صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 28 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر کوتاه بیاییم، دشمن جلوتر خواهد آمد؛ برجام را ببینید؛ آمریکا هر روز جلوه‌ای از شرارتش را نشان می‌دهد... مسئولان به این نتیجه رسیدند که مذاکره کنند و از بخشی از حق خود صرف‌نظر کنند تا تحریم‌ها برداشته شود. اما امروز برخورد آمریکا با مذاکرات و نتیجه‌ آن، کاملاً زورگویانه است.(1396/6/26)

▼ حرف روز
توقف انفعال
یکی از مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور کشورمان در دیدارها و گفت‌وگوهایش در سفر به نیویورک، برجام است. برای نمونه، وی در دیدار دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن اعلام آمادگی ایران برای تقویت همکاری خود با این سازمان به منظور حل و فصل مشکلات منطقه‌ای تأکید کرد، برجام می‌تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد. وی همچنین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت، خروج از چنین توافقی هزینه زیادی برای آمریکا دارد. روحانی در جمع ایرانیان مقیم آمریکا نیز تأکید کرد: «برجام در تاریخ سیاسی منطقه ما و جهان همواره زنده خواهد بود؛ چه دولت فعلی آمریکا خوشحال باشد چه نگران باشد.» وی همچنین هشدار داد خارج شدن از برجام به معنای زیرپا گذاشتن تعهد روشن سیاسی یک دولت است و برای کسی افتخار نیست...؛ اما اگر طرف مقابل بخواهد در برابر حقوق ملت ما بایستد، حتماً ملت ایران هم پاسخ مقتضی خواهد داد.
تحلیل محتوای سخنان رئیس‌جمهور نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران در صورت پایبند بودن طرف مقابل به برجام، تمایلی برای نقض برجام ندارد؛ اما چنانچه طرف مقابل بخواهد نقض‌عهدهای مکرر خود در برجام را تکرار کند، ضمن اینکه این مسئله برای وی هزینه‌بردار خواهد بود، باید منتظر عکس‌العمل انقلابی و مقتضی ایران باشد. در واقع، پس از برخوردهای انفعالی متعدد دولت در برابر خط و نشان کشیدن‌های آمریکا برای ایران، اتخاذ چنین موضعی از سوی مسئولان دولت می‌تواند این زنگ خطر را برای آمریکا به صدا درآورد که رفتارهای آنها حتی سبب موضع‌گیری و ناراحتی طرفداران برجام در ایران شده و خروج ایران از برجام را برای طرف مقابل بیش از پیش ملموس می‌کند.
آمریکا که در رفتارهای برجامی خود درصدد تلکه کردن ایران است، همواره به اینکه فشارهای آن بر روی عده‌ای در داخل ایران تأثیرگذار است و از این طریق می‌تواند رفتارهای ایران را با خود همسو کند، امیدوار است؛ اما این کشور با مشاهده واکنش قاطع مقامات کشورمان به خود آمده و به تعبیر رایج، «حساب کار دستش آمده» و خواسته‌ها و ادعاهای بی‌اساس خود را تکرار نخواهد کرد یا حداقل تعدیل خواهد کرد.

▼ گزارش روز
اشتباه تکراری
هنوز تیتر «امضای کری تضمین است» بر صفحه اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب و آنچه پس از آن رخ داد، فراموش نکرده‌ایم و در حالی که همچنان کشور درگیر اعتماد به قول‌های مقامات دولت سابق ایالات متحده است، با انتشار خبری مبنی بر احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه نشست سالیانه سازمان ملل متحد، شاهد موجی از ذوق و خوشحالی در این رسانه‌ها هستیم! این رسانه‌ها بار دیگر با تیترهای درشت و تحلیل‌های تعجب‌برانگیز به استقبال این دیدار رفته‌اند و با جملات تکراری، چون «دوست و دشمن دائمی وجود ندارد و آنچه هست منافع دائمی کشورهاست» و تیتر‌های تکراری، چون «ضرورت یک دیدار» درصدد هستند این‌گونه جلوه دهند که دیدار و مذاکره مستقیم ظریف و تیلرسون برای تحقق منافع کشورمان ضروری است! اما فارغ از اینکه این خبر تا چه حد صحت دارد، فارغ از اینکه این دیدار انجام خواهد شد یا خیر و فارغ از اینکه در صورت برگزاری چنین دیداری، ضروری است نحوه برخورد و مواضع مقامات دستگاه دیپلماسی کشور چگونه باشد که خود موضوعی بسیار مهم و جامع است، باید به این پرسش پاسخ داد که چگونه ممکن است رسانه‌های یک جریان سیاسی تجربه برجام و بدعهدی‌های متعدد و البته ادامه‌دار طرف آمریکایی را که همچنان به تضییع منافع ملت ایران منجر می‌شود، نادیده بگیرند و بار دیگر بر تکرار اشتباه مذاکره با آمریکایی‌ها اصرار بورزند و چنین به استقبال آن بروند؟! چنین منش و واکنشی چه نسبتی با منافع ملی و حفظ دستاوردهای کشور دارد؟ آیا با چنین منطق و نگرشی که صرف مذاکره با آمریکا و قرار گرفتن وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر خارجه آمریکا در یک قاب را دستاورد و هدف می‌داند، می‌توان منافع کشور را تأمین کرد و مذاکرات بین‌المللی را به سر منزل مقصود که همانا تأمین منافع ملی ایران اسلامی است، رساند؟

▼ اخبار ویژه                 
عدم موفقیت فرستاده دولت به قم
در جریان سفر الهام امین‌زاده به قم در مقام نماینده دولت، چند نفر از مراجع، از جمله آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله وحیدخراسانی از پذیرش وی خودداری کردند و شنیده شده است برخی از علما نیز که وی را پذیرفته‌اند، نصایحی را برای دولتی‌ها مطرح کرده‌اند. گفتنی است، برخی معتقدند این سفر امین‌زاده برای کسب رضایت مراجع به منظور تصدی پست وزارت علوم بوده و اجازه ندادن مراجع و علما به این دیدار به معنای داشتن انتقادات جدی نسبت به رویکرد دولت و وزارت امین‌زاده بوده است که به احتمال قوی معرفی وی از سوی دولت به مجلس برای وزارت علوم را نیز منتفی کرده و به نظر می‌رسد، از میان دکتر سلیمی(رئیس دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر دهقانی‌فیروزآبادی(معاون مرکز پژوهش‌های مجلس)، سیدضیا هاشمی(سرپرست کنونی وزارت علوم) و دکتر برخورداری(عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت) یک نفر در اواسط مهر ماه برای کسب اعتماد نمایندگان به مجلس معرفی شود.

دیدار ضد ایرانی ترامپ و نتانیاهو
دونالد ترامپ در جریان دیدار یک ساعته خود با بنیامین نتانیاهو در نیویورک، گفته است به زودی درباره برجام تصمیم خواهد گرفت. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه بر اهمیت آنچه «عقب زدن تجاوزات فزاینده ایران در منطقه» نامیده، تأکید کرده است. دونالد ترامپ در ادامه دیدار، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه «آیا قصد دارید توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنید؟» گفته است: «به زودی خواهیم دید.»

▼ اخبار
1ـ پادشاهی که نمی‌خواهد خادم حرمین شریفین باشد
پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقاتی استراتفور آمریکا در گزارشی درباره آینده عربستان سعودی نوشت: تغییرات در حال رسیدن به عربستان سعودی است و ممکن است به زودی به سطوح بالای پادشاهی در این کشور برسد. این پایگاه اینترنتی در ادامه نوشت: هرکس که امور عربستان را پیگیری می‌کند، این تغییرات را مشاهده کرده است که یکی از نشانه‌های آن ایجاد یک اداره امنیتی از سوی ولی‌عهد سعودی برای قرار دادن دستگاه اطلاعاتی تحت کنترل خود و پس از آن دستگیری گسترده فعالان اجتماعی، سیاسی و مذهبی است. این پایگاه همچنین به نقل از برخی منابع اعلام کرد: محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی تلاش دارد پس از رسیدن به قدرت، لقب «خادم حرمین شریفین» را از عنوان خود حذف کند. گفتنی است، استفاده پادشاه سعودی از این لقب‌ها در دهه هشتاد میلادی و در راستای تلاش برای تقویت و مشروعیت‌بخشی دینی به رژیم صهیونیستی در جهان اسلام اتفاق افتاد.

2ـ اعطای سود سهام عدالت در مرحله حرف باقی‌ مانده است
داریوش پاک‌بین، رئیس اتحادیه کشوری سهام عدالت با بیان اینکه ما هنوز مردم را به عنوان مالکان اصلی سهام عدالت نمی‌شناسیم، گفت: اعطای این سهام به مردم تنها در مرحله حرف باقی ‌مانده و هنوز عملیاتی نشده است. وی افزود: تا پایان سال ٩١، حدود ٣٥ هزار میلیارد تومان از این سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل شد، اما مطابق یکی از مصوبه‌های دولت قبل، دو هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت از بین رفت. رئیس اتحادیه کشوری سهام عدالت گفت: با خروج سهام شرکت ملی گاز، سبد سرمایه‌گذاری سهام عدالت تنها صاحب ٢٨ هزار میلیارد از ٤٩ هزار میلیارد تومان شده است. وی تأکید کرد: تاکنون دو میلیون نفر با مراجعه به تعاونی‌ها، سود سهام مرحله اول را در دوره‌های گذشته دریافت کرده‌اند؛ اما نام آنها در حال حاضر به عنوان سهام‌دار در پایگاه سازمان خصوصی‌سازی نیست.

3ـ هشدار سردار سلیمانی به جدایی‌طلبان عراق
پایگاه خبری «المانیتور» نوشت: «در روزهای گذشته مسئولان سیاسی و نظامی ایران و آمریکا به کردستان عراق رفتند تا متحد خود در مبارزه علیه داعش، یعنی مقامات حکومت اقلیم کردستان را متقاعد کنند که برگزاری همه‌پرسی را برای استقلال لغو کنند یا پس از برگزاری همه‌پرسی در سوم مهر ماه درخواست خود برای استقلال از دولت مرکزی عراق را منتفی کنند. در این زمینه سردار سلیمانی، فرمانده ایرانی در سفری به عراق به مقامات اتحادیه میهنی کردستان عراق گفته است، من تاکنون از نیروهای مردمی حشد الشعبی خواسته‌ام به کردستان عراق حمله نکنند؛ اما دیگر این کار را نخواهم کرد.» المانیتور همچنین مدعی شده است: مقامات آمریکایی نیز به مسئولان اقلیم کردستان گفته‌اند که ما از شما حمایت نخواهیم کرد و آمریکا صد درصد با این همه‌پرسی مخالف است.

4ـ امکان پیروزی رقبای دولت وجود داشت
عباس عبدی با بیان اینکه انتخابات ٩٦ به یک انتخابات استاندارد نزدیک شده بود، گفت: شاید اولین بار بود که مردم از پیش تصوری از پیروز قطعی نداشتند و احتمال پیروزی طرفین وجود داشت. وی با بیان اینکه ظرفیت بالقوه شکست روحانی وجود داشت؛ اما رقبای وی نتوانستند این ظرفیت را بالفعل کنند، گفت: وقتی رقابت میلیمتری می‌شود، طبیعی است که گاف‌ها و رفتارهای غلط می‌تواند تأثیرات فراوانی داشته باشد. مسئله این بود که آقای رئیسی به دلیل نداشتن سابقه کار سیاسی، ظرفیتی برای شکست روحانی نداشت؛ چرا که امر سیاسی صرفاً یک امر آموزشی نیست که به یک نفر در چند روز آموزش داده شود. عبدی تصریح کرد: اولین اشتباه و گاف بزرگ رقبای آقای روحانی، دوقطبی کردن انتخابات بود که آقای قالیباف آن را کلید زد.

▼ اخبار کوتاه
فرید گلکار، رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از همکاری ایران با یک شرکت آلمانی برای باروری ابرها خبر داد و گفت: میزان سرانه آب تجدیدشونده کشور از شش هزار و 850 مترمکعب در سال 1335، هم اکنون به 1100 متر مکعب رسیده است. وی ادامه داد: مؤسسه تحقیقات آب تلاش دارد با همکاری شرکت FKA آلمان ضمن افزایش بارش در کشور در بحث تگرگ‌زدایی نیز از بروز خسارات جدی به محصولات کشاورزی و آسیب به خودروهایی که در پارکینگ فضای باز کارخانه‌‌های خودروسازی هستند، جلوگیری کند.
مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تعیین تکلیف سرمایه‌‌گذاری‌ شرکت‌های خارجی در صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: ظرف سه ماه آینده تکلیف برخی از تفاهم‌نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی امضا شده، مشخص می‌شود. همچنین، نتیجه مطالعات و بررسی اقتصادی برخی از این شرکت‌ها در نیمه دوم سال مشخص خواهد شد. «توتال» و «شل» از مهم‌ترین این شرکت‌ها هستند، البته چند شرکت بزرگ دیگر نیز وجود دارند که تأکید کرده‌اند نام آنها رسانه‌ای نشود.
جنبش اسلامی حماس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: همه واحدهای اداری و حکومتی خود را در غزه تعطیل کرده است و از این پس، باریکه غزه از نظر حکومتی تحت سیطره جنبش حماس نخواهد بود! حماس همچنین اعلام کرد: از دولت خودگردان فلسطین به ریاست «رامی الحمدلله» دعوت شده است تا فوری به غزه بیایند و واحدهای اداری این قسمت از خاک فلسطین را تحویل بگیرند.
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت پرتاب ماهواره‌های دانشگاهی گفت: در حال حاضر سه مجموعه ماهواره در کشور داریم که آماده پرتاب هستند و در نوبت پرتاب قرار دارند. در این زمینه صحبت‌هایی با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح داشته‌ایم و زمانی که آنها اعلام آمادگی کنند، پرتاب‌ها را انجام می‌دهیم.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نگرش خصمانه دولت آمریکا و نیز سیاست‌های تخریبی و اقداماتی که با هدف تضعیف توافق هسته‌ای و جلوگیری از منافع مشروع ایران از اجرای کامل و بدون محدودیت آن صورت می‌پذیرد، مخالف متن و روح برجام است.
گروهی متشکل از 76 شخصیت برجسته اروپایی که در بین آنها نام‌های آشنایی، از قبیل «خاویر سولانا» به چشم می‌خورد، با امضای نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواستار حفظ برجام شدند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات