سیاسی >>  امام و رهبری >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۱۴

چرایی تأکید مقام معظم رهبری بر تداوم مبارزه

مقام معظم رهبری با تأکید بر ضرورت مبارزه، درواقع بر ضرورت تداوم و ماندگاری ارزش‌های اسلامی و انقلابی در کشور و تلاش برای استحکام آنها تأکید دارند. به عبارت دیگر، تأکید ایشان بر ضرورت تداوم مبارزه ناظر بر این حقیقت است که انقلاب اسلامی، برخلاف سایر انقلاب‌های، انقلابی تاریخ ‌مصرف‌ دار و مدت‌دار نیست که با گذشت چند سال از پیروزی آن، بتوان آن را تمام‌شده و پایان یافته تلقی کرد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مصطفی قربانی
چرایی تأکید مقام معظم رهبری بر تداوم مبارزهیکی از مهمترین محورهای بیانات مقام معظم رهبری در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران(06/06/1396) تأکید بر تداوم مبارزه در شرایط موجود بود. معظم‌له در این باره فرمودند: «انقلاب ادامه دارد؛ اینکه بعضی‌ها بگویند که انقلاب حادثه‌ای بود و تمام شد و حالا برگردیم به زندگی عادی، این خیانت به انقلاب است. انقلاب تمام نمی‌شود. انقلاب هنجارهای جدیدی به وجود می‌آورد؛ حفظ این هنجارهای جدید نیازمند تداوم انقلاب است؛ اگر انقلاب مبارزه لازم داشت تا پیروز شود، امروز هم مبارزه لازم است تا جامعه‌ی ما جامعه‌ی اسلامی بشود.» با توجه به آنچه معظم‌له فرموده‌اند، اکنون و با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب و تثبیت نظام اسلامی، تداوم مبارزه چه لزومی دارد؟ به عبارت دیگر، تأکید بر تداوم مبارزه از سوی مقام معظم رهبری مبتنی بر چه ملاحظات و متغیرهایی است؟ در پاسخ می‌توان به چند نکته اشاره کرد: 

1- مقام معظم رهبری با تأکید بر ضرورت مبارزه، درواقع بر ضرورت تداوم و ماندگاری ارزش‌های اسلامی و انقلابی در کشور و تلاش برای استحکام آنها تأکید دارند. به عبارت دیگر، تأکید ایشان بر ضرورت تداوم مبارزه ناظر بر این حقیقت است که انقلاب اسلامی، برخلاف سایر انقلاب‌های، انقلابی تاریخ ‌مصرف‌ دار و مدت‌دار نیست که با گذشت چند سال از پیروزی آن، بتوان آن را تمام‌شده و پایان یافته تلقی کرد. این انقلاب یک حقیقت همیشه جاری و به تعبیری، انقلابی در حال شدن است که مراحل تکامل خود را بتدریج طی می‌کند و اتفاقاً هنوز در ابتدای راه قرار دارد و برای پیمودن این تکامل، مبارزه عنصری ذاتی و انکارناپذیر محسوب می‌شود.
2- تأکید معظم‌له بر ضرورت تداوم مبارزه، به نوعی هشداری است به مجموعه‌ها و نهادهای انقلابی که راسخ‌تر و مصمم‌تر به تداوم نگاه و خط‌ و مشی انقلابی خود بپردازند. 
3- یک روی دیگر سخن در این مبارزه، افراد انقلابی، به عنوان بزرگترین و مهمترین پرچمداران آتش به اختیاری، است. درواقع، می‌توان گفت که روح حاکم بر آتش به اختیاری و تداوم مبارزه روح واحدی است و هر در هر دو، بویژه به افراد انقلابی، تأکید می‌شود که گذر زمان و شرایط موجود نباید مانع از انجام تکالیف انقلابی و تداوم مبارزه آنها برای حاکمیت و استحکام ارز‌ش‌های اسلامی شود. 
4- شاید مهمترین متغیری که سبب طرح این موضوع و موضوع‌های مشابه مانند آتش به اختیاری، انقلابی گری و... توسط رهبر معظم انقلاب می‌شود، شرایط متحول ‌شونده و در حال تغییر اجتماعی است؛ زیرا در اثر این تغییرات و در بطن آنها، برخی جریان ‌ها چه به طور خزنده و چه به صورت آشکار درصدد از بین بردن و اعتبار زدایی ارزش ‌های اسلامی و انقلابی هستند. بنابراین، حکیم فرزانه انقلاب با طرح این قبیل مفاهیم و موضوعات که به مثابه تکالیفی برای همگان است، این نکته را به افراد، مجموعه‌ها و نهادهای انقلابی گوشزد می‌کنند که مبادا اراده انقلابی آنها در مواجهه با این شرایط دگرگون ‌شونده دچار فرسودگی شود و یا اینکه در این تحولات هضم و جذب شود. 
چرایی تأکید مقام معظم رهبری بر تداوم مبارزه


5- مقام معظم رهبری با این تأکید همچنین درصدد دمیدن روح انقلابی گری و مبارزه در نسل جوان و فرزندان انقلاب هستند. درواقع، نسل اول انقلاب به سبب آنکه در دوره سلطه طاغوت زندگی می‌کردند، به طور خود بخودی در دل مبارزه بودند و با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، اما نسل جوان و سوم انقلاب که پرورش ‌یافته ‌ی دوره جمهوری اسلامی و حاکمیت دین هستند، در شرایطی متفاوت از نسل قبل زندگی و زیست کرده ‌اند،‌ بویژه اینکه این نسل حتی شرایط دفاع مقدس را نیز تجربه و لمس نکرده است. بنابراین، یک جهت مهم در تداوم مبارزه، لزوم پرورش و تربیت نسل سوم انقلاب، به عنوان کسانی که تداوم انقلاب منوط به حضور و پرچم‌داری آنها در عرصه ‌های مختلف انقلاب در چند سال آینده است، می ‌باشد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات