تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۶۲۳
«وقايع‌اتفاقيه» روند افول جريان اصول‌گرايي را بررسي مي‌کند

مصادره اصول‌گرايي واقعي

(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1396/05/17 ـ شماره 471 ـ صفحه 3)

يا از نواصول‌گرايي مي‌آويزند يا از تضعيف و دگرگوني جدي نظام مي‌گويند و چهره اپوزيسيون به خود مي‌گيرند؛ اين گفتمان‌هاي تازه اين روزها از جرياني به‌پا خاسته است که روزي از جمله طيف‌هاي سياسي مهم و مؤثر کشور بود و حتي داعيه اداره کشور را داشت. هر چند بسياري از فعالان جريان اصول‌گرايي در واکنش به اين صداهاي تازه عنوان مي‌کنند که اين جريان هم مانند ساير طيف‌هاي سياسي دچار رويش‌ها و ريزش‌ها شده است اما وقتي ريزشش دامن ريش‌سفيدان و استخوان‌خردکرده‌ها را گرفته و رويشش به جوانان تندروی فاقد اصول سياست ميدان داده، قضيه از توجيه ريزش و رويش عبور مي‌کند. اين توجيه‌ها هم نمي‌تواند پرده روي اين واقعيت مهم بيندازد که اصول‌گرايي دچار افول شده است؛ البته اين ربطي به اصول‌هاي ارزشمند ندارد.

هرچند، زنگ دوران گرفتاري و دردسرهاي اصول‌گرايي سياسي از اواسط دهه 70 و با شکست همزمان در انتخابات رياست‌جمهوري هفتم و انتخابات مجلس ششم به‌صدا درآمد اما ادامه اين روند به گفته محسن مهاجرنيا، پژوهشگر حوزه سياسي آن‌چنان به اصول‌گرايي ضربه زده که آن را گوشت قرباني کرده است.

خبرآنلاين ديروز گزارش داد، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنيا از پژوهشگران حوزه سياسي در جلسه هفتگي مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري استان قم که با موضوع «اصول‌گرايي و مباني اخلاق سياسي» تشکيل شد، از دوران افول جريان اصول‌گرايي گفته است. اين استاد دانشگاه اين مسئله را ناشي از اصول‌گرايي جرياني دانسته که اصول‌گرايي واقعي را مصادره و به چيزي غير ‌از خود تبديل کرده است. او معتقد است: کساني که روزي به‌عنوان نمادهاي اصول‌گرايي شناخته مي‌شدند، امروز همچون منافقين، سخن از ايجاد تحول شديد در نظام بر زبان مي‌آورند.

مهاجرنيا ادامه داد: دومين تفاوت آن است که اصول‌گرايي واقعي، شفاف است و اصول روشني مثل صدور انقلاب، تشکيل جامعه اخلاقي و فسادستيزي دارد اما گفتمان‌ها و جريان‌هاي سياسي دچار تداخل با يکديگر مي‌شوند و شفافيت خود را از دست مي‌دهند.

مسئله‌اي که مهاجرنيا بر آن تأکيد کرده است، مسئله بسياري از فعالان اصول‌گرا نيز هست. بسياري از فعالان سياسي وابسته به جريان اصول‌گرايي معتقدند اين طيف سياسي به‌دليل عملکرد برخي از فعالان آن نه‌تنها دوران افول خود را مي‌گذراند بلکه از اين وضعيت دچار آسيب هم شده است. آسيب‌هايي که در نهايت موجب چنددستگي ميان جريان‌هاي اين طيف شده است.

وي البته در نقدي درون‌گفتماني يکي از خصلت‌های اصول‌گرايي فعلي را ارتجاعي‌بودن آن مي‌داند و معتقد است ارتجاعي‌بودن يعني در مقابل رقبايي که به‌دنبال مفاهيم رو به جلويي مثل توسعه و اصلاحات هستند، مجبور است نگاه به عقب داشته باشد ولي انديشه انقلاب اسلامي يا همان اصول‌گرايي واقعي اين خصلت منفي را ندارد و به‌دنبال فتح افق‌هاي جديد است.

مسئله‌اي که مهاجرنيا بر آن تأکيد کرده است، مسئله بسياري از فعالان اصول‌گرا نيز هست. بسياري از فعالان سياسي وابسته به جريان اصول‌گرايي معتقدند اين طيف سياسي به‌دليل عملکرد برخي از فعالان آن نه‌تنها دوران افول خود را مي‌گذراند بلکه از اين وضعيت دچار آسيب هم شده است. آسيب‌هايي که در نهايت موجب چنددستگي ميان جريان‌هاي اين طيف شده است.

تصفيه اصول‌گرايان ضعيف؛ راه‌حلي براي نجات

اگرچه دوران افول اصول‌گرايي به گفته بسياري از فعالان اين طيف از دو دهه پيش شروع شده و بي‌وقفه ادامه دارد اما حميدرضا ترقي، عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري از احزاب اصول‌گرا اين گفته را نمي‌پذيرد. او در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» درباره اينکه برخي اصول‌گرايان از دوران افول جريان اصول‌گرايي سخن مي‌گويند، بيان کرد: «نمي‌دانم اشخاصي که اين حرف‌ها را مي‌زنند تا چه ميزان اصول‌گرا هستند. اصول‌گرايي موضوعي نيست که کهنه شود يا تغييري در آن به‌وجود بيايد. اصول آن، همان اصول اوليه انقلاب اسلامي است که در آرمان‌هاي انقلاب و در مواضع رهبر انقلاب وجود دارد. منتهي اگر اين حرف را در مورد تغيير در رفتار اصول‌گرايان بزنيم، درست است. اصول‌گرايي با اصول‌گراها متفاوت است؛ همان‌طور که درصد ميزان پايبندي آنها هم به اصول‌گرايي متفاوت است. متأسفانه هزينه عملکرد عناصري که پايبندي‌شان به اصول اصول‌گرايي کم است را هم بايد اصول‌گرايان بپردازند و اين مشکل اساسي است تا وقتي که اصول‌گرايان ضعيف يا عدم پايبند به تمام اصول اين جريان تصفيه نشوند و يک خالص‌سازي در بين اصول‌گرايان صورت نگيرد با مشکلاتي در روند اصول‌گرايي در کشور مواجه هستيم.»

ترقي، راه‌حلي هم براي برون‌رفت اين طيف از وضع موجود ارائه مي‌دهد او معتقد است کساني که پايبندي بيشتر به اصول و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي دارند بايد سردمدار باشند تا عناصر کم‌پايدار محوريت پيدا نکنند.

حميدرضا ترقي درباره پررنگ‌شدن اختلافات ميان اصول‌گرايان آن را موضوعی طبيعي مي‌داند که در همه جريان‌هاي سياسي وجود دارد. او دراين‌باره مي‌گويد: «اختلاف در همه جريان‌ها وجود دارد. نسبت به شرايط سياسي کشور برداشت‌ها و تحليل‌هاي متفاوتي وجود دارد. نحوه برخورد با آن هم متفاوت است و اين ناشي از بستر آزاد انديشي در گروه‌هاي سياسي است؛ اينکه اصول‌گرايان در انتخابات توانستند روي يک فرد به توافق برسند، نشانه وحدت ميان جريان‌هاي مختلف اصول‌گرايي است و نه اختلاف.» او درباره اتفاقات و دلخوري‌هاي ميان جريان‌هاي اين طيف سياسي و حتي کانديداهاي اين جريان در انتخابات رياست‌جمهوري به‌ويژه بعد از توافق بر سر يک کانديداي مشترک با بيان اينکه موضوع مهمي نبوده است، اظهار مي‌کند: «بعد از انتخابات، انتظاري نيست و کسي توقع ندارد يکپارچگي و هم‌نظري همچنان ادامه داشته باشد مهم همان موضع مشترک در ايام انتخابات بود.»

http://vaghayedaily.ir/fa/News/77241

ش.د9601989

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات