تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۵۷
اولتيماتوم دولت فيليپين به داعشي‌ها

داعش به دنبال قلمرو جديد در جنوب شرق آسيا

(روزنامه بهار ـ 1396/03/10 ـ شماره 198 ـ صفحه 11)

دولت فيليپين تحركات داعش در جنوب اين كشور را تقريبا سركوب كرده است، اما درگيري‌هاي مستمر در اين منطقه حاكي از آن است كه اين گروه تكفيري پس از رانده شدن از عراق و سوريه با استفاده از نيروهاي محلي به دنبال قلمروي جديد در جنوب شرق آسيا است.

دولت فيليپين هفته گذشته پس از آنكه گروه تروريستي مائوته وابسته به داعش بخش‌هايي از شهر مراوي در جزيره ميندانائو در جنوب اين كشور را به تصرف درآورد با اعلام حكومت نظامي در سراسر اين جزيره 20 ميليون نفري به جنگ با تروريست‌ها رفت كه تاكنون 103 كشته به جاي گذاشته است. اين بخش از فيليپين كه اكنون به طور كامل به يك منطقه جنگي تبديل شده است، شاهد فرار هزاران نفر از ساكنان شهر مراوي و عمليات نظامي ارتش فيليپين براي پاكسازي تروريست‌ها از منطقه است.

چيكو عثمان يكي از ساكنان آواره مراوي گفت: تروريست‌ها به يكباره عصر سه‌شنبه هفته گذشته در حالي كه ماسك به صورت داشتند، وارد شهر مسلمان‌نشين مراوي شدند كه 200 هزار نفر جمعيت دارد. وي افزود: همه مردم كه از اين صحنه شوكه شده بودند به خانه‌هاي خود پناه بردند اما صداي تيراندازي از آن زمان تاكنون قطع نشده است. برخي ديگر از شاهدان گفتند كه عده زيادي از مردم با مشاهده پرچم داعش بلافاصله خانه و كاشانه خود را رها كرده و از شهر فرار كردند.

رودريگو دوترته رئيس‌جمهوري فيليپين پس از اين رخداد بي‌درنگ در سراسر جزيره ميندانائو حكومت نظامي اعلام كرد و ارتش را براي بازپس‌گيري اين شهر از دست تروريست‌‌ها به منطقه گسيل كرد. يك سخنگوي نيروهاي مسلح فيليپين پس از يك هفته درگيري گفت كه در جنگ چند روز ميان ارتش و تروريست‌ها تاكنون 61 تروريست، 19 نفر از ساكنان شهر و 11 نيروي پليس كشته شدند.

البته نيروهاي نظامي فيليپين بعد از حملات گسترده زميني و هوايي به شهر اعلام كردند كه پس از 6 روز درگيري تقريبا كنترل كامل مراوي در جزيره ميندانائو را به دست گرفتند و به تسلط گروه تروريستي مائوته مرتبط با داعش به اين شهر پايان دادند. تروريست‌هاي مائوته مرتبط با داعش پس از حمله نيروهاي نظامي براي دستگيري سركرده گروه تروريستي ابوسياف ديگر همپيمان داعش در فيليپين اين شهر را روز سه‌شنبه 2 خرداد تحت كنترل گرفتند. البته برخي از منابع خبري گزارش دادند اگرچه بيش از 50 نفر از مردم اين شهر موفق به فرار از مهلكه شدند، اما افزون بر 2 هزار نفر از ساكنان مراوي در تله و محاصره تروريست‌ها گير افتادند.

نكته حائز اهميت اين است كه شاهدان عيني و آوارگان اين منطقه اذعان كردند كه بسياري از تروريست‌ها را كه به مراوي حمله كردند، كودكان و نوجوانان تشكيل مي‌دادند. خبرگزاري رويترز با استناد به اظهارات مردم محلي كه موفق به فرار از ميدان نبرد شدند، بر موضوع سوءاستفاده گروه‌هاي تروريستي از كودكان و نوجوانان تاكيد كرد و نوشت: نيروهاي اين مهاجمان را عمدتا نوجوانان تشكيل مي‌دادند و فرماندهان آنها نيز كمتر از 20 سال داشتند.

ايسنيلون توتوني ‌هاپيلون يا ابوعبداله الفيليپيني سركرده اصلي گروه تروريستي ابوسياف كه نيروهاي نظامي فيليپين در پي دستگيري وي هستند به آدم‌ربايي، دزدي دريايي و باج‌گيري معروف است و تاكنون سر چند گروگان را به دليل نپرداختن باج يا سربها در موعد مقرر قطع كرده است. اين گروه در دهه 90 ميلادي با پشتيباني مالي شبكه تروريستي القاعده در مناطق مسلمان‌نشين جنوب فيليپين تاسيس شد و از آن زمان تاكنون بارها به خاطر ربودن شهروندان خارجي خبرساز بوده است. اين گروه كه با گروه تروريستي داعش بيعت كرده است، سپتامبر 2016 در حمله‌اي تروريستي در شهر داوائو، زادگاه رئيس‌جمهوري فيليپين نيز سبب مرگ 14 نفر شد. گروه تروريستي مائوته نيز كه به داعش لانائو معروف است، متشكل از افراط‌گرايان اعضاي پيشين جبهه آزاديخواه اسلامي مورو و تعدادي تروريست خارجي است. عبداله مائوته و عمر مائوته دو برادر اين گروه تروريستي را در سال 2013 بنيان گذاشتند و گفته مي‌شود عمر مائوته فوريه امسال در درگيري با ارتش فيليپين كشته شده است.

تروريست‌هاي مائوته آذر سال گذشته شهرك بوتيگ را نيز در جنوب فيليپين اشغال كردند كه با عمليات شديد هوايي، زميني و توپخانه‌اي ارتش، مجبور به فرار شدند. اين در حالي است كه ارتش فيليپين همزمان با هشتمين روز بحران درگيري نيروهايش با شبه‌نظاميان مرتبط با داعش در جنوب اين كشور از اين شبه‌نظاميان كه شهري به نام ماراوي را اشغال كرده‌اند خواست خود را تسليم كنند. دولت فيليپين اعلام كرده كه در آستانه بازپس‌گيري شهر ماراوي از گروه شبه‌نظامي مائوته وابسته به داعش قرار دارد. اين گروه چند روز پيش توانست بخش‌هاي ز يادي از شهر ماراوي را به اشغال خود درآورد.

ژنرال رستيتو پاديلا، سخنگوي ارتش فيليپين گفت: ما از تروريست‌هاي باقي مانده در شهر ماراوي مي‌خواهيم تا فرصت هست خودشان را تسليم كنند. اين در حالي است كه با تداوم عمليات ارتش عليه شبه‌نظاميان در جنوب فيليپين شاهدان عيني اعلام كردند كه چندين هلي‌كوپتر شهر ماراوي را احاطه كرده‌اند و دود ناشي از درگيري‌ها آسمان شهر را فرا گرفته است و در عين حال سربازان ارتش فيليپين توانستند مواضع متعدد شورشيان را در ميان انفجارها و تبادل آتش پاكسازي كنند و خانه به خانه و خيابان به خيابان در تعقيب آنها هستند. براساس اعلام ارتش فيليپين تاكنون در درگيري‌هاي شهر ماراوي بيش از 100 نفر كه اكثرا شبه نظاميان بوده‌اند كشته شدند و اكثر ساكنان شهر فرار كرده‌اند.

در عين حال يك كشيش ارد ربوده شده از سوي شبه‌نظاميان در شهر ماراوي طي پيامي از رودريگو دوترته، رئيس‌جمهور فيليپين خواست كه به خاطر وي و چندين غير نظامي ديگر كه توسط اين شبه‌نظاميان گروگان گرفته شدند عمليات نظامي را متوقف كنند.

ش.د9600908

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات