تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۵۶
ادامه موج اعتراض‌ها به اظهارات دبيركل جامعه روحانيت مبارز

پس‌لرزه‌هاي يك ادعا

(روزنامه بهار ـ 1396/03/08 ـ شماره 196 ـ صفحه 3)

آخر هفته گذشته بود كه اظهارات عجيب آيت‌الله محمدعلي موحدي‌كرماني در ارتباط با انتخابات رياست جمهوري حاشيه‌ساز شد و از سوي بسياري از جمله خود اصولگرايان نيز مورد انتقاد قرار گرفت.

محمدعلي موحدي‌كرماني كه پس از قرار گرفتن در ليست خبرگان آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري راه پيدا كرد، به عنوان دبيركل جامعه روحانيت مبارز و يكي از حاميان ابراهيم رئيسي در انتخابات هفته گذشته در همايش برگزار شده توسط جبهه مردمي نيروهاي انقلاب (جمنا) با ايراد سخناني به سلامت انتخابات شبهه وارد كرد. موحدي‌كرماني روز پنج‌شنبه در اين نشست با اشاره به ديدارش با احمد جنتي و بيان اين صحبت عجيب كه «ابراهيم رئيسي 16 ميليون رأي حلال داشت»، اعلام كرد: «تخلفات انتخاباتي در حدي نيست كه در نتيجه كلي انتخابات اثر بگذارد اما ممكن است با بازبيني و بررسي مجدد تخلفات و گزارشات ارسالي به شوراي نگهبان راي رئيسي از 16 به 19 و روحاني نيز از 23 به 21 ميليون راي برسد.» پيش از اين نيز برخي از هم‌فكران دبيركل جامعه روحانيت مبارز آراي مردم در پاي صندوق‌هاي رأي را به سياه و سفيد تقسيم كرده بودند اما اين بار تمييز دادن راي مردم به حلال و حرام بدعت خطرناكي بود كه دانسته يا نادانسته از سوي موحدي‌كرماني گذاشته شد، بدعتي كه در روزهاي گذشته نه تنها مورد انتقاد جناح‌ها و چهره‌هاي غير هم‌سو با ايشان را در پي داشت كه بسياري از همفكران اصولگراي ايشان نيز انتقادات شديدي را به اين تقسيم‌بندي مطرح كردند.

روز گذشته و بعد از به راه افتادن موج اعتراضات به اين گفته‌ها دبيركل جامعه روحانيت مبارز بيانيه داد و تنها به يكي از موارد انتقادي صحبت‌هاي پيشين‌اش پرداخت و ديگر موارد مورد انتقاد را بي‌پاسخ گذاشت. آيت‌الله موحدي‌كرماني در اين بيانيه با انتقاد از برداشت‌ها از صحبت‌هايش نوشت: «اينجانب در جلسه‌اي جمله‌اي گفتم كه در فضاي مجازي منعكس شد و هر كس تفسيري داشت كه بعضا ناروا بود.» وي در بخش ديگر اين بيانيه با تشريح نظر خود در ارتباط با حلال خواندن آراي ابراهيم رئيسي به تشريح منظورش از حلال پرداخت و نوشت: «اگر در سبد رأي يك كانديدا آراء واقعي او ريخته شود،‌ اين آراء پاك و حلال است و اگر آراء ديگري به اشتباه يا عمد در سبدش ريخته شود اين آراء پليد و حرام است. تخلف در انتخابات يك امر طبيعي است و مرجع تشخيص، طبق قانون شوراي محترم نگهبان است.» موحدي‌كرماني همانطور كه در تمام اين بيانيه به صورت تلويحي صحبت‌هاي پيشين‌اش را تاييد كرده مي‌افزايد: «همه منتظريم نظر شوراي محترم نگهبان را بدانيم، چه‌بسا پس از تحقيقات كامل بعضي آراء كاسته و بعضي افزون گردد. البته هر چه باشد در نتيجه انتخابات مؤثر نخواهد بود.»

اعتراض اصولگرايان به بدعت آيت‌الله

يكي از اصولگراياني كه به اظهارات دبيركل جامعه روحانيت مبارز واكنش نشان داد عزت‌الله ضرغامي رئيس اسبق صدا و سيما و عضو تشكل اصولگراي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب بود كه طي يادداشتي در كانال تلگرامي خود نوشت: «نه حرام دانستن راي رقيب با اصول امام و رهبري مي‌خواند و نه خشونت‌طلب خواندن آن با حقوق شهروندي».

ديگر اصولگرايي كه در اين ارتباط واكنش نشان داد، حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي عضو جامعه روحانيت مبارز بود كه درباره تلاش برخي براي تقسيم آراي مردم به حلال و غير حلال يا سياه و غير سياه گفت: «كسي كه پاي صندوق رأي آمد و رأي داد احساس مسئوليتش قابل تقدير است بنابراين اينجا آرا قابل تقسيم به آراي خوب و بد نيست. مشاركت حداكثري بيش از هر نتيجه‌اي براي ما اهميت دارد چون پيام روشني به داخل و خارج كشور مي‌دهد. پس معتقد نيستم كه آرا با هم تفاوتي دارند.»

حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر نيز ديگر چهره اصولگرايي بود كه در ارتباط با جابه‌جايي آرا آن گونه كه موحدي‌كرماني طرح كرده گفت: «اگر تخلفي هم باشد در مجموع آراي ملت تاثيري ندارد. رهبر همچنين در ارتباط با ادعاي راي حلال نيز اضافه كرد: «ما تا حالا رئيس‌جمهوري با راي حرام نداشته‌ايم. مجددا تاكيد مي‌كنم در ايران رئيس‌جمهور نداشته‌ايم كه با راي تقلبي و حرام روي كار آمده باشد. مراجع رسيدگي‌كننده مثل هيات نظارت و وزارت كشور انسان‌هاي بي‌ديني نيستند.» همچنين اين عضو جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: «اگر مسلم شود تخلفي شده، تعدادي از آراء را حذف مي‌كنند اما اين سرنوشت انتخابات را تغيير نمي‌‌دهد. هيچ دولتي با راي حرام در ايران سر كار نيامده. حتي نمايندگان مجلس هم اينطور بالا نيامده‌اند.»

حجت‌الاسلام سيدمهدي طباطبايي خطيب برجسته ديني نيز به صحبت‌هاي موحدي‌كرماني واكنش نشان داد و با انتقاد شديد از به كار بردن تعبير «رأي حلال» در مورد آراء مردم در انتخابات اخير، گفت: دوستان انقلاب اسلامي و عزيزان فداكار انقلاب اسلامي و حاميان رهبر عظيم‌الشأن! ما معتقديم همه آنچه رأي داده‌اند همه به نفع اسلام است و اگر ما بگوييم فلان رأي حلال هست يا نيست، با اين حساب فقط كساني در سمت نظام هست كه با شما هم نظر بوده‌اند. آيا آنهايي كه خلاف نظر شما رأي دادند، براي نظام نبود؟! ايجاد اينگونه فضاها به معناي بيرون كردن عده از مردم به بيرون صحنه و اختلاف‌افكني است.

وي با تأكيد بر اينكه بپذيريم آنچه حلال يا حرام يا حق و باطل است، طبق موازين شرعي مشخص است، ادامه داد: اگر مي‌‌گوييد آنچه ما نمي‌خواهيم حلال نيست بايد بپذيريم اكثريت حرام مرتكب شده‌اند؛ اين اظهارات توهين به كشور است. بگذاريد كشور آرام باشد و مردم مشغول دعا و نيايش خود باشند و همان دعاي اول ماه توجه كنيم و بدانيم كه توهم و تخيل خطر دارد.

البته زنجيره اين واكنش‌ها و نقد و اعتراض به صحبت‌هاي موحدي‌كرماني به جلسه علني روز گذشته مجلس هم رسيد. تا جايي كه عبدالحميد خدري نماينده مردم بوشهر در نطق ميان دستور خود، گريزي به اين موضوع داشت و گفت: «توصيه بنده به مسئولان اين است كه رقابت‌هاي انتخاباتي را پايان يافته تلقي كنند، ما از فضاي انتخابات گذشتيم و تقويت فضاي دوقطبي در كشور و تقسيم آراء مردم به حلال و حرام برخلاف مصالح و منافع ملي و در تضاد با منويات مقام معظم رهبري است.»

علي نجفي‌خوشرودي نماينده بابل هم در نطقش، به نقد اين صحبت‌ها پرداخت و گفت: «ضمن تشكر از همه عوامل برگزاري انتخابات و تبريك به رئيس‌جمهور محترم، شايسته است برخي با راي حلال و حرام موجب تفرقه و تشويش اذهان عمومي نشوند در شرايط حساس منطقه‌اي بايد به همبستگي منطقه‌اي و بين‌المللي بيافزايند.»

طرح موضوع تخلف بالا گرفت

همه اين انتقادات به صحبت‌هاي دبيركل جامعه روحانيت مبارز در شرايطي است كه يك روز پس از سخنان موحدي‌كرماني اعتراضات سريالي برخي مسئولين خاص به نتيجه انتخابات مجددا تكرار شده است. يكي از اين موارد سخنان احمد خاتمي خطيب نماز جمعه هفته گذشته تهران است كه به بحث تخلف در انتخابات اخير پرداخت و گفت: «گزارش‌هاي تخلفات اين بار بسيار زياد است». خاتمي همچنين علت عدم توفيق برخي از مردم براي شركت در انتخابات را نه صرفا به خاطر ازدحام، بلكه به خاطر كافي نبودن تعرفه رأي در شعب مختلف دانسته و از اين موضوع انتقاد كرد. مساله‌اي كه همان روز انتخابات مرتبا از سوي مسئولين و هيأت‌هاي برگزاركننده انتخابات تكذيب شده بود. به همين خاطر و با توجه به اين كه وظيفه خطيب نماز جمعه سوگيري‌هاي منجر به تفرقه در جامعه نيست، ستاد انتخابات كشور در نامه‌اي به شوراي سياستگذاري ائمه جمعه با «ناصواب و كذب» خواندن برخي سخنان احمد خاتمي اقدام به انتشار بيانيه كرد. در اين بيانيه شديداللحن آمده است: «برخلاف ادعاي خطيب محترم كه بر وحدت و انسجام ملي تاكيد داشتند مطالبي نادرست و بعضا كذب در راستاي تفرقه و انشقاق در تجلي مردم‌سالاري ديني نسبت به عملكرد مجريان و ناظران انتخابات حماسي 29 ارديبهشت مطرح شد كه علاوه بر اجحاف و ظلم در حق تمامي برگزاركنندگان انتخابات‌، مغاير با فرمايشات مقام معظم رهبري كه از زحمات طاقت‌فرساي همه دست‌اندركاران اجرا و نظارت تشكر كردند نيز مي‌باشد.» همچنين اين شورا در بيانيه خود خطيب نماز جمعه را به رعايت تقوا و انصاف دعوت كرد.

ش.د9600906

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات