صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۰۴۹۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 12 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مجذوب بودن دل‌های بخش زیادی از جوانان به مفاهیم انقلابی، حیرت‌انگیز است. خداوند این واقعیت را با شهید حججی به همه اثبات کرد و با بزرگ و عزیز کردن او و نماد ساختن از او نشان داد که نسل جوان امروز، این‌گونه مخلصانه و صادقانه در پی جهاد فی‌سبیل‌الله است و این، آیت الهی و نشانه خدا و معجزه جاری انقلاب است.(1396/7/11)

▼ حرف روز
سردرگمي ميان دو انتخاب
ائتلاف ميان اصلاح‌طلبان و جريان اعتدال، يکي از مباحث پرمناقشه‌اي است که در طول سال‌هاي اخير فراز و ‌نشيب‌هاي فراواني داشته است. گاه در مسير همگرايي و تقويت تا آنجا پيش رفته است که برخي کارشناسان گفته‌اند بين اين دو تفاوتي وجود ندارد و يک تفکر در قالب دو عنوان خود را صورت‌بندي کرده است و گاه تنش‌ها و اختلافات آنقدر اوج گرفته که بازتاب کاملاً رسانه‌اي و آشکار يافته است.
پس از حوادث رخ داده در روند گزينش اعضاي کابينه دولت دوازدهم و چگونگي مواجهه مجلس با اعضاي کابينه معرفي شده، روند واگرايي اين دو اردوگاه تشديد شده و در طول هفته‌هاي اخير شاهد اعلام موضع شديد بخشي از اصلاح‌طلبان عليه دولت بوده‌ايم. اين وضعيت، بزرگان و فعالان سياسي اصلاح‌طلبان را دچار سردرگمي کرده است! آنان از يک سو تداوم حيات سياسي خود را گره خورده به سرنوشت دولت اعتدال مي‌دانند و از سويي ديگر با بخشي از اقدامات و تصميمات اعتداليون دچار مشکل شده‌اند. این در حالی است که اردوگاه اصلاح‌طلبي نيز در وضعيت ايده‌آلي به سر نمي‌برد و اختلافات در درون آن اوج گرفته است.
در همين راستا، مصطفي تاج‌زاده از فعالان اردوگاه فتنه‌گران که جزء فعالان سياسي اصلاح‌طلب به شمار مي‌آيد، با اشاره به شرایط جریان اصلاحات به روزنامه اعتماد گفته است: «چه بخواهيم و چه نخواهيم پيروزي و شکست آقاي روحاني به پاي ما نيز نوشته مي‌شود. همچنان ‌که پيامدهاي عملکرد احمدي‌نژاد هرگز اصولگرايان را رها نخواهد کرد. حتي اگر شب و روز بگويند که ما يکي نبوديم و از اول با هم اختلاف داشتيم. به همين دليل بايد بكوشيم كه دولت روحاني پيروز شود. هرگونه انديشه‌اي جز اين يا فرصت‌طلبي است يا زمان‌نشناسي. فرصت‌طلبي به معناي غيراخلاقي‌اش مدنظر نيست، بلکه به لحاظ زماني و زمان‌نشناسي مدنظر است.»
واقعيت آن است که براي ائتلاف‌هاي منفعت‌گرايانه که تنها مبتني بر مصالح مقطعي و مادي و محدود شکل مي‌گيرد، نمي‌توان سرنوشت بهتري از وضعيت پيش آمده تصور کرد. همگرايي‌هایی که زودتر از تصور به واگرايي بدل خواهد شد.

▼ گزارش روز
تنها راه
«آویگدور لیبرمن» به تازگی جملاتی را بر زبان آورده است که از نقش بر آب شدن رؤیای بزرگ سقوط بشار اسد خبر می‌دهد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته است: «بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در جنگ هفت ساله کشورش پیروز شده است و متأسفانه شاهد این هستیم که صفی از کشورهای بین‌المللی که شامل برخی کشورهای غربی و عربی میانه‌رو می‌شود، در حال جمع شدن پشت اسد هستند، امیدواریم آمریکا در عرصه سوریه و به طور کلی خاورمیانه فعال‌تر شود.» اعترافی که البته واقعیت‌های میدانی ماه‌ها پیش بر درستی آن صحه گذاشته بود؛ چنانکه اکنون در دنیای سیاست و روابط بین‌الملل تمامی کشورهایی که با خیال پایان کار بشار اسد، روابط خود را با این کشور خصمانه کرده بودند و به جبهه دشمنان این کشور ملحق شده بودند، برای بازگشت به این کشور به صف شده‌اند؛ اما نکته مهم و قابل توجه در این زمینه این است که آیا اعتراف مقامات رژیم صهیونیستی به شکست به معنای عقب‌نشینی این رژیم از سیاست‌های خصمانه خود در منطقه و پایان فتنه‌انگیزی‌های این رژیم در منطقه خواهد بود؟ آیا می‌توان گفت با پایان گرفتن این بحران و شکست رژیم صهیونیستی در سوریه، مردم منطقه می‌توانند نسبت به فتنه‌انگیزی این رژیم آسوده‌خاطر باشند؟! بی‌تردید پاسخ این پرسش منفی است و دلیل روشن آن نیز اتفاقات اخیر در کردستان عراق و فتنه تجزیه این کشور است؛ موضوعی که نشان می‌دهد تا این رژیم به حیات نحس و نامبارک خود ادامه می‌دهد، فتنه‌ها و آشوب‌ها نیز در منطقه ادامه دارد و بر اساس این واقعیت تنها راه بازگشت آرامش به منطقه خلاص شدن از شرّ این رژیم است. به عبارت دقیق‌تر، پایان یافتن فتنه‌ها در منطقه در گرو حل مسئله فلسطین و از میان برداشتن رژیم صهیونیستی است؛ مسئله‌ای که به فضل الهی تا تحقق آن فاصله زیادی باقی نمانده است.

▼ خبر ویژه       
پشت ‌پرده همکاری صهیونیست‌ها و سران کرد عراق
همزمان با برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق تصاویر شماری از مشاوران خارجی که تابعیت صهیونیستی و سابقه همکاری دارند، در کنار مسعود بارزانی منتشر شد که وی را به برگزاری همه‌پرسی و تجزیه عراق تشویق می‌کنند. در میان این تصاویر، چهره «برنارد هنری لیوی»، «برنارد کوشتر» وزیر سابق امور خارجه فرانسه، «زالمای خلیل زاد» سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان و «وایدی کوهن» دیده می‌شود. در میان این افراد نیز رسانه‌های کردی به سابقه برنارد هنری لیوی اشاره کرده‌اند که تابعیت صهیونیستی و فرانسوی دارد و به ظاهر کارگردان سینما است و سوابق هنری دارد. بر اساس این گزارش، حضور چشمگیر در بحران معروف به بهار عربی و دخالت نظامی فرانسه در لیبی در رأس کارنامه سیاسی لیوی قرار دارد. نامبرده یکی از کسانی است که از آشوب‌های سال 1388 در کشورمان حمایت کرده و در زمره حامیان معروف حمله به عراق، تجزیه سودان و معارضان دولت سوریه به شمار می‌رود. بر اساس نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» وی در زمره 50 نفر از تأثیرگذارترین یهودیان جهان قرار دارد. رژیم صهیونیستی همواره از عوامل بحران‌زا در منطقه حمایت کرده ‌است. گفتنی است، در هفت سال گذشته صهیونیست‌ها از گروه‌های تروریستی، مانند داعش و جبهه النصره برای ایجاد ناامنی حمایت کرده‌اند و حتی یک حمله از سوی این گروه‌های به ظاهر مسلمان به منافع رژیم صهیونیستی در منطقه صورت نگرفته است.

▼ اخبار
1ـ تأیید پایبندی ایران به توافق به نفع آمریکا است

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه همراه با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه، در حال بررسی توافق هسته‌ای از منظر امنیت ملی خودمان هستیم، اعلام کرد: هیچ‌گونه نقض عمده توافق هسته‌ای از سوی ایران دیده نشده است و اعتقاد دارم که این توافق، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به تأخیر انداخته است و در حال حاضر تأیید پایبندی ایران به توافق به نفع آمریکا است. وی همچنین تأکید کرد: ما ساده‌لوحانه به توافق هسته‌ای نگاه نمی‌کنیم و به شدت مراقب هستیم که ایران در راه اجرای توافق تقلب نکند. در همین راستا، از بازرسی‌های فعلی که در ایران در حال انجام است، حمایت می‌کنم. وزیر دفاع آمریکا یادآور شد: اگر بتوانیم تأیید کنیم که ایران به برجام پایبند است و به این نتیجه برسیم که این امر منافع ما را تأمین می‌کند، مشخصاً ما نیز باید به آن پایبند بمانیم.

2ـ تکذیب شایعات درباره خانواده رئیس قوه قضائیه
وزیر اطلاعات گفت: یگانه مرجع حرفه‌ای تشخیص اقدامات جاسوسی در کشور، معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات است که این معاونت نیز هیچ‌گونه اثری از اقداماتی که حتی ظن جاسوسی درباره آن وجود داشته باشد، درباره هیچ‌ یک از اعضای خانواده آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه مشاهده نکرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی گفت: آنچه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در این زمینه منتشر شده، صرفاً تهمت بوده و با هدف آسیب وارد کردن به اعتماد مردم نسبت به مسئولان ارشد نظام مقدس جمهوری اسلامی طرح شده است. وی درباره برخی شایعات در زمینه دستور رئیس‌جمهوری برای رسیدگی به موضوع مورد ادعای برخی کانال‌های تلگرامی مبنی ‌بر اتهام جاسوسی یکی از بستگان رئیس دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: این مطلب از اساس دروغ بوده و طبعاً تمام ادعاهای پیرامون آن نیز دروغ و ناشی از خیال‌پردازی‌های طراحان چنین شایعاتی است.

3ـ آمریکا نمی‌تواند ایران مستقل را تحمل کند
«نوام چامسکی» سیاستمدار برجسته و زبانشناس مشهور آمریکایی در گفت‌‌وگو با وبگاه «تام دیسپچ» درباره دلایل خصومت آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران گفت: «آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند یک نیروی مستقل را در منطقه تحمل کنند.» چامسکی در توضیح این مطلب ادامه داد: «این کشور به‌ دلیل سرنگون کردن دیکتاتوری که واشنگتن در پی کودتای نظامی سال 1953 در این کشور بر سر قدرت آورد، قابل بخشش نیست.» این کارشناس آمریکایی با تأکید بر اینکه دولت آمریکا در شش دهه گذشته به ندرت روزی را بدون تلاش برای ضربه زدن به ایرانی‌ها سپری کرده است، افزود: «بلافاصله پس از سرنگونی دیکتاتور ایران، «صدام حسین» رئیس‌جمهور وقت عراق با حمایت آمریکا به ایران حمله کرد و آمریکا در همه این سال‌ها عامل اصلی اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران بوده است.»

4ـ اعتراف دیرهنگام روزنامه اصلاح‌طلب
روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «ظریف؛ امیرکبیری ناکام!» نوشت: «پیش‌بینی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آمریکا به هیچ عهدی پایبند نیست، اینک در حالی به حقیقت می‌پیوندد که تیم مذاکره‌کننده ظریف می‌پنداشتند همه راه‌ها را برای تقلب و عهدشکنی بسته‌اند و به اصطلاح مو لای درز برجام نمی‌رود. به زودی موضع آمریکا درباره پایبندی ایران به برجام اعلام خواهد شد. موضعی که تا حدودی از پیش مشخص شده و نیازی به منتظر ماندن برای انتشار آن نیست. حال، در چنین شرایطی چه باید کرد؟ آیا همان‌گونه که ظریف می‌گفت ایران دوباره و بسیار سریع می‌تواند در صورت خلف وعده طرف مقابل به غنی‌سازی برگردد؟» گفتنی است، اعتراف دیرهنگام روزنامه قانون در حالی است که این روزنامه و رسانه‌های مشابه بیشترین حمله به منتقدان به برجام را انجام دادند.

▼ اخبار کوتاه
براساس اخبار منتشر شده، فیس‌بوک در حال همکاری با کنگره آمریکا است تا اطلاعات مربوط به سه هزار مورد از تبلیغات خریداری شده از سوی روس‌ها را به کنگره بدهد. گفتنی است، یک‌چهارم آگهی‌های ارسالی منابع روس برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به گروه‌های خاصی ارسال شده و موضوع بیشتر این آگهی‌ها مسائل حساسیت‌برانگیز، مانند موضوعات نژادی، مهاجرت و حمل اسلحه بوده است.
بر اساس اطلاعات و مستندات موجود و نیز بر پایه گفته‌های مسئولان سازمان امور مالیاتی و گمرک، تا انتهای فروردین ‌ماه سال گذشته رقمی حدود 8 هزار و 100 میلیارد تومان فرار مالیاتی به دلیل سوء‌استفاده کارت‌های بازرگانی وجود داشته است. گفتنی است، حجم بدهی قطعی شده مالیات ناشی از این کارت‌های بازرگانی که قابل وصول نیست، 1200 میلیارد تومان است.
یک هفته پس از غائله کردستان عراق اتفاقی در بخش سینما همه را شوکه کرد. تصاویری از سه چهره سینمایی (معتمد آریا، پرتوی و اسدی) در رسانه‌ها پخش شد که جشنواره سلیمانیه را افتتاح می‌کردند. گویا درمیشیان از کارگردانان سینما نیز که ساخت فیلم در حمایت از فتنه را در سابقه خود دارد،‌ داور این جشنواره است.
رئیس‌جمهور روسیه در مراسم اهدای استوارنامه سفیر جدید آمریکا در روسیه اعلام کرد: رابطه کنونی مسکو و واشنگتن در سطح خوبی قرار ندارد. پوتین تأکید کرد: مسکو معتقد است برای همکاری سازنده، روابط باید بر پایه احترام به منافع ملی دو طرف و دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر باشد.
انجمن جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود درباره وضعیت صنعت گردشگری ۱۳۶ کشور جهان، اعلام کرد: سهم ایران فقط 8/0 درصد درآمد جهانی این صنعت است. این در حالی است که ظرفیت‌هایی، نظیر مکان‌های تاریخی، استعداد طبیعی، ویژگی‌های مردم‌شناختی، فرهنگی و جغرافیایی توانمندی زیادی برای توسعه توریسم دارد.
امیر حاتمی، وزیر دفاع با تأکید بر اینکه با تجزیه‌طلبی در عراق و به هم خوردن مرزهای این کشور مخالفیم، گفت: جریان تجزیه‌طلبی در عراق را برای امنیت منطقه مضر می‌دانیم و برای حفظ تمامیت ارضی و ثبات در کشورهای منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.
«مگان برینان» تحلیلگر مؤسسه افکارسنجی گالوپ با اشاره به نتایج تحقیقات جدید این مؤسسه که در آن دولت آمریکا مقصر درجه اول مشکلات در این کشور شناخته شده است، گفت: آمریکایی‌ها همچنان نارضایتی از دولت را در رأس همه و مشکل بزرگ آمریکا ذکر می‌کنند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات