صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 27 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئولان باید به سردمداران فاسد رژیم آمریکا اثبات کنند که ملت ایران به برکت اسلام، زیر بار زور نمی‌رود. ملت ایران بر مواضع شرافتمندانه و قدرتمندانه‌ خود خواهد ایستاد و در مسائل مهم مربوط به منافع ملی، عقب‌نشینی در قاموس جمهوری اسلامی معنی ندارد.(1396/6/26)

▼ حرف روز
فرجام برجام با عکس‌العمل انقلابی
صبح دیروز با حضور حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا مراسم دانش‌آموختگی، اعطای درجه و سردوشی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی برگزار شد. رهبر معظم انقلاب با تأکید بر عکس‌العمل جمهوری اسلامی ایران در برابر هر حرکت غلط نظام سلطه در قضیه‌ برجام، خاطرنشان کردند: «اگر کوتاه بیاییم، دشمن جلوتر خواهد آمد؛ برجام را ببینید؛ آمریکا هر روز یک جلوه‌ای از شرارت خود را نشان می‌دهد و حرف امام(ره) را که آمریکا شیطان بزرگ است، اثبات می‌کند.»
یکی از مسائلی که این روزها در صدر اخبار رسانه‌های مکتوب و مجازی داخلی و خارجی با آن مواجهیم، برجام و نحوه برخورد تناقض‌آمیز آمریکا با آن است. مطابق با این بیان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، اگر بخواهیم دلیل یا علتی برای چنین رفتارها و پدیده‌هایی بیابیم، لااقل باید نگاه چند وجهی داشته باشیم. درست است که خوی استکباری آمریکا سبب می‌شود خود را به هیچ معاهده و قراری پایبند نداند و با مروری بر پرونده هسته‌ای ایران که از سال 1382 با درگیرسازی جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی کلید خورد، درمی‌یابیم که روزی نبوده که شاهد بهانه جدید، حربه تازه، شرارت نو یا اقدام تحریکی بکر از سوی آمریکا نبوده باشیم؛ اما روی دیگر قضیه نیز به داخل و چگونگی نگاه‌های خودی‌ها به این دشمنی‌ها برمی‌گردد. در داخل همواره کسانی و جریان‌هایی بوده‌اند که با غمض عین از واقعیت این ابزارسازی‌ها و بهانه‌تراشی‌ها، به دنبال توجیه دفعی و مقطعی اقدامات و تصمیم‌های سردمداران کاخ سیاه بوده‌اند.
نتیجه و خروجی این موضوع در مقاطعی که متولی پرونده هسته‌ای و دولت با این افراد و جریان‌ها همسو بودند، سایش و کاهش از راهبردهای اصولی و عقب‌نشینی از مواضع انقلابی جمهوری اسلامی ایران در برابر شیطان بزرگی بوده که امام راحل عظیم‌الشأن با صرف عمر گرانقدر به همگان ماهیت امپریالیستی و خوی استکباری آن را نشان داده بودند که در مقابلش هر چه کوتاه بیایید و عقب‌نشینی کنید، او جلوتر خواهد آمد.
اما اگر از پیله خوش‌باوری و انفعال خارج شویم و تنها راه مجرب در برابر گستاخی دشمن را که عملکرد انقلابی است، در پیش گیریم، این تجربه نیز با همه خسارت‌هایش برای کشور سودمند خواهد بود.

▼ گزارش روز
مأموریت ویژه
پس از آنکه رئیس‌جمهور در فرودگاه جان کندی نیویورک از پلکان هواپیما پایین آمد، در برابر دوربین خبرنگاران هدف خود از سفر به ایالات متحده آمریکا و شرکت در نشست سالیانه سازمان ملل متحد را  این چنین بیان کرد: «هدف از این سفر رساندن صدای ملت بزرگ ایران به گوش جهانیان است»؛ جمله‌ای دقیق از رئیس دولت تدبیر و امید که در رسانه‌های داخلی و خارجی نیز بازتاب یافت؛ اما اولین و مهم‌ترین سؤال از رئیس دولت تدبیر و امید این است که صدای ملت ایران حاوی چه نکات و پیامی است؟ آقای روحانی در جایگاه سخنگوی ملت ایران در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل، در گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها و دیدار با مقامات و سران دیگر کشورها باید به چه نکاتی اشاره کند؟
پر واضح است که مأموریت ویژه رئیس‌جمهور در این سفر با توجه به اقدامات خصمانه و رفتار ضد و نقیض و عهدشکنانه آمریکایی‌ها، در کنار تلاش برای گسترش روابط با دیگر کشورها با حفظ شأن ملت ایران، تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره معادلات منطقه و...، توجه و تأکید بر یک نکته از اهمیت فراوانی برخوردار است و آن، اعلام صریح عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای ایستادگی در برابر هر گونه زیاده‌خواهی کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده آمریکاست. آقای روحانی و مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان باید از فرصت نشست سالیانه سازمان ملل متحد به بهترین شکل ممکن برای تبیین این مسئله برای دولت‌های مختلف و افکار عمومی جهان سود جویند که نظام جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه حاضر نیست از منافع و حقوق خود عقب‌نشینی کند. او و همراهانش در این سفر باید فحوای صدای ملت ایران مبنی بر اینکه ایرانیان در همه زمینه‌های سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی، به ویژه در موضوع برجام و توافق هسته‌ای هرگز حاضر نیستند از حقوق خود صرف‌نظر کنند و اجازه زیاده‌خواهی‌هایی، چون بازدید از مراکز نظامی را نخواهند داد، را به گوش جهانیان برسانند.

▼ اخبار ویژه        
نظر کمیسیون تحقیق درباره رهبری امام خامنه‌ای
سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان که از ابتدای رهبری امام خامنه‌ای، عضو مجلس خبرگان رهبری بوده، گفت: ما بارها بررسی کرده و بیش از پیش مطمئن شده‌ایم که شرایط رهبری در ایشان محرز است. آیت‌الله مجتهدشبستری در ادامه گفت: هرچه بررسی کردیم، نتوانستیم نقطه ضعفی در عدالت، علم و دانش، شجاعت، مدیریت و تدبیر ایشان پیدا کنیم؛ بلکه روز به روز قدرت رهبری بیشتر در ایشان متجلی شده است. وی افزود: این‌طور نیست که برخی تصور می‌کنند آیت‌الله خامنه‌ای به مجلس خبرگان یا کمیسیون تحقیق پاسخگو نیست؛ ما هر زمان سؤالی داشتیم خدمت‌شان رسیده‌ایم و خود ایشان نیز این‌طور توصیه کرده‌اند که در صورت سؤال یا شبهه خدمت‌شان برسیم.

تذکر به ضد انقلاب طبیعی است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که وزیر اطلاعات گفته است ما به مرتبطان با کانال «آمدنیوز» تذکر داده‌ایم و می‌توان فهمید که این ارتباط با مرتبطان وجود دارد و چرا با اینها برخوردی نشده است، گفت: «درخصوص شبکه‌های مختلف تلگرامی که جریان‌های ضد انقلابی هم در آن مرتکب جرایم سنگینی می‌شوند، تلاش می‌کنیم تا برخورد شود؛ این نکته را هم عرض کنم که کسانی که با ضد انقلاب مرتبط هستند، چه بسا این خبر را نداشته باشند و ندانسته این کار را کرده باشند، این‌گونه تذکرات به این افراد طبیعی است.»

▼ اخبار
1ـ حساب ویژه اصلاح‌طلبان بر نقش جهانگیری

روزنامه «آفتاب یزد» با هشدار درباره پیامدهای به ثمر نرسیدن تعهدات دولت نوشت: «دود محقق نشدن وعده‌های انتخاباتی روحانی بیشتر از همه به چشم اصلاح‌طلبان می‌رود.» این روزنامه در ادامه می‌آورد: «اعتدالی‌ها به دلیل آنکه پایگاه اجتماعی مشخص و مبرهنی ندارند، هزینه به مراتب کمتری نسبت به اصلاح‌طلبان خواهند داد و این جریان چپ است که به واسطه عقبه اجتماعی خود تاوان سختی خواهد داد و اعتماد عمومی را از دست می‌دهد.» این روزنامه اصلاح‌طلب برای جلوگیری از این اتفاق و افزایش همکاری دولت و اصلاح‌طلبان، با سوپاپ اطمینان نامیدن جهانگیری می‌نویسد: «جهانگیری یک سوپاپ اطمینان دوطرفه است؛ او به جز آنکه معاون اول دولت است، حلقه ارتباطی  میان اصلاح‌طلبان و حسن روحانی نیز هست.»

2ـ مواظب باشید که وسیله تحقق اهداف دیگران نشوید
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رحیمیان گفت: کسانی که  از اول اعتقادی به امام(ره) و راه ایشان نداشته‌اند و کسانی که روزگاری واقعاً با امام(ره) و پیرو ایشان بودند؛ ولی وضعیت امروزشان انسان را به یاد طلحه و زبیر می‌اندازد، متأسفانه امروز با هم گره‌خورده‌اند و تلاش می‌کنند انحراف‌شان را از خط امام(ره) با احاطه برخی از منسوبان امام(ره) بپوشانند. وی تأکید کرد: یادگاران امام(ره) با تأمل در سطور آخر وصیت‌نامه ایشان، مراقب باشند به تعبیر خود امام(ره) «سالوسان، اسلام‌نماها و دغل‌بازان آنان را اغفال نکنند» و فراموش نکنند آنهایی که به امام(ره) باور ندارند، به ‌طریق‌ اولی منسوبان امام(ره) را هم جز در حد استفاده ابزاری و هزینه کردن برای اهداف‌شان باور نخواهند داشت.

3ـ بارزانی به نظر مردم عراق احترام بگذارد
نوری المالکی با تأکید بر ضرورت لغو همه‎پرسی برای جدایی کردستان از عراق یا تعویق آن اعلام کرد که برگزاری این همه‌پرسی غیر قانونی است. نخست‌وزیر سابق عراق در دیدار با «داگلاس آلن سیلمان» سفیر آمریکا در عراق گفت: این همه‌پرسی به نفع ملت عراق، به ویژه مردم کُرد نیست و پیامدهای خطرناکی روی امنیت، حاکمیت و وحدت عراق بر جای خواهد گذاشت. باید بر اساس قانون اساسی که همگان به آن رأی دادند، همه مشکلات بین بغداد و اربیل حل شود. نوری المالکی از مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق خواست تا به نظر مردم عراق و مواضع بین‌المللی در مخالفت با همه‌پرسی احترام بگذارد.

4ـ ایران را بیشتر تحریم کنید
مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت: آنچه ریگان در قبال کمونیست‌ها انجام داد، دونالد ترامپ باید در قبال ایران انجام دهد. مارک دوبوویتز افزود: من فکر می‌کنم ما باید از تمرکز کوته‌بینانه بر برنامه جامع اقدام مشترک فاصله بگیریم؛ چرا که توافق‌نامه هسته‌ای به میانه‌رو شدن ایران منتهی نشده است؛ بلکه در حقیقت، آن را قدرتمندتر و جسورتر کرده است؛ ما باید برای خنثی‌سازی نفوذ ایران تلاش کنیم. در همین زمینه زمان آن رسیده که ایالات متحده، سپاه پاسداران و شرکت‌های وابسته به آن را تحت تعقیب قرار دهد و تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

5ـ اگر اشتباهی کردم باید پای آنها بایستم
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی درباره رعایت کردن یا نکردن نرخ‌های مصوب سود در نظام بانکی گفت: تا هفته گذشته، بیش از هزار شعبه بانکی از سوی بانک مرکزی بازرسی شد که خوشبختانه عملکردها نشان می‌دهد، به جز موارد معدود، نرخ‌های سود بانکی به صورت دقیق در بانک‌ها رعایت می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که اگر شما سپرده‌گذار کاسپین بودید، چه می‌کردید، گفت: من هیچ وقت نمی‌رفتم در جایی که از بانک مرکزی مجوز ندارد، سرمایه‌گذاری کنم؛ ضمن اینکه اگر اشتباهی کردم باید پای آنها بایستم.

▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت نجومی‌بگیران و تبرئه آنان در دیوان محاسبات گفت: ما از آنچه در دیوان محاسبات می‌گذرد بی‌خبریم؛ اما از ناحیه دولت کسی به عنوان نجومی‌بگیر به ما معرفی نشد. وی ادامه داد: دستگاه قضایی کشور به واسطه اطلاعات به دست آمده یک سری پرونده تشکیل داد که قرار است به پرونده آنها در دادگاه رسیدگی شود.
رضا پهلوی، رئیس گروه ضدانقلاب «شورای ملی ایران»، در جریان برگزاری مجمع این شورا اعلام کرد که از ریاست این شورا کنار می‌رود. گفتنی است شورای ملی ایران، ائتلافی از گرو‌هک‌های ضد انقلاب است که علیه کشورمان فعالیت می‌کند و تدوین قانون اساسی جدیدی را برای ایران پس از جمهوری اسلامی در دستور کار خود دارد!
محمدرضا عارف درباره رویکرد جریان اصلاحات در انتخابات‌های آینده گفت‌: مسئله مهم ما انتخابات 98 مجلس شورای اسلامی است. پیش‌بینی من این است که ما در انتخابات سال 98 هم با پرچم اصلاح‌طلبانه وارد می‌شویم، یعنی ائتلاف نمی‌کنیم؛ به اندازه کافی هم نیرو داریم و در 98 ائتلافی در کار نخواهد بود.
اخبار رسیده حکایت از آن دارد که جمع‌بندی‌ها برای انتخاب وزیر نیرو به پایان رسیده و اردکانیان که چهار سال در دولت اصلاحات قائم‌مقام وزیر نیرو بوده است، برای این وزارتخانه انتخاب شده است. بر اساس این، روحانی منتظر است اردکانیان از سفر آلمان بازگردد تا وی را به مجلس معرفی کند.
سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس گفت: مدافعان حرم فقط مدافعان خاک نیستند، بلکه مدافع حریم حرمت انسانیت هستند. اگر آنان به بلا تن نداده بودند و جان خود را سپر بلا نکرده بودند، آنچنان مصیبتی این کره خاکی را فرا می‌گرفت که جز مصیبت کربلا همه مصیبت‌ها به فراموشی ‌سپرده می‌شد.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه امسال عمده بارندگی‌ها‌ در دشت‌ها اتفاق افتاده است، گفت: ورودی به سدهای کشور نسبت به سال گذشته بین ۱۲ تا ۱۳ درصد کاهش داشته است.
روزنامه «تایمز اسرائیل» مدعی شد: نتانیاهو در دیدار آتی خود با ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، پیشنهاد ویژه‌ای را برای اصلاح یا لغو برجام به وی ارائه خواهد کرد.
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در دیدار یک هیئت پارلمانی ایتالیایی اعلام کرد: برخی کشورهای غربی همچنان از تروریسم در سوریه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم حمایت می‌کنند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات