تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۳۴
احتمال ورود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به ماجرای سلفی‌بگیران

#سلفی_حقارت

(روزنامه صبح نو ـ 1396/05/16 ـ شماره 290 ـ صفحه 2)

مراسم تحلیف رییس‌جمهور دوازدهم با حضور مقامات کشوری و لشکری و میزبانی از مقامات خارجی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این میان سلفی عجیب نمایندگان فراکسیون امید با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خشم و اعتراض افکار عمومی را برانگیخت.

آیین تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی یک رویداد فراملی است. در تقارن قابل توجه، مراسم تحلیف ریاست جمهوری همزمان با سالگرد مشروطیت در بهارستان برگزار شد و حجت‌الاسلام حسن روحانی در نخستین موضع‌گیری خود در کسوت کلیددار دوازدهم پاستور، موضع دولت را در قبال نقض برجام ابراز داشت و در همین راستا گفت: «جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بدعهدی‌های آمریکا نیز ساکت نخواهد نشست.» وی با خطاب قرار دادن رییس جمهور آمریکا اظهار داشت: «آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی آنان را فراموش نخواهد کرد.» پس از این سخنرانی، رفتارهای زننده برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دهم با عکس‌های یادگاری غیرمتعارف، باعث به حاشیه رفتن موضع‌گیری مهم رییس جمهور شد. چنین رفتار زننده از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نیازمند بررسی خاستگاه سیاسی و چگونگی حضور آنان در کسوت قانونگذار و نماینده ملت است.

تکرار پول و حقارت

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند 1394 برگزار شد؛ جریان اصلاحات خواهان گام دوم برای تصاحب کرسی‌های سبز رنگ بهارستان بود و لیستی فراگیر با نام «امید» مهیا کرد. ضعف نیروهای سیاسی لیست امید و عطش پیروزی به هر قیمتی، باعث شد که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رییس دولت اصلاحات حمایت خود را از لیست امید ابراز کنند. رییس دولت اصلاحات با تاکید بر رأی کامل به لیست امید، اظهار داشت:«آنان که به صلاح کشور، اصلاح امور، پیشرفت کشور و رفع تهدیدها و تنگناها می‌اندیشند، بکوشند لیست امید در رقابت بهارستان دهم رأی بیاورد» و سرانجام با پیروزی کامل در تهران و اقبال نسبی در شهرستان‌ها همراه شد.

این الگوی رفتاری تحکم‌آمیز از سوی سران جریان اصلاحات با اعتراضات فراوانی نسبت به توسعه سیاسی سهم خواهانه همراه شد؛ فعالان سیاسی اصلاحات نسبت به چگونگی حضور برخی از این افراد در لیست امید اعتراض کردند و سرانجام خانم الهه کولایی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، راز چینش لیست امید را افشا کرد و آن را برآیند خروجی پول و قدرت بدون اثرگذاری شاخصه شایسته‌سالاری دانست و اظهار داشت: «همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تاثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مساله را تکذیب نمی‌کنم.» هرچند این لیست با مهر تأیید از سوی رییس دولت اصلاحات تکرار شد.

عجایب لیست امید

اولین عیارسنجی لیست امید با رفتار نمایندگان نزدیک به رییس دولت اصلاحات سنجیده شد. رانت سیاسی برای حضور در لیست امید به مثابه وابستگی به مدیران دوران اصلاحات بود. خانم فاطمه حسینی از سرآمدان استفاده از رانت سیاسی است؛ وی پس از انتشار فیش حقوقی میلیونی پدرش که با اعتراض افکار عمومی همراه شد، تریبون مجلس را ابزاری برای نطق خانوادگی خود قرارداد و اخبار منتسب به خود و خانواده‌اش را غیر واقعی و سراسر کذب دانست!که سخنان وی با اعتراض نمایندگان مجلس نیمه تمام ماند. دومینوی رفتارهای خارج از عرف اعضای لیست امید به نطق فاطمه حسینی ختم نشد و پس از آن، خانم طیبه سیاوشی دیگر نماینده لیست امید تهران در هنگام برگزاری جلسه علنی، به گرفتن عکس یادگاری از دکتر محمدجواد ظریف اقدام کرد. آخرین هنرنمایی لیست امید با مشت‌زنی آقای حمدالله کریمی، عضو لیست امید به مأمور نیروی انتظامی همراه شد.

شاهکار فراکسیون امید؛ ذوق نکردیم!

پس از آغاز موج اعتراضی نسبت به تصاویر نمایندگان فراکسیون امید با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، واکنش این نمایندگان اصلاح طلب متفاوت بود. آقای همایون یوسفی، عضو فراکسیون امید، مدعی «عدم ذوق» اعضای این فراکسیو هنگام دیدار با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد و آن را «طبق عرف دیپلماتیک» دانست و گفت که این عکس را نباید بزرگ‌نمایی کرد و در سخنانی بی سابقه اظهار داشت: «اینکه می‌گویند برخی نمایندگان از دیدن خانم موگرینی ذوق‌زده شدند، اصلاً درست نیست چون این عکس‌هایی که گرفته‌شده، طبیعی بود؛ نمی‌دانم چرا برخی اینقدر این مساله را بزرگ کرده و می‌گویند با عرف دیپلماتیک سازگار نبوده و توهین‌آمیز بوده است.» آقای احمد مازنی، نماینده اصلاح طلب لیست امید و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، بدون عذرخواهی از سلفی نامتعارف با موگرینی، این حرکت را نشانه علاقه نمایندگان ملت به روابط عمیق با مردم قاره سبز دانست! اما برخلاف اظهارات این دو نماینده حاضر در عکس‌های سلفی حقارت آمیز، همتای دیگر آنان از رفتار خارج از شئونات نمایندگان مجلس شورای اسلامی عذرخواهی کرد. آقای فرج الله رجبی، از اعضای فراکسیون امید در اطلاعیه‌ای رفتار خود را نامناسب دانست و نوشت: «پس از انتشار عکس اینجانب که البته در جوی غیر رسمی و پس از پایان مراسم تحلیف در فضای عمومی منتشر شد، اگرچه نمایندگان حاضر در محل از سر مطایبه مشغول گرفتن عکس بودند ولی به هرحال اینجانب وظیفه خود می‌دانم از آنچه که خاطر مردم عزیز را مکدر می‌سازد و ناقض شأن نمایندگی مردم می‌باشد، عمیقاً ابراز تأسف و عذرخواهی نمایم.»

از سوی دیگر، با افزایش دامنه اعتراضات نسبت به رفتارهای خارج از عرف این نمایندگان فراکسیون امید، آقای صادق خرازی، مؤسس حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان، خواهان «یک واحد آموزش پروتکل رفتار و اخلاق جمعی» شد و همچنین آقای علیرضا سلیمی، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از احتمال بررسی این رفتار زننده نمایندگان فراکسیون امید در هیات نظارت خبر داد و اظهار داشت: «در صورتی که وکلای ملت به‌دلیل اینکه این تصاویر شأن مجلس را زیر سوال برده است به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کنند، قطعاً هیات نظارت این رفتار دون شأن را بررسی خواهد کرد.» هرچند تا کنون، آقای محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید عذرخواهی رسمی انجام نداده است.

«امید» ترجیح داد سکوت کند

فراکسیون امید که روز گذشته در رابطه با دو موضوع کابینه و کاستی های مراسم تحلیف جلسه داشت آقای بهرام پارسایی سخنگوی این فراکسیون در خصوص مطرح شدن موضوع عکس سلفی برخی از نمایندگان خانه ملت با فدریکا موگرینی در جلسه، گفت: دراین خصوص صحبت شد، اما ترجیح دادیم که به این مساله دامن زده نشود.

مرثیه ناامیدی در بهارستان

تصمیم‌گران و تصمیم‌سازان جریان اصلاحات که هنگام چینش لیست انتخابات خواهان شکل‌دهی به لیست تبعیت‌پذیر برای پیشبرد اهداف جناحی بودند، تا از این طریق خروجی‌های جلسات «پارلمان در سایه» در بهارستان دهم اجرا شود؛ باید مسوولیت و تبعات ابتذال سیاسی حاکم در نمایندگان فراکسیون امید را قبول کنند و با عذرخواهی رسمی، نخستین گام را برای جبران بردارند.

اسامی نمایندگان سلفی بگیر

نمایندگان که با تلفن همراه خود خواهان عکس یادگاری با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودند چه کسانی هستند؟

فرج االله رجبی: نماینده مردم شیراز و عضو فراکسیون امید مجلس، عکس این نماینده مجلس هنگامی که برای گرفتن سلفی حالت خاص گرفته بود، بازتاب منفی در رسانه‌ها پیدا کرد از این رو با صدور یادداشتی نسبت به اقدامی که در حاشیه مراسم تحلیف انجام داد، عذرخواهی کرد. علیرضا رحیمی: نماینده مردم تهران و عضوفراکسیون امید، عکس او از این جهت بازتاب پیدا کرده که او در دوران اسارت، جواب خبرنگار بی حجاب هندی را با شعر معروفش داد اما برای گرفتن عکس یادگاری با «موگرینی» ذوق زده شد. حجت الاسلام احمد مازنی: نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید که یکی از نمایندگان در گفت و گو با صبح نو تاکید کرد ابتدا آقای مازنی از موگرینی درخواست کرد با نمایندگان عکس یادگاری بگیرد. جالب اینکه او پس از واکنش‌های اجتماعی نسبت به سلفی نمایندگان با «موگرینی» اقدام خود و همکارانش را توجیه و از کنار بازتاب‌های منفی آن عبور کرد. حسین رضا زاده کازرون: نماینده مجلس از حوزه کازرون در استان فارس است. او در انتخابات ریاست مجلس به محمدرضا عارف رأی داده بود.

علی قربانی: نماینده مردم بجنورد و عضو فراکسیون امید است.

2 نماینده خوزستان در مجلس در کادر سلفی جنجالی با موگرینی: همایون یوسفی و اقبال محمدیان نماینده مردم اهواز و نماینده مردم رامهرمز هستند. همایون یوسفی در مقابل بازتاب‌های منفی واکنش نشان داد و مدعی شد: این عکس، کاملاً طبیعی بود و در حاشیه جلسات رسمی چنین عکس‌هایی گرفته می‌شود و نباید این مساله را این‌قدر بزرگ کرد.

همچنین رسول خضری نماینده مردم سردشت، ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان، اللهیار ملک شاهی نماینده مردم کوهرنگ، احمد انارکی محمدی نماینده رفسنجان، عبدالغفور ایران نژاد نماینده ایرانشهر و سرباز نیز در عکس یادگاری با موگرینی حضور داشتند.

http://sobhe-no.ir/newspaper/290/2/11145

ش.د9602003

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات