تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۶۲۰

صادق زيباکلام: روحاني، مصدق نيست

(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1396/05/19 ـ شماره 473 ـ صفحه 3)

در ميان هياهويي که به دنبال معرفي کابينه دولت دوازدهم به راه افتاده، يک استاد دانشگاه از زاويه ديد ديگري به انتقادات وارد شده مي‌نگرد و با تأييد کاستي‌هاي کابينه جديد، دلايلي را براي ادامه حمايت از حسن روحاني مطرح مي‌کند. صادق زيباکلام با اشاره به محدوديت‌هاي رئيس‌جمهوري از افق روشن‌تري که در سال 1400 پيش‌رو خواهد بود مي‌گويد و پيش‌بيني مي‌کند اسحاق جهانگيري يا محمدجواد ظريف، رئيس‌جمهوري بعدي ايران خواهند بود. صادق زيباکلام در گفت‌وگو با رويداد24 تصريح کرد: باوجود تمام کاستي‌هاي جدي کابينه، بازهم از آقاي روحاني حمايت و دفاع مي‌کنيم. اين استاد دانشگاه در رابطه با ميزان رضايت از کابينه با توجه به تلاشي که در زمان تبليغات رياست‌جمهوري انجام داده، بيان کرد: درصورتي‌که چرخ زمان به اسفند 95 يا ارديبهشت 96 برگردد که تمام زندگي شخصي خود را به دويدن در استان‌ها و تبليغ براي آقاي حسن روحاني گذراندم با توجه به اين کابينه، همان کوشش را چندبرابر انجام خواهم داد. در آن مدت هم علي‌رغم اينکه براين موضوع آگاهي داشتم که آقاي روحاني از اهل سنت، هم‌وطنان کرد در کشور و زنان توانمند کسی را وارد کابينه نخواهد کرد و حتي خانم مولاوردي را با آرنج کنار مي‌گذارد، تبليغ براي او را انجام مي‌دادم.

اين استاد دانشگاه درباره نامه سرگشاده خود با آگاهي بر اين مسئله براي ورود اهل سنت، کردها و زنان در کابينه چنين توضيح داد: ورود يک زن، يکي از هم‌وطنان اهل سنت و هم‌ميهنان کرد کشور به کابينه، مطالبات اصلاح‌طلبان، آزادي‌خواهان، فرهيختگان و روشنفکران است. اين موارد مطالباتي محسوب مي‌شود که ملت ايران از آقاي روحاني دارند و دليل طرح آن با وجودي که مي‌دانيم عملي نمي‌شود براي اين است که در سال 1400 که آقاي اسحاق جهانگيري يا محمدجواد ظريف رئيس‌جمهوري خواهند شد بر آنها به‌قدر کافي آگاهي داشته باشند.

زيباکلام در ادامه تأکيد کرد: موارد فوق را مطرح مي‌کنم تا از اين طريق به‌صورت مطالبات درآيد وگرنه به‌عنوان استاد علوم سياسي اين موضوع را به‌خوبي مي‌دانم که رئيس‌جمهوري نمي‌تواند اين کارها را انجام دهد. آقاي روحاني توان دعوت از رهبر اهل سنت کشور (مولوي عبدالحميد) براي مراسم تحليف را هم ندارد. زماني که رئيس‌جمهوري تا اين حد فاقد قدرت است از او انتظار نمي‌رود که مطالبات درباره کابينه را جامه عمل بپوشاند.

وي در اين‌خصوص يادآور شد: اينکه چه کسي با حضور حضرت مولوي عبدالحميد در جلسه تحليف، مخالفت و چه افرادي موافقت کردند مهم نيست. مسئله حائزاهميت اين است که رهبر اهل سنت کشور يعني کسي که حمايت او از آقاي روحاني باعث حداقل پنج يا 6 ميليون رأي شد در مراسم تحليف دعوت نشد؛ بنابراين چگونه مي‌توان انتظار داشت که فردي از اهل سنت را وارد کابينه سازد.

اين استاد دانشگاه افزود: علاوه‌براين موارد به‌خوبي مي‌دانم که آقاي روحاني، نلسون ماندلا، آن‌سانگ سوچي، ماهاتما گاندي، دکتر محمد مصدق و مهندس مهدي بازرگان نيست و هيچ رؤيايي از او در سر ندارم ولي اگر چرخ به عقب برگردد، چند برابر گذشته براي او دست به تبليغ خواهم زد براي اينکه رشد و توسعه دموکراسي، آزادي‌خواهي و حاکميت قانون در کشور گام‌به‌گام است و درصورتي‌که يک گام به جلو رويم که سال 92 صورت گرفت، نمي‌توانيم سال 96 همان گام را به عقب برگرديم. درصورتي‌ که قوه‌مجريه را به آقاي رئيسي و قاليباف مي‌سپرديم، بلاهايي که از 84 تا 92 سر مملکت آمد، تکرار مي‌شد.

زيباکلام در ادامه توضيح داد: بايد يک ميلي‌متر به‌طرف جلو حرکت کنيم. در صورت عدم تلاش براي رياست‌جمهوري آقاي روحاني، آقاي رئيسي بدون شک رئيس‌جمهوري بود و نه‌تنها آن ‌يک ميلي‌متر را به جلو نرفته بوديم بلکه 20 متر هم به عقب برمي‌گشتيم. اين اتفاق در سال 84 و 88 روي داد.

http://www.vaghayedaily.ir/fa/News/77289

ش.د9601986

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات