تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۹۳۵
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات10

اتحاد بیشتر جریانات داخلی به دلیل قابل اعتماد نبودن آمریکا

در حالی که در طول پنج سال گذشته تقابل نگاه دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب نسبت به برجام یکی از ملاک های تعیین گرایش سیاسی افراد، گروه ها و احزاب به حساب می آمد، عملکرد ترامپ و اظهارات دکتر ظریف باعث شد جریان اصلاح طلب کم کم از مواضع خود عدول نموده و به قابل اعتماد نبودن آمریکا اعتراف کند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/فاطمه هادیان
اتحاد بیشتر جریانات داخلی به دلیل قابل اعتماد نبودن آمریکامطبوعات در هفته ی گذشته به موضوعاتی همچون همه پرسی کردستان عراق، عاشورای حسینی تشیع پیکر مطهر شهید حججی و برجام پرداخته اند 
ژن خوب یکی از مباحث جالب توجهی است که روزنامه های قانون و آفتاب یزد به آن پرداخته اند. روزنامه قانون در مصاحبه با فرزند شهید فکوری در خصوص این موضوع می نویسد: افرادی با سن کم جایگاهی را به دست می آورند و فعالیت هایی را انجام می دهند که نه بر اساس نبوغ خودشان بلکه بر اساس جایگاهی می باشد که پدرش در گذشته به دست آورده است. اینها می گویند از شما بهتریم، باهوش تریم و به دنبال سهم پدرشان از انقلاب هستند. در حالی که بعد از این همه سال، سنوات پدرم ( شهید فکوری ) هنوز پرداخت نشده است و خانواده بنده با مشکلات مالی روبرو است. روزنامه آفتاب یزد در تاریخ 6/7/96  تیتر ((ژن محبوب)) را برای استقبال از انتخاب سید عماد خاتمی فرزند سید محمد خاتمی به عنوان معاون سیاسی در حزب اتحاد ملت را برگزیده است.

مطبوعات اصلاح طلب:
تیتر و سرمقاله روزنامه های شاخص جریان اصلاح طلب در هفته ی گذشته بیشتر به موضوع سفر ظریف به نیویورک، نشست های ایشان با اصحاب رسانه و انجام مصاحبه های گوناگون اشاره داشته است. روزنامه ایران در روز دوشنبه با تیتر(( تکرار مذاکرات برجام فرو رفتن در باتلاق است)) روزنامه مردم سالاری با تیتر ((بازگشت به تکنولوژی هسته ای پیشرفته تر )) تهدید کرد اگر اروپا دنباله روی واشنگتن برای خروج از برجام باشد ایران تکنولوژی هسته ای را بسیار پیشرفته تر از قبل دنبال خواهد کرد. روزنامه شرق در روز دوشنبه 10 مهر با تیتر ((ترامپ پایبندی ایران را تایید نمی کند)) از قول ظریف نوشت حدس می زنم دونالد ترامپ در گزارش ماه اکتبر پایبندی ایران به برجام را تائید نخواهد کرد. ترامپ متن، روح و همه ی جوانب توافق هسته ای را نقض کرده است.
در کنار خبر محوری صرف و بیان استدلال های ظریف در خصوص برجام، روزنامه آفتاب یزد در تاریخ 5 مهر 96 با تیتر ((مخالف خوانی زیر گوش ترامپ)) موضوع مخالفت چهار سفیر اروپایی در واشنگتن با مذاکرات تکمیلی برجام را مطرح نموده است و با ایدئال انگاری بر این نکته تأکید نمود با پیش بینی خروج آمریکا از برجام و پافشاری اروپاییان بر توافق هسته ای، شرکت های اروپایی خود را برای عواقب رابطه با ایران و عبور از تهدیدهای آمریکایی آماده کرده اند.

اتحاد بیشتر جریانات داخلی به دلیل قابل اعتماد نبودن آمریکا

موضوع بعدی که روزنامه های اصلاح طلب در هفته ی گذشته به آن پرداخته اند همه پرسی در اقلیم کردستان عراق می باشد. روزنامه شرق با تیتر ((پیامد های همه پرسی کردستان عراق)) بر این موضوع تأکید نمودند با توجه به آنکه در حال حاضر جهان از تمامیت ارضی عراق حمایت می کند و این یک اصل پذیرفته شده ی بین المللی و از اصول سازمان ملل متحد است فقط در شرایط تحریک افکار عمومی و تبدیل آن به یک بحران نظامی و به یقین ابعاد فاجعه بار انسانی آن موجب حمایت جهانی از ایده بارزانی خواهد شد تا طرفداران قدرتمندی در عرصه بین المللی پیدا کند. لذا باید موضع ایران در بحران کردستان عراق تلاش دیپلماتیک و میانجیگری میان دولت مرکزی و آن اقلیم متمرکز شود. روزنامه آرمان امروز با تیتر ((اقلیم کردستان، ایران و ترکیه)) در تاریخ 6 مهر 96 بر این نکته تأکید نمود که همه پرسی عراق به علت بحران های داخلی و تسلط کردها بر بیش از 30 درصد از خاک سوریه می تواند در این کشور نیز رخ دهد و  در ترکیه نیز به علت تنش دولت مرکزی و کردها نیز این موضوع محتمل است. اما در ایران وضعیت متفاوت است. زیرا ایران کشوری نیست که بر اساس نژاد شکل گرفته باشد. روزنامه مردم سالاری در تاریخ 5 مهر 96 با تیتر(( همه پرسی اقلیم، چالش جدید منطقه)) بر این موضوع تأکید نمود که پشت پرده سناریوی خطرناکی که در منطقه در حال اجرا است حکایت از دیدارهای محرمانه ی سران اقلیم کردستان عراق با عواملی از آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه دارد. روزنامه بهار با تیتر ((کردها قصد جدایی ندارند)) و روزنامه آرمان امروز با تیتر ((چالش های بعد از واقعه همه پرسی)) نیز به موضوع همه پرسی در اقلیم کردستان عراق  پرداخته اند.

اتحاد بیشتر جریانات داخلی به دلیل قابل اعتماد نبودن آمریکا

موضوع سومی که روزنامه های اصلاح طلب به آن پرداخته اند موضوع تشیع پیکر مطهر شهید حججی می باشد. روزنامه مردم سالاری با تیتر(( وداع مردم با شهید مدافع حرم)) روزنامه آفتاب یزد با تیتر (( آقا زاده مردمی )) روزنامه آرمان امروز با تیتر(( همراه با پرواز محسن))  روزنامه ابتکار با تیتر ((وداع ایران با پیکر بی سر محسن حججی )) روزنامه قانون با تیتر (( خورشید ربانی نگر، مستان سلامت می کنند)) عظمت مراسم تشیع پیکر شهید محسن حججی را روایت نمودند
برگزاری مراسم عزاداری حسینی که انتظار می رفت در روزهای اخیر مهمترین تیتر روزنامه ها باشد متأسفانه برخی از روزنامه های اصلاح طلب به آن توجه چندانی نشان نداده اند. با این وجود روزنامه ایران با تیتر (( مشق آزادگی در عزای آموزگار عزت)) روزنامه شرق با تیتر ((میثاق با عاشورا)) و روزنامه ابتکار با تیتر(( هر روز عاشورا )) به این موضوع پرداختند.

روزنامه های اصولگرا:
روزنامه های اصولگرا مهمترین تیتر خود را به برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اختصاص داده اند. روزنامه جوان با تیتر(( غم عاشورای امسال از سر نوشته شد)) وطن امروز با تیتر ((جمهوری حسینی)) رسالت با تیتر (( روزهای تاسوعایی و عاشورایی ایران وجهان)) قدس با تیتر ((شب اندوه در آستان عشق)) سیاست روز با تیتر (( راه عاشورا ادامه دارد)) روزنامه کیهان با تیتر(( عاشقان حسینی در ایران و سراسر جهان به سوگ نشسته اند)) بر این موضوع اشاره کرده اند که میلیون ها عاشق و دلباخته ی سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش در سراسر کره خاکی از آسیا گرفته تا آفریقا، اروپا و آمریکا بر سر و سینه زنان تسلای خاطری برای اندوه بیکران حضرت ولی عصر (عج) صاحب عزای عاشورای حسینی شدند.

اتحاد بیشتر جریانات داخلی به دلیل قابل اعتماد نبودن آمریکا

موضوع همه پرسی در کردستان عراق نیز از نظر روزنامه های اصولگرا مورد توجه قرار گرفت روزنامه های اصولگرا اکثریت بر این تحلیل تأکید نموده اند که موضوع همه پرسی در کردستان نقشه جدید آمریکا و اسرائیل در منطقه می باشد. روزنامه کیهان با تیتر ((عاملان دیروز جنایت علیه کردها حامیان امروز جدایی کردستان از عراق )) بر این نکته تأکید دارد آمریکا و اسرائیل با لشکرکشی نتوانسته اند طرح خاورمیانه بزرگ را اجرا کنند، اکنون از طریق تجزیه طلب ها در اربیل قصد اجرا آن را دارند. روزنامه سیاست روز با تیتر ((تشدید سیگنال های امنیتی ایران برای آرامش منطقه )) نوشت تنها طرفی که از همه پرسی صراحتاً حمایت می کند رژیم صهیونیستی است و اعلام کرده است طرفدار استقلال کردستان عراق است و برای تحقق آن به مقامات آمریکا فشار می آورد. این روزنامه همچنین با اشاره به موضوع سخنرانی سید حسن نصرالله در روز عاشورا از قول ایشان نوشت: آنها پس از شکست طرح داعش به پروژه تجزیه منطقه بازگشتند اسرائیل تنها حامی جدایی این منطقه از عراق است و آمریکا نیز از جدایی کردستان حمایت می کند.
موضوع تشیع پیکر مطهر شهید حججی از عناوین اصلی تیتر روزنامه های اصولگرا را تشکیل داده است. روزنامه خراسان با تیتر (( سلام بر سرباز حسین ع )) روزنامه وطن امروز با تیتر (( قرار امام حسین ع )) و روزنامه قدس با تیتر (( خداحافظ ای داغ بر دل نشسته ...)) روزنامه کیهان با تیتر(( سلام فدایی حسین ع )) رسالت با تیتر (( ایران به برکت جوانان عاشورایی شکست ناپذیر است))، اولا بر سیل عظیم جمعیت برای سوگواری شهیدی که به نماد و سمبل جنگ با داعش تبدیل شده بود حضور به هم رساندند، تأکید نمودند. ثانیا اظهار داشتند کاش در صحنه دیپلماسی هم شهید حججی ها داشتیم تا مدال افتخار فرزندان انقلابی را به لبخند دشمن نمی فروختند.

اتحاد بیشتر جریانات داخلی به دلیل قابل اعتماد نبودن آمریکا

با وجود تأکید روزنامه های اصلاح طلب به موضوع برجام و مصاحبه دکتر ظریف با خبرگزاری خارجی روزنامه های اصولگرا به این موضوع کمتر پرداخته اند. با این وجود روزنامه سیاست روز با تیتر (( بی نیازی ایران به سلاح اتمی )) بر این نکته تأکید نمود سناریویی برای تهدید بیشتر ایران با خروج آمریکا از برجام شکل گرفته است و روزنامه کیهان با تیتر (( جان کری: ایران در توافق هسته ای همه ی امتیازات را پیشاپیش داده است)) به موضوع یادداشت جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا در روزنامه واشنگتن پست اشاره می کند و می نویسد: برخلاف برخی گزارشها این ایران بود که مجبور بود پیشاپیش امتیازاتش را پرداخت کند قبل از دریافت اولین دلار تخفیف تحریمها، آژانس تایید کرد که این کشور 97 درصد از ذخایر اورانیوم نابود، قلب راکتور اراک را تخریب ، غنی سازی در سایت فردو را متوقف، بیش از 13 هزار سانتریفیوژ را برچیده و برنامه هایش را در معرض نظارت شدید قرار داده است.




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات