سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۲۱

درس‌های مدرسه دفاع مقدس

درس بزرگ دوران دفاع آن است که همواره مي‌توان با تدبير و هوشياري، بزرگترين تهديدات را به فرصت تبديل نمود و از آن عليه دشمن استفاده کرد. تجاوز به خاک کشور اگر چه در نگاه اول تهديدي عليه نظام اسلامي به حساب مي‌آمد، اما همين تهديد در بستر تدبير ملت و مسئولين نظام اسلامي به فرصتي براي شکوفايي استعدادها و توانايي‌ها بدل گرديد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ محمد گنجي
درس‌های مدرسه دفاع مقدسدر تاريخ هر ملت سرفصل‌ها و نقطه عطف‌هايي وجود دارد که تا ساليان متمادي مي‌تواند آبشخور بهره برداري نسل‌هاي آينده باشد. دوران طلايي هشت سال دفاع مقدس ملت ايران در برابر تجاوز بيگانگان، ازجمله اين بزنگاه‌هاي طلايي تاريخ اين سرزمين است که درس‌های فراوانی برای امروز ما دارد.
1- يکي از درس‌هاي بزرگ دفاع مقدس، شرح و تبيين فرهنگ مقاومت و ايستادگي است. مروري بر تاريخ ايران زمين به خوبي نشانگر آن است که ملت ما همواره در برابر متجاوزين ايستاده و سر تسليم فرود نياورده است. اما اوج اين ايستادگي و استقامت در دوران هشت ساله دفاع مقدس تجلي يافت که در آن شاهد مقاومت همه جانبه ملت در برابر متجاوزي بوديم که توسط ابرقدرتها و تمامي کشورهاي غربي حمايت مي‌شد. به واقع رزمندگان اسلام تنها در برابر ارتش عراق قرار نداشتند، بلکه در مقابل جبهه واحدي جهاني ايستادند که با همه توان از رژيم بعثي حمايت مي‌کرد. جنگ اثبات کننده اين گزاره بود که در ميدان تقابل حق و باطل، پايداري و ايستادگي در برابر باطل هميشه جواب خواهد داد.
2- درس بزرگ ديگر دفاع مقدس تحقق عيني شعار "ما مي‌توانيم" بود. در طول دوران دفاع جمهوري اسلامي از کوچکترين کمکي توسط بيگانگان برخوردار نبوده و در عوض با محاصره همه جانبه نظامي - تسليحاتي و اقتصادي و سياسي روبرو بود. آنچه توانست در طول اين هشت سال جمهوري اسلامي را در برابر همه دشمنان داخلي و خارجي سرپا و استوار نگه دارد، اراده‌اي بودکه شعار "ما مي‌توانيم" را با همه توان در وجود يک ملت نهادينه کرده و مبتني بر اين نيروي الهي بود که همه توفيقات در طول دفاع مقدس حاصل آمد. همين اراده و همين تفکر، امروز نيز بدون شک رمز عبور ما از موانع و مشکلات و تحريم‌ها و فشارها خواهد بود.
3- درس بزرگ ديگر در دوران دفاع  آن است که همواره مي‌توان با تدبير و هوشياري، بزرگترين تهديدات را به فرصت تبديل نمود و از آن عليه دشمن استفاده کرد. تجاوز به خاک کشور اگر چه در نگاه اول تهديدي عليه نظام اسلامي به حساب مي‌آمد، اما همين تهديد در بستر تدبير ملت و مسئولين نظام اسلامي به فرصتي براي شکوفايي استعدادها و توانايي‌ها بدل گرديد. ملت ايران فرازهاي شيوايي از رهبر کبير انقلاب اسلامي - حضرت روح الله(ره) - را به گوش جان سپرده است که فرمودند: «هر روز ما در جنگ بركتي داشته‏ايم كه در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ايم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ايم، ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ايم، ما در جنگ، پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ايم، ما در جنگ به اين نتيجه رسيده‏ايم كه بايد روي پاي خودمان بايستيم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شكستيم، ما در جنگ ريشه‏هاي انقلاب پر بار اسلامي‏مان را محكم كرديم، ما در جنگ حس برادري و وطن دوستي را در نهاد يكايك مردمان بارور كرديم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامي قدرتها و ابرقدرتها ساليان سال مي‏توان مبارزه كرد»(3/12/67)
4- درس بزرگ ديگري که با تورق دفتر جنگ مي‌توان آموخت آن است که در مورد دشمني دشمنان با نظام اسلامي و ملت ايران نبايد براي لحظه‌اي ترديد به خود راه داد. دشمنان ما در طول جنگ تحميلي نشان دادند تا آخرين توانشان براي نابودي ملت ايران و هويت انقلابي - اسلامي ما تلاش خواهند کرد و آنجايي هم که اقدامي نمي‌کنند نه از سر خيرخواهي بلکه از سر ناتواني است. به واقع دشمني و عداوت و زياده‌خواهي دشمنان حديقفي ندارد و تنها راه مقابله با آنان نه کوتاه آمدن و پا پس‌کشيدن که مبارزه و ايستادگي است.
5- دفاع مقدس به ما آموخت  که فتنه‌گران داخلي همواره زمينه‌ساز تجاوز بيگانگان و دشمنان خارجي هستند. در حقيقت ترفندهاي بيگانگان بدون هموارسازي ايادي داخلي آنها آغاز نمي‌شود و جان نمي‌گيرد! تجاوز عراق به ايران، بدون اقدامات منافقانه ليبرالها و جريانهاي نفاق و عملکرد خائنانه عناصري چون بني صدر و رجوي کليد نمي خورد. امروز نيز دشمن بدون مقدمه سازيهاي ايادي داخلي خود نخواهد توانست خللي در مسير انقلاب ايجاد کند.

درس‌های مدرسه دفاع مقدس

6- درس بزرگ ديگري که در دل ماجراي دفاع هشت ساله نهفته است، آن است که پيروزي جز از طريق وحدت کلمه در ذيل سايه تبعيت از رهنمودهاي رهبري الهي حاصل نخواهد شد. بدون شک اگر نبود روحيه همکاري و تعاون و بسيج عمومي ملت براي دفاع در برابر تجاوز و هدايت رهبري پيامبرگونه فقيه عاليقدر جهان تشيع، و اعتقاد عمومي و اطمينان قلبي ملت به اين رهبري الهي، محال بودکه بتوان در برابر چنين هجوم پرقدرت و همه‌جانبه‌اي براي نابودي نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايستادگي نمود. و به همين خاطر است که از همان ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تلاش براي اختلاف افکني بين ملت و شقه‌شقه کردن جبهه واحد توده‌ها و همچنين تضعيف جايگاه ولايت فقيه و تخريب چهره رهبري درصدرسناريوهاي تبليغاتي دشمنان قرار دارد. امروز نيز بدون شک رمز موفقيت ملت ايران در همين يکپارچي و اطاعت از رهبري نهفته است و با تمسک به اين دو حبل متين برآمده از آموزه هاي تشيع علوي است که تحقق همه آرمانهاي رفيع اين ملت ممکن خواهد بود.
7- بزرگ درس دفاع هشت ساله، آشکار ساختن اين مساله بود که بايد به جوانان اعتماد کرد و کارهاي بزرگ را به آنان سپرد! در بستر همين اعتماد بود که جوانان ميدان دار عرصه نبرد شده و در حالي که مستشاران کارکشته نظامي از عدم تحقق بسياري از عملياتهاي نظامي با توجه به کمبود امکانات سخن مي‌گفتند، حماسه هاي بزرگي چون ثامن الائمه، فتح المبين، بيت المقدس، خيبر، والفجر8 و کربلاي 5 را خلق نمودند. فتح بسياري از قله هاي رفيع افتخار در عرصه‌هاي مختلف در دهه چهارم انقلاب اسلامي نيز امروز بدست جواناني حاصل آمده که آلبوم گشاده دوران طلايي هشت ساله را در پيش روي خود دارند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات