تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۴۶
داریوش قنبری در گفت‌وگو با همدلی:

تنها کار عاقلانه قالیباف کناره‌گیری بود

(روزنامه همدلي – 1396/05/03 – شماره 652 – صفحه 2)

سال‌ها قبل از آنکه محمدباقر قالیباف نامه‌ای به مخاطبان جوان انقلابی بنویسد، یاران احمدی‌نژاد از کلمه نواصول‌گرایی استفاده کرده بودند. بنابراین اگر قرار بود به سیاسیون برای خلق واژههای جدید سیاسی جایزهای داده شود افتخاری نصیب سردار نمیشد. اما بیان واژه نواصول‌گرایی از زبان قالیباف معنا و جذابیت بیشتری داشت. شاید قالیباف با استفاده از این کلمه می‌خواهد گریزی به همه کاندیداتوری‌هایش بزند و بگوید «من سه بار نامزد شدم، اما اشکال از من نبود.» اگر عکس با لباس خلبانی و سابقه فرماندهی نظامی در 84 و تبلت به دست شدن و ژست تکنوکراسی در 92 او را به صندلی ریاست جمهوری نرساند، ژست سوم باید اثر می‌کرد.

سومی الگو قرار دادن شهرداری بود که با شعارهای خُرد اقتصادی هشت سال رئیس دولت بود. حالا اگر همین الگو برای یک روحانی هم نتواند اثر کند دیگر اشکال از یک فرد نیست. این فقط یک برداشت از همین یک کلمه شهردار است که در این روزها زیاد شنیده می‌شود. اما آیا این معنا را هم می‌دهد که او می‌خواهد بار دیگر و با چهره‌ای جدیدتر در حیات سیاست باقی بماند؟ داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با همدلی می‌گوید قالیباف شرایط خیز برداشتن برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی را ندارد. او معتقد است حضور قالیباف در انتخاباتی که گذشت به معنای از دست دادن پایگاه جناحی و فردی او بوده است و در این میان تنها کار عاقلانه قالیباف کناره‌گیری از انتخابات بود.

رنگ و لعاب جدید ضرر دارد

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: صحبت‌های اخیر قالیباف را می‌توان به این صورت فهمید که او می‌خواهد در سیاست باقی بماند و با برنامه و رنگ و لعاب جدیدی به حیات سیاسی خود ادامه دهد. این نماینده مجلس می‌گوید: قالیباف می‌داند که اصول‌گرایی دیگر پایگاهی ندارد و میخواهد با عوض کردن رنگش برای خود پایگاهی درست کند. اما تجربه نشان می‌دهد که عوض کردن رنگ و لعاب خیلی مورد توجه جامعه ما قرار نمی‌گیرد و کسانی که سعی کرده‌اند رنگ و لعاب خود را عوض کنند بیشتر به خودشان ضربه زده‌اند.

قالیباف محبوبیت محدودش را هم از دست داد

این فعال سیاسی با یادآوری سومین نامزدی قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری96 می‌گوید: قالیباف در انتخابات گذشته دست به حرکت نسنجیده‌ای زد و بدون هیچ گونه برنامه وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شد که البته تنها توانست رویکرد تخریبی از خود نشان دهد. به اعتقاد قنبری، قالیباف در روند مناظره‌های انتخاباتی چهره‌ای ناخوشایند از خود به نمایش گذاشت و همان محبوبیتی که قبلا در بین بعضی افراد داشت را هم از دست داد. اکنون هم با توجه به آنکه او نه پایگاه اصول‌گرایی را دارد و پایگاه خود را هم از دست داده سعی می‌کند به بازسازی خود و پایگاه اجتماعی‌اش بپردازد. نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم همچنین با اشاره به شکست اصول‌گرایان در انتخابات گذشته نیز می‌گوید: اصول‌گرایی پایگاه خود را از دست داده و در روند انتخابات نیز به سمت تتلو رفت تا بتواند برای خود هویت‌سازی کند.

قالیباف حالا تکنوکرات هم نیست

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا صحبت قالیباف درباره نواصول‌گرایی می‌تواند به معنای شورش علیه بزرگان این جریان سیاسی باشد، می‌گوید: در این تردیدی وجود ندارد که اختلافات درونی اصول‌گرایان بالاست. اما قالیباف در این انتخابات پایگاه اجتماعی انتخابات92 را هم نداشت. در انتخابات 29اردیبهشت مشاوران قالیباف نتوانستند به خوبی به او مشورت دهند و خود او هم ارزیابی درستی نداشت.

وی ادامه می‌دهد: قالیباف را در انتخابات 92 چهره‌ای تکنوکرات می‌شناختند به همین خاطر بود که بیش از 5میلیون رای آورد. اما در این انتخابات او با طرح مسائل نسنجیده و مباحث سبکی در انتخابات همان چهره خود را مخدوش کرد. الان دیگر نه تنها جامعه قالیباف را یک چهره تکنوکرات نمی‌شناسد بلکه در بین اصول‌گرایان هم جایگاه محکمی ندارد. اینها در کنار هم باعث کناره‌گیری او از عرصه رقابت انتخاباتی شد.

اگر قالیباف می‌ماند کمتر از سال 92 رای می‌آورد

داریوش قنبری ادامه می‌دهد: این جای سوال است که طرفداران آقای قالیباف چگونه می‌گویند اگر او به جای رئیسی در صحنه مانده بود می‌توانست روحانی را به چالش بکشد. به اعتقاد من این ارزیابی کاملا نادرست است و حتی من معتقدم اگر در روز انتخابات قالیباف به جای رئیسی در صحنه مانده بود رای او از سال 92 کمتر می‌شد. به نظرم او این نکته را درک کرده بود که از صحنه رقابت‌ها کنار کشید و این شاید تنها کار عاقلانه او در مبارزات انتخاباتی‌اش بود. تلاش‌های امروز او برای بازگشت به عرصه سیاست هم کمکی به او نمی‌کند.

نامه‌ای برای شغل جدید

قنبری درباره استفاده قالیباف از کلمه نواصول‌گرایی در نامه اش می‌گوید: حرکت‌های آقای قالیباف به این خاطر است که اصول‌گرایان او را به حساب بیاورند و سرش بی‌کلاه نماند. به نظر من صحبت کردن درباره نواصول‌گرایی برای این است که قالیباف فراموش نشود. قاعدتا او در شرایطی نیست که بتواند به انتخابات ریاست جمهوری آینده فکر کند، او می‌خواهد حالا که دارد از شهرداری هم خداحافظی می‌کند اصول‌گرایان جایگاهی برای او دست و پا کنند.

بیراهه نه بازسازی جریانی

این فعال سیاسی درباره به کار رفتن دوباره واژه اصول‌گرایی بعد از سال‌ها توسط یک فعال سیاسی اصول‌گرا می‌گوید: فکر می‌کنم اصول‌گرایان دنبال این هستند که به بازسازی جناح خود بپردازند، اما در این مسیر به بیراهه رفته‌اند. به عنوان مثال آنها دست به دامن تتلو و جذب امثال او شده‌اند تا بتوانند هویت‌شان را بازسازی کنند. با این حال همه می‌دانند تتلو کیست و او نمی‌تواند در غالب اصول‌گرایی بگنجد. امثال این روش‌ها در مقابل باعث مخدوش شدن هرچه بیشتر وجهه جریان اصول‌گرا می‌شود. در واقع آنها با اتخاذ چنین روش‌هایی نیروهای ارتودکس خود را از دست خواهند داد.

محکومیت به انزوای اصول‌گرایی فعلی

به اعتقاد نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم اصول‌گرایان به دنبال بازسازی خود هستند، اما مانده و درمانده‌اند که چگونه این بازسازی باید انجام شود. آنها نمی‌دانند راه این بازسازی توسل به امثال تتلوهاست یا سر دادن شعارهای پوچی مثل افزایش یارانه‌هاست – که همه می‌دانیم این روش می‌تواند کشور را به نابودی بکشاند – یا آنکه آنها باید روش‌های تخریبی مثل مخالفت با برجام یا مخالفت با قراردادهای نفتی را پیش بگیرند. در این مورد آخر هم یعنی سیاست تقابل با منافع ملی یا دولت آقای روحانی آنها منزوی می‌شوند.

توصیه به اصول‌گرایان

قنبری در ادامه توصیه‌هایی برای جریان اصول‌گرا دارد. او می‌گوید: اگر اصول‌گرایان به دنبال بازسازی خودشان هستند، باید متفکران خود را جمع کنند و بر اساس اعتقادات خودشان برنامه‌ریزی کنند، نه بر اساس دیگرانی مثل تتلو. اگر هم بخواهند به روال گذشته خود مثل استفاده از روش‌های حذفی و... ادامه دهند، روز به روز منزوی‌تر خواهند شد و جایی در آینده سیاسی کشور نخواهند داشت. در واقع نمی‌توانند امیدوار باشد که از طریق انتخابات به جایی برسند.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=34583

ش.د9602044

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات