تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۲۸

علي شكوري‌راد: در راي‌آوري روحاني ترديد نداريم

(روزنامه اعتماد - 1395/05/31 - شماره 3605 - صفحه 6)

گروه احزاب - علي شكوري‌راد، دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي يك سال پس از اخذ مجوز فعاليت حزب‌شان از رويكردهاي اصلاح‌طلبان در مواجهه با دو انتخابات حساس رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا مي‌گويد و آخرين تحولات سياسي كشور را از منظر خود تحليل مي‌كند. او در گفت‌وگويي كه روز گذشته با خبرگزاري ايسنا داشت، اعلام كرد اصلاح‌طلبان خود را براي سخت‌ترين شرايط ممكن آماده مي‌كنند تا اين‌بار غافلگير نشوند. دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي با بيان اينكه اصلاح‌طلبان بر اساس شروط عقلاني از روحاني حمايت مي‌كنند، گفت: فرض را بر اين مي‌گذاريم كه احمدي‌نژاد مي‌آيد، تاييد صلاحيت مي‌شود، اصولگرايان پشت سرش در مي‌آيند و او باز مي‌خواهد از روش‌هاي مخصوص به خودش استفاده كند؛ ما خودمان را براي اين روز آماده مي‌كنيم.

وي ادامه داد: بر اين اساس كه ساختارهاي ورود به دو انتخابات آتي متفاوت از هم هستند، ما دو پروژه جدا را براي سال آينده اجرا خواهيم كرد. انتخابات رياست‌جمهوري به دليل تاثير فعاليت‌هاي رييس‌جمهور بر سرنوشت كلان كشور، مهم است اما با توجه به اينكه انتخابات براي دور دوم فعاليت رييس‌جمهور فعلي است اهميتش نسبت به انتخابات دور اول آقاي روحاني كمتر است. به طور كلي كسي كه الان رييس‌جمهور است و با حمايت مجموعه‌اي بر سر كار آمده، قاعدتا باز صاحب حمايت همان مجموعه نيز هست و خيلي موضوع تعيين كانديدا در اين دوره براي ما اهميت ندارد.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تصريح كرد: پس با اين حساب فقط ساختن فضاي انتخابات باقي مي‌ماند. به نظر مي‌رسد در انتخابات آينده بيش از آنكه موضوع كانديدا مطرح شود موضوع فضاي انتخاباتي طرح مي‌شود. فضاي انتخابات سال آينده، صحنه‌ رقابت را تشكيل مي‌دهد. آنهايي كه مخالف دولت فعلي هستند بيشترين تلاش‌شان را بر متشنج كردن فضا عليه دولت حاضر معطوف خواهند كرد و دولت حاضر را با چالش‌هاي جدي روبه رو مي‌كنند. آنها اگر در اين زمينه موفق شوند، يعني بتوانند دولت را در فضاي عمومي به دست‌انداز بيندازند ممكن است در مرحله بعدي به فكر رقيب جدي براي ايشان باشند. اما اگر نتوانند اين كار را انجام دهند همان طور كه آقايان مرتضي نبوي و باهنر توصيه كردند ممكن است دست از رقابت بكشند و بيشتر فعاليت‌هاي‌شان را به انتخابات شوراها معطوف كنند.

كارنامه قابل قبول دولت

اين نماينده‌ سابق مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: من فكر مي‌كنم با توجه به اين واقعيت‌ها، دولت نسبت به عملكردش در سه سال گذشته كارنامه قبولي مي‌گيرد و با توجه به اينكه شرايط پسا برجام در جامعه اميد ايجاد كرده كه تحولات جدي ايجاد بشود، ‌دولت با موفقيت به دوره دوم خواهد رسيد. در برخي حوزه‌ها دولت حواسش جمع است و كارش را درست انجام مي‌دهد، اما در برخي مواقع هم دولت جا مي‌ماند مثلا گاهي آمادگي لازم را براي عبور از بحران‌ها از خود نشان نمي‌دهد، مثل چالش حقوق‌هاي نامتعارف كه يكباره شوكي به بدنه اجرايي دولت وارد كرد.

روحاني مي‌آيد

شكوري‌راد در ارتباط با حضور مجدد حسن روحاني در انتخابات آينده، اظهار كرد: اينكه آيا آقاي روحاني در انتخابات آينده حاضر مي‌شود يا خير، يك بحث جدا است. تا جايي كه ما اطلاع داريم عزم روحاني براي نامزدي در انتخابات آينده جزم است. علت پيش‌آمدن اين سوال براي بعضي‌ها، به فشارهاي روزافزوني كه به آقاي روحاني وارد مي‌شود بازمي‌گردد، پشت اين فشارهاي فزاينده هدفي بايد وجود داشته باشد. مخالفان و رقبا فكر مي‌كنند كه اگر فشار بر آقاي روحاني را افزايش دهند تا خود ايشان از ادامه رقابت منصرف شود، بهتر و با هزينه كمتر مي‌توانند در انتخابات آينده جولان دهند. گاهي فشارها موجب مي‌شود كه عده‌اي ترديد كنند كه آيا روحاني اينچنين فشارهايي را مي‌تواند تحمل كند يا خير و سپس اين سوال در ذهن‌ها پيش مي‌آيد كه نكند در انتخابات سال آينده شاهد حضور ايشان نباشيم. در حالي كه بر اساس اطلاعاتي كه از نزديكان ايشان دارم مي‌دانم با وجود فشارهاي سياسي به خودشان و اعضاي دولت، عزم‌شان براي حضور در انتخابات سال آينده جزم است.

شكي به راي‌آوري روحاني نداريم

وي افزود: بر اساس نظرسنجي‌هايي كه صورت گرفته، آقاي روحاني نسبت به همه نامزدهاي محتمل ديگر جلوتر است. ما شكي به راي‌آوري ايشان نداريم. اگر توفيقات حاصل بشود رويكرد سال ٩٢ و ٩٤ مردم در زمان انتخابات بعدي ادامه‌ پيدا مي‌كند. اما اگر نتواند، شرايط انتخابات براي مردم مشكل مي‌شود. به همين دليل است كه به دولت اصرار داريم تغييرات جدي در كابينه ايجاد تا بتواند با انرژي جديدي طي ماه‌هاي آينده فعاليت كند. روحاني هم حرف اصلاح‌طلبان را بايد بشنود و ترتيب اثر دهد. اما بدين معنا نيست كه شروطي داريم و اگر روحاني نپذيرفت ديگر از او حمايت نمي‌كنيم.

كانديدا داريم

شكوري‌راد در پاسخ به اين پرسش كه اگر اصلاح‌طلبان براي حمايت از روحاني به اجماع نرسند، آيا كانديدا جهت حضور در انتخابات دارند يا خير، اظهار كرد: درباره به اجماع نرسيدن بر سر كانديداتوري روحاني بايد گفت كه يك زماني فرض ذهني مطرح مي‌شد كه هميشه ممكن است اين مفروضات ذهني وجود داشته باشد؛ اما در عمل اين فرض‌ها به منصه ظهور نمي‌رسد. به لحاظ احتمال آماري يك درصد هم، اتفاق مي‌افتد، اما در عمل يك ‌در صد را خيلي لحاظ نمي‌كنيم و به اندازه ٩٩% برايش انرژي نمي‌گذاريم. اما اينكه بگويند اصلاح‌طلبان جز آقاي روحاني فرد ديگري را ندارند كه معرفي كنند درست نيست. افراد ديگري هستند كه ظرفيت لازم را براي جلب اجماع اصلاح‌طلبان دارند. همان طور كه تا پيش از انتخابات سال ٩٢ فكر نمي‌شد كه آقاي روحاني ظرفيت ايجاد اجماع در ميان اصلاح‌طلبان را داشته باشد.

رد صلاحيت روحاني خيلي دشوار است

وي ادامه داد: جدي‌ترين بحثي كه عده‌اي مطرح مي‌كنند اين است كه به هر دليلي ممكن است مانع حضور آقاي روحاني شوند يعني يا منصرفش كنند يا نگذارند وارد انتخابات شود. با عزمي كه من از آقاي روحاني سراغ دارم بحث انصراف ايشان منتفي است. رد صلاحيت ايشان هم خيلي دشوار است كه رييس‌جمهوري كه بر سر كار است را به دلايل سياسي ردصلاحيتش كنند آن وقت خود روند نظارت بيش از پيش زير سوال مي‌رود و در سطح بين‌الملل جاي دفاعي باقي نمي‌ماند.

اصولگرايان خيلي راحت نمي‌توانند از آقاي روحاني كناره‌گيري كنند

اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه، اصولگرايان با چالش جدي مواجه هستند، تصريح كرد: آقاي روحاني تا پيش از انتخابات سال ٩٢ كاملا در زمره اصولگرايان قرار داشت. هنوز هم به لحاظ تشكيلاتي عضو جامعه روحانيت مبارز تهران است كه مهم‌ترين تشكل اصولگرا به حساب مي‌آيد. او يك چهره روحاني است كه با خيلي از اعضاي جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم و مراجع تقليد ارتباط خوبي دارد. يعني اگر اصولگرايان بخواهند بگويند كه ايشان اصولگرا نيست، نمي‌توانند با توجه به پيشينه ايشان چنين حرفي بزنند.

احمدي‌نژاد به اصولگرايان ضربه‌هاي جبران‌ناپذيري زد

شكوري‌راد همچنين در ادامه ابراز عقيده كرد: در انتخابات اخير مجلس شاهد اتفاق مهمي بوديم. اصولگرايان داراي بدنه اعتقادي هستند كه انتخابات را در زمره مناسك مي‌دانند، يعني همان طور كه نماز مي‌خوانند، روزه مي‌گيرند، در انتخابات هم شركت مي‌كنند و به اصولگرايان هم راي مي‌دهند. اين بدنه باورهاي خودش را طي اين سال‌ها به اصولگرايان از دست داده است. شاهد كاهش جدي اين بخش از بدنه اصولگرايان در انتخابات بوديم. آنها براي نخستين بار تارك انتخابات شدند. براي نخستين بار چون به باورهاي‌شان آسيب وارد شده در انتخابات شركت نكردند. احمدي‌نژاد هم از لحاظ باورها و هم از لحاظ رويكردها به اصولگرايان ضربه‌هاي جبران‌ناپذيري زد. در انتخابات مجلس سال ٩٤ به طور محسوسي در جاهايي مثل اسلامشهر شاهد ريزش راي اصولگرايان بوديم. ما در تحليل‌هاي گذشته خودمان هميشه مي‌گفتيم اگر ميزان مشاركت به بالاي ٥٠% برسد شانس اصلاح‌طلبان افزايش پيدا مي‌كند. علت آن بود كه پايه راي اصولگرايان را نهايتا ٢٥% مي‌دانستيم. در واقع هميشه به دليل مناسكي بودن، راي دادن اين بخش را به اصولگرايان حتمي مي‌دانستيم، اما در مقابل هم مي‌دانستيم كه بدنه اصلاح‌طلبان برخي مواقع راي مي‌دهند و برخي مواقع حاضر به راي دادن نمي‌شوند. اين دفعه شاهد بوديم ميزان مشاركت در برخي حوزه‌ها مثل اسلامشهر خيلي بالا نرفت، اما نتيجه‌ راي به نفع اصلاح‌طلبان بود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=52191

ش.د9504765

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات