صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۰۹۲

رابطه اصلاح طلبان با دولت دوم روحانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

کابینه دوازدهم می تواند محل درگیری های شدیدتری میان دو حزبی باشد که هاشمی رفسنجانی را پدر معنوی خود می دانند و البته کارگزاران خود را ریشه دارتر از سایر احزاب میانه رو اصلاح طلب می داند.
با پیروزی مجدد حسن روحانی در انتخابات 96، حزب اعتدال و توسعه سهم بیشتری از کیک قدرت  برای خود جدا کرد، ولی اصلاح طلبان که خود را مدعی آراء روحانی می دانستند هنگامی که دیدند که در کابینه سهم خوبی را دریافت نکرده اند با پیش کشیدن مسائلی مانند کهولت سن کابینه، محرومیت زنان از حضور در کابینه، نادیده گرفتن نقش اقوام در کابینه و...، سطح مطالبات خود را افزایش دادند. در نگاه اولیه برآورد می شد که آنها چانه زنی خود را برای یک یا دو وزیر افزایش داده اند، اما در مجموع وزن اصلاح طلبان در کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم کاهش محسوسی داشته است، که شاهدیم در برخی وزارتخانه ها کفه ترازو بیش از جریان اصلاحات، به سمت طیف میانه میل کرده است. در این موضوع چند نکته قابل بیان است:
1. واقعیت این است که از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، این جریان سیاسی تقریبا همه سرمایه ها و اعتباری که در میان بخشی از جامعه داشت را پای کار انتخاب روحانی و تداوم دولت او آورد. رهبران اصلاحات چه در انتخابات ۹۲، چه در انتخابات مجلس ۹۴ و چه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، به طور تمام قد پشت روحانی ایستادند و در میان طرفداران این جریان سیاسی بسیج رای به وجود آورده تا روحانی به قدرت بیاید و در قدرت بماند. اما با توجه با سوابق چهار سال گذشته در زمینه به عمل آوردن هزینه های سنگین برای روحانی، روحانی در تلاش است با کاهش قدرت آنها، خود را در نظر نظام موجه جلوه دهد.
2. کابینه دوازدهم می تواند محل درگیری های شدیدتری میان دو حزبی باشد که هاشمی رفسنجانی را پدر معنوی خود می دانند و البته کارگزاران خود را ریشه دارتر از سایر احزاب میانه رو اصلاح طلب می داند.
3. اصلاح طلبان اگر هم صاحب نقش در این کابینه می شدند باز هم انتقادات خود را ادامه می دادند؛ آن ها اگر چه نقش پررنگی در به قدرت رسیدن دولت یازدهم و دوازدهم داشته اند، اما نمی خواهند انتخابات آینده را به خاطر حمایت از روحانی از دست بدهند. بنابراین آنها نقد مدیریت شده را کلید زده اند تا هم طلبکار و منتقد دولت باشند و هم بتواند برخی از امتیازات را در سمت هایی چون معاونین وزرا، استانداران و فرمانداران و سایر پست های محلی حفظ کنند.
4. اصلاح طلبان تا همین جا هم شریک عملکرد دولت حسن روحانی هستند و برگه قدیمی «اپوزیسیون نمایی» و «منزّه نمایی» آن ها دیگر کارکرد خود را از دست داده است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات