صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 3 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): محرّم ماه امام حسین(ع) است، ماه حسینی است، ماه همه‌ آن ارزش‌هایی است که در وجود سیّدالشّهداء(سلام‌الله‌علیه) متجلّی و متبلور است؛ ماه شهادت، ماه جهاد، ماه اخلاص، ماه وفا، ماه گذشت، ماه اهتمام به حفظ دین خدا و ایستادگی در مقابل قدرت‌های معارض دین.(1396/6/30) ***هفته دفاع مقدس یادآور دلاوری‌های رزمندگان اسلام گرامی باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
امنیت آری، جدایی نه!
امروز موعد رفراندومی است که رئیس اقلیم کردستان عراق برای پرسشگری از مردم کرد شمال این کشور درباره جدایی از دولت مرکزی عراق تعیین کرده است. این همه‌پرسی با واکنش‌های زیادی در سطح منطقه‌ای و جهانی همراه شده است و بسیاری آن را اقدامی مشکوک و مترادف با تولد یک رژیم صهیونیستی دیگر در منطقه قلمداد می‌کنند؛ اما با وجود همه مخالفت‌های داخلی و خارجی، مقامات اقلیم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی جدایی از بغداد، مصمم هستند. این امر پیامدهای سوء فراوانی برای اکراد و مردم عراق خواهد داشت که هنوز به طور کامل از شرّ تروریست‌های تکفیری داعش خلاص نشده‌، در سراشیبی غلتیدن در دام شرّ جدید دیگری از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با آغاز روند دومینوی فروپاشی داعش در منطقه، با طراحی التهاب‌های جدید و بحران‌سازی‌های تازه، نظیر طرح جدایی اقلیم و فعال‌سازی منافقین به دنبال حفظ منافع خود در منطقه هستند.
اساساً با توجه به موقعیت خطیر منطقه طرح این موضوع و اصرار به آن، خطای راهبردی است که تیم بارزانی مرتکب می‌شود. بارزانی با توجه به روان‌شناسی سیاسی‌اش فردی بلندپرواز است و بارها با تصمیم‌گیری‌های خود منافع ملت کرد و عراق را به خطر انداخته است؛ اما این بار نباید اجازه داد، این موضوع که با امنیت مردم کرد، عراق و منطقه غرب آسیا و مشخصاً کشورهای ایران، ترکیه و سوریه پیوند وثیق دارد، ترتیبات امنیتی و هندسه ژئوپلیتیکی منطقه را به هم بریزد. از این منظر، کشورهای منطقه با رایزنی‌های راهبردی و دقیق‌تر باید به موازات اقدامات اقلیم، دایره محدودیت‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و حتی جغرافیایی اقلیم بارزانی را تنگ‌تر کرده، با تبیین وضعیت و ترسیم آینده مبهم اقلیمی محصور در بین کشورهای مخالف، در اتخاذ تصمیمی آگاهانه به مردم مظلوم کرد کمک کنند؛ چرا که مسدود‌سازی خطوط مرزی از سوی کشورهای پیرامونی با اقلیم و معلق کردن همه معاهدات و مراودات، نقطه‌ شروع این محدودیت‌هاست که چشم‌انداز بسیار تیره‌ای را پیش ‌روی آن ترسیم می‌کند و قطعاً متضرر این وضعیت جدید کسی جز مردم کرد عراق نیست.

▼ گزارش روز
تجربه تلخ تکرار می‌شود؟
«برخی با وجود تجربه تلخ برجام به دنبال برجام جدیدی با آمریکا هستند»؛ این جمله بخشی از صحبت‌های  محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است که می‌توان آن را یکی از نگرانی‌های حال حاضر کشور دانست؛ زیرا این روزها در حالی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به صراحت اعلام می‌کند: «مذاکره با آمریکایی‌ها بی‌فایده است» یا در جایی دیگر تأکید می‌کند:‌ «آمریکا به هیچ وجه قابل اتکا نیست»، هنوز جریان‌ها و چهره‌هایی هستند که تلاش می‌کنند بر طبل توخالی مذاکره با غرب بر سر مسائل دیگر می‌کوبند؛ این جریان‌ها با وجود همه مشکلات و بحران‌هایی که برجام با آن روبه‌رو است، با وارونه‌انگاری واقعیت‌های صحنه سیاسی، برجام را یک راه‌حل مثبت معرفی می‌کنند! گویا همه بدعهدی‌ها و نقض‌های طرف مقابل، در برابر اجرای مو به موی ایران به تعهدات خود در برجام را فراموش کرده‌اند.
امروز یکی از وظایف خطیر جریان‌های انقلابی و دلسوز کشور این است که با واکاوی ابعاد پنهان و پیدای برجام و چگونگی برخورد دولت‌های غربی و در نظر گرفتن بیان رهبر معظم انقلاب درباره تجربه تاریخی برجام برای ملت ایران که مشخص کرد تنها راه‌حل مشکلات و پیشرفت کشور نگاه به داخل و تکیه بر توان درونی و نیروهای داخلی است، به تبیین و روشنگری در این زمینه پرداخته و مانع از این شوند که جریان‌های غرب‌گرا در کشور برجام را که در حقیقت نماد شکست و روشن شدن ناکارآمدی رویکردی اعتماد به دشمن و نگاه به خارج از مرزها برای پیشرفت کشور است،‌ به منزله یک راه‌حل و مسیر موفق جا بزنند؛ موضوعی که اگر امروز از آن غلفت شود، این فرصت را به جریان‌های مذکور می‌دهد که با بازی رسانه‌ای و قلب واقعیت زمینه تکرار تجربه‌های دیگری از این دست را فراهم کنند که جز از دست رفتن منابع و تضییع منافع کشور حاصلی ندارد.

▼ خبر ویژه                 
اشتباه کردیم که به آغوش بغداد بازگشتیم!
«مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق گفت: ما در سال 2003 پس از جنگ آمریکا علیه عراق و سقوط رژیم صدام امیدوار بودیم که مرحله جدیدی در عراق آغاز و نظام فدرالی و دموکراتیک در این کشور تشکیل شود. وی افزود: اگر مشارکت استان‌های کردستان برای تشکیل قانون اساسی جدید عراق در سال 2005 نبود، قانون اساسی در این کشور تشکیل نمی‌شد. بارزانی تصریح کرد: پس از سال 2003 همه مناطق عراق علیه کردستان عراق شد و بغداد از پرداخت حقوق و بودجه پیشمرگه از سال 2007 خودداری کرد. وی گفت: همه‌پرسی نخستین گام مردم کردستان برای تعیین سرنوشت‌شان است. این همه‌پرسی برای مشخص کردن مرزها نیست و ما به گفت‎و‎گوی باز با بغداد تمایل داریم. رئیس منطقه کردستان عراق با توجه به مخالفت‎های ایران و ترکیه با همه‌پرسی گفت: ما خواهان درگیری و تنش با ایران و ترکیه نیستیم. مسعود بارزانی با تهدید ضمنی کشورهای همسایه گفت: از هیچ‌کس واهمه‏ای نداریم، نه ایران، نه ترکیه و نه عراق. به همه کسانی که به دنبال تهدید ما با آوردن تانک و توپ و هواپیما به میدان هستند، توصیه می‎کنم به یاد بیاورند با تانک‎های صدام در دهه نود که قصد داشتند با پیشمرگه کردستان بجنگند، چه کردیم! وی گفت: ما در سال 2003 اشتباه کردیم که به آغوش بغداد بازگشتیم؛ همان سال باید همه‌پرسی را اجرا کرده و بغداد را در سال 2008 رها می‏‎کردیم.
 
اخبار
1ـ اگر همه 13 میلیون نفر هم بگویند تقلب نشده، قبول نمی‌کنم!

سردار کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله گفت: در فتنه 88 من نماینده مجلس بودم، آن موقع به نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی گفتم ما باید با کاندیدا و افراد مؤثر در این ماجرا دیدار کنیم؛ از این رو به دیدار آقایان رضایی، هاشمی، موسوی، کروبی و خاتمی رفتیم. من واقعاً از هیچ‌ یک از اینها حرف منطقی نشنیدم. خود آقای موسوی گفت: من نه شورای نگهبان را قبول دارم و نه وزارت کشور را. به آقای موسوی گفتم برخی در این کشور زندگی می‌کنند در حالی ‌که نظام را قبول ندارند، اما کسی که شورای نگهبان را قبول ندارد چطور می‌خواهد نفر دوم کشور شود؟ اصلاً چطور در انتخابات شرکت کرده است؟ خب آن زمان که شورای نگهبان گفت صلاحیت میرحسین موسوی مورد تأیید است، شورای نگهبان را قبول نمی‌کردید و کنار می‌کشیدید. آقای موسوی گفت: اگر همه 13 میلیون نفر بگویند تقلب نشده، باز هم قبول نمی‌کنم. خب طبیعی است فردی که چنین منطقی دارد در بین مردم و حتی آن 13 میلیون نفر مطرود باشد.

2ـ عراق متعلق به همه عراقی‌ها است
حیدر العبادی با بیان اینکه روزانه 900 هزار بشکه نفت، یعنی نزدیک به یک چهارم نفت تولیدی عراق در اختیار مسئولان منطقه کردستان است، مسئولان این منطقه را فاسد خواند و از مردم کردستان خواست از این افراد بپرسند نفتی که در این مدت فروخته‌اند، به کجا رفته است؟ نخست‌وزیر عراق در ادامه با تأکید بر اینکه دولت مرکزی عراق هرگز شهروندان کرد خود را تنها نخواهد گذاشت و بغداد مخالف فرقه‌گرایی است، گفت: دولت عراق هرگز نتایج همه‌پرسی جدایی را به رسمیت نخواهد شناخت. وی همچنین افزود: عراق متعلق به همه عراقی‌ها است و دولت این کشور اجازه نخواهد داد ملک کسی باشد و هرگونه که خواست و بدون اینکه حسابی پس دهد، رفتار کند. گفتنی است، براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌‌ها، با وجود مخالفت‌های گسترده بین‌المللی از سازمان ملل متحد تا کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، چین، ایران، ترکیه و...، همه‌پرسی در کردستان عراق از صبح امروز آغاز شده است.

3ـ ایالات متحده قابل اتکا نیست
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» گفت: اقدامات دولت آمریکا از جمله تهدید به خروج از برجام، این واقعیت را ثابت می‌کند که ایالات متحده قابل اتکا نیست. محمدجواد ظریف با بیان اینکه توافق هسته‌ای برای هیچ‌یک از طرفین ایده‌آل و کامل نبوده، گفت: ماهیت مذاکره «داد و ستد» است. ما به توافقی رسیدیم که هیچ‌کس آن را دوست ندارد و این خوب است، چراکه هیچ توافق خوبی، توافق کاملی نیست و شما نمی‌توانید برای هر دو طرف توافقی کامل داشته باشید. شما مجبورید توافقی کمتر کامل داشته باشید تا دو طرف بتوانند با هم به تفاهم برسند. وی اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل علیه توافق هسته‌ای را ناشی از بی‌اطلاعی و به دور از واقعیات توصیف کرد.

4ـ ارجحیت پیوسته، توقف‌ناپذیر و دائمی ایران
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: امنیت مناطق مرزی ارجحیت پیوسته، توقف‌ناپذیر و دائمی ایران استراتژی دفاعی ما است. سردار حسین سلامی روز گذشته و در آغاز مرحله اصلی رزمایش محرم خاطرنشان کرد: امنیت از اهمیت فوق‌العاده‌ای در نظام دفاعی ما برخوردار است، به ویژه در شرایطی که در کشورهای پیرامونی ما کانون‌هایی از ناامنی و بحران شکل گرفته و راهبرد کشورهای سلطه‌طلب و بیگانه، همچون آمریکا و انگلیس و برخی از رژیم‌های متحد آنها در منطقه ایجاد تغییرات ژئوپلیتیک در جهان است. جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه اظهار داشت: برگزاری رزمایش امنیتی محرم و دیگر رزمایش‌های نیروهای مسلح، برای ما امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش و برای دشمن مأیوس‌کننده خواهد بود. گفتنی است، این رزمایش در منطقه قصر شیرین در حال برگزاری است.

▼ اخبار کوتاه
خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: به درخواست دولت عراق، کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدأ اقلیم کردستان متوقف شد. گفتنی است، پس از ایران شورای امنیت ملی ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: از این پس آسمان این کشور بر روی هواپیماهایی که به مقصد یا از مبدأ استان کردستان عراق پرواز کنند، بسته خواهد بود.
الیاس حضرتی گفت: اکنون بزرگ‌ترین مشکل مجلس خالی بودن از افراد قوی است و متأسفانه افرادی وارد مجلس شده‌اند که سطح بسیاری پایینی نسبت به ماهیت مجلس دارند. سطح مجلس به شدت افت کرده و اگر در دور بعد از این هم ضعیف‌تر شود، ولو اینکه از یک جناح خاص هم باشد، نخواهد توانست بار کشور را به دوش بکشد.
امینی، معاون برنامه‌‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه با بیان اینکه کل مطالبات پیمانکاران وزارت راه ۹۴۰۰ میلیارد تومان است، گفت: در سال جاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر کردیم، ۵۸۰ میلیارد تومان نقدی به پیمانکاران داده‌ایم و در دو مرحله دیگر با انتشار اسناد خزانه تخصیص را به ۳۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسانیم.
مدیرعامل بانک دولتی BPI فرانسه اعلام کرد: این بانک قرار است از سال 2018 پانصد میلیون یورو معادل 598 میلیون دلار از پروژه‌های شرکت‌های فرانسوی در ایران را تأمین مالی کند. وی تأکید کرد: ما تنها بانک فرانسوی هستیم که می‌توانیم بدون ترس از تحریم‌های احتمالی آمریکا دست به چنین اقدامی بزنیم.
سیدمحمود علیزاده طباطبایی با بیان اینکه ممنوع‌الخروجی فائزه هاشمی به دلیل پرونده قضایی نیست؛ بلکه بر اساس ماده 16 قانون گذرنامه ممنوع‌الخروج شده است، گفت: طبق ماده 16 قانون گذرنامه، اگر قاضی خروج کسی را از کشور به مصلحت نداند، می‌تواند بدون داشتن پرونده قضایی، فرد را ممنوع‌الخروج کند.
محمود صادقی، عضو فراکسیون امید در صفحه توئیتر خود و در واکنش به احتمال حضور الهام امین‌زاده در وزارت علوم نوشت: وقتی روحانی برای مردان دانای آموزش عالی مایه نمی‌گذارد، عرصه برای عرض اندام زنانی باز می‌شود که در این عرصه نه تجربه دارند و نه مقبولیت.
حجت‌الاسلام منتظری با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به دادستان‌های کل هفت کشور قطر، ترکیه، مالزی، اندونزی، عمان، پاکستان و روسیه، ضمن پیشنهاد برای تشکیل کارگروه حقیقت‌یاب در زمینه جنایات علیه مسلمانان میانمار، خواستار پیگیری قضایی و سیاسی این جنایات شد.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات