صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۴۹۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 11 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تقویت روحیه انقلابی و جهادی، مهم‌ترین وظیفه مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی است. باید همه تلاش خود را مصروف تربیت دینی و انقلابی جوانان کنید و بدانید اخلاق نیز همراه با تقویت این روحیه و میل به جهاد در راه خدا ایجاد و ماندگار می‌شود.(1396/5/30) *شهادت چهارمین امام شیعیان حضرت زین‌العابدین(ع) تسلیت باد*

▼ حرف روز
تراژدی دنباله‌دار!
وقتی در میان بهت و حیرت شرکت‌کنندگان در کنسرتی در لاس‌وگاس آمریکا، صدای «جیسون الدین ویلیامز»، خواننده آمریکایی با صدای تیراندازی پیاپی متوقف شد که ده‌ها نفر خونین روی زمین افتاده و صدها نفر هم در حال فرار از محل حادثه بودند. تیراندازی مرگبار دیروز 59 کشته و 527 زخمی بر جای گذاشت. لحظاتی از وقوع حادثه نگذشته بود که گروهک تروریستی «داعش» در ادعایی مسئولیت این تیراندازی مرگبار را بر عهده گرفت؛ اما ساعتی بعد «اف‌بی‌آی» اعلام کرد عامل این کشتار هیچ ارتباطی با گروه‌های تروریستی بین‌المللی نداشته است. استفان پادوک 64 ساله از طبقه 32 هتل روبه‌روی محل برگزاری کنسرت به سوی مردم تیراندازی کرده است. منابع آگاه اعلام کردند در اتاق محل استقرار مهاجم این حادثه 19 قبضه سلاح از انواع مختلف پیدا شده است. درباره این حادثه باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد: اول اینکه، این حادثه مرگبار درست یک هفته پس از صدور فرمان مهاجرتی جدید رئیس‌جمهور آمریکا و ممنوعیت ورود شهروندان هشت کشور به آمریکا که دولت ترامپ هدف آن را دفاع از امنیت آمریکایی‌ها خوانده بود، اتفاق افتاد. ساعاتی پس از این حادثه توئیت‌های زیادی در حمایت از قانون جدید منع مهاجرتی ترامپ منتشر شد. به نظر می رسد، این موضوع می‌تواند زمینه تشدید بیگانه‌هراسی در افکار عمومی آمریکا را به دنبال داشته باشد که در راستای همان سیاست‌های نژادگرایانه ترامپ است. دوم اینکه، وقوع این فاجعه خط بطلانی بر نظریه ترامپ کشید که برای تأمین امنیت جامعه آمریکا قائل به منع حمل سلاح نیست؛ چرا که به اعتقاد وی اگر همه سلاح داشته باشند به نوعی بازدارندگی ایجاد می‌شود و هیچ‌کس از ترس دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند. آمریکا تنها کشور جهان است که دسترسی به سلاح را در قانون اساسی خود تضمین کرده است و هر تلاشی برای محدودسازی آن عملی مغایر با قانون اساسی به شمار می‌آید. در پایان باید به این نکته توجه داشت که احتمال تکرار چنین حوادثی در آینده وجود دارد؛ چه این حادثه یک حمله تروریستی از سوی داعش باشد و چه یک جنایت بی‌هدف و کور از سوی یک فرد عادی، زیرا شرایط حاکم بر این کشور  و سیاست‌های آمریکا زمینه وقوع چنین اتفاقاتی را فراهم کرده است.

▼ گزارش روز
سرزمین مشترک
همه‌پرسی پر سر و صدای کردستان عراق که مخالفت‌های گسترده از داخل اقلیم کردستان تا دولت مرکزی و کشورهای منطقه و دولت‌ها و سازمان‌های فرامنطقه‌ای را به دنبال داشت و با تخلفات گسترده‌ای برگزار شد، تنها نمونه‌ای از تلاش‌های مناطق مختلف در جهان برای استقلال‌طلبی است. کردستان عراق نه اولین منطقه است که تلاش برای تجزیه یک کشور را آغاز کرده و نه آخرین آنها خواهد بود؛ چنانکه در همین روزها، تنها به فاصله کوتاهی، کشور اسپانیا با موردی مشابه روبه‌رو شده و با وجود مخالفت شدید دولت مرکزی همه‌پرسی جدایی‌طلبی ایالت کاتالونیا از این کشور با درگیری‌ها و تقابل‌های گسترده‌ای برگزار شد و در آن رأی بالایی نیز به جدایی داده شد. اگرچه دخالت تحریک‌آمیز جریان‌های صهیونیستی در جریان کردستان از این موضوع ماجرایی متفاوت با استقلال‌طلبی‌های دیگر ساخته است؛ اما درباره تجزیه‌طلبی این منطقه نیز مانند تجزیه‌طلبی هر منطقه دیگر از کشور مادر خود در هر جای جهان این پرسش‌ها مطرح می‌شود که تصمیم درباره جدا شدن یا نشدن آن تنها حقوق ساکنان آن منطقه است یا حق همه ساکنان کشور اصلی است؟ آیا جدایی کردستان از عراق تنها بر زندگی ساکنان اقلیم کردستان تأثیر می‌گذارد یا زندگی همه مردم عراق را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ آیا منطقه کردستان عراق برای همه مردم این کشور است یا تنها به ساکنان این منطقه تعلق دارد؟ پاسخ روشن است، جدا شدن یا نشدن کردستان یا هر منطقه دیگر در جهان بر زندگی و شرایط همه مردم یک کشور تأثیرگذار است و همه مردم باید در این باره اظهارنظر کنند. ساکنان بغداد، کربلا، نجف،‌ فلوجه و... همان قدر درباره اربیل و دیگر مناطق اقلیم کردستان محق هستند و مالک آن به شمار می‌آیند که کردهای ساکن اربیل ذی‌حق هستند. بر اساس این، تصمیم‌گیری درباره آن موضوع مشترک مردم عراق است و بخش کوچکی از یک کشور نمی‌تواند درباره سرنوشت همه مردم آن کشور تصمیم بگیرد.

▼ اخبار ویژه  
ماجرای تماس تلفنی هاشمی‌رفسنجانی با استاندار تهران!
سیدحسین هاشمی در مراسم تودیع و معارفه استاندار تهران گفت: انتخابات‌ها را با بی‌طرفی کامل برگزار کردیم و وقتی هیئت اجرایی تهران را انتخاب کردم، هیچ کسی اعتراض نکرد. استاندار سابق تهران با اشاره به انتخاب آیت‌الله جنتی در انتخابات خبرگان اظهار داشت: وقتی آقای جنتی رأی مردم را کسب کردند، مرحوم‌ هاشمی‌ به من زنگ زدند و‌ گفتند آقای جنتی این رأی را آورده و‌ من گفتم‌ بله، تمامی آرا برای خودش است، حقیقتاً هم رأی خودش بود. ایشان در سه شهرستان ورامین، قرچک و‌ پیشوا رأی اول را آورده بود، حتی از اعضای شورای نگهبان هم تماس گرفتند که گفتم والله رأی برای خودش است؛ ما امانت‌دار رأی مردم بودیم و در انتخابات ریاست‌جمهوری و‌ شوراها همین سیاست را پیاده کردیم. استاندار سابق تهران خاطرنشان کرد: در استانداری تهران به کسی باج ندادم، اما خیلی هزینه دادم؛ تنها کسی که مرا آرام‌ می‌کرد، آقای وزیر (رحمانی‌فضلی) بود.

عربستان و امارات دوستان صهیونیستی!
«موشه یعلون» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در اظهاراتی موضع دو کشور عربستان و امارات را ستود و آنها را دوستان جدید این رژیم خواند. بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، یعلون در ویدئویی که از وی منتشر شده، گفته است برخی در جهان عرب، از  جمله امارات و عربستان مخالف «بشار اسد» هستند و موضع وی را نمی‌پذیرند. اینها بسیار نگرانند؛ از همین رو بازنگری خود را آغاز کرده و به دنبال دوستی با ما هستند.
 
▼ اخبار
1ـ علیخانی: کسی نمی‌تواند جای آیت‌الله هاشمی را بگیرد
قدرت‌‌الله علیخانی، فعال سیاسی چپ سنتی در مصاحبه‌ای با روزنامه آرمان امروز، از روزنامه‌های نزدیک به کارگزاران سازندگی، درباره چرایی نحوه عملکرد آقای روحانی در دولت دوازدهم و فاصله میان وی با اصلاحات گفت: به نظر من آقای روحانی پس از دوران ریاست‌جمهوری قرار است در این کشور زندگی کند و در فضای سیاسی ایران نقش مؤثری داشته باشد. آقای روحانی به هیچ عنوان دوست ندارد به‌ سرنوشت رئیس دولت اصلاحات دچار شود. وی ادامه داد: انسان به صورت طبیعی به دنبال کمال‌طلبی و ارتقای جایگاه خود است و این وضعیت درباره آقای روحانی نیز وجود دارد. البته در این زمینه گمانه‌زنی‌های زیادی صورت می‌گیرد، از جمله اینکه آقای روحانی قصد دارد جایگاهی، مانند آیت‌الله هاشمی در فضای سیاسی ایران داشته باشد. با وجود این، به نظر من کسی نمی‌تواند جای آیت‌الله هاشمی را بگیرد و آقای روحانی نیز بهتر می‌داند.

2ـ ارتباط دادن عجیب شهید حججی و مرحوم منتظری در شرق!
روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» با انتشار یادداشت تأمل‌برانگیزی نوشت: «پنج‌شنبه‌ای که گذشت در دیار علم و ایثار، در شهر آیت‌الله منتظری و با فراخوان گروه‌ها و ارگان‌های فعال، انبوه مردمی که نزدیک به ٤٠ روز منتظر پیکر بی‌سر شهید محسن حججی بودند، به خیابان‌ها آمدند تا آن شهید عزیز را به سوی آرامستان جنت‌الشهدا بدرقه کنند و به خاک بسپارند. نجف‌آباد، شهر هزاران شهید، اعم از بسیجی و جهادگر و پاسدار، یک ‌بار دیگر خروشید... مردم شهری که شهروندانش تحت‌تأثیر آموزه‌های دینی و آزادی‌خواهانه علمای بزرگ و در رأس آنها مرحوم آیت‌الله‌العظمی منتظری شد، چنان فرزندانی را در خود پرورش داده که می‌توانند بر حسب ضرورت به میدان‌های سخت مبارزه بیایند و از میان مسئولیت‌هایی که پذیرفته‌اند، سرافرازانه بیرون آیند و هر کدام افتخار جدیدی به نام زادگاه‌شان بر جای گذارند!»

3ـ محدودیت‌های اقتصادی به مقصد اقلیم کردستان
سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: به دنبال همه‌پرسی کردستان عراق گمرک ایران در پی اجرای بخشنامه سازمان راهداری مانع خروج ۶۰۰ کامیون حامل سوخت از ایران به مقصد اقلیم کردستان شده است. وی با تأکید بر اینکه ما نباید در بستن مرزها و قطع روابط تجاری با منطقه کردستان عراق پیش‌قراول باشیم، اظهار داشت: یک سوم از کل صادرات ایران به عراق به منطقه اقلیم کردستان است و روزانه حدود دو هزار کامیون از اجناس مختلف، سوخت و گازوئیل به عراق صادر می‌شود که از این میان حدود 500 تا 600 کامیون به منطقه اقلیم کردستان صادر می‌شود. گفتنی است، عراق دومین مقصد صادراتی ایران پس از چین است و روزانه حدود 20 میلیون دلار و ماهیانه حدود 600 میلیون دلار کالا به عراق صادر می‌شود.

4ـ عبارت‌پردازی‌های آمریکا برای اعلام پایبند نبودن ایران به برجام
وبگاه نشریه «پالیتیکو» از مذاکراتی در کاخ سفید درباره عبارت‌پردازی‌های دولت آمریکا برای اعلام پایبند نبودن ایران به توافق هسته‌ای خبر داده است. این رسانه آمریکایی با اشاره به تلاش‌های «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای برجام، به نقل از یک مشاور کاخ سفید نوشته است: «تیلرسون هنوز در تلاش برای متقاعد کردن ترامپ است.» یک منبع دیگر که از رایزنی‌ها در وزارت خارجه و دفاع آمریکا درباره برجام آگاه است، به پالیتیکو گفت: «دیدگاه تیلرسون در کاخ سفید با مخالفت روبه‌رو است، هر چند او در این دو وزارتخانه مورد حمایت است.» این منبع آگاه گفت: «حتی کسانی که با [تصمیم ترامپ برای اعلام] پایبند نبودن ایران مخالفند، حالا دارند خودشان را با این واقعیتی که اتفاق خواهد افتاد، وفق می‌دهند.»

▼ اخبار کوتاه
بر اساس مصوبه هیئت ‌دولت، وزارت اقتصاد موظف شد ظرف مدت دو ماه با موافقت بالاترین مقام دستگاه اجرایی از طریق سامانه جامع اطلاعات اموال غیر منقول دستگاه‌های اجرایی، فهرست اموال غیر منقول و املاک قابل فروش را مشخص کند. بر این اساس، قرار است پنج هزار میلیارد از اموال را فروخته و پس از واریز به خزانه‌داری کل برای بازپرداخت بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی اختصاص دهد.
روزنامه «شرق» نوشت: «موضوع ضرورت وجود دولت سایه را سعید جلیلی کلید زد... اما به نظر می‌رسد جریان اصلاح‌طلب به ضرورت نقد دولت مستقر در راستای بهبود عملکرد پی برده و به این باور رسیده است که برای آنکه این نقدها در جریان اصلی قرار بگیرد و هدفمند باشد، بهترین راه تشکیل دولت در سایه است.»
نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» نوشت: تلاش دولت آمریکا برای لغو برجام در واقع یک گام رو به عقب در مبارزه با تهران است و ترامپ باید راهکاری را برای مقابله با افزایش نفوذ ایران در منطقه به کار گیرد. در حال حاضر، عقب‌نشینی از برجام به منزوی شدن ایران منجر نمی‌شود؛ بلکه آمریکا را منزوی می‌کند.
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با نشریه «پالیتیکو» با بیان اینکه آمریکا طرف قابل اعتمادی برای مذاکره مجدد نیست، تصریح کرد: در صورت اعلام پایبند نبودن ایران به برجام از سوی ترامپ، کنگره آمریکا که همانند مجلس شورای اسلامی ایران از ایده ماندن برجام حمایت کرده است، باید درباره سرنوشت برجام تصمیم بگیرد.
«یوسی کوهن» رئیس سازمان اطلاعاتی خارجی رژیم صهیونیستی مقابله با تهران را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این نهاد دانست و مدعی شد: «ایران به کار برای افزایش تهاجم نظامی خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد و بیشتر از هر زمان دیگری، به مرزهای ما نزدیک شده است.»
سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه امنیت مرزها را خواست و نیاز مشترک ایران و عراق دانست و گفت: استمرار اشراف اطلاعاتی بر تحولات مناطق مرزی و پیرامونی از برنامه‌های عملیاتی پیوسته نیروی زمینی سپاه است.
بهزاد نبوی از فعالان فتنه 88 با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبان باید از همین امروز خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده کنند، گفت: البته بدانند شانس تأیید گزینه‌های ایده‌آل‌شان بسیار ناچیز است و باید واقع‌گرا باشند.
وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: این کشور و عربستان صندوقی با دارایی یک میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در انرژی ایجاد می‌کنند و جزئیات آن در سفر این هفته ملک سلمان، پادشاه عربستان به مسکو نهایی می‌شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات