تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۰۰
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات 9

مقام معظم رهبری: نخبگان آمریکا از داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم می کنند.

مطبوعات در هفته ی گذشته تحت تأثیر دو موضوع اساسی بوده اند موضوع اول بحث سخنرانی ترامپ در سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی و موضوع دوم همه پرسی در اقلیم کردستان عراق بود ...
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ فرهاد کوچک زاده
مقام معظم رهبری: نخبگان آمریکا از داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم می کنند.مطبوعات در هفته ی گذشته تحت تأثیر دو موضوع اساسی بوده اند موضوع اول بحث سخنرانی ترامپ در سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی و موضوع دوم همه پرسی در اقلیم کردستان عراق می باشد  
یکی از مباحثی که سه روزنامه شرق،  مردم سالاری و خراسان  به صورت مشترک تیتر زده اند این جمله زیبا از مقام معظم رهبری می باشد که فرموده اند نخبگان آمریکا از داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم می کنند. مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان بیان نموده اند: سخنان رئیس جمهور آمریکا، برای ملت آمریکا افتخار آمیز نبوده است و  نخبگان آمریکا، از این سخنان و داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم می کنند که این احساس شرم را بیان کرده اند.

مطبوعات اصلاح طلب:
تیتر و سرمقاله روزنامه های شاخص جریان اصلاح طلب از یک طرف به حمایت از سخنرانی روحانی در سازمان ملل پرداخته اند. روزنامه آرمان در یادداشت روز خود در روز شنبه به دفاع تمام قد از سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته و بیان کرده است: در حالی که پیش از سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در تقسیم کاری مشخص ضمن سیاه نمایی گسترده علیه ایران اتهامات متعددی علیه ایران اسلامی با این مضمون که ایران کشوری ناامن و صادر کننده خشونت و تروریسم است بیان کرده اند. رئیس جمهور با سخنرانی دقیق و حساب شده ضمن تصحیح چهره ی صلح طلب از ایران قاطعانه خط قرمز های ایران را در حوزه مسائل دفاعی و هسته ای ترسیم کرد و ضمن بکار بردن عبارت هایی همچون سخنان جاهلانه و زشت و مبتنی بر اطلاعات غلط برای سخنرانان ترامپ پاسخ قاطعی به ادعاهای رئیس جمهور آمریکا داد. روزنامه شرق در سرمقاله خود روز شنبه با عنوان ((صدای جنگ، ندای صلح)) ترامپ را مصداق رویکرد اول را دانست  زیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا،  در نطقی مهیج و کینه توزانه علیه ایران و توافق بین المللی برجام، تعهد دولت متبوعش را در این معاهده بین المللی به سخره گرفت، برجام را مایه شرمساری آمریکا اعلام و تهدید کرد درصورتیکه این توافق منافع آمریکا را تأمین نکند، به آن پایبند نخواهد بود. رویکرد دوم ( ندای صلح) که از سوی رئیس جمهوری کشورمان ارائه شد و در سخنانی آرام، متین و با ادبیاتی متفاوت، تصویری یکسره متضاد با آنچه رئیس جمهور آمریکا از ایران ترسیم کرده بود، ارائه داد و بر رویکرد اعتدال- شعار اصلی او در عرصه داخلی- تأکید و اعلام کرد ادبیات جاهلانه، زشت و کینه توزانه و مشحون از اتهامات بی پایه از زبان رئیس جمهور آمریکا در شأن سازمان ملل متحد نبود و در تقابل با خواست همه دولتها  از این اجلاس قرار دارد.

مقام معظم رهبری: نخبگان آمریکا از داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم می کنند.

در کنار تمجید و تعریف از روحانی در روزهای گذشته برخی از روزنامه های اصلاح طلب به نقد شخصیت ترامپ و تحلیل های او پرداخته اند. روزنامه مردم سالاری در روز یک شنبه در یاداشت روز خود با تیتر ((سخنان دشمنانه ترامپ)) نوشت سخنان رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در مجمع عمومي سازمان ملل، در جمع سران از دو جهت به سود ماست نخست اگر اشکالات ما را به حق گفته، عقل و منطق و آینده نگري و صلاحدید نظام در اصول کشورداري حکم مي کند که در خود و اعمال مان، بازنگري کنیم. دوم آنجا که نادرست گفته است، هم در آن جمع و هم در منظر افکار عمومي جهان به سود ماست؛ به خصوص اگر تحلیل هاي عامیانه و غیراستدلالی و نا آگاهانه گفته و به جاي تأثر از عقل و منطق از وزن و گردنش متأثر شده باشد.. روزنامه ایران در یک شنبه  در یادداشت با تیتر(( نقض های ترامپ ))شخصیت حقوقی، سیاسی و بین المللی ترامپ را زیر سؤال برده و نوشت: سخنرانی ترامپ در سازمان ملل یک سخنرانی منحصربه فرد است که تنها یک نمونه تاریخی مشابه را می توان سراغ گرفت و آن سخنرانی جنجالی معمر قذافی رهبر لیبی بود که در مقر سازمان ملل نه تنها منشور این سازمان را زیر پا گذاشت و پاره کرد بلکه تمام اصول پذیرفته شده بین المللی را نیز به سخره گرفت و بی اعتبار کرد. 
در این بین برخی از روزنامه ها در فکر حل مشکل برآمده اند و روزنامه آرمان با تیتر ((همگرایی داخلی راه مقابله با دشمن)) نوشت:  اینکه دیوانه ای در کاخ سفید حاکم گردیده و به صراحت عدم صداقت و پایبندی خویش را به توافق نامه ای که دولت آمریکا پای آن را امضا نموده و شورای امنیت سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است؛ اعلام می نماید؛ انسجام و همگرایی داخلی و تلاش برای خدمت و نوکری به مردم؛ احترام به خواست اکثریت و حفظ حقوق اقلیت می تواند مسیری راهگشا و موفقیت آمیز در برابر زیاده خواهی های مخالفان جمهوری اسلامی محسوب گردد. روزنامه آرمان در روز شنبه با تیتر(( آب پاکی ظریف روی دست ترامپ)) نوشت وزیر خارجه کشورمان طی گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز اظهار داشت آیا شما حاضرید 10 تن اورانیوم غمی شده ایران را بازگردانید؟ 
نکته بعدی که برخی از روزنامه های اصلاح طلب به آن پرداخته اند موضوع حمایت دیگر کشورها از برجام است روزنامه مردم سالاری با تیتر ((حمایت قاطع کشورهای گروه ۷۷ )) و روزنامه  ایران با تیتر(( حمایت قاطع 134 کشور از برجام)) نوشتند  کشورهای عضو گروه موسوم به 77 در بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از برجام، مخالفت خود را با اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران اعلام کردند. سران 134 کشور عضو در گروه پس از لفاظی های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه توافق هسته ای ایران، ضمن اعلام حمایت از این توافق، مخالفت خود را با اعمال هر گونه تحریم یک جانبه علیه ایران اعلام کردند.

مقام معظم رهبری: نخبگان آمریکا از داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم می کنند.
موضوع دیگری که روزنامه های اصلاح طلب در روزهای گذشته به آن پرداخته اند بحث برگذاری همه پرسی در اقلیم کردستان می باشد. روزنامه ایران با تیترهای ((یک همه پرسی و بحرانی بی پایان)) و(( همه پرسی تجزیه طلبانه )) نوشت: با توجه به آنکه همسایگانی چون ترکیه و ایران که مخالفت قطعی خود را با این همه پرسی اعلام کرده اند، منطقه می تواند درگیر بحران جدیدی شود که تبعات آن فراتر از مرزهای عراق توسعه یابد. پیش بینی آغاز جنگی بر سر مرزهایی که احتمالاً کردهای سوریه و ترکیه نیز خواهان بر هم زدن آنها خواهند بود پایانی را متصور نیست  و چنین جنگی می تواند کشورهای منطقه و فرامنطقه ای را درگیر چالش جدیدی بکند این روزنامه نتیجه می گیرد: به هر حال در صورتی که این همه پرسی برگزار شود،  که مسعود بارزانی با توجه به آنکه از تبعات چنین رفراندومی مطلع است شاید هرگز به دنبال استقلال کردستان نباشد و تنها بهانه ای برای جلب توجه کشورهای منطقه ای و بین المللی است تا بتواند امتیازات مورد نظر را به دست آورد.
در کنار روزنامه ایران روزنامه های آفتاب یزد ، اعتماد و آرمان به موضع بسته شدن مرزهای هوایی کردستان عراق پرداخته اند با توجه به مؤثر واقع نشدن تلاش های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسئولان اقلیم کردستان برای برگذاری رفراندوم در این منطقه با درخواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران و ترکیه روی پروازهایی که مبدأ آن اقلیم کردستان است مسدود می شود.
برخی از روزنامه های اصلاح طلب همچون مردم سالاری با تیتر(( خون بازی با همه پرسی اقلیم کردستان)) و بهار با تیتر  (( بارزانی : همه پرسی گام اول است))  نیز به عواقب این همه پرسی توجه کرده اند و  نوشته اند: در همین حال، پارلمان ترکیه مأموریت ارتش این کشور در خاک سوریه و عراق را به مدت یک سال تمدید کرد وزیر دفاع ترکیه در راستای تمدید این مأموریت تصریح کرد که ارتش این کشور به این ترتیب از ترکیه در برابر تهدیدات حفاظت می کند. او تأکید ورزید که برگزاری همه پرسی استقلال کردستان در عراق تهدیدی برای امنیتی ملی کشورش است. جانیکلی افزود ترکیه نتیجه این همه پرسی را به رسمیت نمی شناسد و دست به  مقابله با آن خواهد زد. 

مقام معظم رهبری: نخبگان آمریکا از داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم می کنند.

روزنامه های اصولگرا :
روزنامه های اصولگرا سیاستی متفاوت در برابر سخنرانی ترامپ اتخاذ کرده اند البته روزنامه سیاست روز با تیتر ((مواضع قابل تقدیر)) دولت نوشت اکنون پس از مدتها شاهدیم که دولت محترم به این نتیجه رسیده است تنها راه مقابله با آمریکا رفتار انقلابی و قاطع تر از گذشته با سیاست های کاخ سفید اتخاذ می کند. مماشات، مذاکره، کوتاه آمدن و امتیاز دادن برای پایان دادن به بخش کوچکی از دشمنی های آمریکا کارساز و راهگشا نبوده و نیست.  روزنامه کیهان با تیتر(( پاسخ نقض برجام اقدام متقابل است نه انتقاد لفظی)) دیدگاه فوق را کاملاً رد می کند و می نویسد به اذعان مقامات ارشد دولت، آمریکا تاکنون به دفعات و به صورت فاحش متن و روح برجام را نقض کرده است و با رویکرد منفعلانه دولت در واکنش به نقض برجام، به این نتیجه رسانده که هر چقدر تحریم ها شدیدتر و گسترد ه تر شود، پاسخ متقابلی دریافت نخواهند کرد. در حال حاضر تنها پاسخ عملی و قاطع به گستاخی آمریکا عمل به 29 شرط اجرای برجام است. 
روزنامه خراسان با مقاله چگونه باید با کارشکنی های امریکا مقابله کرد نوشت: این یک معادله ساده و پذیرفته شده است که اگر در مقابل دشمن بترسی یا کوتاه بیایی، او چند قدم جلوتر می آید لذا باید در عمل، گفتار و پی گیری مسائل مرتبط با برجام و غیر برجام به گونه ای مقابل آمریکایی ها عمل کرد که آن ها بفهمند که با جمهوری اسلامی ایران از منافع ملی خود هرگز عقب نشینی نمی کند رو به رو هستد.  واقعیت این است که ترامپ نیز مانند اسلاف خود و حتی به گفته برخی تحلیل گران بین المللی تنها زبان قاطعیت و صراحت را می فهمد. لذا صراحت داشتن و محکم سخن گفتن و رفتار قاطع مقابل آمریکا در عین استفاده از نقشه ای دقیق و تدبیر شده و هوشمندانه از ملازمات مقابله با آمریکاست.

مقام معظم رهبری: نخبگان آمریکا از داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم می کنند.

موضوع دوم مهم در روزنامه های اصولگرا مبحث برگزاری همه پرسی در کردستان عراق می باشد و روزنامه های جوان  با تیتر (( فتنه اقلیم زیر تابوت داعش)) رسالت (( همه پرسی خطرناک در شمال عراق))سیاست روز با تیتر(( بارزانی باد می کارد)) و قدس با تیتر ( فتنه همه پرسی در اقلیم) به این موضوع پرداخته اند و  بر این نکته تأکید داشته اند : 
1- همه پرسی  فتنه اى است  كه شايد براى دهه ها منطقه را دچار بحران، تنش و حتى درگيرى و عراق را گرفتار يك جنگ فرسايشى كند كه تبعات آن قابل پيش بينى نيست.
2- بیانیه محکومیت همه پرسی که توسط نمایندگان کرد مجلس جمهوری اسلامی در مجلس قرائت شد و آن را نقشه ی شوم رژیم صهیونیستی بیان کرده است.
آخرین موضوع که برخی از روزنامه های اصولگرا به آن در روزهای گذشته توجه کرده اند موضوع بازگشت پیکر مطهر شهید حججی به کشور می باشد و روزنامه وطن امروز با تیتر (( تشیع پیکر شهید حججی در مشهد )) رسالت با تیتر (( تشیع پیکر شهید حجی در چهارشنبه)) جوان و کیهان  با تیتر (( تشیع پیکر شهید حججی در تهران )) وطن امروز با تیتر ((چهارشنبه محسن)) به اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرده اند که از آحاد مختلف مردم برای حضور گسترده و باشکوه در آیین عاشورایی تشییع پیکر مطهر این شهید والامقام در تهران دعوت کرده تا مردم انقلابی و ولایت مدار پیام ویژه خود را به دشمنان اسلام ناب و حامیان تروریسم تکفیری و داعش در آستانه مرگ و نیستی را در معرض جهانیان قرار دهند.

مقام معظم رهبری: نخبگان آمریکا از داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم می کنند.




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات