تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۴۹
انتقاد شدید میرسلیم از نامزد اصلی اصول‌گرایان

روحانی با شجریان آمد، رئیسی با تتلو!

(روزنامه همدلي – 1396/05/08 – شماره 656 – صفحه 2)

ایام انتخابات 96 حالا چیزی بیشتر از خاطرات نیست. از روزهایی که هر کوی و برزنی سیاسی شده بود بیش از دو ماه گذشته و کم‌کم کشور آماده می‌شود که دولت منتخب کار خود را آغاز کند. اما جنبه‌هایی از انتخابات وجود دارد که شاید تا مدت‌ها فراموش نشود. یکی از این جنبه‌ها دیدار ابراهیم رئیسی با امیرتتلوست که یکی به اصول‌گرای سنتی بودن شهرت پیدا کرده و دیگری به ساختارشکنی. ممکن است که نه ابراهیم رئیسی اعتقاد داشته باشد که اصول‌گرای سنتی است و نه تتلو از کلمه ساختارشکن خوشش بیاید. اما با سوابق و چهره‌ای که این دو از خود نشان داده بودند، به نظر می‌رسید بیشتر از اینکه این دو چهره قابل جمع باشند قابل تفریق‌اند.

اما این دو با هم در یک قاب جمع شدند؛ سلبریتی خالکوبی‌های خود را به نامزد انتخابات نشان می‌داد و رئیسی از گوشه چشم به آن نگاه می‌کرد و رئیسی هم می‌گفت «بعضی از کارهایت را شنیده‌ام» و تتلو به نشانه تشکر سر تکان می‌داد. شاید این از ویژگی‌های ایام انتخاباتی است که خیلی از غیرممکن‌ها ممکن می‌شوند. تتلو که در انتخابات به نمادی از ابراهیم رئیسی تبدیل شده بود، حالا فعالان فرهنگی اصول‌گرا را که به ارزشی‌ها شهرت پیدا کرده‌اند تحت ا‌لشعاع خود قرار داده است. اما در آن سوی مبارزات انتخاباتی حسن روحانی نام محمدرضا شجریان را که در صدا و سیما به تابو تبدیل شده است، بر زبان آورد. اما این حمایت از شجریان از سوی روحانی قابل مقایسه با پیوند انتخاباتی رئیسی و تتلو نبوده است.

ستادهای انتخابات مشغول کارند

سه ماه پیش در روزهای اردیبهشتی وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شدید و نگاهی به اخبار رسانه‌ها می‌انداختید با سوالی درباره مدیریت کشور در چهار سال پایانی سده کنونی رو به‌رو می‌شدید. سرنوشت 80میلیون نفر آن روزها در گروی رویدادهای انتخاباتی و میزان حضور در پای صندوق‌های رای قرار گرفته بود. طراحان میتینگ‌های نامزدهای انتخابات ایده‌هایی برای جلب نظر بخشی از جامعه مطرح می‌کردند. این ایده‌ها از نمایش جزوه‌ای قطور در برابر دوربین رسانه ملی بود تا ساخت کلیپ و موسیقی انتخاباتی. در این بین ایده‌پردازان پیشنهادهای دیگری هم پیش روی نامزدها قرار می‌دادند. نامزدها برای نشان دادن نگاه خود به فرهنگ و هنر باید سری هم به فعالان این حوزه می‌زدند.

ربنای غایب از نظر در ستاد روحانی

در گردهمایی‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، فعالان حوزه‌های سینما، تئاتر و موسیقی دیده می‌شدند. هنرمندان با هدف دعوت مردم برای رای دادن به نامزد مورد نظرشان گاه سخنرانی‌های غرایی می‌کردند که بلافاصله با انعکاس فراوان رو‌به‌رو می‌شد. مثلا در میتینگ حسن روحانی از کیومرث پوراحمد حاضر بود تا باران کوثری. در بین هنرمندان حامی روحانی اما کسی به نماد هنری این نامزد ریاست جمهوری تبدیل شد که غایب از نظر بود. محمدرضا شجریان، استاد محبوب و به اعتقاد اهل موسیقی همه فن حریف از یک سال قبل از انتخابات به خاطر بیماری در شرایط جسمانی خاصی قرار گرفت که سکوتش حضورش را مورد توجه قرار داد. با این حال این سکوت و غیبت چیزی از محبوبیت او کم نکرد و ستادهای انتخاباتی روحانی تلاش کردند صدای او را به میدان مبارزه خود بیاورند. حسن روحانی که در فیلم تبلیغاتی انتخابات سال 92 گفته بود صدای شجریان را دوست دارد، این بار در مناظره‌های انتخاباتی از ربنای او سخن گفت. ربنایی که هرچند برخی افراد آن را خلاف شرع خوانده‌اند اما هیچ کس نتوانسته ربنایی شبیه شجریان بخواند.

تتلوی ساختارشکن نماد هنری رئیسی سنتی

آن سوی میدان مبارزه هم دیگر فعالان عرصه فرهنگ جمع شده بودند. افرادی مثل ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم قلاده‌های طلا و مسعود ده‌نمکی کارگردان اخراجی‌ها با عنوان نخبگان فرهنگی در اردوگاه ابراهیم رئیسی قرار گرفته بودند. اما هیچ کدام از این افراد که اصول‌گرایان آنها را هنرمندان ارزشی می‌دانند به نماد رئیسی در هنر تبدیل نشدند. امیرحسین مقصودلو معروف به امیر تتلو سلبریتی و فردی که تا مدت‌ها خواننده زیرزمینی بود با خالکوبی‌های بی‌شمارش در کنار ارزشی‌ها قرار گرفت. انتشار کلیپ ملاقات ابراهیم رئیسی با این خواننده جنجال فراوانی در کل کشور به وجود آورد.

تتلو در سابقه‌اش آنقدر حواشی و جنجال داشت که این ملاقات را نه برای او باورپذیر می‌کرد و نه برای رئیسی. رئیسی به نمادی از نوعی اصول‌گرایی تبدیل شده بود که در آن کنسرت و موسیقی یکی از بی‌اهمیت‌ترین جایگاه‌ها بود. سابقه ساختارشکنانه تتلو هم با مرام اصول‌گرایی سنتی رئیسی سازگار نبود. طرفداران رئیسی در پاسخ به واکنش جامعه سنتی و بهت افکار عمومی می‌گفتند تتلو بصیرت پیدا کرده است. اما عده بسیاری هم از زاویه دیگر به ماجرا نگاه می‌کردند. به زعم آنها تتلو می‌خواست با دیدارش با رئیسی مجوز کنسرت در دولت او را بگیرد و در مقابل رئیسی از تتلیتی‌ها یا همان فالوور‌های این سلبیرتی بهره‌مند شود.

میرسلیم: وقتی رئیسی را با تتلو دیدم، گفتم کار تمام شد!

حالا روزهای مبارزات انتخابات 96 به خاطره تبدیل شده است، اما سوال دیدار رئیسی و تتلو چنان هنوز در ذهن‌ها باقی مانده است که وقتی شهردار تهران از واژه نواصول‌گرایی استفاده کرد، اولین چهره‌ای که به ذهن بسیاری از افراد رسید، امیر تتلو بود. مصطفی میرسلیم، نامزد حزب موتلفه نیز که مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایش نسبت به قبل از انتخابات کم نشده به موضوع این حمایت می‌پردازد. میرسلیم در جمع تعدادی از فعالان سیاسی اراک به اشتباهات جبهه اصول‌گرایی در انتخابات گذشته می‌پردازد که به زعم او دیدار رئیسی و تتلو یکی از مهم‌ترین این اشتباهات بوده است.

میرسلیم به جلسه روز چهارشنبه قبل از انتخابات با حزبش اشاره می‌کند و می‌گوید: در جلسه شورای مرکزی گفتم آیا کسی را پیدا کردید که اصلح است؟ که به اتفاق آرا به من گفتند شما اصلح هستید. بعد پرسیدم آیا مصلحت نظام این است که من کنار بروم؟ که رای‌گیری کردند و گفتند آقای میرسلیم خودت تشخیص بده که کنار بروی یا بمانی. من از اعضای موتلفه خواستم دیداری با آقای رئیسی داشته باشم که از من دعوت کرده بودند و بعد تصمیم بگیرم. رفتم خدمت آقای رئیسی و یک آقایی کنار ایشان بود. رفیق من گفت ایشان آقای تتلو هستند.

او ادامه داد : من سلام و علیکی با ایشان کردم و با خودم گفتم این چه کاری بود آقای رئیسی کرد؟ آقای روحانی می‌رود با آقای شجریان که در ماه رمضان ربنا می‌خواند و آقای رئیسی می‌رود با تتلو که تصاویرش با آن وضع در اینترنت پخش شده بود. بعد به ما می‌گفتند تتلو توبه کرده! مگر این روش تبلیغ است؟ الان این توبه کرده می‌خواهد از شما دفاع کند؟ در دلم گفتم کار تمام شد و آقای رئیسی از این کار ضربه خورد.

اشتباهات اصول‌گرایی از زبان میرسلیم

این نامزد انتخابات 96 در ادامه به اشتباهات دیگر هم‌جناحی‌های خود پرداخته است. میرسلیم می‌گوید: اشکالی در کار دوستان ما و فعالان جمنا بود که فکر می‌کردند اگر کناره‌گیری صورت بگیرد آرا به سبد آقای رئیسی اضافه می‌شود. طیفی که قالیباف را قبول داشتند او را شخصا قبول داشتند و وقتی قالیباف کنار رفت رای او به سمت آقای روحانی رفت و عده‌ای هم رای ندادند. آقای روحانی آنقدر مردم را از آقای رئیسی ترسانده بود که مردم از ریاست جمهوری او وحشت داشتند.‌‌ همان موقع هم من به خبرنگار گفتم کنار رفتن ایشان خیلی حیف شد. این از سر دلسوزی برای آقای قالیباف نبود، چون من به ایشان انتقادات زیادی داشتم و گفتم بعضی تصمیمات قالیباف نه برای تهران که برای کشور بد است.

میرسلیم افزود: اشتباه دیگر این بود که روز پنجشنبه اعلام کردند میرسلیم انصراف داده است. من شانزده دانشگاه برای سخنرانی رفته بودم و در همه این سخنرانی‌ها جنجال و شلوغ بود و در این برنامه‌ها بسیاری دانشجویان می‌گفتند اگر شما انصراف دهید یا رای نمی‌دهیم یا به روحانی رای می‌دهیم. من دیدم با این منطق اشتباه است که انصراف دهم و انصراف من آب به آسیاب روحانی بود. اما متاسفانه این اشتباه انجام شد و بیانیه موتلفه منتشر شد. من افسوس خوردم که زحمت بچه‌های موتلفه هدر رفت. حرمت این زحمت‌ها باید حفظ می‌شد. برای ما که رای اصالت نداشت، گفتمان حق اصالت داشت. او افزود: من خودم به جهانگیری ایراد می‌گرفتم شما چرا نامزد شدی وقتی می‌خواستی انصراف دهی؟ بعد خودم اگر انصراف می‌دادم این تناقض بود، اما متاسفانه بیانیه حزب را همه دیدند، اما بیانیه تکذیب من را کسی ندید.

نامزد موتلفه درباره دیدار روز آخر با رئیسی دیگر نامزد انتخابات گفت: درباره انصراف به ایشان گفتم نظر شما چیست؟ من یقین دارم عده‌ای از جوانان و دانشگاهیان هستند که اگر من انصراف دهم به شما رای نمی‌دهند. آقای رئیسی گفت بله مردم خیابان شاید حرف گوش کنند، اما دانشگاهیان اگر انصراف دهید به سمت من نمی‌آیند و اشتباهی که درباره قالیباف پیش آمد درباره من تکرار نشود.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=34879

ش.د9602047

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات