حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۵۹
فرماندهان جوان جنگ3

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی

با شروع جنگ از سوی عراق علیه جمهوری اسلامی و همچنین دفاع از سوی جمهوری اسلامی به جبهه عازم شد و در جبهه مختلف کردستان، غرب و جنوب به دفاع از میهن اسلامی خویش پرداخت.
پایگاه بصیرت / عرفان صبوری

سید عبدارحیم در سال 1338 در خانواده ای مذهبی و در شهرستان قم به دنیا آمد. او از همان دوران کودکی و نوجوانی فردی منظم و ورزشکار بود. او در که در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در حال تحصیل در مقطع دبیرستان بود علاقه زیادی به مسائل دینی از خود نشان می داد. او در راهپیمایی های ضد نظام ستم شاهی شرکت می کرد. او فعالیت های فراوان دیگری در مبارزه با رژیم پهلوی انجام می داد.

هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی تحصیلات خود را در رشته ریاضی به پایان رسانید و پس از پیروزی انقلاب در سال 1358 وارد ارتش جمهوری اسلامی شد. و وارد دانشکده افسری نیروی زمینی شد و دوره های مختلف رزمی و ستادی را در آنجا گذراند. او همچنان همزمان موفق به اخذ مدرک مربی گری و داوری فوتبال و همچنین مدرک تیراندازی شد.

با شروع جنگ از سوی عراق علیه جمهوری اسلامی و همچنین دفاع از سوی جمهوری اسلامی به جبهه عازم شد و در جبهه مختلف کردستان، غرب و جنوب به دفاع از میهن اسلامی خویش پرداخت. او در لشکر 28 کردستان و گروه 33 توپخانه مسئولیت داشته و در عملیات های والفجر4، والفجر9، بیت المقدس5، قادر، نصر و چندین عملیات دیگر حضور داشت و در دفاع از کشور به فیض عظیم جانبازی نائل گشت. او 96 ماه در جبهه های مختلف دفاع مقدس حضور داشته است.

او پس از پایان دوران دفاع مقدس به فرماندهی هیات نظامی و تیپ دانشجویان افسری امام علی(ع) منصوب شد. همچنین فرماندهی قرارگاه شمال شرق ارتش، معاونت آموزش نیروی زمینی ارتش، معاونت طرح و برنامه نیروی زمینی ارتش، ریاست اداره عملیات ارتش، ریاست ستاد مشترک ارتش با حکم رهبر معظم انقلاب، جانشینی فرمانده کل ارتش با حکم رهبر معظم انقلاب و ریاست مرکز مطالعات راهبردی آجا را در کارنامه درخشان خود دارد. او در تیرماه 1395 طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به جانشینی رییس کل نیروهای مسلح منصوب شد. امیر موسوی علاوه بر موفقیت روز افزون در عرصه نظامی جمهوری اسلامی به عنوان شخصیت علمی نیز شناخته می شود. او در سال 1376 از رساله دکترای خود در رشته مدیریت دفاع ملی را در دانشگاه عالی دفاع ملی دفاع کرد. او حالا دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است. تاسیس و مدیریت مرکز راهبردی ارتش، فرماندهی قرارگاه جهاد علمی، ساماندهی دانشگاهها و مراکز علمی ارتش و ریاست شورای عالی تحقیقات تنها گوشه ای از سوابق علمی این فرمانده دفاع مقدس است.

امیر موسوی در طول دوران دفاع مقدس و پس از آن نقش بسیار ارزنده ای را در نیروهای مسلح ایران ایفا کرده است. او فردی مومن، اخلاق گرا، معتقد و ولایی است. امیر موسوی در حوزه های عملیات و استراتژی های نظامی، فردی بسیار شاخص و جزو نفرات ممتاز در جهان است.

او علاوه بر این که علاقه خاصی به ارتش جمهوری اسلامی دارد، در دورانهای مختلف ارتباط خوب و مفیدی با سازمانهای دیگر نظامی کشور داشته است. که این امر باعث محبوبیت او در میان نظامیان کل کشور علی الخصوص بسیج شده است.

سید عبدالرحیم موسوی در 30 مرداد 1396 طی حکمی از سوی فرماندهی معظم کل قوا با دریافت درجه سرلشکری به عنوان فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد. در متن حکم حضرت آیت الله خامنه ای، برای انتصاب امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی آمده است: «با توجه به ذخیره‌ی عظیم نیروی انسانی کارآمد و مؤمن ارتش و تجربیات دوران دفاع مقدّس و پس از آن، انتظار می‌رود در دوران فرماندهی شما با رویکرد تحولی و انقلابی، ارتقاء توان و آمادگی‌های رزمی و تعالی معنوی و بصیرتی و تأمین نیازهای معیشتی و هم‌افزایی با سایر نیروهای مسلح، شتاب گیرد و مجموعه آجا به نصاب شایسته‌تر برسد.»

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی جزو فرماندهانی است که نگاهش به دهان رهبر معظم انقلاب است و جز به فرمان ایشان پیش نمی رود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات