حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۱۳

ارتش وسپاه امروز مصداق کثرت در عین وحدت و وحدت در عین کثرت

همه اینها در حالی است که نه تنها وابستگی نداریم بلکه نیازهای جریان مقاومت را نیز تأمین کرده و ارتش و سپاه که با هم برادرند در روزهای فتنه دو بازوی رهبرند. دو مجموعه سپاه و ارتش که زیر نظر یک فرمانده مقتدر، توازن‌گرا، قاطع و انقلابی اداره می شود.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/ سیدعلی موسوی

فرمانده جدید کل ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ارتش هرگز اجازه نخواهد داد دسیسه های دشمن برای سست کردن برادری خدایی ارتش و سپاه به نتیجه برسد.

چند صباحی است در راس بخش های نظامی کشور مردان رزم جایگاه هایشان را تغییر داده اند تا ادامه مسیر را با قدرت ادامه دهند در همین احوالات هر روز خبر دیدار برادران ارتش و سپاه و همچنین وزیر دفاع به خوبی خار چشمان بدخواهان امنیت کشور گردیده است و خواب را از چشمان نگرانشان ربوده است حقا هم خوب خبری است که دشمنان عزت ایران از دیدن این صحنه های عزت غصه بخورند و از غصه بمیرند. بین برادران به جز برادری و وحدت هیچ موضوعی وجود ندارد و همه گوش به فرمان ولی منتظر آنجام وظیفه هستند. تا با رمز برادری آسمان و زمین ایران طعم همیشگی امنیت را لحظه ای فراموش نکند. اما روزگاری بدخواهان و خام اندیشان در پی نابودی و افتراق سپاه و ارتش بودند و از ظن خود گمان بد به دارایی جمهوری اسلامی در قاعده امنیت داشتند. اما چه جنگ باشد و دفاع مقدس و چه صلح که نتیجه شهادت یاران است. نمی شود برادری و شهادت را تحریم کرد و آنها را وادار به معامله کرد. چون کسی که دست از جان شسته باشد، قیمتش را فقط خدا می‌تواند پرداخت کند و این مردان سالهاست حسرت دوری از یاران شهیدشان را می‌خورند. و گوشه چشمی به در باز شهادت دارند برای بچه های سپاه، ارتش و بسیج، چه جنگ باشد و چه نباشد، الحق که شهادت را نمی توان تحریم کرد. بعید می‌دانم کسی بتواند مفهوم این جملات را برای خناسان ترجمه کند. همین برادری منبع لطف خدا بوده است تا دانشکده های جنگ دو واحد درس تخصصیِ از خود گذشتگی را برای زمانی که در کمین دشمن بدون مهمات گیر کرده ای آموزش می‌دهند. مبنای آموزش یکی شدن با تمام داشته هایت است. حالا بسیجی یا سپاهی یا انتظامی یا ارتشی یا مردمی یا داوطلب یا .... فرقی نمی کند. وقتی به یقین رسیدی که خودتان هستید و دیگر کمک و امکاناتی وجود ندارد و نیروی پشتیبانی نخواهد رسید،  وحدت خودش می‌شود؛ یدالله مع الجماعه. یعنی خدا خودش کارها را از آنجا که فکر نمی کنی گره گشایی می‌کند. و چنان سیلی محکمی به دشمن تا دندان مسلح ملت می‌زند که یادش باشد هر کس قصد تفرقه بین سپاه و ارتش را داشته باشد با غرش ایران از ناحیه خدا طرف خواهد بود. حالا ایران در دل آتش تفرقه منطقه بحرانی با دلی مطمئن و قلبی آرام در امنیت روزگار می‌گذراند و روزگار بزن در رو تمام شده است و همه دنیا می‌دانند امروز روز عزت و اقتدار ایران اسلامی است و همه گره‌های منطقه به دست قدرت ایران اسلامی باز خواهد شد. این عزت وصلابت ثمره اقتدار نظامیان ایران اسلامی از صیاد و حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی تا شهید حسن جنگجو می‌باشد. که با اعتقاد راسخ ایستادند و با نثار جانشان وحدت کلمه را به ثمر نشاندند.

همه اینها در حالی است که نه تنها وابستگی نداریم بلکه نیازهای جریان مقاومت را نیز تأمین کرده و ارتش و سپاه که با هم برادرند در روزهای فتنه دو بازوی رهبرند.

دو مجموعه سپاه و ارتش که زیر نظر یک فرمانده مقتدر، توازن‌گرا، قاطع و انقلابی اداره می شود. با اینکه در دو نهاد فعالیت می کند و ممکن است جاهایی با یکدیگر رقابت داشته باشند. اما به علت تفکیک وظایف، وجود سازمانی بالادستی برای تدوین، ابلاغ و رصد سیاست ها و حل فعالانه مشکلات و اختلافات آنچنان برادرانه در کنار هم کار می کنند.

وقتی برادری از سپاه وزیر می شود، جانشینی از ارتش به کار می گمارد و وقتی برادری از ارتش به کار گمارده می شود، جانشینی از سپاه دارد و هر دو با یکدیگر فعالیت می کند و هم این است که در سخت‌ترین و پرچالش‌ترین مناطق امنیتی جهان و تحریم های شدید این حوزه از ابتدای انقلاب تا کنون که در چند سال اخیر بخشی از آن به سایر بخش‌ها توسط دشمنان سرایت داده شده، ضمن حفظ تمامیت ارضی و امنیت کشور در حوزه اقتصاد و صنعت دفاعی، کشور ما در قله‌های علم و تکنولوژی، استقلال اقتصادی و اقتدار بین المللی است. در طول سال های بعد از انقلاب، هر آنجا که توکل به خدا کرده و از ظرفیت عظیم جوانان و توانمندی ملت ایران استفاده کردیم و با روحیه اخلاص، ایثار و از خود گذشتگی و ساده زیستی و با وحدت و همدلی وارد شده و عمل کردیم، موفق شدیم. که نمونه بارز آن در مجموعه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیده می‌شود. وزیر دفاع جمهوری اسلامی نه تنها به عنوان معیار وحدت ارتش سپاه محسوب می‌شود، که وحدت مثال زدنی هم در مجلس ایجاد می‌کند و بدون مخالف می‌شود رمز وحدت مجلس در شلوغی اظهارات سیاسی. اما همیشه خناسان خیانت پیشه به دنبال ضربه زدن به وحدت کلمه ای هستند که ایران اسلامی را در آتش منطقه به گلستان تبدیل کرده است. اما دست خدا با برادران پا به رکاب جمهوری اسلامی بوده است و جانشین بر حق امام راحل خوب می‌داند چطور نقطه قوت ایران را حمایت کند تا سر منزل مقصود. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تلاش وسيعي كه بعضاً مشکوک هم مي‌نمود، صورت گرفت تا ارتش از ساختار نظامي-دفاعي جمهوري اسلامي به كلي حذف شود؛ که اين مسئله با مخالفت صريح و قاطع امام راحل مواجه گرديد.

امام خميني معتقد بودند كه ارتش به عنوان يكي از مهم ترين بازوان نظام جمهوري اسلامي و حافظ استقلال و تماميت ارضي، بايستي با تمام قوت در كنار ساير نهادهاي نظامي انقلاب به فعاليت خود ادامه دهد. لكن وجود برخي از سوء تفاهمات زمينه را براي اقدامات تفرقه افكنانه دشمن فراهم كرد كه اين تلاش ها با توجه به تحرّكات عناصر فاسدي كه از رژيم گذشته، همچنان در رده هاي مختلف ارتش باقي مانده بودند و شروع جنگ تحميلي مجال تصفيه كامل آنها را به نظام اسلامي نداده بود، بعضاً با توفيقاتي نيز همراه بود.

در اين ماجرا نيز نقش رهبري معظم انقلاب به عنوان تنها محوري كه با اتكا به جايگاه قانونی ومعنوي اش مي تواند در حفظ و ايجاد وحدت و انسجام ملي و در نتيجه برقراري ثبات سياسي، بيش از ديگران موثر باشد، بسيار حائز اهميت است. مقام معظم رهبري با اقتدا به پير و مراد خویش، امام خميني، تلاش وافري را در ايجاد الفت و همدلي بين جريان هاي سياسي درون نظام در طول دوران رهبري، بويژه در روزها و ماه هاي بحراني پس از ارتحال امام به عمل آوردند. مطالعه مواضع و اظهارات رهبر معظم انقلاب، گوياي اين واقعيت است كه پس از اميدبخشي به مردم اصل استراتژيك وحدت و تقويت هم گرايي از محوري ترين اصول مورد تأكيد معظم له در پيام ها و سخنراني ها بوده است. تأكيدات رهبر انقلاب در مورد لزوم حفظ انسجام و هم گرايي محدود به قشر خاصي نبوده و نيست و گستره شمول آن توده مردم، مسئولين نظام و فعالان سياسي و قواي امنيتي-نظامي را در برمي گيرد.

از برجسته ترين اين موارد، بدبيني حاكم بين نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروهاي مسلح مردمي نسبت به عملكرد نامناسب ارتش تحت اشراف بني صدر خائن بود كه خوشبختانه اين مسئله، پس از عزل بني صدر از فرماندهي كل قوا و در پي آن، تصفيه عناصر فاسد و خائن از قسمت هاي مختلف ارتش، حل شد. پس از آن سپاه و ارتش به عنوان دو بازوي قدرتمند انقلاب اسلامي، تا پايان جنگ آن گونه كه آرزوي امام و خواست قانون اساسي جمهوري اسلامي بود، در كنار يكديگر به پاسداري از نظام جمهوري اسلامي، استقلال و تماميت ارضي پرداختند.

زمزمه مجدد انحلال ارتش يا ادغام اين دو نيرو در يكديگر، پس از قبول قطعنامه 598 بار ديگر سوء تفاهمات و ناهمدلي بين اين دو نيروي مؤثر انقلاب را تشديد كرد. اين مسئله مي توانست با توجه به راهبرد كلي دشمن در ايجاد تنش و اختلاف بين نيروهاي انقلاب، بويژه نهادهاي نظامي، براي موجوديت نظام جمهوري اسلامي بسيار مخاطره آميز باشد. از اين رو مقام معظم رهبري، همچون رهبر فقيد انقلاب ضمن تأكيد بر ابقاي ارتش جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به طور مستقل، خواستار تقويت روح تفاهم و همدلي و كنار گذاشتن بدبيني و تنافر بين اين دو نيروي نظامي شدند.

مقام معظم رهبري در يكي از سخنان خود، خطاب به فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي فرمايند:«تا آنجا كه مي توانيد سعي كنيد حالت عدم تفاهم و روحيه تنافري كه بين اين دو سازمان نظامي ارتش و سپاه هست، از بين ببريد. شما ديديد كه چقدر امام (رضوان الله تعالي عليه) روي اين مسئله تكيه مي كردند. ايشان روي وحدت و تفاهم و محبت - بخصوص بين سپاه و ارتش - بسيار تأكيد مي كردند و من خيال مي كنم كه لازمه وفاداري به آن بزرگوار اين است كه سعي كنيد اين روحيه تنافر را يكجانبه از طرف خود مرتفع كنيد و آن را به روحيه محبت تبديل سازيد. چنانچه محبت باشد، كارايي به حد كمال خواهد رسيد و اگر محبت نباشد و تنافر جاي آن را بگيرد، كارايي وجود نخواهد داشت. شما در سطوح بالا هستيد و حرفتان در جمع كثيري از برادران سپاه نفوذ دارد. خداي متعال به شما كمك خواهد كرد. چون برادران خوبي هستيد و حقّاً و انصافاً مظهر فداكاري و صفا و صدق براي انقلابيد و اين را در سخت ترين جاها و مراكز نشان داديد و به منصه ظهور درآورديد. حقيقتاً ميدان امتحاني به اين عظمت، كم تر وجود داشته است». 19 تير 1368

مقام معظم رهبري با اعتقاد بر اين كه حفظ رابطه برادري و محبت بين اين دو نيرو سرمايه اي فناناپذير براي حراست از انقلاب اسلامي است، از آنها مي خواهد تا روابط صميمانه بين خود را افزايش دهند و با رفع كاستي هاي يكديگر در تقويت خود بكوشند. در يكي ديگر سخنان رهبري مي خوانيم:«ارتش فكر نكند كه چون سپاه پاسداران برادران خوبي هستند و جنگ هم كه تمام شد، پس از اين، ديگر فقط سازمان او مطرح است. نمي گويم شما برادران ارتشي اين فكر را مي كنيد؛ من شاهد همكاري ها و علاقه مندي هاي شما بوده ام و در جبهه جنگ و بيرون از جنگ هم بوده ام. اما نبايد از اين كه در گوشه و كنار كساني اين فكر را ترويج كنند و دشمن هم به آنها كمك كند غافل بود. از طرف ديگر سپاه هم نبايد فكر كند كه چون اين همه عمليات موفق و پيروز آنجام داده است، ديگر هيچ چيز كم و كسر ندارد و لزومي هم ندارد كه حتماً ارتش در كنارش باشد، خير. ارتش يك سرمايه و ذخيره و اندوخته براي اين ملت است. هيچ كس به دست خودش اندوخته خويش را از بين نمي برد... . اين دو سازمان بايد صميمانه با هم كار كنند. اگر صميميت نباشد، طرف مقابل آن را زود مي فهمد. نبايد به زبان بگوييم بله اين گونه است، اما در باطن صميميت نباشد، بايد بدانيم خداي متعال چنين قرار داده است كه بي صميميتي زود فهميده مي شود... . اگر يك مجموعه نسبت به مجموعه همجوار خود صميميت نداشته باشد، زود آشكار خواهد شد و در عمل تناقض ها و درگيري ها و اصطكاك‌ها پديدار خواهند گرديد... . دو سازمان بايد نسبت به هم صحبت و برادري داشته باشند و به هم كمك كنند و هدف را بالاتر از اهداف سازماني قرار بدهند». 5 مرداد 1368

به رغم تلاش‌های استکبار جهانی و جبهه معاندین انقلاب اسلامی و ملت ایران، ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت منویات و تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قوا در وحدت و هماهنگی کامل، شجاعانه و سلحشورانه به مأموریت‌های خطیر خود می‌پردازند، هرچند حدود، ثغور و عرصه‌های مأموریت و وظایف ارتش و سپاه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما این دو سازمان با هماهنگی، هم افزایی و همکاری‌های همه جانبه، ایران اسلامی را به عنوان قدرت ممتاز منطقه‌ای و در شرایط پرآشوب و پرفتنه ناشی از جنگ‌های نیابتی و تروریسم تکفیری از امنیت پایدار و مثال زدنی برخوردار ساخته‌اند و همین نقش آفرینی‌های سترگ و راهبردی جبهه دشمنان داخلی و خارجی را بیمناک ساخته است. سپاه و ارتش یک روح واحدند که در کالبد دو سازمان جاری شده است، ارتش و سپاه ید واحده و مشت آهنین ملت ایران برابر جبهه دشمن است و هرگونه تلاش برای تضعیف و ایجاد اختلاف و شکاف بین نیروهای مسلح و مدافع انقلاب و کشور محکوم به شکست است. حافظه تاریخی ملت ایران گواهی می‌دهد ارتشیان غیور و غیرتمند طی ۳۸ سال اخیر همراه با پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی که نقطه درخشان آن جنگ تحمیلی جهانی هشت ساله و دفاع مقدس پیروزمند است، توطئه‌ها و نقشه‌های شوم نظام سلطه و استکبار را خنثی و آنان را با شکست‌های خفت‌بار مواجه ساخته اند. و این راه همچنان ادامه دارد...

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات