تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۴۵

علي مطهري: نگذاريم دوقطبي ٨٨ را تكرار كنند

(روزنامه اعتماد - 1395/07/27 - شماره 3650 - صفحه 3)

گروه سياسي - تفسير علي مطهري از فضاي دوقطبي انتخاباتي و شرايط به وجود آمدن آن تفسير متفاوتي است. در تفسير علي مطهري دليل اصلي به وجود آمدن فضاي دو قطبي در انتخابات سال ٨٨ اين بوده است كه عده‌اي در تلاش بودند تا القا كنند كه نظر مقام معظم رهبري به يك كانديدا نزديك بوده است. او اما هشدار هم مي‌دهد كه براي انتخابات پيش رو بايد مراقب بود تا القا نشود كه نظر رهبري به يك كانديدا نزديك است. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: دو قطبي اگر صرفا به معناي رقابت انتخاباتي باشد و دو طرف اخلاق سياسي را رعايت كنند، مشكلي ايجاد نمي‌كند ولي دو قطبي از نوع آنچه در سال ٨٨ تجربه كرديم كه متاسفانه اخلاق هم رعايت نشد و مراجع قانوني مربوط هم به وظيفه خود عمل نكردند، ‌به صلاح كشور نيست.

به گزارش جماران، جمله‌هاي كليدي اظهارات علي مطهري، نماينده مردم تهران به شرح زير است:

- دو قطبي شدن اگر به معناي رقابت سالم انتخاباتي باشد بديهي است كه مشكلي ايجاد نمي‌كند بلكه لازم است. قطعا منظور مقام رهبري همچنين چيزي نبوده است، ولي دو قطبي‌هايي از نوع دو قطبي‌اي كه در سال ٨٨ ايجاد شد، چون توام با تعصب جناحي و گروهي است و هيجان كاذب ايجاد مي‌كند ممكن است به كشور آسيب بزند و البته بخشي از آن ناشي از شخصيت كانديداها است.

- بعضي از شخصيت‌ها و روحيه‌ها جنجال‌آفرين هستند و با توجه به سابقه اين موضوع فكر مي‌كنم رهبر انقلاب با اين توصيه‌اي كه فرمودند، پيشگيري كردند و صلاح ندانستند آن اتفاقات يك بار ديگر تكرار بشود، ولي به‌طور كلي من معتقد هستم ما در موضوع انتخابات نبايد دايما از مقام رهبري هزينه كنيم و ايشان را وارد اين ميدان كنيم چون باعث آسيب‌هايي براي كشور مي‌شود.

- در سال ٨٨ يكي از علل آن حوادث همين بود كه عده‌اي راه افتادند و گفتند كه نظر مقام رهبري به فلان كس است و با وجود اينكه خود ايشان تاكيد داشتند كه من نظر خاصي ندارم ولي عده‌اي خيلي تبليغ كردند كه نظر ايشان به فلان كانديداست و همين منشا دو قطبي شدن جامعه شد. طبيعتا مردم انقلابي و مومن و متدين در چنين حالتي مايل هستند بلكه اصرار دارند كه آن كانديدا برنده بشود و از طرفي عده‌اي مي‌گويند در انتخابات همه آزاد هستند، هر كسي راي خودش را بايد بدهد و ممكن است افراد معاندي هم باشند كه بخواهند از اين فرصت استفاده بكنند و بگويند كه حالا كه نظر مقام رهبري به آقاي الف است ما حتما به فرد ديگر راي بدهيم تا يك آسيبي به ايشان وارد بشود، لذا جامعه دچار تشنج مي‌شود.

- ما بايد براي انتخابات سال آينده تلاش كنيم كه آن پديده دوباره تكرار نشود و دوباره عده‌اي راه نيفتند، بگويند كه نظر مقام رهبري به فلان كس است و در نتيجه فضاي جامعه را دو قطبي كنند و مشكلاتي شبيه آنچه در گذشته رخ داد، به وجود بيايد.

- معمولا گروه‌هاي سياسي مي‌توانند در ايجاد فضاي دو قطبي نقش داشته باشند و با نوع رفتار و نوع كانديداي خودشان فضا را دو قطبي كنند. البته عرض كردم دو قطبي اگر صرفا به معناي رقابت انتخاباتي باشد و دو طرف اخلاق سياسي را رعايت كنند مشكلي ايجاد نمي‌كند ولي دو قطبي از نوع آنچه در سال ٨٨ تجربه كرديم كه متاسفانه اخلاق هم رعايت نشد و مراجع قانوني مربوط هم به وظيفه خود عمل نكردند، ‌به صلاح كشور نيست.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=57401

ش.د9504760

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات