حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۴۷۶۴

تأثير انديشه‌های دفاع مقدس بر افزايش بازدارندگي نظامی ايران

هشت سال دفاع مقدس با وجود محدوديت‌ها و سختي‌هاي متعدد، ثمرات گرانبهايي براي ايران اسلامي به همراه داشت كه نمود آن را در دهه چهارم انقلاب به خوبي مشاهده مي‌كنيم.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد/روح‌الله صالحی
تأثير انديشه‌های دفاع مقدس بر افزايش بازدارندگي نظامی ايرانبا گذشت سه دهه از پايان جنگ تحميلي، جمهوري اسلامي ایران توانسته است به موفقيت‌هاي چشمگيري در عرصه‌هاي نظامي، اقتصادي، علمي و فناوري دست يابد كه بخش عمده اين پيشرفت‌ها مرهون فداكاري و جان‌فشاني رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است كه با الگوبرداري از انديشه‌هاي آن دوران و با ايجاد بازدارندگي‌هاي نظامي، ايران را در كنار دیگر قدرت‌هاي جهاني قرار داده و با تقويت توانمندي‌هاي نظامي، ضمن خودكفايي در اين عرصه، توانسته است تهديدات نظامي دشمنان را خنثي کند.

فناوری به کاربرده شده در عرصه نظامی تغییرات گسترده‌ای در حوزه جنگ و امنیت کشورها داشته است و پیوسته عامل مؤثری برای تحمیل دیدگاه کشورهای قدرتمند به دیگر کشورها بوده است. برخي كشورها با بهره‌گیری از توانايي‌هاي نظامي و ایجاد بازدارندگی توانسته‌اند امنيت خود را بيش از پيش افزايش دهند. ايران اسلامي نيز كه هشت سال جنگ تحميلي و نابرابر را تجربه كرده، توانسته است با استفاده از موفقيت‌هاي دوران جنگ قدرت نظامي خود را توسعه دهد. هر چند ايران هنوز از آسيب‌ها و هزينه‌هاي جنگ تحميلي رها نشده است؛ اما تجربه هشت سال دفاع مقدس نشان می‌دهد براي ساختن ايراني قدرتمند كه توانايي مقابله با تهديدات را داشته باشد، بايد با اتكا به ظرفيت‌هاي داخلي بتوان توانمندي‌هاي نظامي را تقويت كرد. متخصصان علم و فناوری در عرصه نظامی با اتکا بر استعدادهای بومی و ظرفیت‌های داخلی در صنعت دفاعی توانسته‌اند به جایگاه رفيعي دست یابند و با تکیه بر دستاوردهای داخلی مقتدرتر از همیشه امنیت کشور را تأمین کنند و اجازه تجاوز به مرزها را به دشمنان نداده‌اند.

تجاوز ظالمانه رژيم بعثي عراق با پشتيباني آمريكا و اعراب كه با هدف نابودي انقلاب اسلامي انجام شد، زمينه مساعدي را براي انسجام و آبديده شدن نيروهاي نظامي ما فراهم كرد. نيروهايي كه با كمترين امكانات در مقابل رژيم تا بن دندان مسلح عراق و حاميانش مقاومت كردند و پس از هشت سال بدون اينكه يك وجب از خاك كشورمان را تقديم بيگانگان كنند، پيروز شدند. اکنون با گذشت سال‌ها، موفقیت‌هاي آن دوران به الگويي براي ساختن ايراني قدرتمندتر تبديل شده است.

وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح پس از پايان جنگ، با كمك سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش، وظيفه ساخت ادوات و تجهيزات نظامي را بر عهده گرفت و اكنون در زمينه ساخت تجهيزات زرهي، دريايي و موشكي افتخارات زيادي را كسب كرده است. نمايش اقتدار ايران در رژه سالیانه نيروهاي مسلح در هفته دفاع مقدس تنها قطره‌اي از درياي موفقيت‌هاي جمهوري اسلامي در عرصه‌هاي توليد تسليحات نظامي به شمار مي‌رود و اين پيام را به دشمنان مي‌دهد كه هرگونه تجاوزي به ايران پاسخ كوبنده‌اي را در پي خواهد داشت و همين پيشرفت‌ها غرب و عمالش را وادار مي‌كند در مقابله با ايران در محاسبات‌شان دچار اشتباه راهبردی نشوند و همه عواقب آن را بسنجند.

تأثير انديشه‌های دفاع مقدس بر افزايش بازدارندگي نظامی ايران

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هشت سال جنگ تحمیلی با وجود تحریم‌های گسترده قدرت‌های جهان، توانستند با بهره‌گیری از امکانات موجود و توان نیروهای خلاق و متخصص داخلی، ضمن تأمین نیازمندی‌های رزمندگان در میدان نبرد، ساختار مستحکم و برجسته‌ای را برای صنعت دفاعی کشور ایجاد کنند.

ايران پیش از انقلاب نيروي مسلح مستقل نداشت كه با اتكا به آن بتواند نوعي موازنه در برابر همسايگان ايجاد كند. به عبارتی، قدرت اين كشور تنها بر اساس پيمان‌هاي نظامي كه با غرب بسته بود، تعريف مي‌شد و رژيم پهلوي همچون كشورهاي عربي براي تقويت توان دفاعي خود به خارج وابسته بود؛ اما اكنون ايران نه تنها به خودكفايي در عرصه توليد تسليحات دست يافته است؛ بلكه در سال‌هاي اخير برخي كشورهاي منطقه اشتياق خود را براي خريد موشك‌هاي ايران ابراز كرده‌اند و همه اينها از بركات دفاع مقدس بوده است.

جنگ تحميلي با توجه به نوپايي آن، نتايج بسيار با ارزش و مؤثري به همراه داشت. شرايط جنگي همزمان با انواع فشارهاي اقتصادي، فرصت خوبي براي رشد اقتصادي و علمي كشور فراهم كرد و جوانان متعهد كشورمان توانستند به پيشرفت‌هاي چشمگيري در عرصه‌هاي مختلف دست یابند.

تقويت خودباوري

بی‌ترديد، يكي از بركات دفاع مقدس ايجاد روحيه خودباوری در بين جوانان خلاق كشورمان بوده است. آمارهاي اعلام شده از پيشرفت‌هاي علمي ايران نشان مي‌دهد، ايران بدون كمترين وابستگي به كشورهاي پيشرفته در جايگاه ويژه‌اي در عرصه علم و فناوری جهاني قرار دارد كه عامل آن در دفاع مقدس ريشه دارد و همه اين قابليت‌ها ملهم از ارزش‌ها و تفكرات هشت سال دفاع مقدس است.

در دوران جنگ تحميلي كه قدرت‌هاي جهاني با همه توان در مقابل ايران اسلامي ايستاده بودند تا اين نهال نوپا را از بين ببرند، جوانان انقلابي بدون اتكا به كمك‌هاي خارجي و آن هم زماني كه ايران در شرايط تحريم به سر مي‌برد، به اين نتيجه رسيدند كه بايد خودشان را باور كنند و با اتكا به توانمندي‌هاي داخلي، كشور را اداره كنند. تأثير اين خودباوري، پس از گذشت سه دهه از جنگ تحميلي، در عرصه‌هاي اجتماعي، اقتصادي و فناوري‌هاي نوين دفاعي نمود بيشتري داشته است.

تجربه جنگ نشان داد، بايد روي پاي خود بايستيم و اگر اين خودباوري در بين جوانان تقويت شود، مي‌توان در مقابل قدرت‌ها و استكبار جهاني ايستاد. همچنان كه امام خميني(ره) فرمودند: «ما در اين جنگ، اُبهت دو قدرت شرق و غرب را شكستيم.» شرق و غرب با حمايت همه‌جانبه تسليحاتي از رژيم صدام حسين، تلاش داشتند ايران را به زانو درآورند؛ اما رزمندگان اسلام نشان دادند با اتكا به نيروي ايمان مي‌توان ابرقدرت‌ها را به تسليم واداشت. همين روحيه پس از دوران جنگ نيز به وضوح در عرصه‌هاي مختلف نمايان است.

عزت‌طلبي و اقتدار ملي

يكي از تأثيرات مهم دوران دفاع مقدس كه سبب شد ايراني‌ها برخلاف فشارهاي گسترده اقتصادي و نظامي، زير بار سلطه بيگانگان نروند، روحيه اقتدارخواهي و عزت‌طلبي بود. ايران اسلامي در مقابل رژيم بعث و حاميان غربي آن ايستاد و با دفاع از عزت و اقتدار خود در جبهه‌هاي نبرد، به جهانيان ثابت كرد كه مردم ايران با بذل جان و مال خود اجازه نخواهد داد يك وجب از خاك كشور به دست نااهلان بيفتد. اقتدار و عزتي كه ايران كنوني از آن برخوردار است، نتيجه هشت سال جانفشاني مجاهداني است كه با تقديم جان خود آن را براي آيندگان به ميراث گذاشتند که حفظ و حراست از اين ميراث گرانبها وظيفه شرعي هر ايراني است تا اجازه ندهند ديگران اين عزت و اقتداري را كه براي آن خون‌هاي زيادي ريخته شده است، لكه‌دار كنند.

دستاوردهای دفاع مقدس زماني مهم جلوه می‌کند که دشمنان و نوع جنایات آنها را بشناسیم. بدیهی است، شناخت ماهیت و اهداف آشکار و پنهان دشمنانی که طی هشت سال با ما جنگیدند و نیز نوع و حجم جنایات آنها، نسل چهارم انقلاب و نسل‌هاي بعدي را در شناخت و حفظ دستاوردهای دفاع مقدس متعهد خواهد کرد و با افتخار از این دوران سخن گفته، تأثیر ارزش‌های دفاع مقدس را در حفظ استقلال و عزت دینی خود همیشگی و پایدار می‌دانند.

افزايش توان نظامي

نتيجه هشت سال جنگ در پيشرفت‌هاي نظامي ايران تبلور بيشتري يافته است. بی‌شک، می‌توان گفت اگر جنگ نبود و کشور در محاصره‌ اقتصادی و سیاسی جهان قرار نمی‌گرفت، این پیشرفت‌های عظیم تسلیحاتی و نظامی در کشور حاصل نمی‌‌شد. نگراني كشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي از افزايش قابليت‌هاي نظامي ايران بیان‌کننده اين است كه جمهوري اسلامي به مدد نيروهاي داخلي از نظر نظامي توانسته است خود را در جايگاه رفيعي در منطقه و جهان قرار دهد و با ايجاد بازدارندگي نظامي اجازه نمي‌دهد دشمنان چشم طمع به خاك اين مرز و بوم داشته باشند. همچنان كه تهديدهاي مكرر غرب و رژیم صهیونیستی براي حمله نظامي به ايران لفاظي‌هايي بيش نيست و بيانگر اين است كه آنها تا چه حد از پيشرفت‌هاي نظامي و علمي ايران در هراس هستند. همه اين پيشرفت‌هاي نظامي متأثر از هشت سال دفاع مقدس است كه نيروهاي خلاق داخلي را به اين نتيجه رسانده است كه بايد به توانمندي‌هاي داخلي اكتفا كنند و با همه توان براي افزايش توان نظامي بکوشند.

تأثير انديشه‌های دفاع مقدس بر افزايش بازدارندگي نظامی ايران

توليد انواع موشك‌هاي «قدر»، «زلزال»، «فجر»، «سجيل»، «بصير»، «ذوالفقار»، «سراج»، «فاتح» و ده‌ها نوع ديگر از اين موشك‌ها كه ضامن بقاي جمهوري اسلامي است، تنها بخش كوچكي از قدرت بازدارندگي نظامي ايران است. به تازگی رونمايي از موشك بالستيك دوربرد «خرمشهر» به عنوان كابوس رژيم صهیونیستی و آزمايش موفقيت‌آميز آن در هفته دفاع مقدس برگ زرين ديگري در كارنامه افتخارات نيروهاي مسلح ثبت كرد و نشان داد، ايران اسلامي نه تنها در مقابل تهديدها و فشارهاي خارجي كوتاه نيامده؛ بلكه بدون توجه به تهديدات، بنيه دفاعي خود را بيش از گذشته تقويت كرده است.

موشك جديد خرمشهر با برد 2500 كيلومتر كه مي‌تواند سرزمين‌هاي اشغالي را هدف قرار دهد، طراحی کاملاً جدیدی است که بر اساس تجربیات موفق گذشته به انجام رسیده است. هر موشک خرمشهر، می‌تواند وظیفه دو یا سه موشک بالستیک را بر عهده بگیرد و با کمک مدل جدید طراحی خود، اطمینان و اثربخشی بیشتری را به دنبال داشته باشد. به همين دلیل، برخي مقامات غربي با تكرار ادعاهاي گذشته، اين موشك را تهديدي براي امنيت منطقه و ناقض قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل اعلام كرده‌اند؛ اما غافل از اينكه هر زمان تهديدات امنيتي عليه ايران افزايش پيدا كرده است، نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي از تحول بزرگي در عرصه فناوری‌هاي نظامي رونمايي كرده تا دشمنان حساب كار دست‌شان بيايد و ايران را به عنوان يك قدرت منطقه‌اي و جزيره ثبات در خاورميانه بپذيرند. در واقع، همه این موشک‌ها می‌تواند برای کشورهایی که نیت شومی علیه ایران دارند، کابوس به شمار آید.

در واقع تا زمانی که آمريكا، ائتلاف عربي ضد ايران را به انواع تسليحات مدرن مجهز مي‌كند و مقامات صهيونيستي هر روز ايران را به حمله نظامي تهديد مي‌كنند، ایران نمي‌تواند دست روي دست بگذارد و منتظر تجاوز دشمنان به خاكش باشد. در چنين شرايطي، ایران نيز برای ایجاد موازنه و افزايش امنيت مرزهاي ملي‌ خود، توان تسليحاتي خود را ارتقا خواهد داد تا به دشمنان بفهماند اگر قصد حمله به ایران را داشته باشند، تاوان و بهاي سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

آمريكا و عمال آن كه با وجود انواع تحريم‌ها نتوانسته‌اند جلوي پيشرفت‌هاي موشكي ايران را بگيرند، از افزايش قابليت‌هاي نظامي ايران نگران هستند. بنابراين، به حربه‌هاي زيادي متوسل مي‌شوند تا بتوانند ايران را تحت فشار قرار دهند که از برنامه موشكي خود عقب‌نشيني كند؛ زيرا با تضعيف بنيه نظامي ایران مي‌توانند کشورمان را به پذيرش خواسته‌هاي خود وادار كنند؛ اما ايران اسلامي به مدد جوانان غيور خود نشان داده است كه هر چه فشارها بيشتر شود، به همان ميزان توانمندي‌هاي ايران نيز افزايش مي‌يابد.

تأثير انديشه‌های دفاع مقدس بر افزايش بازدارندگي نظامی ايران


تجربه دفاع مقدس به خوبي گوياي اين حقيقت است كه حفظ آمادگی رزمی، آموزش، تولید و تهیه تسلیحات پيشرفته موجب سلب اراده دشمنان احتمالی خواهد شد. همان‌گونه كه اگر پيشرفت‌هاي نظامي ايران نبود، آمريكا و رژيم صهيونيستي با كمك متحدان عربي‌شان برنامه‌هاي شوم خود را در خاك ايران عملي مي‌كردند؛ اما اين بازدارندگی مانع از تحقق اين توطئه‌ها شده است. كشورهاي مرتجع عربي و رژیم صهیونیستی در يك دهه گذشته زير پاي مقامات آمريكايي نشسته‌اند تا آنها را براي حمله نظامي به ايران متقاعد كنند؛ اما اين تلاش‌ها موفقيتي نداشته است. در حقیقت، آمريكايي‌ها از توانمندي‌هاي نظامي ايران آگاه هستند و خود را وارد بازي‌ از پیش باخته نمي‌كنند.

كلام آخر

در مجموع، مي‌توان گفت هشت سال دفاع مقدس با وجود محدوديت‌ها و سختي‌هاي متعدد، ثمرات گرانبهايي براي ايران اسلامي به همراه داشت كه نمود آن را در دهه چهارم انقلاب به خوبي مشاهده مي‌كنيم. تجربه نشان داده است لحظه‌اي غفلت و عقب‌نشيني در مقابل دشمنان نه تنها امنيت كشور را به خطر مي‌اندازد؛ بلكه به تسلط خارجي‌ها مي‌انجامد، حال آنكه مقاومت ايراني‌ها در دوران دفاع مقدس سبب پيشرفت و ارتقاي امنيت و اقتدار كشور شد و امروزه تجربه آن دوران بايد چراغ راه جوانان خلاق و متعهد باشد تا با اتكا به ظرفيت‌هاي داخلي و افزايش بنيه نظامي، كشور اسلامي را در مقابل دشمنان بيمه كنند و كسي چشم طمع به خاك ايران نداشته باشد. بهتر است آمريكا و متحدانش از بحران کره شمالی درس عبرت بگیرند و اين مسئله را آويزه گوش خود كنند كه در جهان امروز ديگر با زور و تحريم نمي‌توان كشورهاي ديگر را به تبعيت از خواسته‌هاي خود واداشت و بی‌تردید تا زماني که رژيم صهيونيستي علیه ایران دسيسه مي‌كند، صهيونيست‌ها مجبور خواهند بود شب‌ها کابوس موشک‌های ایرانی را ببینند/مق/.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات