صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۵۱

حرف روز/ امنیت آری، جدایی نه!

امروز موعد رفراندومی است که رئیس اقلیم کردستان عراق برای پرسشگری از مردم کرد شمال این کشور درباره جدایی از دولت مرکزی عراق تعیین کرده است. این همه‌پرسی با واکنش‌های زیادی در سطح منطقه‌ای و جهانی همراه شده است و بسیاری آن را اقدامی مشکوک و مترادف با تولد یک رژیم صهیونیستی دیگر در منطقه قلمداد می‌کنند[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: امروز موعد رفراندومی است که رئیس اقلیم کردستان عراق برای پرسشگری از مردم کرد شمال این کشور درباره جدایی از دولت مرکزی عراق تعیین کرده است. این همه‌پرسی با واکنش‌های زیادی در سطح منطقه‌ای و جهانی همراه شده است و بسیاری آن را اقدامی مشکوک و مترادف با تولد یک رژیم صهیونیستی دیگر در منطقه قلمداد می‌کنند؛ اما با وجود همه مخالفت‌های داخلی و خارجی، مقامات اقلیم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی جدایی از بغداد، مصمم هستند. این امر پیامدهای سوء فراوانی برای اکراد و مردم عراق خواهد داشت که هنوز به طور کامل از شرّ تروریست‌های تکفیری داعش خلاص نشده‌، در سراشیبی غلتیدن در دام شرّ جدید دیگری از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با آغاز روند دومینوی فروپاشی داعش در منطقه، با طراحی التهاب‌های جدید و بحران‌سازی‌های تازه، نظیر طرح جدایی اقلیم و فعال‌سازی منافقین به دنبال حفظ منافع خود در منطقه هستند.
اساساً با توجه به موقعیت خطیر منطقه طرح این موضوع و اصرار به آن، خطای راهبردی است که تیم بارزانی مرتکب می‌شود. بارزانی با توجه به روان‌شناسی سیاسی‌اش فردی بلندپرواز است و بارها با تصمیم‌گیری‌های خود منافع ملت کرد و عراق را به خطر انداخته است؛ اما این بار نباید اجازه داد، این موضوع که با امنیت مردم کرد، عراق و منطقه غرب آسیا و مشخصاً کشورهای ایران، ترکیه و سوریه پیوند وثیق دارد، ترتیبات امنیتی و هندسه ژئوپلیتیکی منطقه را به هم بریزد. از این منظر، کشورهای منطقه با رایزنی‌های راهبردی و دقیق‌تر باید به موازات اقدامات اقلیم، دایره محدودیت‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و حتی جغرافیایی اقلیم بارزانی را تنگ‌تر کرده، با تبیین وضعیت و ترسیم آینده مبهم اقلیمی محصور در بین کشورهای مخالف، در اتخاذ تصمیمی آگاهانه به مردم مظلوم کرد کمک کنند؛ چرا که مسدود‌سازی خطوط مرزی از سوی کشورهای پیرامونی با اقلیم و معلق کردن همه معاهدات و مراودات، نقطه‌ شروع این محدودیت‌هاست که چشم‌انداز بسیار تیره‌ای را پیش ‌روی آن ترسیم می‌کند و قطعاً متضرر این وضعیت جدید کسی جز مردم کرد عراق نیست.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات