صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۱۱

از اختلاف روسیه و غرب تا سوءظن بی‌مورد

1ـ پاسخ  فرزند شهید کاوه به عضو شورای شهر تهران
فرزند شهید محمود کاوه از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در واکنش به توئیت جنجالی عضو شورای شهر تهران، در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ما امروز و پس از سال‌ها شاهدیم که در قلب لیبرال دموکراسی غرب، از جنگ‌هایی تجلیل و تقدیر می‌شود که نه برای خدا و نه در راه حسین‌بن‌علی(ع)، بلکه برای دنیای‌شان رُخ داد. غربیان از جنگ جهانی تجلیل می‌کنند که علت آغازش کشور‌گشایی و خونریزی بود. شهدای ما برای دفاع از کیان و عزت‌مان رفتند. در پایان به آنها که عادت دارند نشخوار جویده غربی‌ها را بجوند، اعلام می‌داریم کاتولیک‌تر از پاپ نشوید و لااقل نحوه قدردانی از جنگ را هم از آنان بیاموزید.» گفتنی است، حجت نظری در آغاز هفته دفاع مقدس در توئیتی نوشته بود: «جنگ تحمیلی بنامیم یا دفاع مقدس، تفاوتی در عمق فاجعه و رنجی که بر این مملکت و ملت گذشته ایجاد نمی‌کند، جنگ و جنگ‌طلبی مذموم است.»

2ـ قدرت ایران در منطقه پادگانی و استعماری نیست
سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به نگاه دشمنان به قدرت جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمن اگر عصبانی بشود یا نشود و اگر از این عصبانیت بمیرد، جمهوری اسلامی همچنان قدرتمند است؛ اما دشمن جاهل و نادان است و خطا می‌کند. قدرت ما در منطقه قدرت پادگانی، پایگاهی و استثماری نیست، در همه منطقه پایگاهی رسمی از جمهوری اسلامی نمی‌بینید؛ اما این کشور قدرتمند است و این قدرت برخاسته از چیزی است که شما (دشمن) امکان مواجهه با آن را ندارید، این قدرت بر اساس منطق دفاع از مظلوم برابر ظالم است. وی تصریح کرد: پادگان جمهوری اسلامی دل و عاطفه این مردم است، در این دنیای پرظلم، جمهوری اسلامی در برابر ظالمان ایستاده است، شما (دشمن) هرچه دارید به کار ببرید، نمی‌توانید فلسطین را از ایران جدا کنید؛ چون این اعتماد وجود دارد که جمهوری اسلامی مدافع حقیقی فلسطین است.

3ـ اختلاف بر سر تفسیر بند T برجام
مدیر کل آژنس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار شفاف‌سازی درباره بند T ضمیمه اول برجام شد؛ چرا که بر سر راستی‌آزمایی از مفاد مندرج در این بند، میان روسیه با آژانس و کشورهای غربی اختلاف به وجود آمده است. روسیه می‌گوید،‌ اشاره نکردن به آژانس در این بند نشان می‌دهد این نهاد بین‌المللی موظف به راستی‌آزمایی درباره مفاد این بند (ممنوعیت فعالیت‌هایی که می‌تواند در طراحی و توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای نقش داشته باشند.) نیست، اما کشورهای غربی و آژانس با این تفسیر مخالفند. گفتنی است، این اختلاف نظر در حالی مطرح شده است که مخالفان توافق هسته‌ای پیشتر به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده‌اند از بند T مندرج در ضمیمه اول توافق هسته‌ای با ایران به عنوان بهانه‌ای برای بازرسی از پایگاه‌های نظامی ایران استفاده کند.

4ـ ممنوعیتی برای آزمایش موشک‌های ایران وجود ندارد
به نوشته خبرگزاری «تاس»، «میخائیل اولیانوف» مدیر بخش عدم اشاعه سلاح‌های اتمی و کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه روسیه گفت: «ممنوعیتی که مانع از آزمایش موشک‌های ایران شود، وجود ندارد.» وی ادامه داد: «ممنوعیت قبلی که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل وجود داشت، لغو شد و به جای آن از ایران درخواست شد از پرتاب موشک‌های بالستیک خودداری کند؛ البته نه هر موشک، بلکه تنها آنهایی که قادر به حمل سلاح‌های کشتار جمعی باشند. این بخشی از توافق است و باید پیروی شود.» اولیانوف معتقد است،‌ در حال حاضر، هیچ دلیلی وجود ندارد که پذیرفته شود موشک‌های ایران قادر به حمل کلاهک اتمی یا دیگر سلاح‌های کشتار جمعی هستند. وی ادامه داد: «هیچ‌کس نمی‌تواند توضیح دهد که دلیل این سوء ظن چیست؟»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات