبری علیه آمریکا خبر داد[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: آمریکا در رویکردی دوگانه همزمان با اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران، تعلیق تحریم‌های برجامی ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد. از یک سو، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای روز پنج‌شنبه از اضافه شدن نام پنج شخص و دو مؤسسه ایرانی به اتهام حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ترتیب دادن حملات سایبری علیه آمریکا خبر داد و از سوی دیگر، در کنار این تحریم‌ها «دونالد ترامپ» تعلیق تحریم‌های ایران به موجب مفاد توافق هسته‌ای «برجام» را نیز تمدید کرد. تمدید تعلیق تحریم‌های برجامی ایران که هر چهار ماه یک بار صورت می‌گیرد، بر اساس تأییدیه‌ای است که ترامپ دو ماه پیش درباره پایبندی ایران به برجام صادر کرد.
بر اساس مواد 26 و 28 برجام که به عادی‌سازی روابط اشاره دارد، آمریکا یا دیگر کشورهای طرف قرارداد با ایران نباید محدودیت‌هایی را برای ایران ایجاد کنند؛ اما با توجه به سخنان جدید ترامپ موقع امضای تعلیق چهار ماهه تحریم‌ها مبنی بر اینکه «در گزارش ماه اکتبر خواهید دید که با برجام چه می‌کنم» به نظر می‌رسد، کاخ سفید بازی جدیدی را علیه ایران «با ابزار برجام» آغاز کرده است. مطلوب کاخ سفید در سیاست جدید این است که بدون خروج از برجام، از طریق حفره‌های حقوقی و سیاسی که آنها در هنگام انعقاد با آگاهی و استادی(!) در آن تعبیه کرده‌اند، به فرسایش برجام با چاشنی بازگرداندن مجدد تحریم‌ها برسند. بر اساس این، سیاست جدید ترامپ موضوع تازه‌ای نیست و بیشتر عملیاتی کردن و اجرای نظرات کارشناسی «مایکل روبین» کارشناس مسائل خاورمیانه در «مؤسسه امریکن اینترپرایز» است که چند ماه پیش در گزارشی، پنج راهبرد مقابله با ایران را به وی توصیه کرد که مهم‌ترین راهبرد آن، همراستا با خط جدید تحریمی کنگره آمریکا، دستور به تحریم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. خلاصه کلام وی در این راهبرد این بود که «از توافق هسته‌ای پا پس نکشید، اما تهران را متعهد به آن کنید... چه توافق هسته‌ای را دوست داشته باشید یا از آن بدتان بیاید، زمان به سمت خاتمه آن پیش می‌رود. پس وقت آن رسیده است که اهرم‌هایی برای فردای خاتمۀ توافق بسازیم.»
البته رفتارها و سیاست‌های آمریکا در قبال ایران نشان داد که رهبر معظم انقلاب چقدر درست و زیبا ماهیت آنها را شناختند و بارها هشدار دادند که نباید به آمریکا و متحدانش دل بست!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات